Jump to content

Hemvärnets stridsteknik

Recommended Posts

Skulle Sverige bli invaderat så kommer inte HV springa runt i stan och rensa hus.

Visst, HV/HV-IP övar en massa genomsök/rensning av rum, men dom kommer aldrig användas till detta i en skarp situation. HV kommer bevaka object eller kör fördröjningsstrid ute i skogen. Visst, eventuellt så kan det bli en del strider inne i staden.

Detta gör att jag tycker att ak4 är helt perfekt för den uppgift HV ska lösa.

Visst, ak4:an är ett stort tungt härke till vapen, men jag väljer hellre en ak4:a i skogen än en ak5:a.. även om jag måste släpa på fler mag/mer vikt.

Därför tycker jag att det är bra att det läggs pengar på uppgraderingar till ak4:an.

Vore kul med benstöd/prec. pipa/bättre OR till gamla bettan :baskerFN::baskerHV:

• Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle Sverige bli invaderat så kommer inte HV springa runt i stan och rensa hus.

Visst, HV/HV-IP övar en massa genomsök/rensning av rum, men dom kommer aldrig användas till detta i en skarp situation. HV kommer bevaka object eller kör fördröjningsstrid ute i skogen.

Visst, eventuellt så kan det bli en del strider inne i staden.

Vem ska rensa hus då? Utbildningsregementena?

Utanför ankdammen är det urban krigföring som gäller.

Skogskrig är ingen verklighet.

Vem ska rensa hus då? Utbildningsregementena?

Stadsskytte kanske ? Med tanke på att dom övar på detta i 10(+-) månader.

HV? 20-30timmar/år om man har tur.....

Jag skulle välja Stadsskytte för det uppdraget...

Om det är någon som kommer att få kriga "skarpt" i skogen så kommer det vara HV.. men jag tror som dig att större delen av striderna kommer ske i bebyggelse

EDIT: stavning

Edited by drmagoo

Om det är någon som kommer att få kriga "skarpt" i skogen så kommer det vara HV.. men jag tror som dig att större delen av striderna kommer ske i bebyggelse

För det första är det inte du som väljer. För det andra så kanske du ska ta dig en titt på stadskyttes numerär. Eller hela arméns numerär för den delen.

Det var länge sedan en stridsgruppchef i exempelvis Stockholm hade så mycket folk att tillgå att han kunde välja och vraka på det vis du antyder.

Det är också orsaken till den omriktning hemvärnet gått igenom de senaste åren.

För det tredje så undrar jag vilka skogar det är du tror en fiende som angriper Stockholm skulle ge sig in i. Och framförallt: varför!

@drmagoo

En luftlandsatt angripare/urlastad från bilfärja med ledningsfunktionerna i Stockholm som mål har inget att vinna på att slåss med en försvarare som ligger nedgrävd i en skog. Förbandet är inte målet, Det är ett hinder som kan kringgås. Och om det går att kringgå kommer det också att ske.

@flamdämpare & knekt

!detta blir lite OT!

Jag håller med er om att "slaget" om sverige kommer ske i staden/bebyggelse, men jag hävdar fortfarande att HV kommer inte vara dom som går in och rensar/genomsöker hus.

HV kommer bevaka objekt/fördröja fiendens framryckning(i skog/stad/samhälle/glasskiosk), inget annat......

Därför anser jag att AK4:an passar sig bäst för att lösa den uppgiften.

För det första är det inte du som väljer. För det andra så kanske du ska ta dig en titt på stadskyttes numerär. Eller hela arméns numerär för den delen.

Det var länge sedan en stridsgruppchef i exempelvis Stockholm hade så mycket folk att tillgå att han kunde välja och vraka på det vis du antyder.

Det är också orsaken till den omriktning hemvärnet gått igenom de senaste åren.

För det tredje så undrar jag vilka skogar det är du tror en fiende som angriper Stockholm skulle ge sig in i. Och framförallt: varför!

För att han kanske måste ta sig över vägar som går igenom bevuxna områden, för att ta sig till målet?

Edited by simon

@drmagoo

Jaså, vilka stadsskyttebataljoner utav de 6 som inte längre finns skall lösa uppgiften?

De 6 SskBat som vi hade, lades ner i år enligt försvarsbeslut04.

För det första väljer Fi vart han vill ha striden, och då får vi snällt ta oss dit om det så är i bebyggelse. Nej Hv är inte optimalt att använda till den uppgiften. Men om det är det enda vi har att tillgå så.

Beroende på när och framförallt om man lyckas mobba så kommer några enstaka hvplutoner vara vårat försvar.

@Simon

:/

Blågul sorry för delaktigtheten i OT. Flytta till ny tråd kanske?

@drmagoo

Jaså, vilka stadsskyttebataljoner utav de 6 som inte längre finns skall lösa uppgiften?

De 6 SskBat som vi hade, lades ner i år enligt försvarsbeslut04.

För det första väljer Fi vart han vill ha striden, och då får vi snällt ta oss dit om det så är i bebyggelse. Nej Hv är inte optimalt att använda till den uppgiften. Men om det är det enda vi har att tillgå så.

Beroende på när och framförallt om man lyckas mobba så kommer några enstaka hvplutoner vara vårat försvar.

(enligt våra kära politiker så kommer vi ju få minst 10 års förvarning så..)

1: Vid händelse av krig kommer HV vara "första" hindret för den framryckande fienden.

2: "Övriga" försvaret kommer också mobilisera, så eventuella stadsskyttar kommer få en uppfräsning av sina kunskaper och sedan skickas ut.(medan nya utbildas hastigt)

3: HV kommer först fördröja fiendens framryckning, tills dess att övriga försvaret är mobiliserat, därefter ta upp bevakningsuppgifter. INTE jaga "terrorister/fienden" i hus.

Den som tror/hoppas på att det är HV som kommer rensa/genomsöka hus i sverige under krig hoppas på för mycket. När väl HV kallas in för att rensa hus, har större delen av FM redan bildat motståndsrörelser som bekämpar fienden a la gerilla.

@Knekt: Jag vet att det inte är jag som bestämmer, men om jag skulle haft nåt att säga till om......

Blågul: Mycke OT i dag... sorry :/

[OT]

Nån som vill starta en ny tråd om HV's uppgift i händelse av krig?

[/OT]

Edited by drmagoo

drmagoo@

Inte menar du väl att HV soldaterna snällt ska stå på sin post eller sitta i sina stugor medan dom hindrar fienden?

Även om man ska hindra eller stoppa som måste man ofta röra sig FRAMÅT liksom.

Och är man då i en stad så måste man ofta röra sig FRAMÅT igenom hus.

@drmagoo

1: Framryckande fi.... Invasion? Största hotet enligt våra politiker är sabgrupper på 6-10man.

2: I "övriga" försvaret ingår inte stadsskytte längre. Stadsskyttebataljonerna vi hade finns inte längre, botta, finito, kaputt.... Så vid en mobilisering så kan man inte kalla in dessa, då dom är lösgjorda ifrån organisationen likt gamla IB77 förbanden osv Samt att organisationen försvinner ner i runda arkivet.

3:Återigen största hotet är sabgrupper på 6-10man.

Den som tror/hoppas på att det är HV som kommer rensa/genomsöka hus i sverige under krig tror jag har lite rätt faktiskt. FM kommer inte kunna mobilisera så fort som man kunde önska. Dessutom är ca30'000man en fis i rymden, dom kan aldrig täcka upp nån större yta med framgång.

3:Återigen största hotet är sabgrupper på 6-10man.

Den som tror/hoppas på att det är HV som kommer rensa/genomsöka hus i sverige under krig tror jag har lite rätt faktiskt.

3:an: Tror du/dom har rätt, det är nog största hotet.

Andra punkten: Hoppas du har fel, HV saknar kompetensen att utföra sådana uppgifter i ett skarpt läge anser jag.

Varför: Kolla hur mycket polisen övar på inbrytning, kolla på f.d. Stadsskytte hur mycket dom övade. Vad ska HV med 20-60 timmar/år(IP kanske några timmar till) Sib kunna göra... kanonmat?

HV kommer inte rensa hus pga att HV saknar den trärning/utbildning som krävs för detta.

Ja vi lär oss grunderna, men:

1:Vi övar för lite.

2: det är sällan hela plutonen är närvarande! alltså ligger inte hela plutonen på samma kunskapsnivå

Det är min åsikt att om HV ska vara dom som sköter genomsök/rensning av hus så krävs det en himla massa mer tid, enligt min mening minst 10 timmar/månad i ren "sib-träning". Där utöver grupp/pluton strid...

SIB, som allt annat, kräver att man håller kunskaperna vid liv... alltså: öva öva öva

Hur många här som är med i hv och är högst gruppchef, kan säga att dom gör minst 150 timmar per år(10 tim sib/månad + övrigt) ?

Edited by drmagoo

HV kommer inte rensa hus pga att HV saknar den trärning/utbildning som krävs för detta.

Ja vi lär oss grunderna, men:

1:Vi övar för lite.

2: det är sällan hela plutonen är närvarande! alltså ligger inte hela plutonen på samma kunskapsnivå

Det är min åsikt att om HV ska vara dom som sköter genomsök/rensning av hus så krävs det en himla massa mer tid, enligt min mening minst 10 timmar/månad i ren "sib-träning". Där utöver grupp/pluton strid...

SIB, som allt annat, kräver att man håller kunskaperna vid liv... alltså: öva öva öva

Hur många här som är med i hv och är högst gruppchef, kan säga att dom gör minst 150 timmar per år(10 tim sib/månad + övrigt) ?

Vad menar du att alternativet är idag, imorgon och i övermorgon?

Inse att försvaret bli mindre och mindre (det gäller HV också), och det innebär att i det scenario du drar upp som låter som en jätteinvasion så gäller det nog att Herbert plockar fram mausern och börjar rensa hus om så krävs..inte att han väntar på att GU-insats-stadsskyttekompaniet åker dit.

Å andra sidan kan vi lägga oss på rygg i skogen och se ledsna ut också.

ngn måste rensa byggnaden i fråga. vad skall de göra

1, Skicka in Hv trotts en låg utbildningsståndpunkt

2, Vänta på att stadsskytte hinner mobiliseras

nu är det en byggnad som är vkiktig, så vad göra?

fast vad står det i PTOEM för Hv rörande strid osv?

Ur PTOEM

Krav på stridseffekt och uthållighet

Hemvärnsförbanden skall beroende på utbildningstid och återtagandetid:

• kunna bevaka och skydda viktig infrastruktur och skyddsobjekt mot sabotage under begränsad tid (3-4 veckor)

• kunna ytövervaka,

• under kortare tid försvara terrängavsnitt eller knutpunkt,

• kunna utföra fältarbetsuppgifter (främst vid flygfält, hamn eller förbindelser),

• skapa gynnsamma förutsättningar för insättande av operativa förband,

• kunna lösa sina uppgifter i C-vätskemiljö under begränsad tid.

Efter ytterligare höjd krigsduglighet, genom tillförsel av personella och materiella resurser

samt utbildning, skall hemvärnsförbanden kunna lösa uppgifter under lång tid (månader).

Hemvärnsförbanden skall ha en stridsuthållighet som motsvarar tre normerande stridsmoment

(NSM) som skall finnas vid förbanden.

Detta förutsätter att förnödenheter tillförs vid beredskapshöjning.

Edited by Fk Satan

Jag håller med er om att "slaget" om sverige kommer ske i staden/bebyggelse, men jag hävdar fortfarande att HV kommer inte vara dom som går in och rensar/genomsöker hus.

HV kommer bevaka objekt/fördröja fiendens framryckning(i skog/stad/samhälle/glasskiosk), inget annat......

Hur menar du att att HV ska lösa de av dig specificerade uppgifterna (min fetstil) utan SIB-möjlighet?

Att vi inte kan öva lika mkt som polisen är ingen ursäkt för att avstå fullständigt.

Men skulle det bli skarpt så vill jag åtminstone ha fått chansen att ta del av andras kunskaper innan jag måste lösa en ny uppgift. Krig är en dålig miljö för "on-the-job-training"! :(

Alla kan säkert oxå föreställa sig ett otal situationer där SIB-utbildningen ger fördelar, exempelvis när man ska säkerställa att den nyss rekvirerade byggnaden är säker plats att förlägga bat-staben i, osv. utan att det för den skull handlar om att rensa hela stockholm från väl befästa marininfanterister. ;)

/Bolle

Guest Pedro

Hej.

Nu är inte jag så insatt i det Svenska försvaret men hemvärnet måste väl endå betyda att man strider på sin egna ort? Sen är det så att när det är stridigheter så väljer man inte ut förband som ska utföra upgifter utan man tar dem som är närmst. Allt annat är paragraftänkande och fungerar inte i praktiken. Min son säger som du i frågan men jag är skeptisk.

Hej.

Nu är inte jag så insatt i det Svenska försvaret men hemvärnet måste väl endå betyda att man strider på sin egna ort? Sen är det så att när det är stridigheter så väljer man inte ut förband som ska utföra upgifter utan man tar dem som är närmst. Allt annat är paragraftänkande och fungerar inte i praktiken. Min son säger som du i frågan men jag är skeptisk.

Om du vill veta lite mer om vad hemvärnet kan komma att få för uppgifter så kan jag rekomendera att du tittar lite i HV:s Målkatalog.

SIB är inte alltid bara att rensa hus. Som de flesta här känner till gäller det att skapa en "livlina". Antingen ett trapphus eller korridor eller i viss riktning.

Först måste man bestämma stridsuppgiften.

Är husets funktion viktigt för samhällets/FM:S överlevnad?

1. Ja.

Angrip då huset enligt Livlina-systemet. Använd med fördel ett par välplanerade skenanfall.

2. Nej

Bind fienden genom att med eld hindra honom från att flytta sig från huset. Tänk även på att bevaka kulvertar och avlopp. Vi har tiden på vår sida.

Så här hade jag gjort om det varit mitt beslut.

Så nu skall man alltså inte slåss i skogar längre? Senaste modet. Nu krigar man city-chick och inte bland mygg och träd. Tänk att modelejon och trendriktighet finns lika mycket inom det militära som i de gay-inspirerarde innekvarteren i storstäder.

Själv tror jag nog att jag fortsätter leva i det förgångna där man satsade på att kriga och slå sin fiende överallt. Oavsett om det är inne eller ute för tillfället.

@Pal_nyPC

Tyvärr är verkligheten annorlunda. De civila är målen i dagens krig. Från att ha varit 5% av förlusterna i krig är de civila förlusterna uppe i 90% i 1990-talens krig.

De flesta civila bor inte i skogen, De dör i städerna.

@Hotel Charlie One

Gillar du ämnet?

Ett offensivt Hv ser jag som en utopi. Att ett normalt Hv förband skulle gå på offensiven i SIB eller i skog är vanvettigt. Själv skulle jag ta en allvarlig funderare om dess chef, som ger den orden, är kompetent. Även våra kära insatsplutoner har klara brister i sina offensiva förmåga.

Väl värt att betänka är tex infanteriets 7,5 månades utbildning där man gjorde avkall på den offensiva förmågan jämfört med tidigare längre utbildningstid. Nu skall dessa 7,5 månaders utbildade, med indragna rep, på medelålderns höst och iklädda Hv förpackning vara kapabla till offensiva aktioner?? Tål att tänka på att andelen stupade, på grund av hjärtinfarkt, är hög i kombinationen rörlig strid/äldre soldater.

Att använda Hv i SIB är en vettig tanke om det rör sig om försvar. Att sedan öva stormning av hus är väl sedan ganska dumt förutom att man får en inblick i hur det går till. En insatspluton skulle i nödfall kunna användas till motstöt men knappast i anfall/tagande av terräng mot plats hållen av fi. Har man haft en övning i att befästa ett hus/område och hur man agerar i försvaret av detta? Tyvärr verkar häftighets faktorn segra över tråkiga realiteten i många övningar..

Överfall efter ett lyckat eldöverfall på en klart underlägsen motståndare är det offensiva moment jag ger Hv förutom ett aktivt skarpskytteri.

Jag har varit med i HV i 5 år (så smått på väg ur...) och ibland när jag läser vad folk på forumet skriver om hemvärnet undrar jag om vi lever i samma värld.

Visst det finns mycket duktigt och kompetent folk inom HV men de är inte i majoritet. Det HV jag har fått bevittna under 5 år kan på sin höjd agera skyddsvakt - inte mer. Enskilda soldater eller på sin höjd grupper har förmåga att agera på annat sätt men generellt finns inte den ledningsförmåga som krävs för att plutonsvis eller kompanivis "ta terräng" etc etc.

Om nu HV skall ta över infanteriets roll (då vi inte längre har ngt infanteri) bör nog urvalet till HV vara ett annat och antal timmars träning vara ett HELT annat. Dessutom bör HV kompletteras med en ledningsstruktur som motsvarar vad en skarp situation kräver. Men då pratar vi inte längre så mycket om HV som något HELT annat (deltidssoldater).

@Stella-Polaris

Om vi tänker på att vår "normala" hotbild ska bestå av Sabotagegrupper upp till 10 mans storlek kan jag under vissa förutsättningar se ett offensivt uppträdande. Vår fördel gentemot deras bättre utbildning är att vi genom ett större antal kan ta initiativet från dom. Men, Om jag har rätt förutsättningar så kommer jag att föredra att binda fi genom att med eld förhindra honom att röra sig före en husrensning.

nått som jag funderat på längre vad vi skall göra om vi verkligen skulle behövas, vi övar bara 3 ggr per i insats, det ger ju knappas nått som kan användas i strid.

den här rangordningen tror jag på

Polis --> SSG --> NI --> Kanske HV

Visst finns det inkompetens i Hemvärnet, Det kommer jag aldrig att förneka.

Jag har sett en del av det..

Men eftersom våra kära folkvalda politiker har valt att lägga ner större delen av FM och skicka resterna till andra kontinenter (Maskirovka?), Vem finns kvar för resten av befolkningen?

De frivilliga. De är inte bäst och saknar både mer kompetens och bättre ledning. Men de väljer att göra något istället för att stå utanför.

Lite intressant är väl att när stadsskytteförbanden bildades var det de som fick ak 4 - på bättre eller sämre grunder - medan skogstrollen började tilldelas ak 5.

Alltså en terränganknuten prioritering rakt motsatt drmagoos.

Visst finns det inkompetens i Hemvärnet, Det kommer jag aldrig att förneka.

Jag har sett en del av det..

Men eftersom våra kära folkvalda politiker har valt att lägga ner större delen av FM och skicka resterna till andra kontinenter (Maskirovka?), Vem finns kvar för resten av befolkningen?

De frivilliga. De är inte bäst och saknar både mer kompetens och bättre ledning. Men de väljer att göra något istället för att stå utanför.

samtidigt så har vi ju vpl förband som med olika motivationsnivå legat inne mellan 7,5 och 15 månader. Kanske muckade de för ett år sedan, eller kanske 10. 10 år, vad minns man efter det måntro om man egentligen aldrig ville göra värnplikten och ägnade den åt att leva efter minsta motståndets lag.

Betänk även att det i hv/ip kan finnas de som gjort vpl i stadsskytte och har den kompetensen SAMT vidhåller den och i sin tur lär ut den. Vår plutch i IP är stadsskytte.

Vill inte påstå hv är bättre än det är. Tycker nog vi behöver "rensa upp" endel bland gamla stofiler som aldrig övar och ej kan sin uppgift. Men hvs styrka är just motivationen och ambitionsnivån. De vill göra något. Det övas olika mycket beroende på förband. Vissa IP övar enbart på större övningar på annan ort, andra övar även på hemmaplan mellan de "större" övninarna.

Lustigast är att ex ip får större områden i framtiden samtidigt som det är helt i h-e omöjligt skaffa fram den utrustning vi behöver. Man lägger ner förband precis överallt (vårt "hemmaförband" P10 är ju nedlagt men har vi fått ex stridsvästar? Nä!)