Jump to content

Recommended Posts

• 4 weeks later...
Posted

Jag skulle behöva ett kapstativ att fästa ett multiverktyg, Dremel, i. Jag skall kapa små stålrör och vill få till ett rakt och fint snitt. Frågan är nu om det finns något sådant tillbehör att köpa eller om jag får tillverka det själv? Någon här som vet?

• 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Jag tycker det ser ut som armén/hv's märke.

Och 90p-byxor dessutom, hujedamig. ;)

Skulle förstås också kunna vara infanteriets märke, som bara användes av I 5. Fast de hade ju Strf9040 så det skulle ju funka.

Posted

Jultomten kom tidigt i år.

Min 104-konvertering kom idag och tullen hade hållit fingrarna borta.

Vad får man då för sina surt förvärvade slantar? Jo, det här:

Hobbyfan104_0001.jpg

I stort sett allt ovanför bandaggregatet är nytt.

Det enda egentligen man använder från AFV Club är nedre delen av chassiet med bandaggregat, minus spännhjul, förarluckorna, laddarluckorna, rökkastarna, tornlådorna, man får dock med ett nytt lock till bakre vänstra tornlådan då det ser annorlunda ut på 104:an

Lyskastare får man med två uppsättningar av, en med locken på och en med locken av så man kan välja transportläge eller skjutläge.

Maskeringsduken/IR-skyddet till motordäcket är separat så man kan välja om man vill ha den på eller, vilket var vanligast, köra utan.

Gjutningarna är fina med bra detaljer, det finns dock en hel del gjutskägg men inget som är svårt att ta bort.

Ingjöten verkar sitta bra på delarna så de är lätta att såga bort, samma erfarenhet har jag från deras ikv 91.

Ska bli kul att sätta tänderna i denna så fort jag är klar med ikvn.

The Swede :baskerPa:

Posted

Skulle förstås också kunna vara infanteriets märke, som bara användes av I 5. Fast de hade ju Strf9040 så det skulle ju funka.

Jo, iofs om man kollar lite snett på märket.

Det är nog armémärket/ inf när man kollar nogrannare.

Helt säker kan man nog inte vara utan bättre bilder.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Lite ovanligt öken spöke.....

Oftast när man nämner Phantom och mellanöstern så är det nog Israeliska Kurnass som man tänker på men faktum var att innan Shahens fall 1979 så var Iran den största användaren av Phantomer utanför USA! Alla piloterna blev utbildade i USA, därför blev de också fängslade efter revolutionen. Men i och med att Irak anföll 1980 insåg även ayatollah Khomeni att piloterna behövdes annanstädes.

Phantomerna fick rycka ut direkt!

Det här är en Phantom, 3-6642, som lyckades överleva kriget och är fortfarande i tjänst. den tillräknades ocskå två MiG kills under kriget.

IMG_1587.jpg

Här nedan hittar ni länkar till :

Byggtrådoch

och :

Bildtråd

• 1 month later...
Posted

I helgen hölls modellbyggartävlingen C4 Open i Malmö. Jag tog lite bilder naturligtvis. Ni hittar dem här: http://www.plasticwarfare.se/

Vill passa på att tacka forumsmedlemmen Sten Tecknare för ett intressant föredrag om tiden i Kongo! Samma tack gäller naturligtvis även medlemmen "The Swede" för ett likaledes intressant föredrag om Bosnienmissionen. Där missade ni allt något, möpbröder!

/E

• 2 months later...
Posted

Är det någon här som tror på en butik med bara militärmodeller av alla de slag i plast, trä, metall, byggsatser, färdiga, RC, figurer, vapen, fordon, flyg, marint, tennsoldater mm i alla möjliga skalor samt färg, lim, penslar och sånt?

Jag måste nämligen byta jobb och funderar på allt möjligt av intresse.

Kom med omdömen och förslag.

:baskerPa::baskerHV:

Posted

det tror jag absolut på, speciellt om det finns en webshop ooch god tillgång på ovanligare modeller :)

Har "The Swede" en sådan butik och i så fall var ligger den?

Jag tänkte mig i så fall någorlunda centralt inom huvudstadens län.

Posted

Nä, "the Swede" har ingen butik. Det skulle han inte klara av, han skulle bara stjäla från lagret hela tiden. Skämt å sido, han drev en mindre webbaserad rörelse tidigare, men har lagt den på is.

Hade du tänkt starta eget, eller letar du anställning? Det finns ju redan ett gäng handlare med eller utan fysisk butik inom stockholmsområdet, men det behöver ju inte betyda att man inte kan etablera sig, om man marknadsför sig och nischar sig på rätt sätt.

Men man blir inte fet på att sälja modeller (det blir man av att äta chips och dricka öl), och det krävs nog att man skaffar sig ett bra kontaktnät med distributörer, återförsäljare och aftermarket-firmor så att man kan hålla rimliga priser och rimliga beställningstider. Webbhandlarna får ju leva med att man ofta kan beställa valfri byggsats från Hong Kong till nära halva priset, med minst lika snabb frakt.

Jag vet inte hur pass insyltad i modellbyggarvärlden du är, men är du inte aktiv och besöker modelltävlingar som C4-open, Modell Göteborg eller den nya stockholmstävlingen 08-open så rekommenderar jag att du gör det. Dels lär du känna marknaden lite bättre, dels så lär du känna de andra handlarna och kanske kan luska fram lite tips och få egna idéer.

Lycka till!

/E

Posted

Hade du tänkt starta eget, eller letar du anställning? Det finns ju redan ett gäng handlare med eller utan fysisk butik inom stockholmsområdet, men det behöver ju inte betyda att man inte kan etablera sig, om man marknadsför sig och nischar sig på rätt sätt.

Starta eget var tanken men än så länge bara en tanke.

Men man blir inte fet på att sälja modeller (det blir man av att äta chips och dricka öl), och det krävs nog att man skaffar sig ett bra kontaktnät med distributörer, återförsäljare och aftermarket-firmor så att man kan hålla rimliga priser och rimliga beställningstider. Webbhandlarna får ju leva med att man ofta kan beställa valfri byggsats från Hong Kong till nära halva priset, med minst lika snabb frakt.

Jag vet inte hur pass insyltad i modellbyggarvärlden du är, men är du inte aktiv och besöker modelltävlingar som C4-open, Modell Göteborg eller den nya stockholmstävlingen 08-open så rekommenderar jag att du gör det. Dels lär du känna marknaden lite bättre, dels så lär du känna de andra handlarna och kanske kan luska fram lite tips och få egna idéer.

Lycka till!

/E

Tack!

Posted

Hur kommer det sig att många "udda" modeller görs i resin istället för vanlig plast och riktigt udda saker i vacuform? Det krävs väl formar i alla fallen?

Posted

Det är främst formarna som blir billigare.

Att göra formar till injektionsgjutning är mycket dyrare än att göra silikonformar för resingjutning.

Posted (edited)

Jo, men vari ligger kostnadsbesparingen? Billigare formar, billigare material eller mindre arbete?

Billigare formar, plast modeller gjuts under tryck i metallformar som kostar skjortan att fräsa ur medan resin kan gjutas i enkla gummiformar utan tryck. I princip vem som helst kan börja gjuta resin/harts utan allt för stora omkostnader medan plastmodeller kräver särskilda maskiner som är rätt dyrbara. :D

/edit pucktvåa :P

Edited by Aigore