coolhand Posted February 13, 2010 Report Posted February 13, 2010 Wow... fina projekt... Nu om nagon ville bygga en JA37 i 1/48 at mig vore det ju super Quote
Grenadier Posted March 9, 2010 Report Posted March 9, 2010 Jag skulle behöva ett kapstativ att fästa ett multiverktyg, Dremel, i. Jag skall kapa små stålrör och vill få till ett rakt och fint snitt. Frågan är nu om det finns något sådant tillbehör att köpa eller om jag får tillverka det själv? Någon här som vet? Quote
Stekspade Posted July 8, 2010 Report Posted July 8, 2010 Jag bumpar tråden i och med att det verka hända grejer på Str90-fronten. http://www.mmzone.co.kr/mda/docview.php?id=149 Det enda jag är besviken på är att vagnschefen inte pekar med hela handen. Quote
jadu Posted July 28, 2010 Report Posted July 28, 2010 Läste en datum på en utlänsk hemsida att det var lansering 10/8-10 bara hoppas på att det stämmer..... // Jadu Quote
The Swede Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Mera svensknyheter: http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/hobbyfan.html Quote
Granattillsats Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 http://www.mmzone.co.kr/mda/docview.php?id=157 När jag spanade i tråden och länkarna hittade jag denna! Ballt med svenska soldater, vad är det för baskermärke han har?? Quote
The Swede Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Det där har jag missat men det ser fan ut som flygvapnets baskermärke Quote
Stekspade Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Jag tycker det ser ut som armén/hv's märke. Och 90p-byxor dessutom, hujedamig. ;) Quote
106 Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Jag tycker det ser ut som armén/hv's märke. Och 90p-byxor dessutom, hujedamig. ;) Skulle förstås också kunna vara infanteriets märke, som bara användes av I 5. Fast de hade ju Strf9040 så det skulle ju funka. Quote
The Swede Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Mera svensknyheter: http://www.perthmilitarymodelling.com/newkitnews/hobbyfan.html Jultomten kom tidigt i år. Min 104-konvertering kom idag och tullen hade hållit fingrarna borta. Vad får man då för sina surt förvärvade slantar? Jo, det här: I stort sett allt ovanför bandaggregatet är nytt. Det enda egentligen man använder från AFV Club är nedre delen av chassiet med bandaggregat, minus spännhjul, förarluckorna, laddarluckorna, rökkastarna, tornlådorna, man får dock med ett nytt lock till bakre vänstra tornlådan då det ser annorlunda ut på 104:an Lyskastare får man med två uppsättningar av, en med locken på och en med locken av så man kan välja transportläge eller skjutläge. Maskeringsduken/IR-skyddet till motordäcket är separat så man kan välja om man vill ha den på eller, vilket var vanligast, köra utan. Gjutningarna är fina med bra detaljer, det finns dock en hel del gjutskägg men inget som är svårt att ta bort. Ingjöten verkar sitta bra på delarna så de är lätta att såga bort, samma erfarenhet har jag från deras ikv 91. Ska bli kul att sätta tänderna i denna så fort jag är klar med ikvn. The Swede Quote
The Swede Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Jag tycker det ser ut som armén/hv's märke. Och 90p-byxor dessutom, hujedamig. ;) Jag tycker det ser ut som armén/hv's märke. Och 90p-byxor dessutom, hujedamig. ;) Skulle förstås också kunna vara infanteriets märke, som bara användes av I 5. Fast de hade ju Strf9040 så det skulle ju funka. Jo, iofs om man kollar lite snett på märket. Det är nog armémärket/ inf när man kollar nogrannare. Helt säker kan man nog inte vara utan bättre bilder. Quote
nsky_517 Posted August 19, 2010 Report Posted August 19, 2010 Stridsbåt 1/35, ser lovande ut. My link Quote
Göta Lejon Posted August 20, 2010 Report Posted August 20, 2010 Förbokning av Academys Strf 90: Pre-order Quote
Erik_G Posted September 1, 2010 Report Posted September 1, 2010 Å nu är den här! Jag har redan börjat limma lite. Läs mer här: http://www.ipmsstockholm.net/forum/works/article.asp?data=8875593214_~d_20100901_015306_~t_Ett_riktigt_snabbygge_~a_Erik_Gustavsson.xml /E Quote
Aigore Posted September 19, 2010 Report Posted September 19, 2010 Lite ovanligt öken spöke..... Oftast när man nämner Phantom och mellanöstern så är det nog Israeliska Kurnass som man tänker på men faktum var att innan Shahens fall 1979 så var Iran den största användaren av Phantomer utanför USA! Alla piloterna blev utbildade i USA, därför blev de också fängslade efter revolutionen. Men i och med att Irak anföll 1980 insåg även ayatollah Khomeni att piloterna behövdes annanstädes. Phantomerna fick rycka ut direkt! Det här är en Phantom, 3-6642, som lyckades överleva kriget och är fortfarande i tjänst. den tillräknades ocskå två MiG kills under kriget. Här nedan hittar ni länkar till : Byggtrådoch och : Bildtråd Quote
Erik_G Posted November 2, 2010 Report Posted November 2, 2010 I helgen hölls modellbyggartävlingen C4 Open i Malmö. Jag tog lite bilder naturligtvis. Ni hittar dem här: http://www.plasticwarfare.se/ Vill passa på att tacka forumsmedlemmen Sten Tecknare för ett intressant föredrag om tiden i Kongo! Samma tack gäller naturligtvis även medlemmen "The Swede" för ett likaledes intressant föredrag om Bosnienmissionen. Där missade ni allt något, möpbröder! /E Quote
Flak Posted November 3, 2010 Report Posted November 3, 2010 Swede, du kan väl visa lite bilder på IKV:n, va? Så vi andra blir sugna! Quote
weekendwarrior Posted January 10, 2011 Report Posted January 10, 2011 Är det någon här som tror på en butik med bara militärmodeller av alla de slag i plast, trä, metall, byggsatser, färdiga, RC, figurer, vapen, fordon, flyg, marint, tennsoldater mm i alla möjliga skalor samt färg, lim, penslar och sånt? Jag måste nämligen byta jobb och funderar på allt möjligt av intresse. Kom med omdömen och förslag. Quote
Skuggan Posted January 10, 2011 Report Posted January 10, 2011 det tror jag absolut på, speciellt om det finns en webshop ooch god tillgång på ovanligare modeller Quote
Odi et Amo Posted January 10, 2011 Report Posted January 10, 2011 Någon som vet vad stridsbåten kostar och var den säljs? Quote
weekendwarrior Posted January 10, 2011 Report Posted January 10, 2011 det tror jag absolut på, speciellt om det finns en webshop ooch god tillgång på ovanligare modeller Har "The Swede" en sådan butik och i så fall var ligger den? Jag tänkte mig i så fall någorlunda centralt inom huvudstadens län. Quote
Erik_G Posted January 11, 2011 Report Posted January 11, 2011 Nä, "the Swede" har ingen butik. Det skulle han inte klara av, han skulle bara stjäla från lagret hela tiden. Skämt å sido, han drev en mindre webbaserad rörelse tidigare, men har lagt den på is. Hade du tänkt starta eget, eller letar du anställning? Det finns ju redan ett gäng handlare med eller utan fysisk butik inom stockholmsområdet, men det behöver ju inte betyda att man inte kan etablera sig, om man marknadsför sig och nischar sig på rätt sätt. Men man blir inte fet på att sälja modeller (det blir man av att äta chips och dricka öl), och det krävs nog att man skaffar sig ett bra kontaktnät med distributörer, återförsäljare och aftermarket-firmor så att man kan hålla rimliga priser och rimliga beställningstider. Webbhandlarna får ju leva med att man ofta kan beställa valfri byggsats från Hong Kong till nära halva priset, med minst lika snabb frakt. Jag vet inte hur pass insyltad i modellbyggarvärlden du är, men är du inte aktiv och besöker modelltävlingar som C4-open, Modell Göteborg eller den nya stockholmstävlingen 08-open så rekommenderar jag att du gör det. Dels lär du känna marknaden lite bättre, dels så lär du känna de andra handlarna och kanske kan luska fram lite tips och få egna idéer. Lycka till! /E Quote
weekendwarrior Posted January 12, 2011 Report Posted January 12, 2011 Hade du tänkt starta eget, eller letar du anställning? Det finns ju redan ett gäng handlare med eller utan fysisk butik inom stockholmsområdet, men det behöver ju inte betyda att man inte kan etablera sig, om man marknadsför sig och nischar sig på rätt sätt. Starta eget var tanken men än så länge bara en tanke. Men man blir inte fet på att sälja modeller (det blir man av att äta chips och dricka öl), och det krävs nog att man skaffar sig ett bra kontaktnät med distributörer, återförsäljare och aftermarket-firmor så att man kan hålla rimliga priser och rimliga beställningstider. Webbhandlarna får ju leva med att man ofta kan beställa valfri byggsats från Hong Kong till nära halva priset, med minst lika snabb frakt. Jag vet inte hur pass insyltad i modellbyggarvärlden du är, men är du inte aktiv och besöker modelltävlingar som C4-open, Modell Göteborg eller den nya stockholmstävlingen 08-open så rekommenderar jag att du gör det. Dels lär du känna marknaden lite bättre, dels så lär du känna de andra handlarna och kanske kan luska fram lite tips och få egna idéer. Lycka till! /E Tack! Quote
The Swede Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Snart är den här http://www.plasticwarfare.se/2011/01/breaking-news-pbv-302-in-resin/ Quote
106 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Hur kommer det sig att många "udda" modeller görs i resin istället för vanlig plast och riktigt udda saker i vacuform? Det krävs väl formar i alla fallen? Quote
The Swede Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Då de oftast görs i korta serier blir det billigare med resin eller vacuumform istället för injektionsgjutning Quote
106 Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Jo, men vari ligger kostnadsbesparingen? Billigare formar, billigare material eller mindre arbete? Quote
The Swede Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 Det är främst formarna som blir billigare. Att göra formar till injektionsgjutning är mycket dyrare än att göra silikonformar för resingjutning. Quote
Aigore Posted January 20, 2011 Report Posted January 20, 2011 (edited) Jo, men vari ligger kostnadsbesparingen? Billigare formar, billigare material eller mindre arbete? Billigare formar, plast modeller gjuts under tryck i metallformar som kostar skjortan att fräsa ur medan resin kan gjutas i enkla gummiformar utan tryck. I princip vem som helst kan börja gjuta resin/harts utan allt för stora omkostnader medan plastmodeller kräver särskilda maskiner som är rätt dyrbara. /edit pucktvåa :P Edited January 20, 2011 by Aigore Quote
Recommended Posts