Lt P Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Kan ens HV-tinget reglera en sådan sak? Nej, men de kan i sin tur uttrycka sin uppfattning uppåt till HKV. Quote
Axial Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 (edited) Att man har sin andra kragspegel utifrån truppslag tycker jag låter ganska vettigt. Så har man fått sin grad via FBU har man FBU-kragspegel, är det via Pansar har man sin järnnäve. Tycker det låter som en bra mellanväg att gå. Nu vill jag bara flika in och påpeka att de enda som använder FBU-kragspegel är FBU-musikkår. Tidigare använde även ungdomarna den. Den som genomgått FBU-befordringskurser och fått högre grad använder kragspegel för det truppslag denne tillhör, exempelvis den värnpliktige pansarfänrik som utbildat sig och erhållit löjtnants grad fortsätter bära pansartecken. FBU är inget eget förband. Fråga: du menar alltså att den som är vpl gruppchef (furir) vid infanteriet bibehåller korslagda gevär och furirsspegel när denne går med i Hv? Om denne blir befordrad inom hv, skall då gevären bytas ut mot hvtecknet? För att anknyta mer konkret till tråden så tycker jag att hela gradsystemet borde anpassas så att den grad man får gäller överallt, den värnpliktiga graden gäller i hv, hvgraden gäller i resten av FM och så vidare. Utlandsstyrkan skulle då få inrätta sig under detta system som en konsekvens. Jag är medveten om att det kanske ställer lite andra krav på hv befälsutbildning men jag är helt emot degraderingar i nya befattningar eftersom det traditionellt betyder att den som fått sänkt grad klantat sig rejält. Bättre då att en gång för alla klara ut att det är befattningen som avgör vem som bestämmer, inte graden, och ge helvete till de som inte accepterar detta. Edited May 3, 2005 by Axial Quote
Fk Satan Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Fråga: du menar alltså att den som är vpl gruppchef (furir) vid infanteriet bibehåller korslagda gevär och furirsspegel när denne går med i Hv? Om denne blir befordrad inom hv, skall då gevären bytas ut mot hvtecknet? Jupp ngt sådant var det tänkt. För att anknyta mer konkret till tråden så tycker jag att hela gradsystemet borde anpassas så att den grad man får gäller överallt, den värnpliktiga graden gäller i hv, hvgraden gäller i resten av FM och så vidare. Utlandsstyrkan skulle då få inrätta sig under detta system som en konsekvens. Jag är medveten om att det kanske ställer lite andra krav på hv befälsutbildning men jag är helt emot degraderingar i nya befattningar eftersom det traditionellt betyder att den som fått sänkt grad klantat sig rejält. Bättre då att en gång för alla klara ut att det är befattningen som avgör vem som bestämmer, inte graden, och ge helvete till de som inte accepterar detta. Ska sätta mig ned och fila på min motion till nästa gång det går att lämna in motioner till RiksHv-Tinget. Quote
Lt P Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 (edited) Varför helt enkelt inte överlåta all befordringsutbildning till FBU? Hemvärnet skulle kunna betala FBU för utbildningsplatserna och djupet i FBU's befordringsutbildning är erkänt mångdubbelt bättre än hemvärnets. På det sättet får vi en bättre likriktning och reducerar en befälskategori. Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. Edited May 3, 2005 by Lt P Quote
Dajo Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Kan ens HV-tinget reglera en sådan sak? Nej, men HV-tinget kan argumentera för det förslaget ytterligare ett steg upp. Quote
Lt P Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Kan ens HV-tinget reglera en sådan sak? Nej, men HV-tinget kan argumentera för det förslaget ytterligare ett steg upp. Härmis! :P Quote
The Swede Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. Är inte gruppchefskursen lagd över 4 helger? Så tror jag att det är inom NSG iallafall. The Swede Quote
Fu Dahlberg Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. Är inte gruppchefskursen lagd över 4 helger? Så tror jag att det är inom NSG iallafall. The Swede I Skaraborg också... Den skall man ju också gå någongång... Quote
Lt P Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. Är inte gruppchefskursen lagd över 4 helger? Så tror jag att det är inom NSG iallafall. The Swede I Skaraborg också... Den skall man ju också gå någongång... Då kan vi konstatera att det skiljer sin inom riket. Ytterligare ett argument för att låta FBU sköta saken centralt ett par gånger per år. Quote
MDC-86 Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 4 helger ? Är det bara lörd/sönd ? Jag gick kursen i LGG för 2,5 år sedan och då var den på 2x4 dagar. Quote
The Swede Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 4 helger ? Är det bara lörd/sönd ?Jag gick kursen i LGG för 2,5 år sedan och då var den på 2x4 dagar. Nja, tror att man rycker in på fredagskväll men jag är inte säker. Quote
Rickard N Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. Är inte gruppchefskursen lagd över 4 helger? Så tror jag att det är inom NSG iallafall. The Swede I Skaraborg också... Den skall man ju också gå någongång... Då kan vi konstatera att det skiljer sin inom riket. Ytterligare ett argument för att låta FBU sköta saken centralt ett par gånger per år. Eller så tillser man att samma regler gäller alla MD. Quote
Hans Engström Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 (edited) Rätt intressant faktiskt det här. HV måste revidera och kompetenssäkra sin befälsutbildning å det snaraste. Redan nu finns det inga nymuckade som har kunskap nog att befodras till kompstabsnivå (obs, den nivå den bör vara på) eller egentligen ens plutonchefsnivå, och med den nya utbildningsgången för värnpliktiga blir det ännu värre. Tack och lov slipper vi i all fall snart gruppchefer som kallas för officerare. Sen återkommer jag till min kommentarer tidigare och förtydligar; "Det är inte upp till dig att bestämma vilken grad du ska ha baserat på vad du tycker du ska ha." [edit]för besserschmittarna ;) [/edit] Edited May 4, 2005 by Hans Engström Quote
GC1 Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Varför helt enkelt inte överlåta all befordringsutbildning till FBU? Hemvärnet skulle kunna betala FBU för utbildningsplatserna och djupet i FBU's befordringsutbildning är erkänt mångdubbelt bättre än hemvärnets. På det sättet får vi en bättre likriktning och reducerar en befälskategori. Personligen tycker jag att befordras till furir efter en helgurs, vilket sker i hemvärnet, är ett skämt. En sådan helg kan möjligtvis vara komplettering för en redan utbildad gruppchef att anpassas till hemvärnets uppgifter. bra upplägg! framförallt så tror jag hv skulle må bra av att någon annan med öppna ögon bedömmer personalens lämplighet. vad gäller hvs "gruppchefsskola" så kan jag bara tycka synd om alla vpl grpchefer som måste göra först 2,5 mån extra o sen basa över en grupp i dryga 7 månader innan man bedöms vara lämplig när man kan gå hv crashcourse på några helger... Quote
Fk Satan Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Att MD-grp utbildar nya grpch osv kan jag förstå, för kostnaden för att utbilda nya centralt och med längre utbildningar än helger blir ganska hög. Om det nu finns 22st MD-grp. och varje MD-grp utbildare ca 15-20st grpch/år. så blir det ganska många som behövs utbildas på central nivå. Nu vet jag att vissa MD-grp ubildare färre och andra fler. Men jag håller med om att utbildningarna inom Hv bör kvalitetssäkras på ngt sätt och att det ibland är för enkelt attfå gå en utbildning för att bli exempelvis grpch. Hos oss betyder det inte per automatik att man blir grpch bara för att man gått grpch kursen, vi ser det mer som ett sätt att bredda kompetensen hos folk. Sedan får de efterhand testa att gå som stf grpch på övningar.kanske även grpch under vissa moment. Ifall de löser sin "prövotid" bra så kan det hända att de blir stfGrpC.... Quote
Axial Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 "Det är inte upp till dig att bestämma vilken grad du tycker du ska ha." Messerschmidt-mode ON: Jo det är det, man får faktiskt bestämma själv vad man ska tycka. Vilken grad man sedan faktiskt får, det är en helt annan femma. Messerschmidt-mode OFF FBU skulle nog behöva uppdraget att utbilda all hv-personal, nu när man ska bli Försvarsutbildarna och visa att man har en plats även i framtiden. FBU har ju dessutom redan absorberat HBR så varför inte fortsätta? HvSS kunde kanske fylla en roll som skola för fredsadmistrativa kurser och/eller högre befälskurser där hemvärnets egenheter som förband spelar roll. HvSS har ju redan en gång i tiden gått från "utbilda allt och alla"-skola till främst en befälsutbildande skola. Quote
106 Posted May 7, 2005 Report Posted May 7, 2005 Jag förstår att det kan bli dyrt och krångligt att skicka iväg alla aspirerande gruppchefer på längre utbildningar. Så jag förstår om Hv snabbutbildar tillfälliga gruppchefer innan någon med rätt kompetens kan ta över, eller innan personen i fråga gått befordringsutbildning. Men Hv borde endast få utbilda mot befattningen gruppchef, jag håller med Lt P om att den nivåhöjande utbildningen borde ligga på CFB/FBU/motsv. Quote
Knighthawk Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 GB-kursen blev ändrad under våren, från att vara tänkt att ligga över 4 helger så blev det en helg + en vecka ( mån - lör ) efter elevernas egna önskan. ( detta var alltså skaraborg ) Sedan gäller det ju fortfarande att man ej får graden "bara" för att man har genomfört en kurs, utan man ska inneha befattningen också ( som i detta fall gruppchef eller stf ) Quote
Knighthawk Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 Jag förstår att det kan bli dyrt och krångligt att skicka iväg alla aspirerande gruppchefer på längre utbildningar. Så jag förstår om Hv snabbutbildar tillfälliga gruppchefer innan någon med rätt kompetens kan ta över, eller innan personen i fråga gått befordringsutbildning.Men Hv borde endast få utbilda mot befattningen gruppchef, jag håller med Lt P om att den nivåhöjande utbildningen borde ligga på CFB/FBU/motsv. Högre befattnings utbildningar än gruppchef, de som har varit med på kurser på ex. HvSS tycker nog att kurserna är väl genomtänkta för befattningen / framtida krav . dock bör det finnas tätare rep, kurser för de olika befattningarna med tanke på dagens snåla övningscheman. det är ju precis att grch får öva i sina befattningar ( om man tänker personalmässigt ). Quote
Uttern Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 Jag tycker idéen om att FBU (Försvarsutbildarna) skall hantera all befälutbildning upp t om plutonchef är mycket tilltalande. Jag har bara god erfarenhet av FBU:s kurser. /Ola Quote
Plut.Sjv.AQ Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 Om vi vill att HV ska vara ett riktigt arméförband, måste väl våra befäl vara riktigt utbildade... HV ska, enligt mig, givetvis ha riktigt utbildade män och kvinnor på sina olika befattningar. Hurvida man är furir eller korpral känns oviktigt, men eftersom vi i Sverige inte tillämpar degraderingar (har jag för mig) så borde man rimligtsvis få behålla sin grad. Quote
Fu Zeeuus Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 Alltså... Jag har läst hela tråden och blir inte riktigt klok på vad som gäller och vad som är enskilda individers högst egna tolkningar eller önskningar. Behåller Vpl Fu sin grad eller inte när man går med i hemvärnet. Godkända svar är : Ja respektive Nej. Regelmässigt ja. Nu har jag talat med min närmaste chef, en Lt. Han säger att man INTE får tillbaka sin Vpl grad, utan man blir bara befodrad på rekommendationer och skicklighet. (Läs engemang, ok?). Eftersom jag inte kan så mycket om hur HV fungerar och det här var min första övning som HV droppade jag ämnet. Faktum kvarstår dock, även om jag inte har befälet, vill jag ha min grad tillbaka. 10 månaders slit är ju som bortkastat, jag kunde ha lökat lika mycket som alla bassarna på GU. Reaktioner? Quote
röjsop Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 @Fu Zeeuus: Är verkligen graden så viktig för dig? Är det inte bättre att du går från noll och visar hur bra du är, då kanske du kan bli Sergeant snabbare? Quote
Rickard N Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 Jag fick fortsätta vara fänrik iaf... Fast helt bortkastat är väl inte dina tio månader, lärde du dig inte mer än de som gjort sjuåenhalv månad? Quote
The Swede Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 @Fu Zeeuus Läs HvH, del 2 sidan 11. HvH hittar du HÄR The Swede Quote
Fu Zeeuus Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 Alltså Jag meade inte att dizza någon. Jag vet att jag måste visa vad jag går för innan jag kan anses vara lämplig, som befäl. Det var bara graden, jag straffas, degraderas för att jag vill engagera mig. Den tjänsten jag hade finns inte kvar, jag menar regementet är borta. En inte helt ovanlig situation iof. Jag kommer aldrig inom FM få öva på min krigsplacering...Obra! Vad gör liten "stridis" = jag. Jo går med i HV. Är av den naiva uppfattningen att jag kan påverka och bidraga. Dessutom får jag övning i det som jag förväntas kunna vid ofred. Är det då rimligt att man straffar mig? Jag trodde jag var på deras sida, mot dummingarna. Jag tänker inte propsa på detta utan tar min obefintliga grad som en man. Det är ändå vägen dit som är roligast...inte målet. Quote
Hans Engström Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 (edited) Du läste inte det som hänvisades till... Reservofficerare och värnpliktigt befäl inplaceras, efter genomförd introduktionsutbildning,i kompetensnivå och grad som motsvarar tidigare genomförd militär befälsutbildning. ur HvH del 2, Grunder Utbildning I Rickard Ns fall är han placerad i befattning under sin kompetensnivå men i sin grad. Fast om han insisterar kan vi nog degradera honom på julmiddagen. Edited June 16, 2005 by Hans Engström Quote
Fu Zeeuus Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 Menar du då att jag skulle vara över min kompentensnivå utan grad? Jaja... klart slut! Quote
Rickard N Posted June 16, 2005 Report Posted June 16, 2005 Iofs jävligt ont om tanks i hv, och nejtack, jag orkar inte sy om alla skjortor och så Quote
KalleSWE Posted June 19, 2005 Report Posted June 19, 2005 Min inställning till detta är att man inom Hv och US har grad efter befattning och inte utb. ståndpunkt, som det är i övriga FM. Blir lika fel om jag skulle, mot förmodan, återgå till min GU position (hur detta nu skulle gå till utan att upprusta FM för drygt 100Meuro/år) skall jag då ta med min Hv grad? Samma sak om jag antas till US, skall jag propsa på att vara Fk där då? B) Quote
Recommended Posts