Jump to content

Pistol M/88C och D...

2Sharp

Recommended Posts

I en tråd ett tag tillbaks nämnde någon att de sett en förrådsbeteckning på Pistol M/88 C och D.

Blev väldigt nyfiken och ramlade av en händelse på ett svar som jag tror stämmer.

C och D varianten är lika med de nyare versionerna av Glock, som har fingergrepp och räls/skena för vapenlampa.

Polare från Ks05 som ligger inne för Mp01 hade tydligen M/88C, G 17 med räls etc.

Inte helt orimligt borde ju då M/88D vara G 19 med räls etc.?

Detta är inget jag vet, utan bara "filosoferar" lite.

pistol 88B el. Glock 19 är ju, om jag inte fattat fel, piloters tjänstepistol, vilken dom skall ha som skydd om/när dom tvingas överge planet på fientligt territorium...

Finns det då något behov av räls/skena för vapenlampa och dyl?

Det skall ju trots allt vara sk. Fältmässigt...

• BlåGul -1

Nej, men iom att Glock 1996 bytte stommen på samtliga modeller mot FG&R-stommen så beror det förmodligen på att FM har köpt ett antal vapen efter denna förändring.

Det finns fler än piloter som har det underbara vapnet Glock 19. Officerare i teknisk tjänst samt underlättelse folk kan tilldelas Glock 19 vid behov då de uppträder i civila kläder med dolt vapen. Det är relativt ovanligt men det förekommer.

Det finns fler än piloter som har det underbara vapnet Glock 19. Officerare i teknisk tjänst samt underlättelse folk kan tilldelas Glock 19 vid behov då de uppträder i civila kläder med dolt vapen. Det är relativt ovanligt men det förekommer.

Ja det hör då inte till vanligheterna direkt att Tekniska officerare smyger runt och uppträder dolt... Dold rep av strf är kanske inte så vanligt... :D

Vilka tekniska off tänker du på?

Du har de som underhåller och servar hemliga tele och sambands stationer. De vill oftast inte väcka uppmärksamhet genom att parkera en stridsvagn ute på landsbygden samt drälla omkring i M90. Det väcker en viss uppmärksamhet som man inte alltid vill ha...

Du har de som underhåller och servar hemliga tele och sambands stationer. De vill oftast inte väcka uppmärksamhet genom att parkera en stridsvagn ute på landsbygden samt drälla omkring i M90. Det väcker en viss uppmärksamhet som man inte alltid vill ha...

Roger that!

Det var nåt åt det hållet jag anade...

• 2 weeks later...
...och är framtung.

Uhm.. saywhat? du har endera aldrig hållt i en Glock eller inte hållt i en annan pistol. Glocken är gmf med Beretta, SIG etc ALLT ANNAT än framtung. Framtung är förövrigt nått som jag personligen anser är en bra egenskap och som jag föredrar på en pistol/revolver..

I stand corrected!

Måste ha haft en släng av fältkoma första gången jag höll i den eftersom jag kallade den framtung.

Har pillat på den nyligen igen och jag kan ju bara hålla med om att den inte är framtung.

Jepp har klafsat runt några anläggningar ute i ingenstans I mina dagar. :D

:)

Barnet får i skolan frågan om vad pappa jobbar med.

- Han är kompis med Peter Pan!

- ??

- Jo, för pappa jobbar också i Landet Ingenstans!

Jepp har klafsat runt några anläggningar ute i ingenstans I mina dagar. :D

:)

Barnet får i skolan frågan om vad pappa jobbar med.

- Han är kompis med Peter Pan!

- ??

- Jo, för pappa jobbar också i Landet Ingenstans!

:P Hehehe

Är ganska säker på att det är samma personer som planerar små konstiga stationer på konstiga ställen som planerar skjutfält :sneaky2. Fan vilka ställen det finns i detta avlånga land :D

Ja en kriterie måste ju vara så långt borta som möjligt i så taskig terräng som möjligt.... :D

Det är väl iofs för att man inte skall störa den civila delan av samhället med smällar... Dom är väldigt känsliga. Under våran sprängförevisning så avslutade ansv. officer med orden "Dett var en mycket lyckad förevisning, för dom civila har redan ringt och klagat..."

Glocken är en rolig pistol att skjuta med, tyvärr så känns den lite framtung. (var i alla fall).

Visst är Glocken en smula framtung.

Om det inte är något magasin med ammunition i, det vill säga.. :D

Det är väl iofs för att man inte skall störa den civila delan av samhället med smällar... Dom är väldigt känsliga. Under våran sprängförevisning så avslutade ansv. officer med orden "Dett var en mycket lyckad förevisning, för dom civila har redan ringt och klagat..."

Hehe, tror väl att när vi (ABP) övade en gång så skrevs det insändare att kyrk-klockorna akompanjerades av kulsprutesmatter...

Fiiiiint.... :)

Jag är helt övertygad om att det finns folk som bosätter sig nära skjutfält och flygvapenbaser bara för att få klaga på militären när de gör det de förmodligen sen stenåldern just där.

Samma typ av gnällmänniskor skaffar sig en lägenhet mitt inne i sveriges största städer och klagar på nattlivet, biltrafiken och buller från eventuella "engångomåret" evenemang.

Mitt favvoexempel var familjen som hittade billig tomtmark bredvid ett skjutfält, byggde en bamsevilla, sen skrev dom in till tidningen o klagade när försvaret övade med haubitsar på skjutfältet (som varit skjutfält i hundratals år). Hmm.. varför var tomtmarken så billig.. hmm..  

/E

Jag är helt övertygad om att det finns folk som bosätter sig nära skjutfält och flygvapenbaser bara för att få klaga på militären när de gör det de förmodligen sen stenåldern just där.

Samma typ av gnällmänniskor skaffar sig en lägenhet mitt inne i sveriges största städer och klagar på nattlivet, biltrafiken och buller från eventuella "engångomåret" evenemang.

Mitt favvoexempel var familjen som hittade billig tomtmark bredvid ett skjutfält, byggde en bamsevilla, sen skrev dom in till tidningen o klagade när försvaret övade med haubitsar på skjutfältet (som varit skjutfält i hundratals år). Hmm.. varför var tomtmarken så billig.. hmm..  

/E

En organiserad motståndsrörelse alltså?

:D

Hoppas inte... men man börjar ju undra....

lokalt exempel.. i halmstad drev en kille frågan om kyrkklockan skulle få slå.. det låter ju en del.. vet inte hur det gick, men var folk hemma hos han och mätt ljudnivån och va tal om att kyrkan inte fick slå natte tid.. rykte sa också att han älskade göra såna grejer.. men vad vet jag ;)

• 4 years later...

Med lite nekromanti så gick även denna tråd att väcka från de döda.

Vet någon vilken lampa som följer med pistol 88C?

Streamlight/Insight M3

Streamlight TLR-1 ( skulle väl köpas in till AK5C hörde jag något om?

Surefirex200A/B ?

eller någon annan modell jag missat.

Pistol 88 C är glock 17 med skena för vapenlampa, kan också avslöja att 1500 st är redan leverade till HV med vapenlampa till att ersätta kpisten.

om pistol 88 d är glock 19 med skena kan jag inte svara på men troligen är det så......

Är det inte så att Pistol 88C/D också fått nya riktmedel i form av ett justerbara riktmedel som är ett så kallat nightsight.

Om jag inte är helt ute ock simmar så är de nya riktmedlen från Trijicon.

Edited by 3924

Pistol 88 C är glock 17 med skena för vapenlampa, kan också avslöja att 1500 st är redan leverade till HV med vapenlampa till att ersätta kpisten.

om pistol 88 d är glock 19 med skena kan jag inte svara på men troligen är det så......

En fråga från en icke insatt:

Min uppfattning är att FM i dagsläget har Pistol 88 (utan tillägg) i två utföranden. En lite mindre och en lite större. Storleksskillnaden är inte stor men ändå högst reell. Det sades att den mindre företrädesvis var till för Flygvapnet. Hur benämns dessa två varianter? Är det dessa två varianter som är Glock 17 resp 19 eller är det något annat? Som sagt en fråga från en icke insatt.