Gåsapåg Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 (edited) http://www.expressen.se/nyheter/25-aring-togs-med-vapen-pa-centralen/ Vågar man tro att journalisten är ute och cyklar? eller när har Glock börjat tillverka "kulsprutepistoler"? Halvautomatisk kulsprutepistol...det verkar inte vara det bästa. Edited March 18, 2017 by henke Uppdaterat länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Glock 18 kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Fast halvautomatisk? Jag tror mest på att journalisterna återigen prioriterade kafferast framför faktacheck (inte alls paralleller till förrådet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Håller med Gåsapåg och MartinGustav, halvautomatisk kulsprutepistol? Känns som att hela vitsen med en kpist försvann i det andetaget ungefär. Min gissning är att det var något helt annat, antagligen en pistol som det står beskrivet i domen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 (edited) Den engagerade journalisten ville väl att det skulle låta än värre än bara olaga vapeninnehav. Låter som en direkt översättning av "semi-automatics", som livligt har debatterats som helt livsfarliga i bl.a USA och även här i Skandinavien på senare tid. "Semi-automatic machineguns" är inte ett helt ovanlig term, om än väldigt motsägelsefull. F.ö helt vansinnigt att det skall gå att komma lindrigare undan för att man hävdar att man förvarar vapnet åt någon annan, ren och skär idioti. Edited September 25, 2012 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Brottslingen hade både patroner, ammunition och kulor i fickorna... Stora fickor? Nog för att Glockar är plastiga, men nog borde man känna att det i så fall är en mycket påkostad leksakspistol (motsv.) och undersöka saken närmare. (Det käns skönt att Sthlms Tingsrätt inte trodde på den förklaringen...) F.ö. borde det väl vara bra om buset använder halvautomatiska puffror istället för helautomatiska dito? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Tror att det är bättre om buset använder helautomatiska så att dom fortsätter att missa. Om dom inte kunde spraya kanske dom skulle få för sig att sikta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Tror att det är bättre om buset använder helautomatiska så att dom fortsätter att missa. Om dom inte kunde spraya kanske dom skulle få för sig att sikta. Jag tänkte så här, att om busarna får tid att sikta så blir effekten självsanering och mindre risk för skada på tredje person. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 de har tydligen ändrat till halvautomatiskt pistol. vapenkoll brukar inte vara journalisters starka sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Kanske denna tråd bidrog Vore intressant, journalister släpper än artikel där de är osäkra om något som rör vapen/militärt rent allmänt, därefter vänta och kolla ifall soldf forum går i taket över något och om så är fallet ändra den detaljen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Fortfarande har busen kulor, ammunition och patroner på sig... Borde det inte räcka med t.ex. "en [stor] mängd ammunition påträffades på vederbörande" eller "att det återfanns många [68 stycken] patroner i busens fickor...". Undrar vad som står i tingsättens dom? Måhända omnämns kanske även "skott"och "projektiler"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Kanske denna tråd bidrog Vore intressant, journalister släpper än artikel där de är osäkra om något som rör vapen/militärt rent allmänt, därefter vänta och kolla ifall soldf forum går i taket över något och om så är fallet ändra den detaljen kunde de inte fråga oss, de finns ju både möjlighet för dem att registrera sig eller fråga som gäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Tror att det är bättre om buset använder helautomatiska så att dom fortsätter att missa. Om dom inte kunde spraya kanske dom skulle få för sig att sikta. Jag tänkte så här, att om busarna får tid att sikta så blir effekten självsanering och mindre risk för skada på tredje person. Du har helt rätt, tankevurpa av mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted September 28, 2012 Report Share Posted September 28, 2012 Kanske denna tråd bidrog Vore intressant, journalister släpper än artikel där de är osäkra om något som rör vapen/militärt rent allmänt, därefter vänta och kolla ifall soldf forum går i taket över något och om så är fallet ändra den detaljen Skomakare, bliv vid din läst. Möpar vapensgranskar, och journalisterna språkvårdar? Hur reknar du? "än, två, trä?" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Bortsett från faktafel i nämnda artikel tycker jag inte att halvautomatisk/semiautomatisk k-pist är särskilt motsägelsefullt. Tänk dig en m/45'a, MP5, UZI eller liknande med enbart patronvis eldgivningsläge på säkringsomställaren, är det då inte fortfarande en k-pist? Skillanden mellan en k-pist och en pistol anser jag ligger främst i design. En k-pist har i regel axelstöd/kolv, skjuts förbehållslöst med två händer, har längre pipa och sikteslinje samt större magasinkapacitet än pistoler. Många pistolmodeller kan dessutom beställas/byggas om till helautomatisk funktion. Blir det då en k-pist? Enligt mig är svaret nej. Det närmaste man kan komma en kompromiss mellan k-pist och pistol torde vara aplicerbar kolv/axelstöd på en långpipad och hel- eller semiautomatisk pistol och sådana har tillverkats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Bortsett från faktafel i nämnda artikel tycker jag inte att halvautomatisk/semiautomatisk k-pist är särskilt motsägelsefullt. Tänk dig en m/45'a, MP5, UZI eller liknande med enbart patronvis eldgivningsläge på säkringsomställaren, är det då inte fortfarande en k-pist? Skillanden mellan en k-pist och en pistol anser jag ligger främst i design. En k-pist har i regel axelstöd/kolv, skjuts förbehållslöst med två händer, har längre pipa och sikteslinje samt större magasinkapacitet än pistoler. Många pistolmodeller kan dessutom beställas/byggas om till helautomatisk funktion. Blir det då en k-pist? Enligt mig är svaret nej. Det närmaste man kan komma en kompromiss mellan k-pist och pistol torde vara aplicerbar kolv/axelstöd på en långpipad och hel- eller semiautomatisk pistol och sådana har tillverkats. de intressanta är ju då Micro uzi med enbart enkelskott och en C96 M712 "Schnellfauer" men en gevärskolv aplicerad. (Den hade en träkolv som kunde apliceras som gevärskolv) är någon av dem Kpist eller är de båda pistoler. Borde de rent av hamna i en tredje kategori. Ja jag vet de finns fler som inter riktigt passar som vare sig kpist eller pistol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 (edited) Jag håller inte med Jag tycker att en kulsprutepistol som inte sprutar kulor inte kan vara en kulsprutepistol. Jag hade sagt "9 mm karbin [av modell X]". Men inte helt enkelt, det blir ju gråzon, ett konverterat kg, som bara går att skjuta patronvis eld med. Vad kallar man det? En halvautomatisk k-pist är för mig lika logiskt som en manuellt växlad automatlåda.. (Som säkert finns, jag kan inte växellådor, men iallafall...) För att vara övertydlig så refererar jag till Stechkin, Glock 18, Schnellfeur och andra helautomatiska pistoler som "maskinpistoler". Rätt eller fel, det brukar vara tydligt vid diskussioner vad man menar. Edited October 1, 2012 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 "En halvautomatisk k-pist är för mig lika logiskt som en manuellt växlad automatlåda.. (Som säkert finns, jag kan inte växellådor, men iallafall...)" http://en.wikipedia.org/wiki/Manumatic Sitter i de flesta moderna automatväxlade bilarna nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 "En halvautomatisk k-pist är för mig lika logiskt som en manuellt växlad automatlåda.. (Som säkert finns, jag kan inte växellådor, men iallafall...)" http://en.wikipedia.org/wiki/Manumatic Sitter i de flesta moderna automatväxlade bilarna nuförtiden. Jag hänvisar blint till stycket inom parentes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 http://s7.postimage.org/b9yxavz2x/853c7d4fa5eee6279a57dd0735806afd.jpg Om inte bilden funkar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 5, 2012 Report Share Posted October 5, 2012 Kör du lynx Dobberman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurkhan Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Lite filosofi; Hur definerar man då eg Stechkin ? http://en.wikipedia.org/wiki/Stechkin_APS glock 18 med kolv? http://en.wikipedia.org/wiki/File:MarineCorpsGlock18.jpg (sett det finns taktiska kolvar med fäste för mag & flashbangs Kulsprute - pisol= automat kapabel, skjuter pistol am är väl en definition av kpist också mvh/G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Och hur blir det med kpistar man tar bort "A" läget på? Som våran kära M45 som polisen använde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 Och hur blir det med kpistar man tar bort "A" läget på? Som våran kära M45 som polisen använde? Det är ju fö. något man även gör på alla MP5or, byter underbeslag till ett utan automatläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 Och hur blir det med kpistar man tar bort "A" läget på? Som våran kära M45 som polisen använde? Det är ju fö. något man även gör på alla MP5or, byter underbeslag till ett utan automatläge. ser de ut som en kpist, är det en kpist förutsatt att den avfyrar pistolamunition, oavsett avtryckar grupp. ser de ut som en konstigt pistol och funkar som en pistol, är det en maskinpistol, om den har möjlighet att skjuta automateld. Stechkin och Glock 18 är alltså maskinpistol, oavsett kolv eller inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 I stort anser jag att du har helt rätt med ditt resonemang Speculatores, med undantag för att ordet maskin ska bytas mot automat enligt svensk vapenterminologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A B Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 (edited) Det finns ju några helautomatiska glock men de tillverkades (enligt am. skytteforum) bara i ett fåtal exemplar. Beretta 92fs är betydligt mer spridd, och i tidningar kallas ofta alla pistoler för glock. Dock så cirkulerar det en ritning på hur man med en fräs (datorstyrd dito krävs kanske) tillverkar ersättningsdelar för att konvertera en viss modell av glock till helautomatisk funktion. Kanske en sådan som menas, att specificera att det skulle vara just en automatare brukar dom ju inte göra i tidningar? Dock sannolikt en olaglig anordning så de som vet var den finns kan väl låta bli att länka? Edited August 8, 2013 by A B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted August 9, 2013 Report Share Posted August 9, 2013 Nu är ju maskinpistol finlandssvenska för kulsprutepistol och maskingevär finlandssvenska för kulspruta, en maskinpistol och en k-pist är alltså samma sak på samma språk fast i olika länder, bara så vi får terminologin rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted August 9, 2013 Report Share Posted August 9, 2013 Så långt har du rätt men motsvarande termer saknas ibland. I andra länder betecknas både kulsprutor som FN Minimi och BAR, Bren gun, RPK m.fl. som lätta kulsprutor medan vi i Sverige för de senare har beteckningen kusprutegevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guzzo Posted August 15, 2017 Report Share Posted August 15, 2017 Måste dock säga (vet även att tråden är gammal men kunde icke låta bli) att om det nu inte rör sig om Glock 18 som faktiskt skulle kunna kallas kulsprutepistol då den har helautomatisk eldgivningsförmåga, så kommer ju detta från samma tidning som kallar automatkarbiner "K-Pist"/BTR-60 för "bandvagn"/PBV:er för "Stridsvagn". Så det som kommer ur denna tidning bör tas med en stor slev salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts