wolfie666 Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Tjenis! Vilka av er på forumet ska vara med på ASÖ 2005? Och är det någon som vet om den har fått något namn? Det brukar ju få ett namn. Quote
Jelzin Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Ska ner till Skövde. Vårt operativa ledningskompani från S1 ska vad jag vet husera inne på T2:s område och betjäna centrala övningsledningen. // Jelzin Quote
Bubben Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 jag ska också ner till Skövde, övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig, och syftar på att det inte längre är rysssen vi ska skjuta, utan riktar sig mot att försvara riket mot terrorister & terrorism. Slut Quote
simon Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 jag ska också ner till Skövde, övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig, och syftar på att det inte längre är rysssen vi ska skjuta, utan riktar sig mot att försvara riket mot terrorister & terrorism. Slut Mycket jobb för artilleriet och luftvärnet då förmodar jag... Quote
Bad Karma Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Mycket jobb för artilleriet och luftvärnet då förmodar jag... Kanske finns några kapade passagerarplan med kursen inställd mot stockholm som måste skjutas ner. ;) Quote
Fk Satan Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Gissar på att det blir mkt NBC.... Quote
The Swede Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 NSG Insatskompani kommer att deltaga på något sätt. Quote
foppa_1985 Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Gissar på att det blir mkt NBC.... Ja, det låter onekligen som om det kommer finnas vissa möjligheter för oss NBC-befäl att få lite att göra... Någon som har ytterligare information om övningen ? Quote
FCR2 Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Skulle deltagit med min insatspluton, hörde dock att det var inställt och pengarna går till att flyga till thailand och storm röjning. :( Quote
Skuggan Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 "Ny Hotbild" kan ju även ge lite ledtrådar om att det eventuellt är lite inblandning av internationella insatser.. Artilleriet spelar då rollen som "show of force" förband... mao tala om för aktörerna "vi vet vart ni är, vi kan nå er och vi har eldkraft" i direkta terrorism situationer blir det mindre att göra för artilleriet. personligen vet jag inte om jag skall vara med, Skaraborgsgruppens Insatskompani skall dock vara med vet jag, så går jag över till nån IP blir jag nog med också, i annat fall så är det osäkert. hemvärnet skall enligt rykte öva på uppgifter som att skydda förband under marsch, bevaka grupperingar för staber osv, samt skydda sina objekt mot obehörig personal.. verkar vara ganska mycket för HV att göra mao. Quote
Maverick Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Hallandsgrp Insatskomp skall dit också. Mer vet jag inte... Quote
Ingbat/I19 Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 //... övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig...// Jasså, tyckte jag såg på nåt papper idag att den heter "Polarvind" men jag kan ju ha fel. Quote
lanrezac Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda. Quote
simon Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda. Många kanske ser på det tvärtom? Sista gången i kronans kläder efter(i en del fall) många års tjänst. å vill man kanske inte missa det? Quote
rhdf Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Den står med på Övningsprogrammet för min IP.. Jag vet dock inte mer än att den ger 12-50 timmar ;) Kanske dags att kolla upp det Quote
Bubben Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Vad jag har hört så kommer övningen riktas mycke mot Sib, Strid i Bebyggelse, Urbaniserad tg. Quote
valmet Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 jag har då för mej att övningen heter våreld - valmet, ännu utan basker Quote
lanrezac Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda. Många kanske ser på det tvärtom? Sista gången i kronans kläder efter(i en del fall) många års tjänst. å vill man kanske inte missa det? Missa Vad? En övning till..... Quote
Lindeberg Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Våreld hette den 2003. Jag tror "de" trixar till nåt nytt häftigt namn ;). Quote
simon Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda. Många kanske ser på det tvärtom? Sista gången i kronans kläder efter(i en del fall) många års tjänst. å vill man kanske inte missa det? Missa Vad? En övning till..... Sista chansen till att få föra trupp "i fält" så att säga? Quote
SFC Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Tja, eller så kan man se det som ännu en halvdan övning i besparingstider... Motivationen hos avvecklingsförbandens officerare kommer bedömt inte att vara på topp. Det har övningar i anslutning till de senaste försvarsbesluten visat. Quote
Krook Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Hur är de ekonomiska förutsättningarna i och med att södra Sveriges förband har pysslat med stöd till det civila samhället de senaste veckorna, finns det pengar kvar? TSÖ 05 ligger i vissa avseenden lite pyrt till men det beror på att delar av mtrl är i Småland med omnejd nu och förväntas bli kvar där en stund. /Krook Quote
SFC Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Det har jag ingen aning om, vårt deltagande ställdes in redan i höstas. Större delen av förbandet genomför RSÖ och mekkomp+ ska iväg på Battle Griffin. Quote
F Soldat Nilsson Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 jag skall dit. Det jag har fått reda på är att ASÖ kommer utspela sig i stort på att vi leker att vi år på internationell tjänst men atelleri och luftvärn skall ha en särövning för sig själva. detta är vad befäl på T2 har sagt men kan hinna ändra sig. Quote
C DK012 Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 ...och signaltrupperna kommer öva sig på att parkera fordon i tät skog och leka grönklätt televerk... Quote
Skuggan Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 (edited) heh, att art har "sin egen övning" är ju ovanligt.... det hade vi ju förra året också... kort sagt, de får leka uppvisningsförband för de andra... samma gäller väl antagligen LV skulle jag tro. Signaltrupperna, ÄR inte det ett grönklätt televerk? Edited January 22, 2005 by Skuggan Quote
C DK012 Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Svär inte i kyrkan! (...men oftast, jo. På fint språk kallas det "resurs åt övningsledningen" ) Quote
Jonas Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 (edited) IP i skaraborg kommer att sättas samman till ett insatskompani och under en helg lösa normala Hv uppgifter (bevaka objekt, säkra grupperingsplatser, check points). Samverkan kommer att ske med övriga förband. Hv i skaraborg kommer även att bidraga med B-styrka under hela övningen. Edited January 23, 2005 by Jonas Quote
Musslan Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 Jag ligger själv på P4 som skytt på 9040 Vad jag har fått veta så skall iaf I19 komma ner och samöva med oss vecka 9 Någon här från Boden? Quote
simon Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 Hallandsgrp Insatskomp skall dit också.Mer vet jag inte... Har Hallandsgrp ett IK? Quote
Recommended Posts