Jump to content

Recommended Posts

Posted

:D:banghead: Tjenis!

Vilka av er på forumet ska vara med på ASÖ 2005? Och är det någon som vet om den har fått något namn? Det brukar ju få ett namn.

:winner::blink::banghead:

• Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ska ner till Skövde. Vårt operativa ledningskompani från S1 ska vad jag vet husera inne på T2:s område och betjäna centrala övningsledningen.

// Jelzin

Posted

jag ska också ner till Skövde, övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig, och syftar på att det inte längre är rysssen vi ska skjuta, utan riktar sig mot att försvara riket mot terrorister & terrorism.

Slut

Posted
jag ska också ner till Skövde, övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig, och syftar på att det inte längre är rysssen vi ska skjuta, utan riktar sig mot att försvara riket mot terrorister & terrorism.

Slut

Mycket jobb för artilleriet och luftvärnet då förmodar jag... :D

Posted
Gissar på att det blir mkt NBC....

Ja, det låter onekligen som om det kommer finnas vissa möjligheter för oss NBC-befäl att få lite att göra... :/

Någon som har ytterligare information om övningen ?

Posted

Skulle deltagit med min insatspluton, hörde dock att det var inställt och pengarna går till att flyga till thailand och storm röjning. :(

Posted

"Ny Hotbild" kan ju även ge lite ledtrådar om att det eventuellt är lite inblandning av internationella insatser.. Artilleriet spelar då rollen som "show of force" förband... mao tala om för aktörerna "vi vet vart ni är, vi kan nå er och vi har eldkraft"

i direkta terrorism situationer blir det mindre att göra för artilleriet.

personligen vet jag inte om jag skall vara med, Skaraborgsgruppens Insatskompani skall dock vara med vet jag, så går jag över till nån IP blir jag nog med också, i annat fall så är det osäkert.

hemvärnet skall enligt rykte öva på uppgifter som att skydda förband under marsch, bevaka grupperingar för staber osv, samt skydda sina objekt mot obehörig personal..

verkar vara ganska mycket för HV att göra mao.

Posted
//... övningen heter "Ny Hotbild" om jag inte misstar mig...//

Jasså, tyckte jag såg på nåt papper idag att den heter "Polarvind" men jag kan ju ha fel.

Posted

Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda.

Posted
Ni tror inte det kan bli en lite avslagen tillställning mht nerläggningarna? Många Officerare är nog mer intresserade i att söka nytt jobb än att utbilda.

Många kanske ser på det tvärtom?

Sista gången i kronans kläder efter(i en del fall) många års tjänst. å vill man kanske inte missa det?

Posted

Den står med på Övningsprogrammet för min IP..

Jag vet dock inte mer än att den ger 12-50 timmar ;)

Kanske dags att kolla upp det :)

Posted

Sista gången i kronans kläder efter(i en del fall) många års tjänst. å vill man kanske inte missa det?

Missa Vad? En övning till..... :o

Posted

Missa Vad? En övning till..... :navy:

Sista chansen till att få föra trupp "i fält" så att säga?

Posted

Tja, eller så kan man se det som ännu en halvdan övning i besparingstider...

Motivationen hos avvecklingsförbandens officerare kommer bedömt inte att vara på topp. Det har övningar i anslutning till de senaste försvarsbesluten visat.

Posted

Hur är de ekonomiska förutsättningarna i och med att södra Sveriges förband har pysslat med stöd till det civila samhället de senaste veckorna, finns det pengar kvar?

TSÖ 05 ligger i vissa avseenden lite pyrt till men det beror på att delar av mtrl är i Småland med omnejd nu och förväntas bli kvar där en stund.

/Krook

Posted

Det har jag ingen aning om, vårt deltagande ställdes in redan i höstas. Större delen av förbandet genomför RSÖ och mekkomp+ ska iväg på Battle Griffin.

Posted

jag skall dit. Det jag har fått reda på är att ASÖ kommer utspela sig i stort på att vi leker att vi år på internationell tjänst men atelleri och luftvärn skall ha en särövning för sig själva. detta är vad befäl på T2 har sagt men kan hinna ändra sig.

Posted

...och signaltrupperna kommer öva sig på att parkera fordon i tät skog och leka grönklätt televerk... :huh:

Posted (edited)

heh, att art har "sin egen övning" är ju ovanligt.... det hade vi ju förra året också...

kort sagt, de får leka uppvisningsförband för de andra...

samma gäller väl antagligen LV skulle jag tro.

Signaltrupperna, ÄR inte det ett grönklätt televerk? :banana

Edited by Skuggan
Posted (edited)

IP i skaraborg kommer att sättas samman till ett insatskompani och under en helg lösa normala Hv uppgifter (bevaka objekt, säkra grupperingsplatser, check points). Samverkan kommer att ske med övriga förband.

Hv i skaraborg kommer även att bidraga med B-styrka under hela övningen.

Edited by Jonas