Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Rättelse.Östgöta hv sänkte bara 2 st 90 vagnar.Du den ena animal mother.Vid matsalen?

Jag den andra vid gympa salen.

Den vid gympa salen var en lednings vagn.Stf komp chef var i den ^_^

En halv skytte grupp i hv fördröjde anfallet med en timme.

Fiende chef bedömde efteråt att dom borde ha använt 2 kompanier avsuttet skytte för att nedkämpa den styrkan( En hv pluton)

Och jag som trodde HV bara var gammla gubbar B)

GRG For life!

Edited by Flo
  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Dag två i kvarn kan från hemvärnet samanfattas av väntan och åter väntan sen lite mer väntan och så gick a strykans tidsfrist ut för då dom skulle intagit den del som hölls av oss.Så kom ordern vänta en timma till vilket resulterade i mer väntan.så man får ju passa på att roa sig så gott det går i kylan.Men det som inte dödar det härdar säger man ju.

Posted

FLO: rättelsen är tagen, dock hörde jag siffran tre i något sammanhang men kanske hörde jag fel..

ja jag är rädd för att jag slog ut en av CV:na vid matsalen, hehe!

Trist att A-styrkan inte körde mer avsuttet, det hade de tjänat på..

HV liksom! :baskerFN:

Posted
Dag två i kvarn kan från hemvärnet samanfattas av väntan och åter väntan sen lite mer väntan och så gick a strykans tidsfrist ut för då dom skulle intagit den del som hölls av oss.

tisdagen tillbringade jag sittande i skogen utanför matsalen ungefär lika länge innan det hände nånting...

A- sidan blev lite försenade bla pga byte av tät ( 2 timmar), stirrande på våra 20 bilar ( tid okänd)

iofs så fick dagen ett snöpligt slut när de sista 11 man blev inklämda mellan 3 CV90, bara att hänga av hjälmen :(

Man kan ju säga att jag kan hörnet på förrådet på Kvarn ganska bra efter att ha legat där i ca 7 timmar i onsdags :winner:

Enda glädjen är att våran GRG skytt lyckades slå ut en 122 från sin gruppering vid kvarnen...

Får se vad om vi lyckas slippa sitta o vänta på A-sidan i morgon då, eller om dom tänker roa sig med att köra fast med en halv Div då med :P

Posted

jag ska dit på studiebesök med klassen jag vikarierar i... ska bli jäkligt kul - kanske.

/hannah

Posted

Johopp

Snabb sammanfattning av helgen då

Lördagen tillbringades i ett hål ca 5 m från onsdagens eldställning :uuh:

skillnaden var att jag fick en bunt jägers i siktet.. snyggt ihopklumpade på vägen tyvärr så var dom skottsäkra eftersom 2 mag inte påverkade dom på annat sätt än att dom luckades göra en omfattning på min flank och på så sätt plocka mig, min stridsparskamrat klarade sig dock otroligt nog rätt länge trots att han hade uruselt läge, såg rätt kul ut när han sprang runt som en are ute i björkdungen :P

söndagens sk Fördröjningsstrid var dock mindre lyckad A- sidan gick på nåt spännande sätt förbi oss och vipps var vi ca 3 km bakom deras linje

att ta sig ur det var en aning knepigt

dock så anser vi att vi innan detta lyckats slå ut 2 ledningsvagnar

slutligen efter lite skön snöpulsning så hamnade vi i strid med 2 SISU vagnar från Ing2

dom var lite lätt överaskade eftersom det inte riktigt var meningen att vi skulle vara där

:lala:

Striden avbröts när vi dels hade förlorat halva gruppen, samt Blågul ansåg att det var för korta avstånd :D

vi anser att han bara var rädd för att nån skulle få spel, komendera bajonett på och sen "gå på march"... :ph34r:

Posted

Nädå

Idag är vi igång med full pluton igen ;)

dock sitter jag hemma pga Civil verksamhet

Posted

Var med under ASÖ05 som A-styrka med Skaraborgs hemvärninsatskompani, lördag till söndag 09:00-09:00.

Tyvärr var detta en besvikelse från min sida...

Vi inlede övningen med att på fredag kväll packa all våran utrustning, och sedan sova i förådet, med revälj 05:30, frukost, och sedan transport ut till övningen... Den började med en ordergiving av brigad(?)chefen, och sedan uttransport till övningsfältet... Övningen började med att sitta och fisa i ett tält fram till eftermiddagen, då vi fick göra eskort av en bärgare som körde in en trasig sprinter till miloverkstan... Där tog vi och säkrade området, och stod och frös en stund... Sedan åkte vi 20-bil tillbaka till tältet, och satt där och fes en stund till... Sedan blev det ännu en eskort då en Mekbat skulle toloa, och vi var då eskort till tolon... på plats skulle vi säkra och beskydda Tolon, medan mekbaten skulle toloa... Detta var total katastrof, då varken Mekbatchefen eller tolochefen var speciellt intresserade av att genomföra en korrekt övningstolo, utan mest ville tanka och sticka därifrån... När de efter många om och men bestämmt tolo-plats, utefter en karta (Att vi som hemvärn hadde stor erfarenhet av hur området såg ut, och kännde till det, var totalt ointressant för dessa herrar) och de bestämde tillslut att stänga av en väg och toloa på den. Vi uprättade skyddsposter, och låg och skyddande, givitvis hände inget. Mitt under toloningen, så fick vi order att avsluta vaktposten, och återvända till tälten.

Där fick vi reda på att vi skulle upprätta checkpoints på inga civilister skulle bli överkörda av stridsvagnar bla.

Detta gjorde vi, och vi fick reda på att vi skulle vara bereda att hålla CPn mellan 18:00 till 09:00. Detta gjorde vi, och hadde i anslutning till denna en lägerplats. sedan började väntan... Vissa regler skulle uppföljas, bla så fick bara "våra" och Blågul åka igenom CPn, och senare regler om belysning, och slutligen under natten var man tvugna att medföra goggles... förutom att irritera några blågula, som inte vilje följa reglerna, så hände ingenting, förutom ett moment, med irriterade "locals", men eftersom jag låg vid kulsprutan, så hörde jag inte så mycket av vad som föregicks... Sedan var det bara väntan... och kallt var det, man hörde hur det knäppte i träden, vilket resulterade att vi fick kolla av området några ggr... morgon blev det... vid 08:00 kom det ut ISO-frukost, och i anslutning till den blev det ett lamt eldöverfall, som mer stjälpte än hjälpte övning. (visst, jag fick skjuta upp mina KSP-band). Efter detta åkte vi "hem" avlsutade övningen, vårdade, genomgång, och sedan slut.

Sammanfattning av vad vi fick göra på övningen är åka 20-bil och frysa.

Visst, momenten vi genomförde var det vi skall kunna, och göra under ofred, men för att öva, så kanske inte alla moment skall flyta på utan problem...

Posted

Gott att flaggan hållits högt i helgen :blink: Måndagen varit lyckad men ett jäkla gnäll från blågul som vi misstänker var mer än lite partisk och efter att a sidan haft problem hela dagen fick problem med hemvärnet.Tror det blev lite för mycket för dom så ett jäkla gnäll på dom.

Posted
söndagens sk Fördröjningsstrid var dock mindre lyckad A- sidan gick på nåt spännande sätt förbi oss och vipps var vi ca 3 km bakom deras linje

Detta gällde bara halva plutonen. den andra delen lyckades lösa vår uppgift.

Posted
är så sur var tvungen att vara på kurs i helgen men nu drar man ut i "kriget på måndag igen hehehehe sweet

Såja, lite kul var väl kursen? Inga kreatur på logementet den här gången men gott om tillfällen att förnedra sig inför en videokamera vilket inte är att förakta.

MVH

Akula (som nu betalar priset för kursen genom att skriva tenta i ett och ett halvt dygn, snart tar jag till spriten).

Posted
är så sur var tvungen att vara på kurs i helgen men nu drar man ut i "kriget på måndag igen hehehehe sweet

Såja, lite kul var väl kursen? Inga kreatur på logementet den här gången men gott om tillfällen att förnedra sig inför en videokamera vilket inte är att förakta.

MVH

Akula (som nu betalar priset för kursen genom att skriva tenta i ett och ett halvt dygn, snart tar jag till spriten).

Nee så klart inga kreatur det är ju alltid posetivt (skrattar åt internt skämt) men hade varit kul med en ko till eller kanske maräng glass ....Men sprit mmm inte dum ide just det säg till när du ville göra din psykologiska utvärdering utav mig...att säga att jag ser uta att trivas för mycket med min ak tar jag som en komplimang ha det gott akula

tisdagens asö så stod striderna runt prästtomta och hemvärnets roll idag var att få pisk gick inte att ta miste på att det var det som gällde(a sidan måste ha tröttnat på att ta stora försluster mot "hemvärnsgubbar").

Så därav fick vi bajsmackan att försvara ett område som inte gjorde annat än lämpade sig för mek skytte att köra uppluckad strid.Behövs inget geni för att lista ut att vi fick pisk så det sjöng om det idag.

Stort minus till a sidan dock som tejpat för prismor på sina vagnar likaså inte bar bt utrusning så som det ska.

Fair fight är väl allt man kan begära eller?

Posted

Jag håller med fullständigt. Och ett minus till all jävla snö =) det är fan tungt att pulsa runt i knädjup snö hela dagarna =).

Jaja, vi fick iallafall ut vår store religiöse ledare iallafall, så A-sidan misslyckades med uppgiften att få fast oss. Å andra sidan ska de faktiskt ha en liten eloge för att det var fan tempo på deras anfall när de väl kom fram...

Posted

Detta gällde bara halva plutonen. den andra delen lyckades lösa vår uppgift.

Så sant, så sant

Dagens ( tisdag) försvarsstrid var som nämts en "spännande" historia

vi lyckades dra oss tillbaka upp i tät skog med 2 90-vagnar på vägen nedanför

deras skyttesoldater ägnade sig sedan åt någon blandning av blixtlås och sidförflyttning i formation pärlband

Detta samtidigt som dom lyckades kasta iväg ett skott då och då, medan vi satt och sköt patronvis eld mot dom dock verkade dom vara skottsäkra. 3 man + KSP kan ju FFS inte missa 6 man som sitter i klump. men eftersom det verkar vara lite si och så med bärandet av BT- västen :huh: så kan det ju finnas en bra förklaring

Blågul kanske skulle ha som rutin att efter en strid visitera utrustningen och sen döma ut alla som bär hjälmdelen på ryggen....

Posted
Å andra sidan ska de faktiskt ha en liten eloge för att det var fan tempo på deras anfall när de väl kom fram...

jovars, men som kapten S sa på genomgången

hur vettigt är det att braka in i osäkrat område med vagnarna

även om man har beskjutit området med indirekt eld innan så har vi ju faktist teoretiskt sett haft en vecka på oss att gräva ner oss ordentligt

Posted (edited)

Agerar ni som B-styrka eller som målstyrka?

Beroende på vad svaret är, så kan det i era ögon märkliga och ibland partiska beteendet från blågul ha sin förklaring.

Edited by SFC
Posted

okej vad är skillnaden jag måste erkänna att jag inte vet riktigt

Men som förra veckan då I 19 var här nere i kvvarn och slogs fick dom "tråkgit med pisk" av allt och alla men blågul la sig inte i och deras befäl var mer kritisk mot sina egna pga deras agerande och ranssakade sig själva istället.För ärligt talat SÅ bra har inte hv varit men däremot har dom var bra och bjudit på väldigt hårt motstånd men däremot har grenadjär kompaniet kvarn varit jäkla imponerande.Så nu denna vecka från måndag sett så har det bara varit i våra öron gnäll på befäl från a styrkans förband.

Men som sagt vad vet vi egentligen vi vet inte mer än vad vi ser genom siktet på akn och det räcker för mig ......hehehehe :huh:

Posted

troligen både och ;)

de gånger jag blivit utdömd så har det ju varit på fullständigt klara grunder

1 fastnat framför CV90 dvs vagnen plockar oss med Akan

2 BT indikerar träff

blågul har mao handlat korrekt där

problemet är ju att A-sidan inte får de förluster som de borde ha pga sitt sätt att uppträda i terrängen. Man sätter sig inte i en klump när man har en motståndare som ligger på linje 50 meter in i skogen på en höjd, alternativt trupp av okänd storlek som ligger nergrävd

Posted

Då så imorgon är det södra kvarn sista slaget för harry allt eller inget under ledning av mannen myten legenden löjtnant Anderberg as we say in our buissnes

All makt åt Harry! vår befriare!!!! ÖBF

Posted
troligen både och ;)

de gånger jag blivit utdömd så har det ju varit på fullständigt klara grunder

1 fastnat framför CV90 dvs vagnen plockar oss med Akan

2 BT indikerar träff

blågul har mao handlat korrekt där

problemet är ju att A-sidan inte får de förluster som de borde ha pga sitt sätt att uppträda i terrängen. Man sätter sig inte i en klump när man har en motståndare som ligger på linje 50 meter in i skogen på en höjd, alternativt trupp av okänd storlek som ligger nergrävd

Absolut inte hade en kille som stod typ 50m bort och pepparde en grupp med ksp medan dom gjorde avsittning och inte ett skit hände skall tilläggas att dom sköt inte tebax.Samt har en polare som under sin värnplikt tog prästomta med sin pluton vilket dom gjorde på typ 10 minuter och hela terrängen där är som värsta motorvägen för stridsfordon.

Men sånt är livet det var meningen att vi skulle dö idag

Posted
Agerar ni som B-styrka eller som målstyrka?

Beroende på vad svaret är, så kan det i era ögon märkliga och ibland partiska beteendet från blågul ha sin förklaring.

Kan någon snabbt förklara för en oinvigd vad skillnaden mellan en målstyrka och en B-styrka är?