Jump to content

Recommended Posts

  • 4 months later...
Kängor i Liberia?

 

Finns det någon på forumet som kan ge tips på bra kängor som passar till klimatet i Liberia?

Vad jag har förstått så är inte dom kängorna man kvitterar ut av FM tillräckligt bra!

 

:camo:

Chiruca Desert körde jag själv med, tyckte de var bra. Nackdelen var väl att ringarna som sitter i hålen för sksnörena rostar ganska snart..

Annars var det väl en del som körde med Haix Airpower, tycker den verkar suverän. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av den, skulle jag åka igen skulle jag satsa på någon av dessa.

Båda finns på militaryshop f.ö.

Link to comment
Share on other sites

Ähh.. ragga till dig ett par sköna inlägg så blir det najs. Har du ett par inlägg med stöd i hålfoten så sitter kängorna som ett par gympadojjor B)

Tack för tipset, men det är inte komforten jag oroar mig för.

Problemet är det varma & fuktiga klimatet i Liberia.

Det måste vara kängor som är luftiga annars kommer dom eventuellt mögla.

Jag var på Military Shop i Göteborg igår & dom tipsade om Chiruca Desert alternativt Magnums ökenkänga. Har även fått tips om Meindl Desert fox.

Någon på forumet som har erfarenhet av dessa kängor?

Link to comment
Share on other sites

@Topline

 

Meindl är alltid Meindl.

Har själv ett par Desert Fox och dom skulle jag inte byta mot något annat.

Än så länge är dom inte testade i något supervarmt väder(då sommarn vägrar komma) men än så lyser fotsvetten med sin frånvaro.

 

Plus att dom är jäkligt vridstyva. Sommar kängor brukar ha en tendens att vara/bli slappa i skaftet efter ett tag, men Desert Fox har ännu ej visat några sådana tendenser.

:banghead:

 

(grabbarna i Afghanistan är ju nöjda med sina..)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av att beställa ifrån Armywear.dk?

 

Funderar på att beställa ett par Meindl Army pro. Har haft sådana tidigare och var mycket nöjd.

 

Edit: grisklor.

Edited by Fbj972
Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av att beställa ifrån Armywear.dk?

 

Funderar på att beställa ett par Meindl Army pro. Har haft sådana tidigare och var mycket nöjd.

 

Edit: grisklor.

"Nya" Army Pro är inte samma som det en gång i tiden var (dvs svarta Tundra/Taiga), bara så du inte beställer och upptäcker att det är inte är tänkt modell.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av att beställa ifrån Armywear.dk?

 

Funderar på att beställa ett par Meindl Army pro. Har haft sådana tidigare och var mycket nöjd.

 

Edit: grisklor.

"Nya" Army Pro är inte samma som det en gång i tiden var (dvs svarta Tundra/Taiga), bara så du inte beställer och upptäcker att det är inte är tänkt modell.

Nä, jag såg det på den bild du skickade (tack förresten). Lite tröttsamt med tanke på att den kängan var kunglig.

Link to comment
Share on other sites

Mina fem ören

 

FAL/Chirucca: Generellt så blir sulan väldigt hård och "plastig" i kallt väder=hal. Ganska smal över foten så prova innan ni beställer via nätet.

 

Magnum= har blivit bättre men är ganska undermålig som vandringskänga. Se till att det finns en klack på kängan om ni ska vandra annars ansträngs hälsenan mer än vanligt.

 

Meindl=sköna men inte om det är för varmt. undantag för Desert Fox. Tar evighet att torka....

 

Haix= bara erfarenhet av Airpower. Känns lite mjuk i sulan. Har lite svaga vrister och vobblar runt på denna känga eftersom jag upplever klacken som väldigt mjuk. Luftar dock foten.

 

Gillar Jörnkängan, både sommar och vinter. Sommarkängan kan dock slitas väldigt mycket i framkant men är lätt och sitter bra på min fot. Skall dock helst smörjas med deras eget vax/fett.

 

Har ett par Proboot inköpta i UK. Bästa kängan jag haft men tyvärr så skars lädret upp av en olyckshändelse.

Edited by BILL!
Link to comment
Share on other sites

Om du inte kan hitta några bra kängor i allafall. tag med dina M90 till en skomakare. dom kanske kan ha några bra tips. jag fick några bra tips av en som jag känner. tex attom du får skavsår på hälsenan men ändå i nte vill använda raggsockor på sommarn tex. limma då fast typ läder eller nåt "Glansigt" matterial som dina strummpor lätt glider mot utan större friktion. lycka till! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

var och kikade när flygförarna tog examen nu i veckan, någon som vet vad det är för kängor som de har när de flyger?

Den kallas för Flygkänga 97 (för 39-systemet). Det är en speciell känga som skall fästa in i stolen (så att fötterna kan dras in mot stolen vid utskjutning) i ett metallfäste. Är enligt utsago mycket obekväma att röra sig i, varför många ff föredrar lågskor då de inte flyger. Utomlands har man löst detta genom att använda någon form av band som går runt benen/fötterna och man har då möjlighet att använda i stort sett vilka COTS-kängor som helst.

 

/12345

Edited by 12345
Link to comment
Share on other sites

Dessutom finns helikopterkänga.

På besättningar från transporten kan man se lite blandade skodon.

 

Remmar för benindragning vid utskjutning har på svenska fpl funnits sedan 35-tiden och (så vitt jag vet) alltid med fästpunkter för remmarna på kängskaften. Men man kan ju tycka att det borde gått att bygga in i g-byxorna istället (ungefär som remmarna för armindragning på jackan/västen). Vid ett skarpt läge hade det ju varit bra med ett par kängor som man kan förflytta sig längre sträckor med för att öka chanserna till flykt eller undsättning vid nödutsprång över fi territorium.

 

Skulle helst inte ha kängor med krokar (typ Meindl) i snörningen om man ska/riskerar hoppa fallskärm pga risken att linor fastnar. Detta går förstås att lösa med lite tejp om det bara handlar om enstaka tillfällen, t ex hopputbildning.

Link to comment
Share on other sites

var och kikade när flygförarna tog examen nu i veckan, någon som vet vad det är för kängor som de har när de flyger?

Den kallas för Flygkänga 97 (för 39-systemet). Det är en speciell känga som skall fästa in i stolen (så att fötterna kan dras in mot stolen vid utskjutning) i ett metallfäste. Är enligt utsago mycket obekväma att röra sig i, varför många ff föredrar lågskor då de inte flyger. Utomlands har man löst detta genom att använda någon form av band som går runt benen/fötterna och man har då möjlighet att använda i stort sett vilka COTS-kängor som helst.

 

/12345

kikade upp det där, tror dom har flygkängor 162B då de flyger SK60...men ska fråga min kompis, dom såg riktigt najs ut i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har haft ett par Haix GSG-9 under ett antal år (inkl. hela YOP) och om man gillar lite lägre kängor så är de väldigt bra tycker jag.

 

Nu tänkte jag dock köpa ett par nya och går i valet och kvalet mellan Magnum Amazon och Haix Airpower, någon med erfarenhet av den ena eller den andra (eller kanske båda)?

 

Vore gött med lite tipz!

 

/jor ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nån som haft problem med Meindl Performance och läckade gore tex direkt efter köp , fick mina utbytta mot nya men tänkte jaga statistik?

 

Många klagar över GT kängornas torktid men en grej som funkar är ju att använda handvärmare och lägga i kängorna när man lägger sig.

Dom finns i diverse olika varianter.......och funkar fint även på M90 dojan

Link to comment
Share on other sites

Mina Performance har klarat 7.5 månad i kronan + plantsättning å lite annat och jag har inte märkt nått....men jag har hört att kvaliten skiftar...

 

Nått som därimot pajat är några snörningskrokar men åtgärdar en skomakare lätt..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Åhå, en kängtråd! Så bra!

 

Någon som har erfarenhet av 5.11-sortimentet när det gäller skodon? Jag funderar på A.T.A.C.-boot 8. Kommentarer?

 

Vad jag letar efter är en bra känga för polisiärt bruk. Har kikat på Meindl Performance, men det var ju som att gå i pjäxor! Inte kul att köra bil i...

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par förra veckan, än så länge är jag nöjd.

Dock inte använt dem jättemycket, gått lite och "skuttat" lite med dem.

 

Använt Magnum i en 5 år, 5.11 verkar styvare, utan att bli obekvämt.

 

Kan kanske vara lite varma, jag lider inte av det men är du varm om fötterna kan det vara något att tänka på.

 

Det enda negativa jag kan komma på är att jag tycker de är funky i storlekarna, att prova innan köp rekommenderas.

 

Fickan på sidan är ju cool, men vet inte riktigt vad man skall ha i den? Det får vara något litet, litet...

 

Köp! :lala:

 

Åhå, en kängtråd! Så bra!

 

Någon som har erfarenhet av 5.11-sortimentet när det gäller skodon? Jag funderar på A.T.A.C.-boot 8. Kommentarer?

 

Vad jag letar efter är en bra känga för polisiärt bruk. Har kikat på Meindl Performance, men det var ju som att gå i pjäxor! Inte kul att köra bil i...

Link to comment
Share on other sites

mina Meindle Performane har klarat 10 månader värnplikt, ett par HV övningar samt lite andra aktiviteter...

inga problem med läckande goretex...

reckommenderar dock INTE att använda dem vintertid när det blir lite kallt... kängorna är inte varma då, vinterkänga 90 är betydligt bättre pga att de inte är lika tighta på foten.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma... har haft mina 5.11 nu i kanske 1½ månad... helt ok... kanske lite varma såhär på sommaren...

Köpte ett par förra veckan, än så länge är jag nöjd.

Dock inte använt dem jättemycket, gått lite och "skuttat" lite med dem.

 

Använt Magnum i en 5 år, 5.11 verkar styvare, utan att bli obekvämt.

 

Kan kanske vara lite varma, jag lider inte av det men är du varm om fötterna kan det vara något att tänka på.

 

Det enda negativa jag kan komma på är att jag tycker de är funky i storlekarna, att prova innan köp rekommenderas.

 

Fickan på sidan är ju cool, men vet inte riktigt vad man skall ha i den? Det får vara något litet, litet...

 

Köp! :lala:

 

Åhå, en kängtråd! Så bra!

 

Någon som har erfarenhet av 5.11-sortimentet när det gäller skodon? Jag funderar på A.T.A.C.-boot 8. Kommentarer?

 

Vad jag letar efter är en bra känga för polisiärt bruk. Har kikat på Meindl Performance, men det var ju som att gå i pjäxor! Inte kul att köra bil i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...