Guest Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Tja! Skulle vilja ha lite tips på lite olika käng nu när det börjar bli kallt och jävligt ute. Karsborg ska vara slaskigt och allmänt gött när man kommer in i december och vinterns månader. Jag kan inte ett skit om kängor så lite tips skulle inte skada, gärna till ett hyfsat lågt pris, har inte så mkt cash, 66 kr per dag är ju överdrivet mkt. Är väldigt tacksam för svar!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Vad är det för fel på dem du får av kungen nu då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 18, 2002 Report Share Posted October 18, 2002 Skulle du inte klara dig med kungens kängor så ta en titt på Lundhags! Tål slask mycket bra tack vare konstruktionen. http://www.lundhags.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Känns som det här kommer bli fjärde tråden om vilka kängor som är bäst. Meindl Näe lundhags Jo meindl osv.... Leta i någon av dom gamla trådarna istället och se vad du kan hitta där. Här du efter det någon specifik fråga kan du ju återkomma. /måis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Det vanligaste, om man nu inte ska köpa privata kängor, är att dränka dem med fett, Wolt Juchtenfett är det som FM har och det är helt OK. De blir inte vattentäta men under en fuktig dag så kan de stå mot, dock inte mycket mer. Om man nu ska vara ute i t.ex. en vecka så kan det vara jobbigt med kängor som håller fukten ute en dag. Då kan man ta till budgetlösning nr:2. Plastpåsar (strumpa, platspåse, strumpa och sist kängan) fungerar si så där men har man inget annat är det klockrent. Förslag 3 är att ta gummistövlar... EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2002 Report Share Posted October 19, 2002 Då kan man ta till budgetlösning nr:2. Plastpåsar (strumpa, platspåse, strumpa och sist kängan) fungerar si så där men har man inget annat är det klockrent. Det där har jag inget gott att säga om ??? ??? Ta gummistövlar eller om du vill bli blöt om fötterna ta alternativ 2 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Det vanligaste, om man nu inte ska köpa privata kängor, är att dränka dem med fett, Wolt Juchtenfett är det som FM har och det är helt OK. De blir inte vattentäta men under en fuktig dag så kan de stå mot, dock inte mycket mer. Om man nu ska vara ute i t.ex. en vecka så kan det vara jobbigt med kängor som håller fukten ute en dag. Då kan man ta till budgetlösning nr:2. Plastpåsar (strumpa, platspåse, strumpa och sist kängan) fungerar si så där men har man inget annat är det klockrent. Förslag 3 är att ta gummistövlar... EOD Inte vattentäta!? Det tycker jag nog. Det går utmärkt att stå och gå i vatten, iaf med mina. Fast om man har fettat in skodonen med så mkt fett som jag har så finns det inte så mycket sko kvar...utan mer gummistövel. Andas inte sååååå bra :what: Fick en ganska trevlig kommentar av ett befäl senast jag putsade och smorde "SKALL DU GÅ I SYRA MED DOM DÄR ELLER?!" -Man vet aldrig furir! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Är det någon här som provat GoreTex-strumpor i sina kängor? Såg såna när jag var i Storbritannien senast, men det kändes lite dyrt med 300:- utan att veta om det funkar eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Är det någon här som provat GoreTex-strumpor i sina kängor? Såg såna när jag var i Storbritannien senast, men det kändes lite dyrt med 300:- utan att veta om det funkar eller inte. De kommer nog att fungera men bara om du skaffar en känga i Goretex också(Är ju ett system tänkande, din fot blir ju knappast varamare eller torrare om kängan är dyngsur). Har provat det mesta som finns i strumpor (både för vandring och skidåkning) och kommit fram till att de dyra sällan är bäst. Omöjligt att hitta i Sverige men Conformable finns i Frankrike gör grymt bra strumpor. Kostade 11 Euro. (Har själv aldrig provat strumpor i Goretex men fått det med en massa andra idiot matrl och det var ingen skillnad) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 En känga som är klockren vintertid är annars Jörnkängan. liknar lundhags ganska mycket, cellgummi nertill och läderskaft. Finns två utföranden, med resp. utan innersko. utan innersko är den en åretrunt sko, åtminståne för den södra halvan av landet. Den med innersko är EXTEREMT varm, nästan lite för varm. Jag hade inga problem att vara stillasittande/stående i -35-40° med dessa kängor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 Är det någon här som provat GoreTex-strumpor i sina kängor? Såg såna när jag var i Storbritannien senast, men det kändes lite dyrt med 300:- utan att veta om det funkar eller inte. Det finns ett företag som säljer dom i Karlstad (I2 området) Kommer inte ihåg namnet men jag har ett visitkort, vet bara inte var. Tror dom kostade 150 men jag kan ha fel Enligt mej funker GoreTex riktigt bra. Man slipper blötta svett fötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 21, 2002 Report Share Posted October 21, 2002 JÖRNKÄNGANBadstugatan 2 930 55 JÖRN Telefon: 0916-101 21 Jörnkängan är ett litet företag som registrerades så sent som 1986. Tillverkningen, av den så kallade "Jörnkängan", övertogs då av Anders Dernebo från bröderna Randolf och Kurt Lindblom. De tillverkade Jörnkängan i anknytning till sin skoaffär. Kängorna tillverkas fortfarande i samma hantverksmässiga stil. Orginalkängan tillverkas forfarande men numera parallellt med två andra modeller. Den ena är avsedd för vandring och den andra är en "anti-frys-modell" med löstagbar filt-innersko. Försvaret har visat intresse för "anti-frys-modellen". En provorder på 500 par tillverkades till "Jägarna" i Arvidsjaur och Kiruna. Idag är det tre personer som arbetar på verkstaden. Förutom kängorna, gör vi också vår egen lädersmorning. Hittade lite info om Jörnkängan och de som gör den. Kan vara bra att ha! Men vad kostar de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 jag har för mig att priset på jörnkängan ligger på ca. 2300:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Använder mina Jörnkängor flitigt, köpte loss dom efter GU för 600:-. Det bästa köp jag nånsin gjort! Livstids garanti. Enda nackdelen är att dom tar minst 3 ggr så lång tid på sig att torka när dom blivit rejält blöta jämfört med M90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 28, 2002 Report Share Posted October 28, 2002 Nu har jag hittat visitkortet. TOLU-trading KB säljer GoreTex-strumpor och annat militär. Mikael Lundberg tfn:070-415 42 82 E-post: [email protected] Butik på kasernhöjden (gammla I2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 2, 2002 Report Share Posted November 2, 2002 Att stoppa plastpåsar i kängan kan aldrig vara bra för fossingarna. Jag röstar för alternativ 3 ovan, kronans gummistövel är ruskigt bra för att vara just gummistövel. Av m/90-skorna är det nog den som är mest lyckad. Något minus bara för idioten som gjorde samanbindningshål så långt ned på skaftet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts