Hans Engström Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Vill bara påpeka (för dom som eventuellt är intresserade av en känga som är fullständigt värdelös i fält i Sverige, men mycket bra i stan, på kasern eller till vanliga möten etc.) att av de amerikanska djungelkängorna är endast den från Wellco med DMS värd att ha. Den andra sulan är riktigt kass. Jag har ett par Wellco (mina kära kasenjägarkängor :P ) som jag plockade på mig i USA '92 som jag sedan dess använt ofta som håller lysande (sulan är som ny). I fält kör jag mina gamla Lundhags Militär (inköpta samma år, men där börjar sulan slitas lite). Quote
106 Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Är det någon som vet var man kan få tag på Pro-Boot i Sverige? Enligt www.pro-boot.com är det Military Shop som är generalagent i Sverige men jag hittar dem inte på deras sida längre. Quote
Guest Triggerpuller Posted November 3, 2003 Report Posted November 3, 2003 En sak är ju dock säker, människor, och därmed deras fötter är olika. Vad som passar den ene passar inte den andre osv. Generellt kan man väl säga att ska man nu verkligen köpa en känga modell "dyrare" så skall man inhandla denna hos en "seriös" handlare. Jag gick Nijmegen i somras med 90:kängor och det gick väl hyffsat. Tidigare har jag alltid fått de mest ohyggliga trycksmärtor under främre trampdynan då jag förflyttat mig till fots på asfalt längre sträckor. I våras fick jag dock tag på en ny sula av gummi/geltyp. Den gjorde en fantastisk skillnad. Innan sulinköpet fick jag alltid trycksmärtor ungefär då jag passerade 3 mil. Jag gick hela Nijmegen utan några som helst trycksmärtor. Quote
Vakten_F4 Posted November 7, 2003 Report Posted November 7, 2003 Såg att det var en del som använde Magnum kängan. I vårat fall var det värdelöst. Min sambo köpte ett par lågskor för en dyr penning och dom höll en sommar sen var det inget kvar av sulan. Måndagsexemplar??? Jag kör med meindel och de har varit jätte bra! Själv har jag ett par Magnum Stealth när jag jobbar (och ofta annars oxå) och dom funkar än så länge glockrent! Dock känns det inte som jag skulle vilja ut i skogen och härja alltför mycket med dom, för det första fullkomligt pissar det ju in vatten i dom (räcker med att gå i vått gräs om de inte är smorda ordentligt). Känns som dom är lite "klena" för att kriga i fullt ut, dom är ju trots allt gjorda för att vara så lätta som möjligt. Men man kommer inte ifrån att de är MYCKET sköna att gå i när man har gått in dom! Blir märkbart mindre trött i benen och får aldrig ont i fötterna! (Ok, har inte gått några extrema sträckor) Och priset är svårslaget. Återstår dock att se hur länge de håller. Quote
Civil Skyddsvakt Posted November 8, 2003 Report Posted November 8, 2003 Har själv ett par Chiruca Hunter som jag är väldigt nöjd med. Realativt låg vikt och fukt/regnsäkra. Fungerar kanon höst/vinter då de är varma och goa. Quote
Vakten_F4 Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Har själv ett par Chiruca Hunter som jag är väldigt nöjd med. Realativt låg vikt och fukt/regnsäkra. Fungerar kanon höst/vinter då de är varma och goa. Köpa vart/pris? Quote
tobbe Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Apprå m90 kängor. Funkar impregneringsmedel som vaxfett också? Hittade nämligen en burk med "långtidsverkande impregneringsmedel" av märket Viking (fiskar smorjolja) och tillverkarna är Boston. Är lite rädd för att de kanske förstöra skinnet på kängorna dessutom står de på SoldF.com att kängorna redan impregneringade och att man ska använda vaxfett för att hålla uppe impregneringen, men sen så har ja fått höra att den burken med impregningersmedel som jag har funkar också som vaxfett. Nån som vet det riktiga svaret? Quote
nilsson Posted November 9, 2003 Report Posted November 9, 2003 Apprå m90 kängor. Funkar impregneringsmedel som vaxfett också? Hittade nämligen en burk med "långtidsverkande impregneringsmedel" av märket Viking (fiskar smorjolja) och tillverkarna är Boston. Är lite rädd för att de kanske förstöra skinnet på kängorna dessutom står de på SoldF.com att kängorna redan impregneringade och att man ska använda vaxfett för att hålla uppe impregneringen, men sen så har ja fått höra att den burken med impregningersmedel som jag har funkar också som vaxfett. Nån som vet det riktiga svaret? Använd det vaxfett och den skokräm som du fått ut med utrustningen. Är detta slut så säg till din ungdomsledare så kan denne hämta ut mer på förrådet. Quote
Civil Skyddsvakt Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Köpa vart/pris? Köpte mina kängor på militaryshop för ett år sedan. Quote
panzerkampfwagen Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Har ett par Lundhags Alaska, och jag rekommenderar modellen. Sitter klockrent, bra stöd för både fot och vrist, snygga samt om du sköter dem som man ska har du ett par kängor som du kan marschera upp till pärleporten med postumt. Quote
Sir Vival Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 (edited) För er som är språkligt bevandrade så finns här en artikel från en dansk jakttidning där man testat lite olika kängor: http://www.eccoamager.dk/nyhedsbrev/jager/...tikel.asp?mid=7 Både Meindl 'Taiga' och Ecco 'Ultimate' återfinns. Edited November 10, 2003 by Sir Vival Quote
Sir Vival Posted November 10, 2003 Report Posted November 10, 2003 Meindl Glockner måste väl ändå vara den yttersta kängan för en sann krigare! Quote
Sir Vival Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 @ Marzocchi :P Inget av de par Meindl-kängor jag har haft har jag någonsin behövt gå in... Min sambo köpte ett par helt nya Meindl och gick ett soldatprov med dem direkt och helt utan problem! Glöm inte att detta är en "vi-gillar-inte-90-kängan"-tråd! ;) Quote
Sir Vival Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 BLÅGUL, vänligen radera detta inlägg. Det var inget illa menat! :( Quote
Lindeberg Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 No hard feelings. Jag insåg nog att det kanske passade bättre i annan tråd. Quote
svalan Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 jaha.....jag ser inte riktigt problemet. Har använt M90 i ur och skur. Ingen på hela mitt kompani använder andra kängor än M90. Varken sommar eller vinter. Har man otur och hamnar på ett mellanting mellan två strl så tar man den större och tar på sig ett par extra stålgrå. Reducerar skavsår och suger upp svett bättre. Hetaste tipset är att gå till presedel och byta tills man har ett par som passar. I och med att dom är formade olika beroende på tidigare användare så uppfattar man åxå strl olika även om siffran är samma. Quote
Guest Dreaden Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 Vissa bukiter har så kallade spirng/gång band man får gå upp på och gå springa på så har dom en liten dåld kamera nogon stans i maskinen som filmar föterna hur man vimklar dom m.m sen säger dom om man har normala fötter som dom sa till mig att jag hade så jag kunde köpa vilken sko som helst nästan sa dom.Fast angående storlek så kan man ju köpa en sko som sitter lite för thight och sen när mah har gått in den har den blivit lite större så fosingen passa perfa funkar för mig i alla fal Quote
Fu Kallenberg Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Jag rekommenderar F A L (F.d Chirruca) F A L Husky High med Gore-Tex 2095:- F A L Hunter i läder 1195:- F A L police 2000 995:- (För sommaren då den har 1000 denier nylon i sidorna.) Själv kör jag Leather varianten, då jag har en lång smal fot har jag äntligen hittat en känga som sitter BRA utan att skava eller att foten slänger rundor i en för bred fotdel. Bra stöd för foten oxå samt en vridstyv sula, minimerar risken för stukningar. Ngt små i storlekarna dock. FAL är klart bra. Titta gärna 2 ggr på dessa, du lär INTE bli besviken!! // JK Quote
Fu Dahlberg Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 har läge funderat på nya kängor, att använda bara för civilt bruk, och har då kollat på magnumkängorna.... Funderar alvarligt på ett par "MAGNUM Stealth Side-Zip", och har även hittat dom till ett bra pris... Är dom Bra/dåliga? rekomederas dom? tänkte ha dom civilt, mest stadsmiljö, och mycket stillasittande inomhus, som tex föreläsningar.... Quote
607 skog Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Är det bara jag som använder Starforce´s kängor. ok jag vet att det är inte samma kvalite som Meindl eller Lundhags men dum fungerar bra för mig och min plånbok När man har råd kommer jag titta närmare på nån Meindl känga Duger till den fattige Quote
oakman Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har en polare som har magnum desert. helt värdelös. är nogon jävla cordura på flanken och den står bara emot vatten och fukt en fältvecka. sedan läcker dom som ett soll. har själv HAIX tibet och har aldrig haft ett problem. behöver aldrig tejpa fötterna, är alltid torr, även med enbart stålgrå. helt perfekta i min mening. kan köpas hos militaryshop för 2500:- alltid värt ett försök, komm ihåg en glad fot är en glad soldat! Quote
NisseNord Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 @Fu Dahlberg Har själv ett par Magnum Stealth och tycker det är jättebra till det du nämde, gillar mest att de är bra på att transporterar bort fukt från fötterna. De enda negativa är att de tar så lång tid att ta av och på, så nästa par jag köper blir nog med side zip. Dock har jag en kamrat som har lite bredare fötter, och han får ont i foterna av dem. Quote
106 Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har en polare som har magnum desert. helt värdelös. är nogon jävla cordura på flanken och den står bara emot vatten och fukt en fältvecka. Jag trodde att ökenkängor var till för att användas i öknen, där man inte riskerar att bli blöt om fötterna (utifrån alltså). Quote
Ing Posted January 14, 2005 Report Posted January 14, 2005 Har en polare som har magnum desert. helt värdelös. är nogon jävla cordura på flanken och den står bara emot vatten och fukt en fältvecka. Jag trodde att ökenkängor var till för att användas i öknen, där man inte riskerar att bli blöt om fötterna (utifrån alltså). Ja. Men tala inte om det för någon. Ett par gummistövlar kanske vore att rekommendera istället för ökenkängor? Annars finns det schysta sandaler, de torkar snabbare. Vad ska man göra, eller skaffa, när hälen äter på bakre delen av kängan? Det är ALLTID på insidan bak i kängan som slits sönder för mig. Det gör det inte direkt behagligare när det är trasigt där. :( Quote
607 skog Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Vad ska man göra, eller skaffa, när hälen äter på bakre delen av kängan? Det är ALLTID på insidan bak i kängan som slits sönder för mig. Det gör det inte direkt behagligare när det är trasigt där. använda dubbla strumpor och rätt storlek på kängorna B) annars får du sy en ny häl :P jag har för mig att det finns nån strumpa som har nån slags skinnhäl som gör det omöjligt att slita ut kängorna på det sättet har dock inte hittat strumpan Quote
Nubben Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Vet någon om något förmånligt ställe på nätet som säljer antingen Meindl eller Haix produkter? På Globetrotter.de hittade jag inga Meindl Professional tyvärr. Finns det andra sidor? Quote
Uttern Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Jag har läst tråden och får inte riktigt grepp om era synpunkter gäller vinter eller sommarkängor. Jag överväger köpa nya vinterkängor. Vilka vinterkängor är bäst? Pris ointressant. Om man dessutom ställer kravet att de skall kunna användas med skidbindningar (vita blixten), vilka vinterkängor blir då ert val? Ola Quote
Axl Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Vet någon om något förmånligt ställe på nätet som säljer antingen Meindl eller Haix produkter?På Globetrotter.de hittade jag inga Meindl Professional tyvärr. Finns det andra sidor? Har inga erfarenheter av firman själv, men det finns lite Meindl och Haix. http://www.bader-outdoor.de/ Quote
Tompa Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Lånar tråden lite och frågar om det är nån som har provat dessa kängor? Meindl Dessert fox Skulle vilja ha synpunkter på dem. Tack på förhand! // Tompa Quote
lanrezac Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Vanliga Tyska "nato" kängor är dom bästa jag haft, enda nackdelen är att sulan är hal på vintern. Quote
Recommended Posts