Jump to content

Meindl Kängor


Guest lifhusar

Recommended Posts

Guest lifhusar

Hej!

 

Har hört att Meindlkängor, och Goretexkängor generellt, inte är lämpliga i terräng med mycket lera och skit (motsvarande). Stämmer detta? Någon som har erfarenhet av Balkanleran och Meindl/Goretexkängor?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meindl militär har jag använt periodvis i 8 år.

Lera och skit har jag aldrig upplevt som ett problem. Tvätta av med borste och smörj in med Meindl vax(vaselinliknande)

 

Synpunkter:

Problem med kyla under ca -20. Isskorpa bildas mellan fodret och goretexen med tiden.

 

Bra stridskänga, med suveränt stöd för fotleden. Lätta att löpa i med rundad tå och häl. Bra fotkomfort.

 

För varma under sommaren.

 

Perfekta i regn och rusk under höst och vår, men det är gummistövlar med.

 

Jag skulle nog köpa ett par nya Lundhags Husky när dom är slut. Meindl militär tillverkas för övrigt inte heller längre, men det finns motsvarigheter som någon kängfeteschist kanske kan flika in.

 

Både lundhags och Meindl har (om jag minns rätt) 10 års garanti. (Lundhags har haft livstids garanti tidigare.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Danner goretex kängor sedan -89.

Först 10 månaders gu på K3 ock sen ett antal soldatprov o övningar med mycket vatten o lera. inga problem. se bara till att vårda dom o fetta in med avsett fett för goretexkängor om dom är av läder.

Visst du blir ju lite blöt av fotsvett. men dom har varit guld värda.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Danner goretex kängor sedan -89.

Först 10 månaders gu på K3 ock sen ett antal soldatprov o övningar med mycket vatten o lera. inga problem. se bara till att vårda dom o fetta in med avsett fett för goretexkängor om dom är av läder.

Visst du blir ju lite blöt av fotsvett. men dom har varit guld värda.

Hur fungerera din "Danner" i kyla?  Meindl blir som gummistövlar, men med is på insidan Goretexen.

 

Liknande problem?

Link to comment
Share on other sites

Guest lifhusar

Tack för svaren! Men vilka kängor skulle ni rekommendera? Jag behöver dom till fjällvandring, allmänt friluftsliv samt militär verksamhet. När det gäller kyla så räknar jag inte med temperaturer under -25. Pris: max 3000 kr.

 

Kanske svårt att svara på men alla synpunkter och åsikter är välkommna.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga Meindl Preformance. Är mycket nöjd med mina. Tyvärr verkar det som det är mycket fabriksfel på dom vad jag har hört från andra. Men är dom hela är det dom skönaste känger man kan ha annars fungerar Meindls garanti mycket bra. ( Har fått två på nya Island Pro innan jag köpte Preformance)

Preformance är myckat mer stabila än Meindl Island Pro när man bär tungt i obanad terräng trots att den bara är någon cm högre.

 

Ta och gå in på www.utsidan.se och titta. Där disskuteras kängor fram i forumet och tillbaka samt att det finns mycket recensioner att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Men vilka kängor skulle ni rekommendera? Jag behöver dom till fjällvandring, allmänt friluftsliv samt militär verksamhet. När det gäller kyla så räknar jag inte med temperaturer under -25. Pris: max 3000 kr.

 

Kanske svårt att svara på men alla synpunkter och åsikter är välkommna.

Jag har inte så stor erfarenhet av olika typer av kängor. Likväl som det finns vapennurdar så finns det kängfeteschister.

 

Hjälp till!

 

Jag har goda erfarenhetar av dessa:

-Meindl militär(Slutat tillverka)

-Lundhags Alaska

-Lundhags militär(Slutat tillverka)

-Lundhags Husky

-Känga 90 V

 

Jag skulle nog välja någon av Lundhags för dina krav. Alternativt Känga 90 vinter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Greven

Meindl är utmärkta. Inga problem i lera (det är en myt att lera "täpper till" membranen i g-texen). Jag har haft meindl i många år. Har tom klättrat med mina kängor under extrema förhållanden på hög höjd i stark kyla vid ett tillfälle då jag inte ville använda dubbla alpina expeditionskängor. Inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det ni inte gillar med marschsko 90?

 

Vanlig kritik mod dem har ju varit att de inte riktigt räcker till vid extrem tung belastning, men det var väl mest barnsjukdomar som rättades till efter ett tag.

 

Min personliga erfarenhet är att marschsko 90 är alldeles utmärkt funktionell för all normalverksamhet inom FM. Jag har använt den under sju Nijmegenmarscher, flera fjällmarscher och ett otal andra vandingar och aldrig haft några problem överhuvudtaget. Systemet med "kalleankafot" dvs. det stora utrymmet i tårna är mycket bra.

 

Dessutom är de ju "gratis"...

Link to comment
Share on other sites

Guest ischias

Tjenamors!

 

Gör så att du knallar in till en välsorterad friluftsbutik och prova allt dom har! Meindl Island, Dovre, Scarpa Hekla kan upplevas smala. Alla har dom gore-tex. GTX fördel är att det håller en torr i början. Nakdelar är att dom blir kallare på vindern och varmare på sommaren (fuktigare innefrån). Hittar du en Preformance Läder så prova. Den är litet bredare än övriga Meindl. Finns även med GTX. Lundhags skor har längre livslängd men inte riktigt samma dämpning som Meindl. Kolla på Lundhags Professional, finns i två höjder och är bred men "råare" än dom välstoppade Meindl. Hanwag har ett gäng kängor som påminner om Meindl Island, heter Alaska GTX och Youkon utan GTX. Hanwag är breda. Även Garmont är breda. På Lundhags är det lätt att byta sulorna när dom är slut. Resten på Lundhags går också att byta! M90 kängor har jag bara dålig erfarenhet av. Obefintlig dämpning, värdelös kvalite. Slet ut ett par på 3 månader!

 

Jag skulle rekomendera en känga som:

1. passar din fot hur den nu ser ut

2. saknar Gore.tex och har skinn mot foten

3. halvhög ca 25cm

 

Själv går jag med ett par Meindl Island som jag förstärkt med en tåhätta och lite skydd för sömmar, dessa används mest till vardags och nära hemmet. Ska jag ut i "tuff" terräng så åker ett par Lundhags Professional Hög av senaste modell på

 

 

/I

Link to comment
Share on other sites

Själv så skulle jag vilja rekommendera Chiruca Husky High.

 

Jag var först inne på att köpa antingen "Meindl Performance" eller "Haix Tibet" men blev i affären avrådd från dessa två p.g.a att de hade fått in flest reklamationer på dessa 2 kängor och Chiruca hade de sålt lika många av men inte fått en enda reklamation på. Personligen har jag inte använt mina kängor i extrem kyla men ner till ungefär -25 -30 grader och då har de fungerat bra. men sådana saker som kängor det person x tycker är jättebra tycker person Y är skit så prova dej fram tycker jag!

 

 

// Tompa

Link to comment
Share on other sites

M90 kängor har jag bara dålig erfarenhet av. Obefintlig dämpning, värdelös kvalite. Slet ut ett par på 3 månader!

 

 

 

 

/I

Se där ja, nu tittar dom fram! :rolleyes:

 

Alla dessa kängbeteckningar är grekiska för mig, men 90 kängan håller jag inte med om. Känga 90 är en välgenomtänkt armékänga som väl håller måttet. Att ha så gott spelrum för tårna är mycket värt om man har uppgifter ovanför vänern. En välvårdad väl ingådd 90 känga är frontsvinets bästa vän. Fördelen är som någon sa, att man byter ut dom när det behövs.

 

Köper man "kvalitetskängor" så klarar man sig i ca 10 år i taget. Nackdelen är att man tappar greppet om utvecklingen, har jag märkt. Såvida man inte har kängböjelser.

 

Lundhags Professional? Låter intressant för framtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Lundhags Militär tillverkas fortfarande, kallas numera för Scout (om jag inte har helt fel). GT kängor är bra så länge de inte blir blöta då de tar väldigt lång tid att torka jämfört med ett par vanöiga läderkängor.

 

Har man ett par GT kängor ska man undvika fett med silikon i eftersom det täpper igen GT´n.

 

Lika viktigt som ett par kängor är strumpor och allmän fotvård. När du ska köpa kängor passa på att prova med olika strumpor, så att du får en kombination som passar just dig

Link to comment
Share on other sites

Både lundhags och Meindl har (om jag minns rätt) 10 års garanti. (Lundhags har haft livstids garanti tidigare).

Det där är jag lite fundersam över...mina Island Pro (lysande dojja som tjänat mig i många, många mil i all tänkbar terräng, tyvärr torkar de rätt långsamt när man plumsat omkring i havet) är nu ganska slitna och behöver renoveras (laga sömmar, byta sula, osv) - men enligt butiken (Naturkompaniet) måste jag skicka dem till Tyskland för egna pengar, vilket inte blir billigt...

 

Hur ligger det till egentligen..?

Link to comment
Share on other sites

Både lundhags och Meindl har (om jag minns rätt) 10 års garanti. (Lundhags har haft livstids garanti tidigare).

Det där är jag lite fundersam över...mina Island Pro (lysande dojja som tjänat mig i många, många mil i all tänkbar terräng, tyvärr torkar de rätt långsamt när man plumsat omkring i havet) är nu ganska slitna och behöver renoveras (laga sömmar, byta sula, osv) - men enligt butiken (Naturkompaniet) måste jag skicka dem till Tyskland för egna pengar, vilket inte blir billigt...

 

Hur ligger det till egentligen..?

Jag har för mig att du måste kontakta Meindl i Tyskland. Men i ditt fall låter det som normal förslitning och då gäller inte försäkringen.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

90kängorna är ruskigt sköna att knata runt med utan tung utrustning och när det inte regnar, men min erfarenhet är att i skärgårdsmiljö(mkt vatten) å regn så är de tämligen värdelösa... även ordentligt infettade 90kängor blir genomvåta efter en dag i fält.... mina Haix Tibet klarade sig dock genom nästan en hel UBK innan de gav efter... +att det är i princip omöjligt att få skavsår på hälen från haixkängorna.... hur sköna som helst när man bär trossen på ryggen, dock är markkontakten inte helt 100 när man springer på små klippor..

Link to comment
Share on other sites

Citat av Gotcha;

SS2k är ju ett mellanting mellan patrullsäck och stridspackning, utan att vara bra på någondera. Det funkar väl för oss weekend-warriors, men skarpt vette fan, då får den nog ligga som patrullsäck under locket på Berghausen (f-n att de inte gjorde just locket större på Tridenten, som SACCI är bra bra på)

 

LG-gruppen har helt snöat in på reglementet, och tyvärr finns det ju en del regel-fascister som gapar över minsta lilla avvikelse. Sådana får automagiskt /ignore från min sida.

Reglementet i all ära, men när det hindrar mig (eller mina soldater) att lösa uppgiften eller fungera på ett bättre sätt - då är jag inte intresserad av det.

 

 

 

 

Gotcha;

Varför egna pryttlar under helgerna då? (kunde inte låta bli!!!) :lol:

Link to comment
Share on other sites

har Själv ett par Lundhags Prof.

och är mycket nöjd med dessa..

kängor beror ju helt enkelt på vad man har för egna krav. jag har höga krav på min utr. så det fick lov att bli ett par Lundhags.

men men smakenär som baken.

Link to comment
Share on other sites

ja.. jag har nu bestämt mig för att köpa ett par Meindl kängor... de skall användas framför allt till vandringar osv.. men även till vissa FBU övningar

 

men altså mest till Civila vandringar och liknande..

 

har dock inte bestäm exakt vilken modell än... tycker att Performance käns lite höga (har iofs bara testat en gång)

 

så har ni några förslag??

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
ja.. jag har nu bestämt mig för att köpa ett par Meindl kängor... de skall användas framför allt till vandringar osv.. men även till vissa FBU övningar

 

men altså mest till Civila vandringar och liknande..

 

har dock inte bestäm exakt vilken modell än... tycker att Performance käns lite höga (har iofs bara testat en gång)

 

så har ni några förslag??

Performance !

 

slut frågor repetera försent återgå ! :)

Link to comment
Share on other sites

Bara en fråga om GT kängor:

 

Förstör man dem genom att använda fiskarsmorning och liknade?

Hade gjort slut på meindel vaxet jag köpte med mina island pro, och fick ett skarpt larm.

hade haft ett längre övningsuppehåll pga studier och arbete, gick loss på kängorna med fiskarsmörjan som jag använder till m90-kängorna, vädret avgjorde detta beslut.

att jag inte har ett lager av meidelvax hemma? CSN är de bekanta? inga pengar.

 

Skalllgång i tät, blöt och kall (-15, jag är sörlänning) granskog på västkusten.

och mina island pro började läcka på ovansidan vid mörkrets inbrott, efter 8 timmar i tjänst.

ok kanske klantigt att smörja in dem, men var väl förtrogen med sökområdet och dess myrar.

Link to comment
Share on other sites

hm, vad heter modellen med något kortare "skaft" ??? Alaska??

 

så du är nöjd Kimster... antar att jag får testa dem igen då... (duger de åt en Livhusar duger de åt en Bpl soldat)

Du kan alltid titta på http://www.meindl.de/english/modelle/index.asp för att hitta rätt modell. Sedan rekommenderar jag dig att titta förbi på http://www.globetrotter.de för bästa priserna.

 

Bara en fråga om GT kängor:

 

Förstör man dem genom att använda fiskarsmorning och liknade?

Hade gjort slut på meindel vaxet jag köpte med mina island pro, och fick ett skarpt larm.

hade haft ett längre övningsuppehåll pga studier och arbete, gick loss på kängorna med fiskarsmörjan som jag använder till m90-kängorna, vädret avgjorde detta beslut.

att jag inte har ett lager av meidelvax hemma? CSN är de bekanta? inga pengar.

 

Skalllgång i tät, blöt och kall (-15, jag är sörlänning) granskog på västkusten.

och mina island pro började läcka på ovansidan vid mörkrets inbrott, efter 8 timmar i tjänst.

ok kanske klantigt att smörja in dem, men var väl förtrogen med sökområdet och dess myrar.

 

Du får ABSOLUT INTE använda Fiskarsmorning på dina kängor!!! Det äter upp lädret (läs: bryter ner) och funkar dessutom dåligt som skydd mot väta. Eftersom du har kängor med GT finns det egentligen inget behov av att använda fett eller vax, speciellt inte vintertid.

 

/Johan ES

 

PS.

Ang. Fiskarsmorning har jag fått detta direkt från tillverkaren. Visst är det så att de vill sälja sitt eget "Meindl Sportwax" men i vilket fall som helst så skulle jag inte chansa.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Meindl Kängor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...