Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag undrar om det är någon av er som har varit nere nån vända till liberia?

och har några erfarenheter av vad som funkar bäst där. är det kungens m90 sommarkängor eller rekommenderar ni att inköpa ett par civila mer "li berianpassade" kängor. ?

tacksam för svar

efterlyser också en tråd "bra saker att ha med till liberia" :baskerFN::ph34r:

Efter 4,5 månader backpacking runt i sydostasien så kan jag rekomendera ett par amerikanska djungelkängor om man ska till tropiskt klimat. Torkar snabbt och är sköna på fötterna, och dom är relativt billiga. Mina hade jag på mej varje dag och jag var grymt nöjd med dom.

Mina mitt i djungeln i södra laos.

IMG_0079.jpg

• 2 months later...
Posted

Jag behöver köpa ett par kängor, och något säger mig att detta är rätt ställe att vända sig till...

Bakgrund: Jag är scoutledare/friluftsmupp och rör mig mycket ute i skog och mark, och det blir mer och mer med åren. Nu i sommar blir det fjällvandring, och sedan i höst förmodligen fler vandringar inför inryck i lumpen i januari. Då kommer man ju få ut ett par m90, men jag har ganska smala fötter och har fått höra att m90-kängan är ganska bred. Därför är jag litet orolig för att jag ska få problem med att använda m90 i lumpen, och vill därför, för säkerhets skull, köpa ett par kängor som jag kan ha lumpen om problem skulle uppstå med m90. Jag har inte så jättestor koll på kängor, men jag funderar på ett par Lundhags eller Meindl. Kan ni mer erfarna komma med förslag och lista fördelar och nackdelar?

För att underlätta ytterligare kommer här litet ytterligare "krav"specifikationer:

-Hållbara, ska fungera år ut och år in om jag sköter dem.

-Bra vandrings/marschegenskaper i fjäll och skog

-Fungera året runt utan problem

-Gå att använda i lumpen om m90 inte kommer överens med mina fötter

-ge bra stöd åt fötter och ben, jag vill inte riskera några skador.

Pris är sekundärt, men gärna under 3000:-

MVH, Oskar.

Posted
Jag behöver köpa ett par kängor, och något säger mig att detta är rätt ställe att vända sig till...

Bakgrund: Jag är scoutledare/friluftsmupp och rör mig mycket ute i skog och mark, och det blir mer och mer med åren. Nu i sommar blir det fjällvandring, och sedan i höst förmodligen fler vandringar inför inryck i lumpen i januari. Då kommer man ju få ut ett par m90, men jag har ganska smala fötter och har fått höra att m90-kängan är ganska bred. Därför är jag litet orolig för att jag ska få problem med att använda m90 i lumpen, och vill därför, för säkerhets skull, köpa ett par kängor som jag kan ha lumpen om problem skulle uppstå med m90. Jag har inte så jättestor koll på kängor, men jag funderar på ett par Lundhags eller Meindl. Kan ni mer erfarna komma med förslag och lista fördelar och nackdelar?

För att underlätta ytterligare kommer här litet ytterligare "krav"specifikationer:

MVH, Oskar.

Jag känner FJS:are som kör med Meindl Island, Meindl Performance, Lundhags Professional och, tror jag, Hanwag Alaska. De av dessa som känns rätt för dig kommer att funka bra. Du kan säkert krypa ner ytterligare några hundringar och få jättebra kängor.

Enda problemet gäller ditt tredje kriterium. Ingen av dessa kommer att vara jättesköna under långa marscher i sommarsol, men jag misstänker att du får göra avkall på det.

Posted (edited)

Ett tips kan ju vara att köpa 2 par kängor, inga skodon är gjorda för att funka bra i både arktisk kyla och tropiskt klimat. Kanske svider i plånboken, men man får det bästa istället för en kompromiss som funkar sissådär.

EDIT. Vidmakthåller min förkärlek till Haix Airpower P3 som vår/sommar känga...

Edited by Born
Posted
Tjenixen!

Någon som har bra tips på hur man går in nya m/90 kängor.

:rolleyes::)

Stoppar fötterna i dom, ut på gatan gå några kilometer-mil ;) Se till så lädret bryts efter dina fötter bara.

Posted
Jag känner FJS:are som kör med Meindl Island, Meindl Performance, Lundhags Professional och, tror jag, Hanwag Alaska. De av dessa som känns rätt för dig kommer att funka bra. Du kan säkert krypa ner ytterligare några hundringar och få jättebra kängor.

Enda problemet gäller ditt tredje kriterium. Ingen av dessa kommer att vara jättesköna under långa marscher i sommarsol, men jag misstänker att du får göra avkall på det.

Tja, det är bättre att de fungerar som bäst på vintern/hösten än tvärtom. Jag har svårare för att frysa om fötterna än att vara svettig. Och eftersom jag kommer att göra GSU:n under vintermånaderna, så...

@Born

Jo, att köpa två par vore ju det bästa egentligen, men det har jag tyvärr inte råd med...

Tack för tipsen!

Posted

MVH, Oskar.

titta på måttbeställda lundhags kängor.

Posted
Var kan man hitta måttbeställda Lundhagskängor? Jag hittar ingen information om det på deras hemsida, tyvärr.

Ring Lundhags i Järpen och kolla med dem. Fråga om det räcker med att du tar hjälp av en skomakare som tar måtten på dina fötter. Ett annat ställe att testa är "Jörnkängan" i Jörn. Jag vet att vpl/yoff har anlitat dem då det gäller kängor. /Gusten :D

Posted
Är det fritt fram under GU att använda sig av en civil sula i m90 kängan?

Eller ska det vara lika för alla så man måste ha filtsulan.

skall inte vara något problem.

Posted

Själv har jag ett par Meindl performance som jag är mycket nöjd med. Har inte fått ett enda skavsår och den satt som gjuten efter första kilometern. Dock kan den nog bli lite kall om du planerar att använda kängan i mycket kallt väder, gore-texet gör ju att kängan andas. I övrigt är den väldigt snygg och mycket skön, passar perfekt vår, sommar och höst i alla fall och mindre kalla vintrar under -20. :baskerPa: Ligger på 2600:- ungefär.

Posted
Själv har jag ett par Meindl performance som jag är mycket nöjd med. Har inte fått ett enda skavsår och den satt som gjuten efter första kilometern. Dock kan den nog bli lite kall om du planerar att använda kängan i mycket kallt väder, gore-texet gör ju att kängan andas. I övrigt är den väldigt snygg och mycket skön, passar perfekt vår, sommar och höst i alla fall och mindre kalla vintrar under -20. :eeh: Ligger på 2600:- ungefär.

Det är inte Gore-tex som gör att man fryser i t ex Performance modellen. Det borde vara så att svetten som man avger från foten vädras ut m h a membranet. Skulle den (svetten) stanna kvar fryser man om man inte har rätt strumpor (ull), inte bytt på länge, står stilla, ej står på isolerad mark, skapt så man fryser lätt, osv. Nu tycker jag att det är lite av overkill att ha ett membran som Gore-tex i en känga/sko whatever, pga att det slits så mycket. En känga tar mycket stryk bara på en dag. Den mängd svett som en fot avger på en dag är ganska stor (ca 2 dl). Allt detta skall membranet vädra ut utan att ha en luftspalt mellan sig och foten (jämför med en jacka som har mera luft mellan kroppen och membranet). Därtill finns det en och ibland två strumpor som magasinerar en del svett.

Jag tycker inte att just Performance (Meindl) är ett så bra val som vinterkänga. Det finns bättre alternativ (Lundhags, Jörn). /Gusten :rolleyes:

Posted

Är det någon som personligen har testat(äger) Lundhags Professional? Tänkte kanske inhandla ett par, dom är väldigt lätta och basic men har sett endel bra recensioner på nätet, men ingen direkt bra beskrivning av positiva/negativa punkter.

Funderar på att köpa ett par Lundhags Professional high och varva med mina Meindl Island pro.

Posted
Är det någon som personligen har testat(äger) Lundhags Professional? Tänkte kanske inhandla ett par, dom är väldigt lätta och basic men har sett endel bra recensioner på nätet, men ingen direkt bra beskrivning av positiva/negativa punkter.

Funderar på att köpa ett par Lundhags Professional high och varva med mina Meindl Island pro.

Jag äger att par sedan ett halvår.

Överhuvudtaget är det en kanonkänga! Dock skall man ha klart för sig att detta gäller om du vill ha en bättre vår/sommar/höst-känga än M90 sommar. Jag har inte "brutalanvänt" kängan under vinterförhållanden, men jag tycker det är ganska lätt att frysa om fötterna i den.

Kängan är stabil, och ger bra stöd åt vristen. Dock inte lika mycket stöd som exempelvis Meindel Performance (som jag också äger ett par av). Lundhagskängan spöar dock Meindelkängan på i stort sett ALLA andra punkter.

Söker du en känga att kriga runt i den svenska naturen (från söder till norr) under sagda säsonger tror jag inte du hittar en bättre känga. Avsaknaden av det fasta fodret modell Meindel gör att du får mycket längre livslängd (och bättre lukt:)) i kängorna över tiden. Dessutom kan du lösa problemet med att plurra med kängorna ganska fort. Byt sockor och innersula så har du ett par i det närmaste torra kängor igen - vad gör du med Meindel?

Jag har dock haft ett problem med dom - och det är att sulan släpper i tårna. Detta har dock fixats av Lundhags utan gnäll och med plåster på såren i form av sockor.

Köp dom hos en bra försäljare som vet vad det handlar om - inte intersport motsv. Kängorna krymper med användning, så det gäller att prova ut ett par som är ungefär ett nummer för stora. Fråga Gusten om detta - han kan mer om försäljning av kängor än jag kan.

Posted

Trevligt! blir nog ett par då till slutet av sommaren. Måste exprimentera lite med kängorna, jag blir lite putt på att fodret inte går att ta ur på Meindl ibland. Blir till att testa olika sock system, förhoppningsvis ska det även motverka skav endel.

Posted
Trevligt! blir nog ett par då till slutet av sommaren. Måste exprimentera lite med kängorna, jag blir lite putt på att fodret inte går att ta ur på Meindl ibland. Blir till att testa olika sock system, förhoppningsvis ska det även motverka skav endel.

Jag tyckte Meindel var guds gåva till mina fötter fram tills jag använde dom på allvar i skogen. Goretex eller inte - mina kängor var som gummistövlar med eget akvarium i slutet av soldatprovet. Naturligtvis bytte jag strumpor etc enligt god soldatstandard, men mina fötter var ändå vita i slutet. När fodret är blött så är det blött....och det går ju inte att torka innanför fältjackan precis.

Posted

Någon här på forumet som vet vad kängan heter som flertalet soldater hade under battlecamp? Svarta kängor, såg ganska luftiga ut, misstänker att det är modellen som LA05 fick ut....Enligt uppgift skall kängan heta Ökenkänga svart och finnas på M-nummer

Posted

Det är lustigt, så många som är negativa till meindl. Jag anser att det är en toppenkänga trots allt. Sen har jag inte haft så många olika kängor att jämföra med. Men jämför man med de jag har haft tidigare ligger den hästlängder ifrån. Men det kan ha att göra med vad man använder den till, kanske inte täcker alla situationer och passar i alla miljöer. Men passar perfekt till det jag använder den till, skön är den och varm! .. innan man blött ner fodret :dribble:

Posted

Använder själv meindl och anser att det är en bra känga att gå långt i. Dock är "fodret" i kängan ngt som drar ned den. Personligen tycker jag att "rena" läderkängor är att föredra ifall man ska vara ute länge och gå långt. Framförallt ifall det är lite kyligare ute. De tre kängor jag använder är

meindl dovre xtreme

Lundhags pro

Jörn

Jörn är helt överlägsna ifall man ska vara ute länge på vintern när det är kallt. Vad gäller Lundhags och meindl kängorna så använder jag lundhags kängorna när det är minusgrader ute. Men inte allt för många grader kallt. Övrigt så är det meindl kängorna. Dock så har jag aldrig uppevt meindl som varm, okej är det varmt ute är de varma... Funderar på att köpa desert fox att under varma sommardagar.

Posted

Meindl är en bra känga, sköter man dem ska det inte vara några problem. Tex har jag vadat genom en del smältvattenbäckar i fjällen utan några problem, och samtidigt givit dom vad dom tål under någon vecka då och då.

Tyvärr har mina fötter blivit något bredare efter några år, så det är ändå dags att köpa nytt. Fodret gör att kängorna blir stora även utan extra sockor. Och jag vill gärna köra dubbla sockor för att reducera skav. Så det blir till att testa ett par nya kängor utan foder till hösten, dom ska användas till löpning med så jag vill helst inte ha för stor storlek, så det blir inga kängor för vintern. Lundhags är bästa kandidaten hitils. Blir att köra samma system som med M/90, men med något bättre kängor.

Nu är frågan om jag ska skaffa högt eller lågt skaft, högt skaft lär ge mer stöd, lägre skaft borde vara bekvämare att springa i, får se.

Posted

Meindl gör väldigt sköna skor, om man nu har en tillräckligt smal fot som passar till deras modeller.

Har användt mina Tagia Pro på både sommar och vinterfjäll samt även till "vardags".

Dock kommer jag aldrig mera i mitt liv köpa en känga med någon form av Tex-membran.

Visst de håller vätan ute när man på sommaren plaskar i vattenpölar och bäckar.

De andas bättre än en plastpåse (dock andas de inte alls när det är kallare än -10°).

Vilket resulterar i att på sommaren ansåg jag de vara något för varma, vilket leder till täta strumpbyten men endock ett fuktig foder.

På vintern jobbar man sig varm om fötterna. och den värmen kondenserar vatten... som man på morgonen får ta ur kängorna i form av isklumpar... Den som vet hur det är att dra på sig ett par frusna kängor på morgonen vet att man gärna inte gör det.

Med andra ord, satsa på någon form av läderkängor, se till att de passar dina fötter någorlunda från början (måttbeställ). Därefter se till att sköta dem som om de vore dina barn... Så kommer du nog aldrig att bli missnöjd.

Posted

Själv har jag ett par Magnum stealth. Köpte dom inför Nijmegen 2003. Dom funkar rikitgt bra och kostar ite mer än 900 sek. Nu har jag beställt ett par Chiruca leather. Jag tror på dom också. Ett par kängor behöver inte kosta "stjortan" för att vara bra. Sen beror det förstås på vilka fötter man har. Men just Magnumkängan är som en gympasko att marscha i. De är värda att prövas...

Posted
Själv har jag ett par Magnum stealth. Köpte dom inför Nijmegen 2003. Dom funkar rikitgt bra och kostar ite mer än 900 sek. Nu har jag beställt ett par Chiruca leather. Jag tror på dom också. Ett par kängor behöver inte kosta "stjortan" för att vara bra. Sen beror det förstås på vilka fötter man har. Men just Magnumkängan är som en gympasko att marscha i. De är värda att prövas...

Fick du med nån särskild vårdbeskrivning? Eller vårdar du dem enligt samma prinsip som m90? :-(

Posted

Kängor är som bilar. Finns dyra bilar men som kanske inte passar till vissa uppgifter... och det finns billiga bilar som passar till vissa uppgifter...

Vill man ha en bränslesnål och billig bil för att köras efter landsväg så är kanske inte galten förstavalet... utan då kanske en passat passar bättre.

Vill man däremot ha en bil för skogsbilvägar, lite terrängköring och där landsvägskörandet inte är så vanligt och bensinförbrukningen inte är så viktig kanske galten är bättre än passaten...

Ungefär detsamma är det med kängor. Olika kängor passar för olika uppgifter. Sedan handlar det om komfortskillnader. Det är en skillnad att köra långt i skoda octavia jmf med en XC70... Men båda två löser syftet att förflytta folk från punkt a till punkt b. Men i den ena är kanske kuppeljudet lite lägre. dörrar känns rejälare osv...

Posted

hittade ett par sprillans nya ökenkängor i Korea, från USarmy tror jag. Märket heter Altama, det står iaf det på lappen samtidigt som lappen är utformad som en amerikansk flagga, kan någon bekräfta detta?

Fick dom i alla fall för 600 sek. Kan dock inte användas under strängt kyliga väderförhållanden, men jag har testat dom i brant bergsterräng och helt perfekta under dessa förhållanden!

snacka om fynd :D !!

Posted
hittade ett par sprillans nya ökenkängor i Korea, från USarmy tror jag. Märket heter Altama, det står iaf det på lappen samtidigt som lappen är utformad som en amerikansk flagga, kan någon bekräfta detta?

http://www.altama.com/

Posted
Var kan man hitta måttbeställda Lundhagskängor? Jag hittar ingen information om det på deras hemsida, tyvärr.

Kontrollera med din blivande kompanichef att det är OK med civila kängor!