Dexter Posted January 13, 2005 Report Posted January 13, 2005 Sex bekräftade fall av 'ovale' har diagnostiserats hos personal ur LA01. Under tiden LA02 har varit i Liberia har två personer ur UNMIL (vet ej nationalitet) avlidit i malaria. 'Ovale' är en malariatyp som är botbar och malariaprofylaxet Lariam är endast ett profylax mot de farligare typerna av malaria. /D Quote
arune Posted January 13, 2005 Report Posted January 13, 2005 Japp, "småskiten" får man väl skydda sig mot med heltäckande klädsel och sen vara vaksam (främst när man kommer hem?) om man får feber. Quote
Krook Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Jag träffade C Recovery squad LA03 igår iförd basker blå och allt. Fasiken vad sugen jag blev efter att ha snackat med honom. Det är något visst med ljusblått. Ta hand om bärgargrpchefen, det är en bra kille och vi vill ha tillbaka honom i gott skick. Tvinga honom att fysa och håll honom från mässen. Ni kan betrakta det som en order! :P /Krook Quote
arune Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Jag träffade C Recovery squad LA03 igår iförd basker blå och allt.Fasiken vad sugen jag blev efter att ha snackat med honom. Det är något visst med ljusblått. Ta hand om bärgargrpchefen, det är en bra kille och vi vill ha tillbaka honom i gott skick. Tvinga honom att fysa och håll honom från mässen. Ni kan betrakta det som en order! Jajamen, han bor i logementet intill, kul kille. Quote
Swanen Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Är det ngn som fått svar ännu, om de har kommit med till LA04? Jag har sökt: 1. LA04 Pansarterrängbils Fö 2. LA04 strf90 fö 3. LA04 Pansarterrängbils sk har dock bara utb på 3e alt. men det är inte riktigt vad jag vill göra...de använder ju inte pbv:erna längre Quote
Topline Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Idag kom det lilla fina kuvertet i brevlådan! Antagen som C pvrbgrp LA04 Quote
dande Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Samma här och inte en dag för tidigt. Antagen som Psksold LA04. Quote
Swanen Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 okej, då är det dags att börja be nu då Quote
Lillas Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 (edited) Fick brevet i dag! Antagen som stfC för strigruppen!! Edited February 3, 2005 by Lillas Quote
Lillas Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Är man som reserv VC med under vagnsutbildningen? I brevet jag fick står det att jag bara är med på den sista utbildningsdelen. Någon som vet? //Eriksson Quote
Mats Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Lillas, gamle bataljonskamrat ;) Jo, du borde vara med på vagnsutbildningen. Vore jag du skulle jag kontrollera det med kompanichef, motsvarande. Skulle även kontrollera lönen och jämföra mot förare/skytt. Såg listor i matsalen här nere och då låg stf strigrpC lägre än förare/skytt. Jag klarade mig på grund av beredskapskontrakt med IA03 där jag hade kontrakt som vagnchef. Men jag fick fel lön i fyra månader. Personalenheten för utlandsstyrkan har kvalitetsbrister, enligt dess chef. /Stf StrigrpC LA02, nöjd med missionen, ursinnig på PersE US. Quote
KB Petersson Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Stf C Stabsgrp(kompstab) LA04. Quote
SFC Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Tänkte att jag skulle åka med jag också... Quote
JohanB Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Är det någon som vet varför det är biverkningar på "malaria" tabletterna som man läser om ? Varför får man såna konstiga drömmar ?? Ursäkta min okunskap Quote
dande Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Ja jag har tittat runt lite på smittskyddsinstitutet och läkemedelverkets hemsida. Men jag hittar ingen riktigt bra förklaring till de psykiska biverkningar men där är en hel del annat matnyttigt om malaria och biverkningarna. http://www.mpa.se/biverkningar/biv00/malariaprofylax.shtml http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload...ofylax-2004.pdf http://www.mpa.se/spc_pil/pdf/humspc/Laria...%20250%20mg.pdf Quote
Rifleman/Medic Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Det är tydligen så att jag måste ner i källaren och gräva i lådorna där för att hitta FN-baskern eftersom den skall användas igen. Quote
baang Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 har alla fått svar nu? och betyder det då att om man inte fått något så är det heller inte aktuellt? eller skickas de inte ut samtidigt till alla? vore så skönt att få veta nu så man kan planera frammåt... Quote
BARBIE Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 borde inte vara några problem för dig med 90 kompetens att komma med oavsett om du inte hört något, kolla vakanser. Quote
Ladde Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 Jag blev kom med som CV90 förare. HOOYAA!! Vad det gäller malariatabletter så ar det nog valdigt få som blir drabbade av psykiska besvär. Men om man får det så är det bara att byta till andra tabletter. Själv har jag käkat olika tabletter i en och en halv månad och inte märkt något. Har inte heller hört om någon som har kännt något. Så det är nog inget att oroa sig för. Quote
Jax Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 har alla fått svar nu? och betyder det då att om man inte fått något så är det heller inte aktuellt? eller skickas de inte ut samtidigt till alla? vore så skönt att få veta nu så man kan planera frammåt... Jag har inte heller fått svar än. Vore rätt skönt att få det snart. Dags att söka nytt om man inte får åka. Quote
KB_2004 Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 (edited) Har fått svar!! Förare strf 90, LA04, inryck 1 aug 2005. Prel tid för nedrotation 12 sep. Kan inte riktigt förstå det än måste jag säga! Har dock kompisar som också sökt + blivit uppringda men inte fått svar, så jag antar att alla svarsutskick inte kommit iväg än.. Edit: ang utb förresten, så sades det att besättningarna skulle utbildas innan midsommar också, men det verkar som om detta är ändrat... jag tänkte boka lite resor, så därför vore det ju bra att veta om detta är helt klart Edited February 11, 2005 by KB_2004 Quote
Jax Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Okej, då får man passa brevlådan nästa vecka också. Quote
Ladde Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Edit: ang utb förresten, så sades det att besättningarna skulle utbildas innan midsommar också, men det verkar som om detta är ändrat... jag tänkte boka lite resor, så därför vore det ju bra att veta om detta är helt klart Jag hörde också snacket om utb innan midsommar men jag har kollat lite och det är 1Aug som gäller. Iaf enligt min blivande plutch. Men kolla med din plutch för att vara säker. Quote
SFC Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 (edited) Patgb-utb genomförs i början av sommaren. Strf-utb drar igång först v531. Källa: Tämligen väl insatt befattningshavare på mekskkomp, LA04. Edited February 14, 2005 by SFC Quote
ugly Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Är det någon som vet varför det är biverkningar på "malaria" tabletterna som man läser om ?Varför får man såna konstiga drömmar ?? Ursäkta min okunskap Ingen aning faktiskt. Men näsan alla läkemedel har någon slags biverkningar. Så det är bara att käka och drömma på, vissa drömmar ör faktiskt rätt så roliga ... Quote
Rapphönan Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Ok, då har det tydligen blivit som så att en ny basker, modell ljusblå, bör inhandlas. Efter att segrande gått ur striden med huggisen så är nu allt klart (kostar en del restaurangbesök fram tills dess vill jag lova). C Sambandsgrp blir det för min del. Ses Huggisen-> <- C Sambandsgrp LA04 Quote
Rifleman/Medic Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 (edited) Nu när det är klart att ett halvår skall spenderas i Liberia uppstår det ett par frågor från min sida som det vore mycket trevligt att få svar på. 1) Tränings och rekreations möjligheter? Storlek på gym och utrustning. Pool? Beachvolley plan? 2) Leave. Tidigare missioner jag varit på har det varit hemma i tre veckor sedan ner igen. Nu har jag hört och läst om 2 + 1 vecka leave. Hur har det fungerat på tidigare LA missioner? 3) Skyttetjänsten. Vilka uppgifter löser skyttekompaniet? Campvakt, patrull, OP, Check Point? 4) Boende på campen. Tält eller barrack? Tacksam om någon som tjänstgjort på LA 02 eller ännu bättre LA 03 (om ni nu roterat ner ännu) kunde svara. Edit: Inga synpunkter nu på flera av frågorna är aningen ”lökiga”. Edited February 15, 2005 by Rifleman/Medic Quote
Klinken Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 1) Tränings och rekreations möjligheter? Storlek på gym och utrustning. Pool? Beachvolley plan? 2) Leave. Tidigare missioner jag varit på har det varit hemma i tre veckor sedan ner igen. Nu har jag hört och läst om 2 + 1 vecka leave. Hur har det fungerat på tidigare LA missioner? 3) Skyttetjänsten. Vilka uppgifter löser skyttekompaniet? Campvakt, patrull, OP, Check Point? 4) Boende på campen. Tält eller barrack? Tacksam om någon som tjänstgjort på LA 02 eller ännu bättre LA 03 (om ni nu roterat ner ännu) kunde svara. 1. Hyfsat gym finns. Beachvolleyplan finns. Pool finns, men ej på campen utan en bit bort. Vi på Delta har varit där tre ggr under missionen. 2. LA02 har haft 2+1 leaveperiod. Tvåveckors var ok, men en veckas suger pga den långa restiden mao....du är hemma i fem dagar. 3. Skytte har Campvakt, Patruller i landet och QRF. Inga Checkpoints. 4. Ni kommer att bo i container som är helt ok. Vi har bott största delen av missionen i tält, men har nyss flyttat in i containers. LA03 har inte roterat ner hit ännu, så om du har fler frågor kan du PM'a mig. Fridens liljor / Fk Klinken (FD2) Quote
JohanB Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Jäklar vad det suger i tarmen att få komma med till LA05 Men bara för att få komma iväg på någon mission till skulle vara så skoj. Quote
Recommended Posts