Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Mat-för-olja-programmet var visserligen delvis korrumperat, och Irak smugglade förvisso en hel del olja till sina grannländer. Men trots detta lyckades inte Saddam återuppbygga någon WMD-kapacitet, och det verkar inte ens som han försökte.

Fel, visst föröskte han. Det som rapporten har visat att troligtvis inte fanns några stora lager av WMD. Däremot så fanns fortfarande ambitionen att skaffa dem efter det att sanktionerna försvunnit. En intressant sak var ju att faktiskt förhandlade med Nordkorea om att köpa WMD. Detta visar helt tydligt att Irak inte skulle ha följt FNs resolutioner.

Sedan är det inte så att historiska saker (ja det är en del av vår historia nu) skall bedömmas med vad vi har för kunskap nu, utan vad kunskapen var då. Jag kan inte hitta någon som med den självsäkerhet en del visar nu om att det inte fanns WMD i Irak. Visade innan kriget inte ens Hans Blix var så självsäker som han tycks vara nu. När kriget bröt ut sa han "Det skall bli intressant att få del av resultatet nu när man kommer få facit" (Skulle väl vara nån enstaka forums medlem som gick på det där när Saddam skrev på ett förbud angående forskning av WMD)

Det var ju uppenbart att Saddam valde att inte köra med öppna kort. Överhuvudtaget så var det ganska öppenbart att UNSCOM inte hade stora chanser att lyckas, när det krävdes massiva truppförflyttningar av USA för att han skulle ens vilja släppa in inspektörena.

• Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det finns alltid två sidor i en konflikt...

More US soldiers face murder charges

by

Friday 05 November 2004 7:03 AM GMT

The incident took place in Baghdad's Sadr City

9DD6466645944351A0A38612F3C4D059.jpg

Two US soldiers face murder charges in a military trial in Baghdad for shooting and killing a wounded Iraqi teenager, a US paper has said.

The Los Angeles Times on Thursday quoted the two US staff sergeants as claiming they shot and killed the Iraqi boy in a "mercy killing" as he lay moaning on the ground in an August incident in the Baghdad slum of Sadr City.

The two soldiers told US officials that they killed the teenager in order to "put him out of his misery," the newspaper said.

But Iraqi witnesses, including a relative of the dead boy who had pleaded for US troops to help him, were enraged by the killing, which seemed certain to reignite a debate about the conduct of US troops in Iraq in the wake of the Abu Ghraib prisoner torture scandal.

Military court

The boy was shot as US medics rushed to treat a half dozen or so of those wounded when US troops opened fire on a garbage truck after mistakenly concluding that it was planting roadside bombs, the newspaper said, quoting Iraqi witnesses and US military officials.

The US army has been scrutinised

since the Abu Ghraib scandal

The truck exploded into flames and about seven Iraqis were killed in the 18 August incident, including the boy shot on the ground, the newspaper said.

Staff Sergeant Cardenas Alban, 29, of Carson, California, and Staff Sergeant Johnny Horne, 30, of Winston-Salem, North Carolina both of the army's 1st Battalion, 41st Infantry Regiment, face military court proceedings in Baghdad to determine if there is enough evidence for court martial, the Los Angeles Times reported.

If convicted, they could receive the death penalty. US military officials told the newspaper they could not identify the dead Iraqi boy because they did not collect information at the scene and had lost track of his body.

Citing Iraqi witnesses, the Los Angeles Times identified the victim as Qasim Hasan, 16, who had been working the night shift on the rubbish truck with his brother and several cousins.

None of those named in the newspaper's report or their representatives could be immediately reached for comment.

697DEF80091247C5ACE77AC633BCD511.jpg

Reuters

By

You can find this article at:

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/1D4...D606817B2CE.htm

rödmarkering av mig

:unsure:

Posted

Nu ser ni varför jag är så glad att britterna kommer upp för att hjälpa till; de är ju lite mer vana vid "hearts and minds" än amerikanerna.

Posted
Nu ser ni varför jag är så glad att britterna kommer upp för att hjälpa till; de är ju lite mer vana vid "hearts and minds" än amerikanerna.

kan det vara så att usa vill ha någon att dela eländet med?

"kolla här det är ju jättejobbigt för britterna också alltså kunde vi inte gjort annorlunda...."

min något cyniska syn på det hela. jag tror inte att man använder britterna för att göra civilbefolkningen gladare eller något i den stilen utan att man fortsätter på den inslagna linjen med för lite trupp på marken för att kunna lösa uppkomna upg efter att man slagit de reguljära förband som fanns för ett år sedan, så nu måste man be om hjälp för att frigöra reserver för större operationer.

Posted

Överstelöjtnanten från Royal Black Watch är -enligt olika medier- emot engelska regeringens sät att innsätta soldater i Irak på. Dessa medier påstår att han gennom privata e-mails har skrivit o' varnat regeringens folk om hur läget verkligen är.

Ovanstående är egen tolkning, förstås.

Från The scotsman

Lite om överstelöjtnanten från samma tidning

MVH

Troels

Posted

Försynt fråga: har man valt soldatyrket, har man då egentligen tid att klia sig i huvudet och filosofera över högre befäls beslut? Är det inte bara att hugga i. Typ? Är man ängsligt lagd behöver ju försäkringsbranschen alltid försäljare. Eller?

Posted

Jovisst, men så som jag läsar det är det just en så'n person det rör sig om: En som är van vid o' hugga i, och faktisk är rigtig duktig på det. En skrivbords-soldat tror jag iaf inte att han är. Kanske inte den bästa liknelse, men det är väl lite som när man hyr en hantverkare till något man inte själv klarar av: Kunden (en regering) vill att hantverkaren (sold... Hantverkaren!) skal fixa något elektronisk i källaren. Hantverkaren går ner, men kommer omedelbart tilbaka. Kunden säger "men du är väl inte färdig redan, eller?" Vartill hantverkaren svarar "nej, källaren är översvämmat!"

Med andra ord tror jag att överstelöjtnanten har fullt koll på läget därnere, gentemot engelska regeringen som befinner sig i... England!

MVH

Troels

Posted
Med andra ord tror jag att överstelöjtnanten har fullt koll på läget därnere, gentemot engelska regeringen som befinner sig i... England!

MVH

Troels

jag tror inte att det är någon skrivbordsnisse som uttalat sig.

det verkar inte som om han fegar ur heller, utan bara ställer frågan om man har en aning om vilka risker man tar?

en vettig frågeställning. precis som i vilken kohandel som helst så måste man bestämma sig för vilket pris man är beredd att betala. till vilket pris som helst är mest en floskel i sådana här sammanhang där man i slutändan kan bli tvungen att svara på frågor om varför det gått på röven.

Posted
Jag tycker det är fel att USA är där nere. För Irak kan jo själv lösa sina problem. Eller vad säger ni?

Jag säger: Ibland har jag verkligen svårt att avgöra om folk är ironiska eller allvarliga.

Posted
Jag tycker det är fel att USA är där nere. För Irak kan jo själv lösa sina problem. Eller vad säger ni?

Håller dels med föregående talare och tillägger att jo visst såg det irakiska folket ut att ha det bra, för om dom hade det dåligt så skulle väl något av alla deras uppror ha lyckats.

*DXL, förvillar A2 ennu mer med sin dolda ironi*

Posted
*DXL, förvillar A2 ennu mer med sin dolda ironi*

Mummel... :baskerPa: "Jodå Herr Konstapel, pianot bara ramla ner i huvet på honom. Jag har ingen aning om hur det kunde hända... han måste haft otur eller nått..." ;) :D

Posted

det tycker jag med, alla borde isoleras och ta hand om sig själva, ända ner på individnivå..... :D

vi får nog under de närmsta månaderna se hur pass det går för iraks demokratisering.

bomber o granater kan leda till en våldsspiral som i sin tur leder till att de vanliga fri och rättigheterna får stryka på foten. det kan vara ett av målen för det motstånd som bedrivs i irak just nu och tyvär ser den biten ut att lyckas.

frågan är hur man skall kunna föra en bred och öppen valkampanj i irak de närmsta 2 månaderna.

risken är att även "vanlig" opposition får en skopa av säkerhetsstyrkorna medvetet eller omedvetet, genom blockader undantagstillstånd och en allmänt dålig syn på oliktänkande.

Posted

Hur kan någon tro, att i ett område där man konstant stridit i ...vadå... 6000 år, nu helt plötsligt skulle uppstå fred bara för att någon sticker en pinne i getingboet?

Jag tror att det finns två vägar att gå:

1 Utrym och asfaltera området från kusten till afghanska bergen

2 Utbildning och politik. Föreningsliv, fackföreningar och sån´t där människor kan lägga sin tid till intriger.

Posted
2 Utbildning och politik. Föreningsliv, fackföreningar och sån´t där människor kan lägga sin tid till intriger.

Plus lite dataspel... typ Black Hawk Down, Call of Duty o.s.v. ;)

Håller i övrigt med Pappsen.

Posted
Plus lite dataspel... typ Black Hawk Down, Call of Duty o.s.v.  ;)

Och mera mentalt knark, dokusåpor, fotbollsturneringar, porr och internetforum...

Ja, se där... och friden sprider sig... :sniper:

Posted

jahaja, undrar hur det här gick till egentligen? :Malaj:

US soldier shoots Bengal tiger in Baghdad zoo - 11/11/2004 10:36

Drunken party leads to slaughter of rare animal

After the acts of torture, of rape, of abuse of power, of war crimes, of mass murder, the fact that a rare tiger is shot in its cage in Baghdad zoo comes as no

surprise.

Yet another horrific incident in the nightmare called George Bush's personal war against anything that moves, or is a civilian infra-structure, in Iraq. This time it is not a hospital, nor a school, nor a cluster bomb dropped near a residential area, nor an artillery shell lobbed into the middle of a happy family gathering, nor a Mosque. It is Baghdad zoo.

tigerbengal.jpg

The "insurgent" in this case was a defenseless Bengal Tiger, locked up in its cage, shot dead by a drunken American soldier. What fun. What a brave soldier.

In an event similar to that made famous by the great American heroine, Lynndie England, a group of drunken American soldiers entered Baghdad zoo last Thursday night, according to a report released by AFP.

Adel Salman Musa told this agency that one of the group entered the tiger's cage and started teasing it, whereby the animal attacked him, injuring his hand and arm. One of the other soldiers opened fire on the animal, killing it.

The Bengal Tiger is an endangered species, numbering between 3.000 and 4.500 in the wild. How it is possible that the US Armed Forces continue to run riot in such shocking acts of cruelty, after what happened at Abu Ghraib and elsewhere, defies logic.

Under international law, Washington is liable, accountable and responsible for the actions of this rabble and those in command have to pay reparations for any illegal acts committed. The slaughtering of a tiger, when compared to the long list of war crimes already perpetrated, is just one more incident to add to the epitaph of the Bush regime.

After six-year-old children have their limbs blasted off them for being "insurgents", now a defenseless animal in a cage is shot. For being a terrorist?

Freedom and democracy, winning hearts and minds by slaughtering children and civilians, raping women, torturing prisoners and now, massacring an animal of a species in danger of extinction locked up in a cage without any hope to protect itself.

Timothy Bancroft-Hinchey

Pravda.Ru

Back

©1999-2003 "PRAVDA.Ru". When reproducing our materials in whole or in part, reference to PRAVDA.Ru should be made. The opinions and views of the authors do not always coinside with the point of view of PRAVDA.Ru's editors.

sa ni "hearts and mind"... någon?

Posted

Den där "artikeln" verkar vara skriven av någon som gått "Goebbles lilla mediaskola"

Om det nu är så att en tiger blivit mördad av en amerikansk soldat så är det naturligtvis skamligt. Jag misstänker dock att det i så fall inte var sanktionerat av presidenten.

Men artikeln är skriven på ett sådant sätt att det underliggande budskapet stälelr sig ivägen för själva nyheten. Propagandamaterial och reklam brukar sällan vara objektiv och ärlig information om ni förstår vad jag menar.

/E

Posted
Försynt fråga: har man valt soldatyrket, har man då egentligen tid att klia sig i huvudet och filosofera över högre befäls beslut? Är det inte bara att hugga i. Typ? Är man ängsligt lagd behöver ju försäkringsbranschen alltid försäljare. Eller?

Du har som soldat skyldighet att tänka efter om ordern är laglig eller inte.

Om du anser ordern är olaglig så har du ingen skyldighet/rättt att lyda ordern.

Lyder du en olaglig(strider mot folkrätten) order kan du själv ställas inför krigsrätt.

Posted

Ja, de vill ju hitta irakiernas "hearts and minds" - fast de tar en lite mer direkt rutt till dem, via skjortan och bröstbenet.

Posted

som det ser ut nu så är man inne i en spiral med kraftig självsvängning vad gäller våld.

koalitionen med usa i spetsen kan inte dra sig ur eftersom läget är som det är, vilket i sin tur leder till att motståndet fortsätter.......

en o annan helt oskyldig irakier får sätta livet till eller i bästa fall bara få sitt liv raserat i en kampanj för demokrati i mellanöstern, detta kan nära en bitterhet som vanligtvis finns i palestinska flyktingläger.

om man nu antar att man från koalitionens sida inte blåljuger döljer eller förvränger undrapporter så skall det finnas mellan 1000 och 6000 motståndsmän i falluja om vi säger att dödandet fortsätter som hittils så tar det nån vecka att skjuta/bomba ihjäl alla dessa. problemet är ett av de främsta målen för aktionen(åtminstone officiellt) är al zarqawi, och han her enligt amerikanska befälhavare med stor sannolikhet lämnat staden.

koalitionen kommer att vinna den militära kampen i falluja, problemet kommer när man har säkrat staden från öppet motstånd. betänk att man i från palestinskt håll lyckats med att genomföra terroraktioner i årtionden mot en av världens mest säkerhetstänkande stater, israel.

hur kommer koalitionen att handskas med denna problematik?

Posted

@ GC ... rätt där, det är sedan det svåra börjar.

lite OT:

IRAQ_topp425.jpg

Är det inte ett av våran konungs karbiner som står längst till höger? Har andra förband/länder likadana puffror?

:camo::)

Posted
@ GC ... rätt där, det är sedan det svåra börjar.

lite OT:

IRAQ_topp425.jpg

Är det inte ett av våran konungs karbiner som står längst till höger? Har andra förband/länder likadana puffror?

,O:Malaj:

Förutom Tyskland, Sverige, Norge, turkiet, grekland, portugal, iran, mexiko, pakistan och säkert ett femtiotal andra länder som har eller har haft G3an menar du? Nä, bortsett från de länderna så är G3/AK4 rätt ovanlig... :P

• 2 weeks later...
Posted

Bosnia To Send Troops to Iraq in 2005

Bosnia's army will join U.S.-led coalition forces in Iraq in early 2005, a Muslim member of the country's tripartite presidency, Sulejman Tihic, said Nov. 18. In an interview for the Ljiljan weekly, Tihic said that Bosnian soldiers would join coalition forces in early 2005, although it had been previously announced for last September. "So far some 127 volunteers fulfilling all requirements applied for the mission," he said adding that out of that number some 36 would be picked to form the unit with a six-month long term. Tihic said that Bosnia had already sent a liaison officer to Florida and that another one would be sent to the alliance headquarters in Qatar to prepare the mission. Bosnia's presidency last March decided to send a unit to Iraq, comprised of soldiers from the Balkan country's two post-war entities.

AFP 2004-11-18 via Hallandsgruppen