Jump to content

Recommended Posts

Posted

amv8x8_iso.jpg

En prototypvagn, Patria AMV 8x8 (Advanced Modular Vehicle) återkom i dagarna från polska arméns tester för en ny APC, 700 st gäller ordern, (de tar hårt på sitt NATO-medlemskap), de första rapporterna från den säger att AMV:n klarade sig bäst.

Finska armén har beställt två vagnar för tester mellan 2003 och 2004, de får båda ett torn med en 30 mm akan fast från två olika tillverkare, ett av dem lär vara snarlikt CV9030 FIN:s. Patria själv säger att vagnen kan fungera som pansarskyttefordon med rätt torn på taket. Framkomligheten har förbättrats avsevärt (typ Piranha). Dessutom är den amfibisk trots bättre skydd än gamla SISU:s och Patrias.

Det är dock ganska förvånansvärt att Sverige rusade iväg och bestämde sig för att köpa PaTgb 203A när det ju (enligt de polska testerna) finns betydligt bättre vagnar som är i stort sett klara, eller nåja, serieproduktion från och med 2004. Gnället i tråden om just PaTgb 203A har inte varit nådigt. Inte är AMV bara bättre direkt för utlandstjänst, utan även på sikt då de ju i sin modulform tillåter framtida modifieringar bättre. De vagnar vi har köpt har vi ju redan köpt, men jag tänker snarast på option för fler vagnar. Bör man ändå hålla fast vid det fast det finns så mycket bättre valmöjligheter?

Lite fakta om AMV:n, samt bilder och en broschyr, finns nedan

http://www.patria.fi/users/78/106.cfm

http://members.surfeu.fi/stefan.allen/amv8x8.html

Posted

Finnarna ville att vi skulle vänta och köpa AMV´n istället..  men  nej då  FMV hade bråttom bråttom..

Den här vagnen har allt 203´an saknar...  och hör och häpna  finnarna har monterat i Scania motorer !  :)  

*sliter sig i håret*  agh!

Posted

Är det inte lite overkill att ha både cv90 och AMV, de skall väl fylla samma funktion?

Vi håller på att ta fram en egen familj av lättare pansar fordon själva.

De väger bara hälften så mycket(13t) och går med andra ord in i en herca.

sepsyst.jpg

här är några varianter som man funderar på

SEPSaml.jpg

De passar förmodligen väldigt bra i fredsbevarande operationer.

I fredsframtvingande har vi egna bra fordon i och med CV90 familjen och strv121/122.

/Ken

Posted
APC, 700 st gäller ordern, (de tar hårt på sitt NATO-medlemskap),

En liten kommentar bara, NATO medlemskap betyder normalt sett att man minskar sitt försvar. Se bara på norges i stort sett endast symboliska försvarsmakt genom hela det kalla kriget.

Jag vet inte Polens exakta planer, men under det kalla kriget hade dom 3600 Stridsvagnar och 4400 APC så jag skulle vilja påstså att även Polen följer mönstret och har ett svagare försvar än annars då de får trygghet genom medlemskap i NATO.

Posted
Finnarna ville att vi skulle vänta och köpa AMV´n istället..  men  nej då  FMV hade bråttom bråttom..

Den här vagnen har allt 203´an saknar...  och hör och häpna  finnarna har monterat i Scania motorer !  :D  

Va?!??! Neeeeeeeej... Vafan!!?! Varför??? Åhhh.... Vi kunde ha haft motorer i våra fordorn istället för... hrm...

Nötter! :(     *snyft*

• 1 year later...
Posted

*återupplivning*

Läste förresten i en tidning igår att man beställt ca 100 AMV till en av beredskapsbrigaderna. Man pratade och om att utrusta en brigad med "bepansrade band-lastbilar", nån som har en aning om vad det kan vara för fordon?

Hittade f.ö. inte tråden var The Swede berättade om testdag av bl.a. AMV, anyone?

Går det framåt för SEP, eller väntar man ännu på de politiska besluten?

Posted
Man pratade och om att utrusta en brigad med "bepansrade band-lastbilar", nån som har en aning om vad det kan vara för fordon?

Jag skulle gissa på något i stil med Alvis Hägglunds Bv206S och BvS10 eller en bepansrad NASU.

På bilderna ovan, så har hjulvarianten av SEP sex hjul. Är detta vad man i dagsläget är inne på att ha? Nästan alla andra här i världen verkar tycka att åtta hjul är det bästa alternativet för fordon som är större än att de klarar sig med fyra hjul, och argumentationen jag läst för det verkar åtminstone i mina ögon väldigt vettig. De senaste bilderna på http://www.army-technology.com visar även de en sexhjulig variant. SEP verkar dessutom genom sin lägre vikt ge sämre skydd än exempelvis AMV.

Jag hatar för övrigt det relativt vanliga kravet i dagsläget, på att moderna militära fordon ska gå att transportera i en C-130, då det leder till rent horribla kompromisser vad gäller fordonet i övrigt. Slutresultatet blir ofta ett fordon med dåligt skydd, men som ändå väger för mycket och är för stort för att smidigt kunna transporeras annat än symboliska sträckor med C-130 utan stora problem.

Posted

SEP kommer att ha 6hjul.

en bild på sep-hjuldriven variant.

SEP_Wheel_nr_1.jpg

vikten på SEP är mellan 10,1 ton till 16,6ton

höjden är 2meter för hjulversionen, och 1,8meter för bandversionen.

sedan finns det även en elmotor vilket ger en mkt intressant termisk bild av fordonet samt även ljudmässigt så blir den grymt tystgående.

Posted
sedan finns det även en elmotor vilket ger en mkt intressant termisk bild av fordonet samt även ljudmässigt så blir den grymt tystgående.

Det ska väl sitta en elmotor till varje hjul på de drivande axlarna - strömmen tas från 1-2 dieselmotorer som driver var sin generator.

Man slipper då att ha genomgående hjulaxlar mm.......

Posted (edited)

Bara elmotor? Som jag har förstått har SEP elektromekanisk transmission. Alltså att en förbränningsmotor driver en generator som i sin tur driver en elmotor per axel/hjul.

Endast elmotor skulle betyda att större delen av fordonsvikten utgjordes av batterier, för bränsleceller är inte att tänka på på ett bra tag.

edit: puck2elit

Edited by fu. vikström
Posted

@Jonte72 & Fu. vikström

Ni har både rätt och fel. Ni har rätt i att det på hjulversionen så drivs den fram på det sätt ni säger. Men det finns även batteridrift på SEP, så att den kan förförflyttasig kortare sträckor utan att behöva starta upp motorerna. Vilket kan vara en fördel vid vissa situationer. Dock är inte drifttiden allt för lång på enbart batterier...

Men det kan ge en viss termisk fördel att enbart förflyttasig på batterier kortare sträckor.

Posted

Ja, okej, men frågan kvarstår. Blir det nåt av projektet och när i så fall? Är den under utveckling eller väntar man på nåt?

Hur passar SEP in efter FB04?

Passar den in någonstans i organisationen med till ex. den svenska EU stridsgruppen(kan tänka mig att de finska jägarkompanierna kommer att använda AMV)? Eller är det bara CV90 som kommer att användas där?

Posted
Ni har både rätt och fel. Ni har rätt i att det på hjulversionen så drivs den fram på det sätt ni säger. Men det finns även batteridrift på SEP, så att den kan förförflyttasig kortare sträckor utan att behöva starta upp motorerna. Vilket kan vara en fördel vid vissa situationer. Dock är inte drifttiden allt för lång på enbart batterier...

Av all info jag tagit del av finns det inget som säger att inte band-SEP också har elektrotransmission. För övrigt har jag inte hittat mer än en rad i en C-uppsats i ett helt annat ämne som nämner batteridrift så jag skulle vara mycket intresserad av en källa.

Posted
Ja, okej, men frågan kvarstår. Blir det nåt av projektet och när i så fall? Är den under utveckling eller väntar man på nåt?

Passar den in någonstans i organisationen med till ex. den svenska EU stridsgruppen(kan tänka mig att de finska jägarkompanierna kommer att använda AMV)? Eller är det bara CV90 som kommer att användas där?

Eventuellt kan man ju behöva ett bra bandgående trossfordon, i stället för finska pansarbilar.

;-)

Posted

Av all info jag tagit del av finns det inget som säger att inte band-SEP också har elektrotransmission. För övrigt har jag inte hittat mer än en rad i en C-uppsats i ett helt annat ämne som nämner batteridrift så jag skulle vara mycket intresserad av en källa.

Banddrivna SEP, och hjuldrivna SEP har en mkt likartad form av framdrivning (finns skillnader mellan dessa), men det är få skillnander mellan dessa två plattformar allt för att underlätta för mekaniker, reservdelar osv...

Källa: Alvis

Posted

Kommer det ingå några finska jägarkompanier öht. i den gemensamma stridsgruppen?

Vad jag har förstått så bidrar Sverige med stommen till Mekbat90 + stab, och Finland och Norge med "det där andra"...(vet inte riktigt vad det är)

Posted

Den här vagnen har allt 203´an saknar...  och hör och häpna  finnarna har monterat i Scania motorer !  ;-)  

Gammal text men ändå, nu finns fordonen.

Jag gillar tanken att köpa det bästa som finns i dag för leverans i morgon

till insatsförsvaret och sedan handla igen med ett par års mellanrum.

Det ger ständigt fräsch utrutsning och ett fräscht icke sönderkört arv

till HV och reserv vid behov av snabbare styrketillväxt än leveranstiden

på ny utrustning. Det borde rymmas i försvarsbudgeten efter att

omställningsröran är över.

Posted

Den här vagnen har allt 203´an saknar...  och hör och häpna  finnarna har monterat i Scania motorer !  :baskerHV:  

Gammal text men ändå, nu finns fordonen.

Jag gillar tanken att köpa det bästa som finns i dag för leverans i morgon

till insatsförsvaret och sedan handla igen med ett par års mellanrum.

Det ger ständigt fräsch utrutsning och ett fräscht icke sönderkört arv

till HV och reserv vid behov av snabbare styrketillväxt än leveranstiden

på ny utrustning. Det borde rymmas i försvarsbudgeten efter att

omställningsröran är över.

Om inte den marginalen plockas bort vid nästa försvarsbeslut, då en del material-inköp kanske är färdigbetalda?

Posted (edited)

Gnah!

Har någon hört NÅGOT dåligt om AMV'n?

Om det är så, så skulle det ju vara riktigt pinsamt om vi fick för oss att sitta och vänta på att Hägglunds projekt blir färdigt. Missförstå mej rätt nu bara, jag säger inte att SEP'n nödvändigtvis är dålig på något sätt, men klar e den ju inte.

Är det bara jag som sitter och klurar på om inte det vore lämpligt att låta Hägglunds och FMV leka fram lite modifieringar och moduler till AMV, och sedan köpa ett parti?

Jaja, av politiska :) skäl vill man köpa inhemskt, men då förstår ni varför jag vill att de skall moddas här?

Raljerar vitt och brett å är trött så inihelvete, men det ger väl bara ännu mera logik om Sverige och Finland ska fixa en egen stridsgrupp, att då ha gemensam materiel i största möjliga mån - CV90-vagnar och AMV-beachbuggys. Tack för mig, nu blire sängen ,O

Edited by Toll
Posted
Om det är så, så skulle det ju vara riktigt pinsamt om vi fick för oss att sitta och vänta på att Hägglunds projekt blir färdigt. Missförstå mej rätt nu bara, jag säger inte att SEP'n nödvändigtvis är dålig på något sätt, men klar e den ju inte.

Är det bara jag som sitter och klurar på om inte det vore lämpligt att låta Hägglunds och FMV leka fram lite modifieringar och moduler till AMV, och sedan köpa ett parti?

Du missar väl själva EP i SEP om du köper AMV istället?

Och så bråttom är det väl inte att FM ska frångå SEP-tanken?

Posted

Hur mycket komponenter kan man återanvända, om man inom samma familj dels ska ha hjulgående fordon runt 10 ton och bandgående fordon runt 30-40 ton? Eller ska man inte ha några av de sistnämnda, och därför ha sämre skydd i framtidens strf än vad man har i Strf 90 i dagsläget?

Posted

Och så bråttom är det väl inte att FM ska frångå SEP-tanken?

Rätta mej nu om jag har fel, men får man inte EP i MV "Armoured Modular Veicle"? Självklart tycker jag inte att SEP tanken skall bort, tycker tvärtom att det är skitsmart, främst av logistiska skäl, men det är just därför jag funderar som jag gör. Utveckla egna enheter/moduler till ett i grunden finskt fordon, så underlättas även svensk-finsk logistik.

Posted
Rätta mej nu om jag har fel, men får man inte EP i MV "Armoured Modular Veicle"? Självklart tycker jag inte att SEP tanken skall bort, tycker tvärtom att det är skitsmart, främst av logistiska skäl, men det är just därför jag funderar som jag gör. Utveckla egna enheter/moduler till ett i grunden finskt fordon, så underlättas även svensk-finsk logistik.

Om man då inte menar att man kan lyfta samma moduler på olika plattformar, d.v.s. band samt hjulgående?

Personligen tvivlar jag en del på att det behövs bandgående versioner då man med fördel använder CV90 till sådana uppgifter som kräver det. Fast det är klart, visst är bandgående bra(men dyrt).

Däremot så verkar det ju ändå som om AMV:n är aningen mindre pansarbuss än patgb203 och XA-180. Får se vad den får för omdömen från Polen och Finland då den varit i användning ett tag. Antar att den blir rätt så poppis som fordon på fredsbevarande uppdrag ifall den visar sig hålla streck i längden.

Vad är förresten orsaken till att SEP:en endast har tre hjulpar medan de flesta andra moderna motsvarande skapelser har 4 hjulpar. Såvitt jag förstår det så blir ju marktrycket högre och således terrängförmågan lidande. Har det att göra med drivsystemet?

Posted
Vad är förresten orsaken till att SEP:en endast har tre hjulpar medan de flesta andra moderna motsvarande skapelser har 4 hjulpar. Såvitt jag förstår det så blir ju marktrycket högre och således terrängförmågan lidande. Har det att göra med drivsystemet?

Så som jag har förstått det här med antal hjul på SEP:en enbart är 3st hjulpar är pga den korta längd som fordonet har (5,9meter) vilekt gör att det är svårt att få in ett hjulpar till... Ifall man tittar på vikten mellan SEP och Patria AMV, så skiljer det ett antal ton mellan dessa oxå (SEP är lättare) Så skälet till att SEP är kort kan ha ngt att göra med flygtransporter, detsamma gäller den låga vikten som SEP har. (dock så kan man inte lasta 2st SEP:ar i en C130 pga max-vikter)

• Forumsledning
Posted

SEP´en kan väll svänga med båda yttre axlarna oxå ? blir en ganska smidig kurvtagare isåfall.

Posted
SEP´en kan väll svänga med båda yttre axlarna oxå ? blir en ganska smidig kurvtagare isåfall.

Jupps..

Angående AMV kontra SEP.

Man får väl även titta på vad de fordonen ligger i utveckling.

AMV är ju en färdig produkt. Ett stridsfordon med dagens teknik.

SEP är än så länge en demonstrator där man utprovar MORGONDAGENS teknik.

Om jag har förstått saken rätt så är den band- och den hjulprototyp ingalunda den vagn som kommer att massproduceras. Om det nu blir något av samarbetet med england om denna typ av fordon kommer bli intressant att se. Det kommer ju i så fall bli en hyggligt stor tillverkningsvolym.

Angående band kontra hjul så är väl tanken med SEP att den ska ta över alla de roller som våra bandvagnar har idag, för bland annat logistik och sjuktransport. För detta krävs det ju att den kan ta sig fram där Strf 90 kan ta sig fram. Hjulgående fordon är ju ändå lite mer begränsade i sin framkomlighet.

Dessutom är det väl positivt att vi behåller jobben i sverige. Inte för att jag har något emot våra finländska grannar. Men det är väl kul att vi har någon industri här i landet. Jag menar, ALLT vi behöver KAN ju tillverkas någon annanstans. Det mesta gör det ju också. Men vad ska vi då leva av?

/E