Guest Posted October 26, 2009 Report Posted October 26, 2009 (edited) Tackar, (Google ÄR ganska användbart) Återkommer med en lämplig bild, (typ på en Rwandisk patrulleka från 1844) edit. Land och namn Edited October 26, 2009 by Zimme Quote
svensksund Posted October 26, 2009 Report Posted October 26, 2009 Indiska fregatten Tabar av Talwar-klass. Quote
Guest Posted October 26, 2009 Report Posted October 26, 2009 Indiska fregatten Tabar av Talwar-klass. Din tur. Quote
svensksund Posted October 29, 2009 Report Posted October 29, 2009 Jag har kluddat över bognummer och flagga. Namn, typ, land? Quote
Perman Posted October 29, 2009 Report Posted October 29, 2009 (edited) Jag har kluddat över bognummer och flagga. Namn, typ, land? I brist på specifik individkännedom så chansar jag på danska patrullbåten P563 HDMS Søløven av Flyvefisken-klass. Flyvefisken-klassen kan delas upp i tre delserier, och Søløven är det enda fartyget i den tredje delserien. Tror inte att det är någon av de tre enheter som sålts till den litauiska flottan, eftersom dessa saknar den stora eldledningsradarn på bryggtaket. Även den mycket ljusa blågråa färgen tyder på att det är en dansk båt. /Per Edited October 29, 2009 by Perman Quote
svensksund Posted October 30, 2009 Report Posted October 30, 2009 Visst är det en Flyvefisken, fast individen är Laxen, och hon är mycket riktigt kvar i danska flottan. Varsågod, nästa! Quote
Perman Posted October 30, 2009 Report Posted October 30, 2009 Visst är det en Flyvefisken, fast individen är Laxen, och hon är mycket riktigt kvar i danska flottan. Varsågod, nästa! Ok, vad har hänt här då? Vilket örlogsfartyg är involverat? /Per Quote
svensksund Posted October 30, 2009 Report Posted October 30, 2009 Denna var färsk! Om jag inte misstar mig passar den stäven här: ... och i så fall torde det röra sig om japanska eskortjagaren Kurama, som rände in i ett sydkoreanskt containerfartyg i Kammonsundet i tisdags kväll. Lyckligtvis tycks ingen ha omkommit; en skadad ombord i jagaren vid kollisionen och några till rökskadade vid brandbekämpningen efteråt, ingen skadad i handelskassen. Quote
Perman Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 (edited) Denna var färsk! Om jag inte misstar mig passar den stäven här: ... och i så fall torde det röra sig om japanska eskortjagaren Kurama, som rände in i ett sydkoreanskt containerfartyg i Kammonsundet i tisdags kväll. Lyckligtvis tycks ingen ha omkommit; en skadad ombord i jagaren vid kollisionen och några till rökskadade vid brandbekämpningen efteråt, ingen skadad i handelskassen. Visst är det rätt! Kurama hade dessutom precis deltagit i en flottrevy i Japan där man stolt visat upp sina färdigheter, och sen händer det här. Detta är inte heller den enda incidenten för de japanska marina självförsvarsstyrkorna på senare år. För något år sedan så kolliderade en av de stora Aegis-jagarna med en fiskebåt, varvíd denna sjönk och två fiskare omkom. militaryphotos.net: Japanese Destroyer Collides with South Korean ship svensksund äger frågan! /Per Edited October 31, 2009 by Perman Quote
svensksund Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 För att fira vad som tycks bli den tusende maskan i denna höjdartråd tar vi en bild från en händelse av viss örlogshistorisk betydelse. Man får bonuspoäng om man vet vad som tilldrar sig och när och var, men huvudfrågan gäller förstås att identifiera örlogsfartyget i bakgrunden. Quote
svensksund Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 HMS Hälsingland Javisst, svensk jagare typ Östergötland. Ingen som vill försöka på frågan om tilldragelsen? Quote
svensksund Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 Vasalyftet? Jajamensan! Det finns en helt underbar bildserie på Vasamuseets webbplats med restaurerade fotografier från bärgningen. Rokare har bojen! Quote
Rokare Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 Ber om ursäkt att jag inte plockat upp bollen här. Känner tyvärr inte att jag har tid och möjlighet just nu och lämnar därför frågan fri. GMY Quote
Battler Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Vi gör väl ett försök: Displacement: 1,840 tonnes (1,810 long tons) Length: 89.12 m (292 ft 5 in) Speed: 26 knots (48 km/h; 30 mph) Armament: • 1 × Otobreda 76 mm gun • 2 × MLG 27 mm autocannons • 2 × 21-cell RAM launcher • 2 × 2-cell launcher with RBS-15 Mk.3 surface-to-surface missiles • Mine laying capability Vad ? Quote
Rokare Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Vi gör väl ett försök: Displacement: 1,840 tonnes (1,810 long tons) Length: 89.12 m (292 ft 5 in) Speed: 26 knots (48 km/h; 30 mph) Armament: • 1 × Otobreda 76 mm gun • 2 × MLG 27 mm autocannons • 2 × 21-cell RAM launcher • 2 × 2-cell launcher with RBS-15 Mk.3 surface-to-surface missiles • Mine laying capability Vad ? K130 Braunschweig class förslagsvis försöker vi hålla oss till bilder, annars vinns frågorna lätt av google GMY Quote
Battler Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 K130 Braunschweig class förslagsvis försöker vi hålla oss till bilder, annars vinns frågorna lätt av google GMY Och så är Rokare skyldig oss en fråga. Tanken var att det inte skulle vara svårt, utan att få upp tempot. Quote
larsev Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Båttypen kan jag inte, men platsen skulle kunna vara Stora Känsö Quote
Rokare Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Båttypen kan jag inte, men platsen skulle kunna vara Stora Känsö Må så var, vilket då torde ge en ledtråd till båttypen Quote
larsev Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Båttypen kan jag inte, men platsen skulle kunna vara Stora Känsö Må så var, vilket då torde ge en ledtråd till båttypen Bevakningsbåt 80 Quote
larsev Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 SVK 248, men jag får inte riktigt färgerna att stämma. Quote
Rokare Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 no. Ingen gammal räv som har något svar på g? Quote
larsev Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 Med risk för att vara tjatig. V150 HMS Jägaren. Quote
Perman Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 HMS Grundsund? HMS Grundsund - Försvarsmakten /Per Quote
Rokare Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 G-båt? Pappa vet bäst. Bollen är din. Plus till Larsev för platsen. Quote
Recommended Posts