Jump to content

Bomberna i Madrid


Guest Wånge

Recommended Posts

Guest Wånge

Jag tycker inte att det verkar vara deras stil. Såvitt jag minns har ETA bara utfört attentat mot enskilda personer.

 

DN om Madrid

 

enligt DN har ETA "bara" haft ihjäl 850 pers sen -68 och nu så på en dag så kommer siffran upp i 1000. Det verkar skumt.

 

Är det ETA som försöker få mer uppmärksamhet eller är det någon annan som Al Qaida. Jag har för mig att Spanien var ett av de länder i EU som var minst emot USA vad gäller Irak i alla fall.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ETA brukar alltid gå ut innan och varna att något kommer hända. Den här gången kom ingen sådan varning, ingen har heller tagit på sig skulden i efterhand (ännu). Dessa saker tyder på att det inte är ETA som ligger bakom dagens attentat.

 

Men va fan, man vet ju inte, de kan ha bytt taktik.....

Link to comment
Share on other sites

Om man funderar lite så kan man ju tänka sig att ETA har studerat hur Al Q mf har jobbat på sistone och tagit lärdom av detta. Det är ju i deras intresse att anamma senaste metoderna inom området.

 

Men det kan även vara Al-Q med tanke på att spanien var en av USA's tidigare alierade (även om folket var emot kriget) så dom kan ha skickat en "så går det om ni stöder USA" present. Det passar ju deras MO bättre (ingen förvarning, ingen som tar på sig ansvar, effektivt, inovativt osv.)

 

Fast allt deta är ju spekulationer tills vi vet bättre.

 

/C

Link to comment
Share on other sites

Såg det på Euro news idag,fan att sånt händer då oskyldiga människor får sätta livet till.

 

Hmm vill helst inte bli påhoppad om jag säger att ganska ofta är det just

"********" som ligger bakom alla möjliga terror dåd.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Hmm vill helst inte bli påhoppad om jag säger att ganska ofta är det just

"allah-lovers" som ligger bakom alla möjliga terror dåd.

 

Om man då bortser från alla "Christ-lovers" som ETA och IRA, samt "Marx-lovers" som Röda Brigaderna, Action Directe mfl. OK, deras aktivitet har gått ner på sistone, eller avstannat.

 

Fundametalistiska muslimska grupper har genomfört de mest spektakulära dåden på sistone, de har lite lättare att rekrytera självmordsbombare.....

 

Intressant nog så verkar det inte ha varit frågan om självmordsbombare i detta fallet ( det är dock inte helt klart )

Link to comment
Share on other sites

ETA brukar alltid gå ut innan och varna att något kommer hända. Den här gången kom ingen sådan varning, ingen har heller tagit på sig skulden i efterhand (ännu). Dessa saker tyder på att det inte är ETA som ligger bakom dagens attentat.

 

Men va fan, man vet ju inte, de kan ha bytt taktik.....

I sådant fall undrar jag hur den Spansk regeringen kommer reagera?

 

Vet i och för sig inte så mycket hur regeringen tacklar problemet idag. Någon insatt som vill dela med sig av sin kunskap? :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm vill helst inte bli påhoppad om jag säger att ganska ofta är det just "allah-lovers"  som ligger bakom alla möjliga terror dåd.

Doh?!

 

Det där vill jag i så fall se siffror på! Som tidigare nämts IRA, ETA men även i sydamerika förekommer det många bombdåd från olika rebellgrupper (många med terroriststämpel).

 

Om man inte vill bli påhoppad ska man undvika att hitta på egna fakta och sen dra slutsatser därav. Att dessutom använda ordet "Allah-lovers" ser jag som ett hån mot en av världens största religioner. I ditt inlägg kanske "muslimska fundamentalister" passat bättre men även då betvivlar jag ditt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan gå med på är att de muslimska fundamendalistgrupperna har utfört några av de mest uppmärksammade dåden på senare tid. Eller misstänks ha utfört de...

 

Men att döma ut en av de största religionerna som "allah-lovers" och vill bomba alla kristna in i eveigheten gillar jag inte... Dra inte alla över en kam.

Det är en mycket liten del av muslimerna som utför terroristdåd!

 

 

Annars tycker jag att gpd sa det ganska bra...

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan gå med på är att de muslimska fundamendalistgrupperna har utfört några av de mest uppmärksammade dåden på senare tid.

 

Var just det här jag syftade på.

(drar absolut inte alla över en kam)

Att vissa tog åt sig "allahlovers" är bara att beklaga.

 

 

 

My opinion, I don´t care.

Link to comment
Share on other sites

De mest omfattande terrordåden i historien har väl alltid utförts av stater och regeringar, inte små grupper eller nätverk som Al Qaida. Men det beror ju delvis på hur man definierar "terrorism".

 

Det som talar mot att det är ETA i detta fall är att målet är helt civilt, att det inte kom någon förvarning, och att de inte tagit på sig dådet (vilket terroristgrupper brukar göra, det är vitsen liksom). Det skulle dock kunna röra sig om en utbrytargrupp eller fraktion eller liknande, ungefär som med "spoilergruppen" Real IRA för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Det jag kan gå med på är att de muslimska fundamendalistgrupperna har utfört några av de mest uppmärksammade dåden på senare tid.

 

Var just det här jag syftade på.

(drar absolut inte alla över en kam)

Att vissa tog åt sig "allahlovers" är bara att beklaga.

 

 

 

My opinion, I don´t care.

Allah lovers = dra alla muslimer över samma kam.

frågor på det ?

Link to comment
Share on other sites

Citat i från tt.se

 

21:00 190 döda i terrorattentatet

 

Sju tändhattar har efter terrordåden i Madrid hittats i en stulen skåpbil nära huvudstaden. I bilen fanns också ett ljudband med koranverser på arabiska. Minst 190 personer dödades i attentatet och över 1 200 skadades.

 

 

Om detta stämmer så verkar det iallafall vara allah troende terorister....

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så tycker jag att det är jävligt hemskt att något sådant här inträffar men i jämförelse med 9/11 så är ju dådet mindre vilket borde tyda på att al-Q inte har samma resurser nu som de hade för några år sedan. Jag menar, om de hade haft resurser så kunde de ju kapat ett plan och störtat det i La Sagrada Familia och på så vis hämnats både på Spanien och på kristendomen. al-Q hävdar ju att västvärlden för ett krig mot islam så nog måste det vara minst lika viktigt för dem att hämnas på västvärldens största religion?

Edited by Kanna
Link to comment
Share on other sites

Först och främst så tycker jag att det är jävligt hemskt att något sådant här inträffar men i jämförelse med 9/11 så är ju dådet mindre vilket borde tyda på att al-Q inte har samma resurser nu som de hade för några år sedan. Jag menar, om de hade haft resurser så kunde de ju kapat ett plan och störtat det i La Sagrada Familia och på så vis hämnats både på Spanien och på kristendomen. al-Q hävdar ju att västvärlden för ett krig mot islam så nog måste det vara minst lika viktigt för dem att hämnas på västvärldens största religion?

 

Nej, det är nog så att Al-Q:s förmåga har nedgått sedan 11/9 2001, den intensiva jakt de har utsatts för har tagit sin tribut. Flygplatserna är numera hyggligt hårt bevakade, tänk på att Spanien har haft ETA att kämpa med så de är inte helt borta när det gäller säkerhet. Däremot så är ju lokaltågen tacksamma mål, fullpackade med folk, och mycket svårare att säkra.

 

Där väckte du en tanke, det verkar inte som Al-Q riktar in sig på religiösa mål, undantaget synagogan i Turkiet ( om det nu var Al-Q ). Varför ?? Är detta avsiktligt eller en slump??

 

Är det överhuvudtaget Al-Q ??? Tidigare attentat har ju mest handlat om självmordsbombare, men här var det fjärrutlösning. Börjar man få så ont om medlemmar så att man inte vill offra någon?? Eller är det någon annan.

 

Det var ju utvedtydigt så att den spanska polisen förhindrade ett ETA attentat mot just pendeltågen i början av december 2003 med ungefär samma tillvägagångssätt. Dessutom stoppade man en lastbil med sprängmedel ( ca 1 ton ) förra veckan, den kördes ju av en misstänkt ETA man. Är koranverserna på bandet ett villospår?? Men varför i hela friden utför man ett terrordåd för att kasta skulden på en annan organisation. Hela vitsen försvinner ju om de inte tar på sig skulden....

 

Sammarbete Al-Q <-> ETA ?? Varför i så fall ??

Link to comment
Share on other sites

Var det någon som såg nyheterna på svt 07.15?

Det var i af svenska terrorist experten som uttalade sig

ang ämnet.

Är inte så morgonpigg då jag halvlysnade han sa i af nått med att både spanien

och USA tjänar på att om det var ETA som låg bakom.

USA pga Bush kan anklagas för att ha misslyckats med sin bekämpning av terrorism vilket är inte så bra då det blir val.

Och vad han sa om spanien kommer jag inte ihåg(någon annan som gör det?) bara att han drog slutsatsen att dom ville se ETA som syndabockar ochså.

 

@Rifleman/Medic: klockrent ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror faktiskt Bush tjänar på att det kan vara al-quiada som ligger bakom.

 

1. Amerikanarna gillar Bush antiterrorpolitik, skulle det finnas hot kvar så anser de Bush är rätt President att ta itu med det. Kerry är ju mildare i sin politik mot terrorism. Att Kerry leder i Opionionsundersökningar har snarare med ekonomi inom landets gränser mm. Bush har som sagt större stöd med sin utrikespolitik.

 

2. Al Quiada har inte lyckats genomföra attentat mot USA sen 11:e september, det visar ju att Bush faktiskt lyckats med sin politik om huvudsyftet är att skydda USA.

 

 

Men vi får väl se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det verkar vara deras stil. Såvitt jag minns har ETA bara utfört attentat mot enskilda personer.

 

Är det ETA som försöker få mer uppmärksamhet eller är det någon annan som Al Qaida. Jag har för mig att Spanien var ett av de länder i EU som var minst emot USA vad gäller Irak i alla fall.

 

Vad tror ni?

Det finns fyra alternativ:

 

ETA på egen hand:

Verkar otroligt, inte deras stil.

 

Utbrytargrupp ur ETA:

Med tanke på att ETA verkar bestå av 30-40 personer så verkar det otroligt för ett så stort dåd.

 

Al Qaida

Ganska troligt.

 

ETA eller utbrytargrupp ur ETA med stöd av Al Qaida:

Troligast.

 

Om vi utgår ifrån att det var ETA/Al Qaida eller bara Al Qaida såkan vi konstatera att Al Qaida har angripit Spanien.

 

Varför?

 

Är det för att Spanien är en ivrig kämpe i "Kriget mot terrorismen" som jag har kallat för "Kriget om Mellanöstern"?

 

Om det är så då har Spanien tre alternativ:

 

1. Intensifiera "Kriget mot terrorismen".

2. Backa ur "Kriget mot terrorismen", vilket skadar USA varefter man drar på sig USA:s vrede.

3. Backa ur "Kriget mot terrorismen" med en snygg sorti som blidkar båda parter, alltså både USA och Al Qaida.

 

Men om det här angreppet är riktat mot Västeuropaoch inte bara Spanien då har Europa ett problem som jag anser att "Kriget mot terrorismen" förespråkarna har dragit på oss.

 

Min slutsats är att EU måste jobba för en enhetlig försvars, säkerhetsoch utrikespolitik. Då skulle vi veta vad vi skulle göra idag. Nu vet vi inte om vi skall vänta på ett terrordåd i de krigsfientliga europeiska länderna också eller om vi nu på en gång ska gå in för kriget med höga knäuppdragningar och entusiasm...

 

Spanien m fl USA-vänliga stater har med sin självsvåldiga nationellt orienterade utrikespolitik ställt EU inför ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så tycker jag att det är jävligt hemskt att något sådant här inträffar men i jämförelse med 9/11 så är ju dådet mindre vilket borde tyda på att al-Q inte har samma resurser nu som de hade för några år sedan. Jag menar, om de hade haft resurser så kunde de ju kapat ett plan och störtat det i La Sagrada Familia och på så vis hämnats både på Spanien och på kristendomen. al-Q hävdar ju att västvärlden för ett krig mot islam så nog måste det vara minst lika viktigt för dem att hämnas på västvärldens största religion?

 

Nej, det är nog så att Al-Q:s förmåga har nedgått sedan 11/9 2001, den intensiva jakt de har utsatts för har tagit sin tribut. Flygplatserna är numera hyggligt hårt bevakade, tänk på att Spanien har haft ETA att kämpa med så de är inte helt borta när det gäller säkerhet. Däremot så är ju lokaltågen tacksamma mål, fullpackade med folk, och mycket svårare att säkra.

 

Där väckte du en tanke, det verkar inte som Al-Q riktar in sig på religiösa mål, undantaget synagogan i Turkiet ( om det nu var Al-Q ). Varför ?? Är detta avsiktligt eller en slump??

 

Är det överhuvudtaget Al-Q ??? Tidigare attentat har ju mest handlat om självmordsbombare, men här var det fjärrutlösning. Börjar man få så ont om medlemmar så att man inte vill offra någon?? Eller är det någon annan.

 

Det var ju utvedtydigt så att den spanska polisen förhindrade ett ETA attentat mot just pendeltågen i början av december 2003 med ungefär samma tillvägagångssätt. Dessutom stoppade man en lastbil med sprängmedel ( ca 1 ton ) förra veckan, den kördes ju av en misstänkt ETA man. Är koranverserna på bandet ett villospår?? Men varför i hela friden utför man ett terrordåd för att kasta skulden på en annan organisation. Hela vitsen försvinner ju om de inte tar på sig skulden....

 

Sammarbete Al-Q <-> ETA ?? Varför i så fall ??

Är det ETA så skriver de sin dödsdom. De kan inte ens få stöd hos sina sympatisanter för detta.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det är ETA, dom brukar ju bara slå till mot turistmålen.

Dessutom sysslar dom ju mest med bilbomner i syfte med att skrämma turisterna.

Men det här är som sagt inte deras stil.

Låt oss hoppas at dom skyldig grips och ställs inför rätta.

 

Tyst minut för de döda och deras anhöriga :( :(

Link to comment
Share on other sites

@skalden

har med sin självsvåldiga nationellt orienterade utrikespolitik ställt EU inför ett problem.

 

 

Det skulle kunna passa bra även på Frankrike....... ;)

 

 

EDIT: Oklar syftning

Edited by gpd
Link to comment
Share on other sites

Om det är så då har Spanien tre alternativ:

 

1. Intensifiera "Kriget mot terrorismen".

2. Backa ur "Kriget mot terrorismen", vilket skadar USA varefter man drar på sig USA:s vrede.

3. Backa ur "Kriget mot terrorismen" med en snygg sorti som blidkar båda parter, alltså både USA och Al Qaida.

Om det nu skulle vara AQ så ser jag knappast alternativ 2 eller 3 som realistiska. På vilket sätt skulle man kunna dra sig ur utan att på det sättet ge förövarna en gratis vinst genom att visa att deras terror lönar sig?

 

Mitt alternativ är att man fortsätter sin aktivitet oförändrat utomlands och intesifierar aktiviteten inom landet.

Edited by Divine
Link to comment
Share on other sites

2. Al Quiada har inte lyckats genomföra attentat mot USA sen 11:e september, det visar ju att Bush faktiskt lyckats med sin politik om huvudsyftet är att skydda USA.

Tror de bara har legat lågt och laddat kanonerna........Snart lär det smälla igen.....

 

Jag tror att de bara har väntat på rätt tillfälle och de är inte dummare än att de väntar tills spänningen "lagt" sig lite.....

Nä, dags att ladda Hagelbrakaren, prescis som gubben i "Förebudet" :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Grejen med Al-Qaida är att det inte är en sammanhållen organisation som enkelt kan bekämpas, utan mer ett nätverk av likasinnade grupper som får mer eller mindre stöd (finansiellt, utbildning etc) från en liten kärna kring Osama och hans kumpaner. Bara för att tusentals s.k. "Al Qaida medlemmar" dött eller tagits till fånga så betyder inte det nödvändigtvis att organisationen tagit någon särskild skada, eftersom dessa grupper rekryterar friskt i hela arabvärlden. Och slår man ut en av dessa grupper finns det ingen garanti för att det påverkar andra grupper eller organisationens kärna.

 

Att Al-Qaida är ett nätverk eller en folkrörelse snarare än en stor organisation är både bra och dåligt - dåligt eftersom nätverket är oerhört svårbekämpat, bra eftersom de inte på ett enkelt sätt kan kraftsamla resurser i större aktioner typ 9/11.

Link to comment
Share on other sites

I det här ämnet kan man debattera länge... ETA verkar inte ta på sig skulden samtidigt som det poppar upp tecken på att det kan vara någon islamisk grupp bakom det hela. Vet inte själv vad jag ska tro och har diskuterat en del med spanska vänner som alla har olika tankar och åsikter. En del menar att det dummaste ETA kunde ha gjort just nu var detta. Dels för att det lilla stöd de hade hos den spanska befolkningen (och ev utomlands) nu är bortblåst, men även för att den sittande regeringen (PP), som jobbat hårt mot ETA, verkade ha svagt stöd av folket i det kommande valet. Dvs det fanns en möjlighet för andra partier, främst då "motståndaren" PSOE, att genom koalition få majoritet. PSOE har till skillnad från PP en önskan om att få en dialog med det baskiska styret och den baskiska befolkningen och är mer öppen i sin inställning. I och med detta öppnas det ev upp för en "bättre situation" för ETA i den bemärkelsen att bekämpningen av terrorism förmodligen inte skulle prioriteras på samma sätt och en annan dialog med baskierna troligen skulle ske. Men detta dåd lär få som konsekvens att folk röstar på högern, eftersom terrorismen nu är än mer nära och hotande. Så frågan är om det verkligen var så genomtänkt... Men å andra sidan, tyckte en annan, så kan ETA ha tröttnat på att inte bli "tagna på allvar" och helt enkelt beslutat sig för mer drastiska åtgärder. De fynd man haft och de personer som arresterats tyder ju ändå på att en ändring i deras taktik verkat vara på gång. Som sagt, vet inte riktigt vad jag ska tro. Kan ju vara en reaktion på stödet för USA i IRAK också. Hemskt är det i vilket fall och är glad att de vänner jag har där, de som pendlar den vägen, klarade sig. Men samtidigt går ju tankarna till de som förlorat sina närmaste i detta...

Link to comment
Share on other sites

Det skulle kunna passa bra även på Frankrike.......  ;)

 

 

EDIT: Oklar syftning

Och vad baserar du det på?

 

Intressant då det mest låter som opålästa fördomar och okunskap om de olika europeiska ländernas utrikes/säkerhetspolitik.

 

Verkar som du förväxlat den med kamp för jordburkssubventioner och inomeuropeiska politiska ställningstaganden.

 

 

Ang ljudband med koranen mm - det skulle ju vara en urgammal vilseledande manöver. Får väl se hur det går med det spåret.

 

ETA har ganska få sympatisörer numera, antalet har drastiskt minskat sedan en del finansiärer råkade ut för bilolyckor och halkolyckor i mitten av 90-talet i sydvästra frankrike. Den baskiska separatiströrelsen och den korsikanska går sedan ett antal år tillbaka kräftgång. Saknar stöd på hemmaplan och rörelserna drivs framåt av en liten minoritet.

 

Skulle det vissa sig att det var ETA har de ju precis kört in på Highway to hell så då är iaf den organisationen snart ett minne blott.

 

Är det AlQaida så får det vara ganska väntat. För eller senare kommer de lyckas smälla grejer även i Frankrike och England.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag att det var AlQaida och det är bara början. AlQaida och dess anhängare förr "ett helig krig" mot västvärlden. De ser oss som en hot med USA som nr1 på hotlistan och alla länder som stödde USA i "kriget mot terrorismen" kommer på andra platsen.

 

Av det man har hört kan man konstatera att ETA är för svaga för att kunna genomföra detta på egen hand. Dessutom hörde man på nyheterna att materialen bomberna var gjorda av används inte av ETA.

Link to comment
Share on other sites

@111 SSK bat

Och vad baserar du det på?

 

Intressant då det mest låter som opålästa fördomar och okunskap om de olika europeiska ländernas utrikes/säkerhetspolitik.

 

Jag erkänner villigt at jag äger en stor portion frankofobi, men också att jag kan motivera min skepsis mot den franska utrikespolitiken. Däremot så ogillar jag att bli kallad för opåläst......

 

I det här fallet så anser jag att Frankrikes agerande inför Irak krisen var lika splittrande som Spaniens fast åt andra hållet. EU var djupt oense och min uppfattning om Frankrike var att man agerade helt av eget intresse utan en tanke på en gemensam sammanhållen utrikespolitik, eller unionens bästa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...