QuizQuoz Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Jag slösurfa runt lite på mil.se för att hitta lite info om den nya kadettutbildningen. På den fronten kamma jag noll men jag snubblade över FM FysS (Försvarsmaktens Fysiska Standard). När jag skumma igenom den så stod det att fälttestet va 2000 meter(!). Sist jag kolla var det 1000m jag har sedan tidigare "FM BASKRAV FYSISK PRESTATIONSFÖRMÅGA" på datorn så jag kolla vad den sa om fälttestet. Mycket riktigt 1000m. Kollade nu FM FysS lite nogrannare... Regler för Försvarsmaktens Fysiska Standard med tilläggskrav, fastställs att gälla fr o m 2005-07-01. Härmed upphävs Försvarsmaktens baskrav fysisk prestationsförmåga enligt HKV skrivelse 1998-06-03, 19 710:66880. Blev nu tvungen att noga läsa igenom dessa nya regler eftersom jag sökt till YOP och då kan det ju vara en fördel om jag vet vad fyskraven är vid uttagningen. Det blev snart mycket intressant läsning. Löpning 10km och fälttest var inte längre med som krav, de var ersatta av ett såkallat beeptest. Styrketestet är omgjort med ett poängsystem. Det nya proven ( http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf ) BeeptestStyrka (Multitest) Simprov 400 meter och det gamla proven ( jobbar på att få ut den på nätet ) Simprov 200 meterLivräddningsprov Löpning 10 km Fälttest 1000 meter Styrka (Buk, Rygg, Arm) Skjutduglighet Quote
Solon Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Jag slösurfa runt lite på mil.se för att hitta lite info om den nya kadettutbildningen. På den fronten kamma jag noll men jag snubblade över FM FysS (Försvarsmaktens Fysiska Standard). När jag skumma igenom den så stod det att fälttestet va 2000 meter(!). Sist jag kolla var det 1000m jag har sedan tidigare "FM BASKRAV FYSISK PRESTATIONSFÖRMÅGA" på datorn så jag kolla vad den sa om fälttestet. Mycket riktigt 1000m. Det nya fälttestet är 2000m på 12min, dvs. dubbla avståndet och dubbla tiden. Quote
skinner Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Har dom tagit bort kravet att man måste kunna dyka, allså livräddningstrovet? Quote
simon Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 (edited) Varför har man avskaffat kravet på skjutduglighet? Edited December 4, 2005 by simon Quote
Fk Satan Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Varför har man avskaffat kravet på skjutduglighet? eftersom för många nya unga officerare misslyckas med detta... Det nya kriget sköts från staberna och då behövs inte skjutskicklighet... Quote
lanrezac Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Varför har man avskaffat kravet på skjutduglighet? eftersom för många nya unga officerare misslyckas med detta... Det nya kriget sköts från staberna och då behövs inte skjutskicklighet... Knappast något problem för dom unga Officerarna och jag upplevde det som löjligt enkelt när jag sköt det för sex år sedan med Pistol. Quote
Fk Satan Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 att säga att det genomgående är de unga som missar tavlan är fel av mig. Men när man läser artiklar av följande typ http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?i...atum=2005-01-25 då blir man orolig över officerskårens vapenhantering. Speciellt när det gäller arméns skjutförmåga... Quote
QuizQuoz Posted December 4, 2005 Author Report Posted December 4, 2005 Har dom tagit bort kravet att man måste kunna dyka, allså livräddningstrovet? Sjögående personal och dykare har krav på sig att utföra livräddningsprovet. Men provet är inte med vid antagning av officersaspiranter. Quote
lanrezac Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 att säga att det genomgående är de unga som missar tavlan är fel av mig. Men när man läser artiklar av följande typ http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?i...atum=2005-01-25 då blir man orolig över officerskårens vapenhantering. Speciellt när det gäller arméns skjutförmåga... Jag tror främst att man skiter i att göra proven. De officerarna håller inte på med den sortens verksamhet. Det är äldre män som sysslar med teknisk tjänst, som att reparera ubåtar. Vissa har inte varit ute i skogen på 20 år. Det går inte att jämföra med ett jägarförband, säger kommendör Claes Göran Hagström, chef för Marinbas Ost. Quote
Trekker Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Varför har man avskaffat kravet på skjutduglighet? eftersom för många nya unga officerare misslyckas med detta... Det nya kriget sköts från staberna och då behövs inte skjutskicklighet... Nä, men för att det inte är FMIF som ansvara för skjutdugligheten hos officerare utan MSS. Quote
Beafer Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 @ Trekker Det är inte så att du menar MHS? Jag tycker det låter lite intressant att MSS skulle ansvara för skjutskickligheten hos Marin- och flygvapenofficerarna, fast iofs så är väl vad som helst möjligt i dagens FM. Quote
KD803 Posted December 5, 2005 Report Posted December 5, 2005 @ Trekker Det är inte så att du menar MHS? Jag tycker det låter lite intressant att MSS skulle ansvara för skjutskickligheten hos Marin- och flygvapenofficerarna, fast iofs så är väl vad som helst möjligt i dagens FM. MSS torde vara ansvarig för allt som har med "markarenan" att göra, och dit hör skjutning med ehv. MSS <> "arméskola". Quote
Vinter Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Beeptestet jaha. Är det någon som vet hur jobbigt/svårt det är jämfört med långdistans löpning. Det är svårt att få en uppfattning om hur man förbereder sig och vad dom testar. Quote
Mech.Inf Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Beeptestet jaha. Är det någon som vet hur jobbigt/svårt det är jämfört med långdistans löpning. Det är svårt att få en uppfattning om hur man förbereder sig och vad dom testar. Av erfarenhet från andra beeptest jag gjort är de grymt jobbiga. Jag springer hellre 10000m. Ett beeptest är ett s.k maximal test, dvs. du springer i princip tills du stupar eller inte orkar hålla uppe tempot längre. Bra träning inför ett beeptest är intervallträning Quote
Fu Gson Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Beeptestet jaha. Är det någon som vet hur jobbigt/svårt det är jämfört med långdistans löpning. Det är svårt att få en uppfattning om hur man förbereder sig och vad dom testar. Av erfarenhet från andra beeptest jag gjort är de grymt jobbiga. Jag springer hellre 10000m. Ett beeptest är ett s.k maximal test, dvs. du springer i princip tills du stupar eller inte orkar hålla uppe tempot längre. Bra träning inför ett beeptest är intervallträning Citat från FM Fys "I det utförande som testet används som uttagningstest till YOP/ROP är det att se som en test för att beräkna att de sökande har erforderlig syreupptagningsförmåga. Detta medför att testet avbryts när nivå 8:8 är genomförd." och "Beeptestet kan användas för att beräkna maximal syreupptagningsförmåga. Detta sker genom att deltagarna fortsätter testet till de inte orkar längre. Beräkning av maximal syreupptagningsförmåga kan då ske enligt speciell tabell som medföljer kassettband (Cdskiva ) för testet." De testar alltså inte den maximala syreupptagningsförmågan utan kontrollerar endast att de sökandes upptagningsförmåga är är erforderlig. Någon som vet vad nivå 8:8 innebär? Quote
InfSsk Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Beeptestet jaha. Är det någon som vet hur jobbigt/svårt det är jämfört med långdistans löpning. Det är svårt att få en uppfattning om hur man förbereder sig och vad dom testar. Av erfarenhet från andra beeptest jag gjort är de grymt jobbiga. Jag springer hellre 10000m. Ett beeptest är ett s.k maximal test, dvs. du springer i princip tills du stupar eller inte orkar hålla uppe tempot längre. Bra träning inför ett beeptest är intervallträning Citat från FM Fys "I det utförande som testet används som uttagningstest till YOP/ROP är det att se som en test för att beräkna att de sökande har erforderlig syreupptagningsförmåga. Detta medför att testet avbryts när nivå 8:8 är genomförd." och "Beeptestet kan användas för att beräkna maximal syreupptagningsförmåga. Detta sker genom att deltagarna fortsätter testet till de inte orkar längre. Beräkning av maximal syreupptagningsförmåga kan då ske enligt speciell tabell som medföljer kassettband (Cdskiva ) för testet." De testar alltså inte den maximala syreupptagningsförmågan utan kontrollerar endast att de sökandes upptagningsförmåga är är erforderlig. Någon som vet vad nivå 8:8 innebär? Ett beeptest går ut på att man springer en sträcka på 20m. Varje nivå har ex antal repetitioner exempelvis nivå 1: 10 repetitioner. Så nivå 8:8 är alltså nivå 8 och 8 repetitionen. Tror att det är någonstans runt 70-75 repetitioner innan man når 8:8 Quote
Mech.Inf Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 (edited) Någon som vet vad nivå 8:8 innebär? Hypotes: Man har nått den 8:e nivån och sprungit 8 delsträckor på denna nivå för att efter x delsträckor gå in på nivå 9(9:0). Alltså något liknande ett decimalsystem fast där stegen är graderade olika för varje nivå. Rätta mig om jag har fel, det var ett tag sen man sprang EDIT: Ja då var man tvåa då Edited December 6, 2005 by Svensk.M Quote
Pego Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Jag slösurfa runt lite på mil.se för att hitta lite info om den nya kadettutbildningen. På den fronten kamma jag noll men jag snubblade över FM FysS (Försvarsmaktens Fysiska Standard). När jag skumma igenom den så stod det att fälttestet va 2000 meter(!). Sist jag kolla var det 1000m jag har sedan tidigare "FM BASKRAV FYSISK PRESTATIONSFÖRMÅGA" på datorn så jag kolla vad den sa om fälttestet. Mycket riktigt 1000m. Det nya fälttestet är 2000m på 12min, dvs. dubbla avståndet och dubbla tiden. den tid som man har på sig på fälttestet avgörs av vilken befattning man har, markstridsförband har 11 min 15 sek... Quote
QuizQuoz Posted December 6, 2005 Author Report Posted December 6, 2005 http://www.defence.gov.au/army/hq8bde/jobs/fitness.htm enligt de nedladdningsbara testet på denna sidan så är 8:8 ca 8 min 15 sek av spurtande. Quote
Meercy Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 beep test... har inte kört det sen jag gick i 9:an vilket kanske inte var så länge sen med era mått... jag fyller 23 i feb. hursom helst 8:8 ska nog inte vara så svårt att klara kom upp till nivå 11-12 om ja inte misstar mig helt... tränade endast fotboll 2 ggr veckan då. testet börjar på nivå 1:1 man ska ta sig över till andra "sidan" vet inte exakta måtten men något mindre än en normal skol gymnastiksal. vilken man klarar i rask/vanlig gång takt (på lägsta nivån). sen ökar takten så klart, hinner man inte över till andra sidan 3ggr i rad är testet slut för ens del. det är viktigt att snabbt hitta tempot dvs inte tok springa bara för att hinna. detta är vad jag har genomfört detta kallades beep test, sen kanske det finns fler varianter. Quote
brahe Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 http://www.defence.gov.au/army/hq8bde/jobs/fitness.htm enligt de nedladdningsbara testet på denna sidan så är 8:8 ca 8 min 15 sek av spurtande. Nån som kan bekräfta att detta är "samma" test som man gör vid testerna till YOP/ROP? Alltså samma tider mellan beepen. Quote
Psk-jevel Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 (edited) Här är vad wiki har att säga om saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-stage_fitness_test Instruktören berättade att ca 30% (!) åker ut på beep-testet, de är för dåligt förberedda. Lät mycket i mina öron. 8.8 är förhållandevis enkelt, när jag gick i gymnasiet var 12.0 MVG för killar och VG låg nog runt 8-9. Tillägg: Haha, fanns tydligen på Piratebay för ett tag sedan! Länk borttagen av moderator. Forumpraxis är att inte länka till TPB /Krook, Blågul Edited March 24, 2007 by Krook Quote
brahe Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 30% åker ut från vad? Antagning till YOP/ROP? Skulle fortfarande vara trevligt om nån kunde bekräfta om det verkar vara samma som används vid testerna som i länken Quote
Scouten87 Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Jag tror att det är samma beep test som folk har kört i skolan, det är ett ganska vedartaget test vad jag förstår då jag för några veckor sen såg några förbereda ett sådant test i gymnastiksalen på gbg garnison. Jag har även sökt till mhs så jag kan berätta om 1 och en halv vecka då jag har sprungit det. Quote
Turambar Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Gjorde YOP-testerna för någon månad sedan. I slutet (8:8) var man faktiskt tvungen att springa lite. Innan sista nivån var det bara att jogga. Inget omöjligt att klara alltså. Quote
Bengt Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Sida där man kan ta hem ett beep-test: http://www.defence.gov.au/army/hq8bde/jobs/fitness.htm /Bengt Quote
Fbj Johansson Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 Jag tror att det är samma beep test som folk har kört i skolan, det är ett ganska vedartaget test vad jag förstår då jag för några veckor sen såg några förbereda ett sådant test i gymnastiksalen på gbg garnison. Jag har även sökt till mhs så jag kan berätta om 1 och en halv vecka då jag har sprungit det. Är man normalskapt i kroppen och har två ben bör man klara nivå 8:8. Det finns även personer som kommer in utan att ha avklarat detta test. Så är det med det. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 26, 2007 Forumsledning Report Posted March 26, 2007 hmm ok. är det olika från förband till förband då.. för t.ex. de som gör tester på LG kommer inte vidare om de misslyckas på någon av fystesterna, missa man något test är det bara att återkomma nästa år. Har man väl sprungit t.ex. beeptest o misslyckats får man inte springa om det igen samma år enligt testledare. Quote
The Swede Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 Samma info finns på RekryC hemsida: http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=16114 Quote
Vikström Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 (edited) Det finns formellt (med reservation för nån dammig skrivelse) inga avsteg från fys-kraven i rekryteringen till YOP. Man kan få uppskov men det skall klaras av "inom rimlig tid". Dock finns det förband som fullt medvetet har rapporterat in till skolorna/rekryc att proven är utförda med G trots att proven inte utförts alls. Källa på det är kadetter i min närhet som berättat om sin egen situation. edit: Formellt sett är fyskraven samma till alla YOP dock kan förbanden själva välja att ha kompletterande tester i uttagningsprocessen. Edited March 26, 2007 by Vikström Quote
Recommended Posts