Hotel Charlie One Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 @ Vikström: Vilket jag tycker vara en bra lösning då jag har en mycket nära vän som trots flera års trassel och schabblande från hemmaförbandet nu tycks vara klar för YOP men som dessvärre svårt stukat ena foten. Quote
Scouten87 Posted March 26, 2007 Report Posted March 26, 2007 Tycker faktiskt inte att det e än så bra lösning att förbanden kan välja att ha kompletterande tester. Det borde vara samma för alla ovsett förbandstillhörighet. Eventuella undantag skulle vara till (och säkerligen är) uttagning till speciella tjänster som tex fältarbetsdykare och ubåt mm. Quote
Vikström Posted March 27, 2007 Report Posted March 27, 2007 Tycker faktiskt inte att det e än så bra lösning att förbanden kan välja att ha kompletterande tester. Det borde vara samma för alla ovsett förbandstillhörighet. Eventuella undantag skulle vara till (och säkerligen är) uttagning till speciella tjänster som tex fältarbetsdykare och ubåt mm.Och vilka förband tror du det är som ser sig ha ett behov, och faktiskt utför kompletterande tester? Kanske dom förband som har "speciella" tjänster? Det är ett alldeles ypperligt verktyg för förbanden eftersom att dom kompletterande kraven även gäller vid anställning. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 27, 2007 Forumsledning Report Posted March 27, 2007 Så funkar det inom företag också, att man har olika tester beroende på vad man ska jobba med, så det är väl ganska normalt. Quote
Mellquist Posted March 27, 2007 Report Posted March 27, 2007 Rubriken är kanske lite vilseledande. Men är det inte så att man ska hålla ett visst fysiskt mått för att bli antagen till yop? Dvs normal duglighet. Att uppnå 8:8 på beeptestet är för en normalt fysisk person inga svårigheter och har man dessutom förberett sig så ska det absolut inte vara nåt problem. Däremot kan fältteste 2km på 12 min vara en riktig pina. Jag har själv inte sprungit den nya varianten utan den gamla där godkänt för mig var 1 km på 6 min. Nu gjorde jag det på 5.02 vilket får anses vara bra för en lönnfet 40-årig tvåbarnspappa. Många var dom killar på Bas-säk som grät efter att ha blivit omsprungna FM fysiska basskrav har jag förstått att man i princip tagit bort utan man gör en individuell plan för varje person beroende av vilken tjänst denne innehar och vilket förband den tillhör. Rätta mig om jag har fell. Sen tror jag inte att det är MSS som ansvarar för att skjutdugligheten uppnås utan det åligger nog varje förbandschef att tillse. Att han sedan kan ta MSS till hjälp för att uppnå detta är en annna sak. Quote
Krook Posted March 27, 2007 Report Posted March 27, 2007 *snip* FM fysiska basskrav har jag förstått att man i princip tagit bort utan man gör en individuell plan för varje person beroende av vilken tjänst denne innehar och vilket förband den tillhör. Rätta mig om jag har fell. Sen tror jag inte att det är MSS som ansvarar för att skjutdugligheten uppnås utan det åligger nog varje förbandschef att tillse. Att han sedan kan ta MSS till hjälp för att uppnå detta är en annna sak. FM baskrav är borta och har ersatts av FMFysS vilket man kan läsa om i början av tråden (eller klicka på länken). Kort och gott så ska den anställde fysa 3 h i veckan och ha uppsatta mål med fysen. Därutöver ska de som ingår i insatsorganisationen uppfylla tilläggskrav beroende på vilken typ av tjänst som ska bestridas. Bland tilläggskraven finns fälttest 2 km med olika tidskrav beroende på tjänst. Man kan också se att inte alla behöver springa fälttest. FMFysS reglerar inte skjutning och det är ett moment som har fallit mellan stolarna helt och hållet verkar det som. /K Quote
brahe Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 Kan någon/några vänlig/a själ/ar som varit på testerna inför OP 07 berätta i vilken ordning de fysiska testerna utfördes? Var det först BEEP-test och sedan styrkan eller tvärtom? Hur lång tids vila var det mellan momenten? varmt tacksam för svar Quote
Scouten87 Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 vi gjorde multitestet föjlt av beep testet. Quote
vanbunk Posted April 5, 2007 Report Posted April 5, 2007 multitest: armhävningar(pushups) situps hopp backups häng beeptest, de sa att 8:8 skulle motsvara 1mil på 60min i syreupptagning. Quote
brahe Posted April 9, 2007 Report Posted April 9, 2007 ok, tack för svaren Var det någon slags takt man var tvungen att följa på t.ex. armhävningarna? Eller var det bara att köra på? Quote
Forumsledning Kimster Posted April 9, 2007 Forumsledning Report Posted April 9, 2007 Alla tester görs till takt utom hopp o häng Quote
Vikström Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 Alla tester görs till takt utom hopp o hängInte trevligt när provövervakaren ställer metronomen på dubbla takten. Armhävningarna gick förvisso lättare men situpsen vart fysiskt omöjliga. Quote
brahe Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 (edited) Alla tester görs till takt utom hopp o hängInte trevligt när provövervakaren ställer metronomen på dubbla takten. Armhävningarna gick förvisso lättare men situpsen vart fysiskt omöjliga. Metronomen? Är det nån slags sångprov också Vilken takt snackar vi då? Och hur hårt tar de på om man inte hänger med takten till 100% Edit: Ironi på sångprovet Edited April 10, 2007 by brahe Quote
Dexter Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 Alla tester görs till takt utom hopp o hängInte trevligt när provövervakaren ställer metronomen på dubbla takten. Armhävningarna gick förvisso lättare men situpsen vart fysiskt omöjliga. Metronomen? Är det nån slags sångprov också Vilken takt snackar vi då? Och hur hårt tar de på om man inte hänger med takten till 100% Edit: Ironi på sångprovet Det mesta om själva provet finns att läsa i dokumentet som det länkas till i det försata inlägget i denna tråd. /D Quote
brahe Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 (edited) Jo men det står: "Arbetstakten, som t ex kan anges med metronom, skall vara 50 taktslag/min. Böj/lyft respektive sträck/sänk på varje taktslag (25 upprepningar/min)." Betyder det att en fullbordad armböj/sträck varar under nästan 2 sekunder? Låter väldigt länge tycker jag. Edited April 10, 2007 by brahe Quote
Vikström Posted April 10, 2007 Report Posted April 10, 2007 Betyder det att en fullbordad armböj/sträck varar under nästan 2 sekunder? Låter väldigt länge tycker jag.Ja det är ganska länge, och det gör att det blir mycket tyngre än "eget tempo". Quote
Ukko Lode Posted April 12, 2007 Report Posted April 12, 2007 Kan någon/några vänlig/a själ/ar som varit på testerna inför OP 07 berätta i vilken ordning de fysiska testerna utfördes?Var det först BEEP-test och sedan styrkan eller tvärtom? Hur lång tids vila var det mellan momenten? På LSS gjordes beep innan multi. Innan multi är det lite förklaring och förevisning, så man hinner samla andan. Ordningen var pushups, situps, backups, hopp och häng. Appropå extra prov, vid t ex jägartjänst måste man klara kat C dvs fälttest på 10 min 15 sek och kolumn 3 på multitest för tjänsten. Det görs dock inte, om jag förstår rätt, vid själva uttagningen till utbildningen utan är något som man är tvungen att klara för att få/behålla en sådan tjänst!? Det är ju då både i den blivande kadettens och det tilltänkta förbandets intresse att det verkar möjligt övht. Quote
Recommended Posts