Rambo Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 (edited) I Halland (hv kopplade till Lv6) kommer några få personer (kanske 5st.....)att få sina ak4b snart, väldigt snart troligtvis. De som får dem ska senare fungera som instruktörer för andra. Edited January 8, 2004 by Rambo Quote
15,5cm Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Enligt uppgift ska de åtta första Ak4B tillförts MDN, G63. Dessa ska användas till befälsutb. under våren. Samtliga på Insats ska ha fått ut sina nya, fina Ak4B innan sommaren. Nåja, hoppas kan man alltid... Quote
valiant Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 SSK tilldelas 12 st AK4B under 2004 för utbildning. detta enl KN O 2004013 -Valiant- Quote
Nifelhel Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 (edited) hmm Jag tror SSK(StadsSKytte) inte vill ha Ak4B. Då dem har ak5 numera. EDIT: Jag vet att skåningaj*vlarna hela tiden försöker sno förkortningarna ifrån dötuffa förband runt om i sverige. Sluta upp med det. Amfslusken jag visste vad valiant menade. /Nifelhel ---25% skåning + 50% Halläning +25% Bohuslänning Edited January 17, 2004 by Nifelhel Quote
Amfibieslusken Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 (edited) hmm Jag tror SSK(StadsSKytte) inte vill ha Ak4B. Då dem har ak5 numera. SSK = Södra SKånska Gruppen. Den egentliga förkortningen torde vara SSG, men........... Edited January 17, 2004 by Amfibieslusken Quote
Dies irae Posted January 17, 2004 Report Posted January 17, 2004 Den gode KN O svänger, innan var det tal om annat... Quote
JTS Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 /Nifelhel ---25% skåning Se där! Det finns hopp om dig i alla fall!!!!! Quote
valiant Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 En som inte svänger är C SSK som i Lördags meddelad att under 1 kvartalet får MDS 100 st totalt ochav dessa får SSK 12 st för utbildning. 90 Hjälm påbörjas 2004 SV 2000 börjar delas ut 2004 och skall vara klar 2006 Stridsäck 2000 som ovan Bätrsäck 2000 likaså Datorer till PC dart oxå Prio : 1. Insats 2 Hv 3 Stab -Valiant- Quote
Pingo Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 En som inte svänger är C SSK som i Lördags meddelad att under 1 kvartalet får MDS 100 st totalt ochav dessa får SSK 12 st för utbildning.90 Hjälm påbörjas 2004 SV 2000 börjar delas ut 2004 och skall vara klar 2006 Stridsäck 2000 som ovan Bätrsäck 2000 likaså Datorer till PC dart oxå Prio : 1. Insats 2 Hv 3 Stab -Valiant- Hmm..tja snabbt svänger han med för idag söndag säger han att det är osäkert med utdelning då Truppsecvice skall byggas om och kommer under de 6 månaderna att troligen ha svårt med utdelning av mtrl. Tilllika verkar FMLog nyligen fått nya order om vad de skall plocka fram först..bla nya kokvagnar till insatskomp. Quote
Dies irae Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) Jävla tur att vi inte står inför ett nalkande krig, vi hade ju inte fått någon utrustning i tid. Jäkla dålig logistik inom försvaret. Dags att privatisera föråden... Edited January 19, 2004 by Dies irae Quote
Guest Lt. Payne Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Kommer att tänka på hur soldaterna och sjömännen i Pearl harbor bryter sig in i förråden på morronen den 7:e December 1941.. Skulle inte vilja ha en FMLOG-märkt overall på mig då. ;) Quote
Guest Dedicated Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Å andra sidan blir vi inte bätre soldater av en stridsväst eller ett rödpunktsikte, väl? Det man aldrig haft kan man inte heller sakna....... Quote
martinator Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 hmm Jag tror SSK(StadsSKytte) inte vill ha Ak4B. Då dem har ak5 numera. SSK = Södra SKånska Gruppen. Den egentliga förkortningen torde vara SSG, men........... trodde det hette Södra Skånska Brigaden. Gjorde åtminstone det när jag låg där, efter namnbytet från Malmö Brigaden. Martinator P7, P7/Fo11, MekB7 Jäkla massa namnbricksbyte blev det. För att inte tala om alla märke man fick sy om. Quote
ABP Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Tja vill nog säga att alla (med reservation för nån enstaka) blir bättre "soldater" när de blir utrustade med rödpunktsikte av den enkla anledning. 1. De skjuter bättre 2. De skjuter snabbare 3. De kan skjuta i skymning och mörker lättare. samt att de faktiskt tror att de blir bättre soldater, vilket är en väldigt viktig faktor. Quote
isa Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 För er som undrar hur AK4B ser ut så kika på mitt personliga foto. Vill ni ha fler bilder så säg till. Det finns en hel bunt. Även mer detaljerade. Quote
Guest Dedicated Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 @ABP Mitt inlägg var menat som ironi......det framgick nog tyvärr inte! Men nåt säger mig att det kommer att ta tid innan AK4B finns i var mans hand! Quote
Sir Vival Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 hmm Jag tror SSK(StadsSKytte) inte vill ha Ak4B. Då dem har ak5 numera. SSK = Södra SKånska Gruppen. Den egentliga förkortningen torde vara SSG, men........... trodde det hette Södra Skånska Brigaden. Gjorde åtminstone det när jag låg där, efter namnbytet från Malmö Brigaden. Martinator P7, P7/Fo11, MekB7 Jäkla massa namnbricksbyte blev det. För att inte tala om alla märke man fick sy om. Revinge garnison/P7 och Södra Skånska Gruppen är inte det samma - att sedan pers på SSk-grp sitter på "Heden" är en annan sak. Quote
ABP Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 Okej fattar nu att du menade det som Ironi, har dock stött på en del som har samma "seriösa" åsikt som din "ironiska". Men så kan det gå i fa... Internets värld. Men jag tror inte FM har nått akut behov att ha massa stridsdugliga hv soldater. de använder ju oss inte allt för mycket idag som det är. Mne jag tror rödpunktsiktena ändå kommer gå snabbare än mycket annat inom FM. Quote
s2s Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Tja vill nog säga att alla (med reservation för nån enstaka) blir bättre "soldater" när de blir utrustade med rödpunktsikte av den enkla anledning. 1. De skjuter bättre 2. De skjuter snabbare 3. De kan skjuta i skymning och mörker lättare. samt att de faktiskt tror att de blir bättre soldater, vilket är en väldigt viktig faktor. Dessutom höjs den så kallade stridmoralen. Tänk då när alla har fått ut hjälm 90..... . Då går det nog att rekrytera lättare, när modernare utrustning finns för ALLA Quote
Guest Dedicated Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Är någon här tillräckligt insatt för att kunna förklara för mig varför järnsiktena tvunget skulle fräsas bort på AK4B? Lika frågande är fd vapenofficeren på P7. Jag menar, om Murphy är lika på hugget som han brukar så lär rödpunktsiktet precis när man behöver det ha krossats mot den enda stenen i närheten, just precis när man behöver ha bly i luften. Och naturligtvis lär reservsiktet ha trillat av etc....... Quote
Knekt Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Är någon här tillräckligt insatt för att kunna förklara för mig varför järnsiktena tvunget skulle fräsas bort på AK4B? Lika frågande är fd vapenofficeren på P7. Jag menar, om Murphy är lika på hugget som han brukar så lär rödpunktsiktet precis när man behöver det ha krossats mot den enda stenen i närheten, just precis när man behöver ha bly i luften. Och naturligtvis lär reservsiktet ha trillat av etc....... För att de var i vägen för det nya siktet. För att det i så fall skulle innebära att vi måste utbilda på två olika riktmedel. För att de faktiskt inte behövs, eftersom det är ungefär lika lätt/svårt att slå sönder det nya siktet som de gamla fasta riktemedlen. För att det faktiskt sittter reservriktmedel ovanpå det nya. Quote
Bertil Adam Posted February 24, 2004 Report Posted February 24, 2004 De första håljärnen tillförs naturligtvis SKBR! /BA Quote
Guest LongTrang Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Nu har Ak4B kommit till Jämtlandsgruppen för utbildning av instruktörer. Det enda som de säger saknas för att utdelning skall startas är att hylsbufferten ej går att montera så det har påbörjats utveckling av ny sådan, troligen en kombinerad buffert/hylsfångare. En gissning från befäl var att detta inte var färdigt före Augusti men det var bara en gissning. Quote
Sir Vival Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 De första håljärnen tillförs naturligtvis SKBR! /BA STOOOR HUMOR! Quote
Fk Satan Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 De första håljärnen tillförs naturligtvis SKBR! /BA *ASG* Helt underbart! snart dags att lottakåren får denna oxå. Quote
JBP Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 De första håljärnen tillförs naturligtvis SKBR! /BA *ASG* Helt underbart! snart dags att lottakåren får denna också hmmmm en AK4 ute och går med liten bilkårist *asg* Quote
Guest Dedicated Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 De första håljärnen tillförs naturligtvis SKBR! /BA *ASG* Helt underbart! snart dags att lottakåren får denna också Tänk att jag inte är det minsta förvånad........ Quote
Maddman Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Mmmm....... Tycker att det börjar lukta avundsjuka... Det är förmodligen så att SKBR-damerna fått låna aktuell MD-grupp's utbildningstilldelning av AK4B. (Kolla bildens ursprung.) Annars så får vi ju vara glada att utdelningen av dessa faktiskt är igång. Skånska Dragongruppens (SDG) Insatskompani-ledningspluton påbörjar utbildning på siktet 11 mars. Målsättningen är att SDG-Insatskompaniet (5 plutoner) skall tilldelas AK4B innan midsommar. Det kanske blir tidigare..... Quote
joppe Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Skånska Dragongruppens (SDG) Insatskompani-ledningspluton påbörjar utbildning på siktet 11 mars.Målsättningen är att SDG-Insatskompaniet (5 plutoner) skall tilldelas AK4B innan midsommar. Det kanske blir tidigare..... det var det bästa jag har hört sen jag kvitterade ut psg`t Quote
HotelAlpha Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Värmlandsgruppen har också fått för utbildningan av instruktörer. Vilken tur att jag påbörjade Skjutledarutb. för 1 1/2 vecka sen.. Quote
Recommended Posts