HvPrsk Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 Okej. Kan någon ur blågulteamet "radera mig" från detta forum snarast. Jag vill nämligen inte vara medlem här längre om det ska vara på det här viset. Tack på förhand. Your wish is my command... [gone] - HvPrsk Quote
HvPrsk Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 Bara en fråga till hvPrsk: Vilken vinkel sköt du med armborstet? Var det typ 20 grader, 45 grader eller mer "normalt"? (Uppskattningsvis givetvis). Ingen aning, det var 10 år sedan... Quote
Bamse Posted November 14, 2003 Report Posted November 14, 2003 En utav de mer tragiska trådarna hittills...... En hetsjakt på en person pga hans sätt att uttrycka sig (som var klumpigt men ändock)..... Att en forumsmedlem ska korrigera felaktigheter i ett inlägg och börjar med :"Med risk att få smäll på fingrarna ", är enligt mig inte ett tecken på en trevlig stämmning!! Ett inlägg från en forumsmedlem som vill ställa en annan medlem framför ett skarpt vapen och skjuta mot honom!!!! Sicken jävla idioti! En person reagerade över detta...... ;) Tänkte komma med en kommentar ang. en utav ursprungsfrågorna från Bushman. Vad jag vet är pilar godkända för att bruka i krig men det beror på hur deras spetsar är utformade, dvs hullingar och andra oregelbundna former är ej tillåtet. Detta är taget ur minnet och ej tillförlitligt som så mycket annat i denna tråden! Quote
Nestor Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Om man skulle använda sig av ett armborst i strid så börjar man ju osöktfundera på hur stor skada en pil ställer till med. Va djag har hört så skall en 5.56 eller en 7.62 kula ställa till me ett litet helvete i målets kropp. Men vad skulle en pil ställa till med för skada, med än blödningar? Vill inte spekulera i det utan vill hålla mig till fakta. PS: Om något i inlägget verkar luddigt så har det något med sen kväll + lite somn att göra. DS God natt alla forumiteter Quote
panzerkampfwagen Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Beror helt på hur pilspetsen e utformad samt var du träffar och utgångshastigheten. Många många faktorer att väga in, men låt oss säga: allt från ett snyggt litet hål i huden till alla inre organ uppträdda som ett grillspett. blev det klarare? Quote
JTS Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Om man skulle använda sig av ett armborst i strid så börjar man ju osöktfundera på hur stor skada en pil ställer till med.Va djag har hört så skall en 5.56 eller en 7.62 kula ställa till me ett litet helvete i målets kropp. Men vad skulle en pil ställa till med för skada, med än blödningar? Vill inte spekulera i det utan vill hålla mig till fakta. PS: Om något i inlägget verkar luddigt så har det något med sen kväll + lite somn att göra. DS God natt alla forumiteter Ett armborst skär/sticker. En kula sliter. Quote
dxl Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 En pil börjar väl inte vobbla heller. En kula kan ju (om man ska vara extrem) gå in i låret och komma ut i halsen. medan en pil borrar/skär en ganska rak sårkanal. (e inte helt hundra men ganska ) Quote
JTS Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 (edited) Du är rätt på det, fast en kula wobblar (den första biten innan rotationen stabiliserar den) när den är i luften, den tumlar (vänder sig bak och fram) När den den träffar kött. (inte alla kulor, och i olika grad). En pil wobblar faktiskt ochså lite grann om du ser en slow motion film av pilbågsskytte. hela pilen skakar faktiskt. Sen är en skäkta kortare och kanske gjord av metall, så då blir det mindre wobble. Edited November 16, 2003 by jake the snake Quote
Fu Kallenberg Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Men om den nu har funtits armborstar nyligen relativt i alla fal så borde det finnas lite foton. Finns det non sida där man kan köpa beställa riktiga nya armborstar? www.cabelas.com Där har du riktiga armborst. Nytillverkade. HvPrsk: Jag håller med du.....ang armborst men kulbanans topp ligger väl inte riktigt mitt emellan utgångspunkt och mål, eller hur? Utan förskjutet mot målet till. En liten fotnot bara.... (Snygg sida du har btw (hvprsk.nu)) On topic: Tycker att jag har rotat en hel del i militaria efter div. info om udda vapen i svenska försvaret men aldrig hört talas om armborst i FM. Är det verkligen möjligt?? Sen var det ngn som nämde ljuddämpare till en .338?? För att man ska få "valuta" från ljuddämparen så måste kulans hastighet minskas till under ljudets hastighet. Ska man ta bort mynningsknallen från en .338 med en ljuddämpare så får den vara, tja, ca 1,5 meter lång!! Jag menar, det är ju inte fösvarbart att använda en ljuddämpare till en sån. Har själv testat en SAKO TRG-42 i .338 Lapua Magnum och den SMÄLLER värre än fan själv. Rätta mig gärna om jag har fel men..... Quote
Eskelinen Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 (edited) en pil har en helt annan ballistik än en kula... en pil får tack vara vingarna en rakare bana då den alstrar sin egen lyftkraft.. det gör inte en kula... och om du ger den tillräckligt hög utgångshastighet.. så kommer den gå rakt.. PUNKT! hade bågen över 240 pound i dragkraft så kan den mycket väl sparka upp en pil i HÖG hastighet.. så för min del låter det inte orimligt att den bara faller 80cm på 300m jag håller med dig, men det beror också mycket på vad det är för pil t.ex hur tjock, tung, lång, och hård pilen är (detta gäller med pilbåge men jag tycker att det brade vara ungefär samma) Edited November 18, 2003 by Eskelinen Quote
bushman Posted November 17, 2003 Author Report Posted November 17, 2003 En utav de mer tragiska trådarna hittills...... En hetsjakt på en person pga hans sätt att uttrycka sig (som var klumpigt men ändock)..... Att en forumsmedlem ska korrigera felaktigheter i ett inlägg och börjar med :"Med risk att få smäll på fingrarna ", är enligt mig inte ett tecken på en trevlig stämmning!! Ett inlägg från en forumsmedlem som vill ställa en annan medlem framför ett skarpt vapen och skjuta mot honom!!!! Sicken jävla idioti! En person reagerade över detta...... ;) Tänkte komma med en kommentar ang. en utav ursprungsfrågorna från Bushman. Vad jag vet är pilar godkända för att bruka i krig men det beror på hur deras spetsar är utformade, dvs hullingar och andra oregelbundna former är ej tillåtet. Detta är taget ur minnet och ej tillförlitligt som så mycket annat i denna tråden! tack bamse! eftersom jag är helt ointresserad av ballistik som hvpsk är en fena på. och för mig verkar vara än säker källa till info, har jag följt denna tråd på behörigt avstånd. den dagen då jag tappar andan, pga utlänskt jägeri har satt en skäkta genom lungorna på mig är jag helt ointresserad av hur mycket höjd den tappar under flygfärden, jag är intresserad av att få komma till sjkv så fort som möjligt. nu har jag åtminstone fått svar på en fråga, nu återstår bara detta om armborstets användande inom FM. eftersom fjs en gång i tiden anklagades för att få utb. på pianotråd för kunna oskadliggörad fi med och använder pumphagel vid patruller. så misstänker jag väl att armborsten finns i förråden någon stans och tas fram vid ofredslägen. har man lärt sig att smyga på lede fi så nära att man kan avfyra ett armborst, så tror jag väl knappast att det är någon större svårighet, att lära sig skjuta i väg en skäkta, och träffa en post? det var detta den gamle k3 jägaren sa att de skulle användas till, ser ingen större användning för pil och båge vid elsöverfall annars. Quote
Pansardvärg Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Hmmm....mystisk tråd... Jaja..eftersom jag personligen skjutit pilbåge första hälften av mitt liv, så får väl jag säga mitt också Ang. pilens färd genom köttvävnad så så har den fler fördelar än kulan... som sagt tidigare så skär pilen(jaktpilen, oftast tre till fyra "rakblad") av blodådror och liknande...blir ett lika litet ingångshål som utgångshål. Dödsorsak är som regel inre blodförluster. Annan fördel är att, missar du målet har du inte något som flyger i väg tusen meter mot närmsta bostadsområde. Pilbåge(compund och även långbåge) används vid ex. stordjurs jakt, typ björn, hjort och älg...används även i afrika. Tyvärr är det inte lagligt i sverige, men finns föreningar som strävar efter att det skall bli lagligt. Anledningen till att man får inneha pilbåge men inte armborst är att du kan haka upp och ladda ett armborst, detta blir svårare med pilbåge. Är väl inte förvånad över att pilen från ett armborst gick 200-300 meter, utan är mer förvånad över att den bara gick 80cm under och inte tre meter åt sidan Låter som att det var en proffsig skytt som pysslat med detta ett tag. All makt åt långbåge, kan man skjuta helinsinktivt, kan man skjuta allt!! B) Quote
adam4 Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Låter ju inte allt för sannolikt Quote
Fu Kallenberg Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Låter ju inte allt för sannolikt Njaoo....det låter VÄLDIGT sannolikt. Det är samma princip för hagelskytte, det hinns inte med att sikta där inte. Quote
Sytare Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Låter ju inte allt för sannolikt Njaoo....det låter VÄLDIGT sannolikt. Det är samma princip för hagelskytte, det hinns inte med att sikta där inte. Fu. Kallenberg, det är fult att stjäla andras Signaturer! Quote
Fu Kallenberg Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Nja...Jag har tyvärr inte sett att du hade en likadan. Men jag tar bort den om du vill det. Quote
Ing Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Nja...Jag har tyvärr inte sett att du hade en likadan. Men jag tar bort den om du vill det. Fy fasen så OT! Kunde tagits via PM. Ja! Snälla gör det, ta bort den! Jag tycker inte alls om bilder i signaturerna. Det må vara tillåtet än så länge, men visst blir det skräpigare med bilder i varje inlägg? Min lilla åsikt. Ska det här diskuteras vidare så ser jag hemskt gärna en tråd för fortsatt diskussion i t.ex. SoldF-forumet Quote
Fu Kallenberg Posted November 23, 2003 Report Posted November 23, 2003 Fy fasen så OT! Kunde tagits via PM. Sry, won´t happen again!! Quote
Tapirjägaren Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 Genevekomitionen har inget emot armborstar. Som MC-ordonans anser jag att en lans är bättre än armborst. En Ak4 kan i nödfall användas till detta ändamål. Eller vad var det för ordonnanser son skulle ha armborsten Quote
GA KA Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 Den typen som springer och åker båt. Quote
Sgt Tulo Posted November 26, 2003 Report Posted November 26, 2003 Tyvärr är det inte lagligt i sverige, men finns föreningar som strävar efter att det skall bli lagligt. Varför är det inte lagligt och varför "tyvärr"? Quote
bushman Posted November 26, 2003 Author Report Posted November 26, 2003 Tyvärr är det inte lagligt i sverige, men finns föreningar som strävar efter att det skall bli lagligt. Varför är det inte lagligt och varför "tyvärr"? av den enkla anledningen att du inte vill träffa en björn eller en älgtjur med en pil inskjuten en dm in i arslet. de är riktig otrevliga djur redan som oskadade, om du träffar dem vid fel tidpunkt. ok säjer jägarna och hävdar att de är träffsäkra men shit happens! kan tänka mig att tillåta jakt på hjort och vildsvin i hägn, likt det som sker i polen och andra länder, eller krav på medförade av kulvapen för likvidering av skadeskjutna exemplar. har jagat en del småvilt och funderar på att ta jägarexamen, eftersom min familj har tillgång till goda jaktmarker, och kan tänka mig tanken att det är spännade att jaga med pilbåge. men vill helst se att bågjakt blir licensbunden. Quote
kronvrak Posted November 26, 2003 Report Posted November 26, 2003 Tyvärr är det inte lagligt i sverige, men finns föreningar som strävar efter att det skall bli lagligt. Varför är det inte lagligt och varför "tyvärr"? Det inte är lagligt för att det är ett ganska klantigt sätt att jaga på helt enkelt, korta avstånd och ändå stor risk för skadeskjutningar av djuren. Quote
Fu Kallenberg Posted November 26, 2003 Report Posted November 26, 2003 (edited) Du har inte sysslat med bågjakt ser/hör jag. För det första måste en bågjägare vara oerhört mycket skickligare än en "vanlig" jägare för att ta sig så nära inpå ett vilt att han kan avlossa ett dödande skott med båge. Och han ÄR skickligare för ofta lyckas bågjägaren med sin bedrift. Sen kommer det aldrig vara så att man ser rådjur, hjortar m.m komma springande med en massa pilar i kroppen för i 99% av avlossade pilar är det genomskott som sker annars är det en ren miss av målet. Skjuter du en älg i häcken kommer pilen att skära sig så pass långt in (längre än pilens skaft) att ett kraftigt blodtrycksfall uppstår och djuret dör på en kortare flyktsträcka än om du klämt honom med kula (Tro´t eller ej, men så är det). Jag själv jagar med kula men hyser en stor respekt för bågjägare för sin konst att ta sig så nära djuren som dom faktiskt måste ha för att lyckas. Allt för ofta ser/hör jag jägare med skjutvapen: - Ja, det var för långt men jag provade ändå....kanske träffar!! Du hör aldrig en bågjägare säga så för dom vet att skulle skräckscenariot med ett djur som springer runt med en pil i sig kommer all bågjakt att förvisas utomlands och alla försök stoppas omedelbart. Jag hade en släkting från "the Great Overthere" på besök för 2 år sen och han jagar med båge. ENDAST!! Han tycker att vi svenskar är väldigt konstiga som har förbud mot bågjakt. Han jagar älg i Alaska (Moose) med båge och har 100% fäll resultat utan skadskjutningar med båge. Lite skillnad jämfört med en snitt svensk som jagar. Där skadskjutningarna med gevär ligger på ca 10-25% av totalt fällt vilt. Jag tror på bågen....men jagar hellre med kula. Edited November 26, 2003 by Fu Kallenberg Quote
Atle Posted November 26, 2003 Report Posted November 26, 2003 (edited) Killarna på bilden skall vara Turkiska soldater som deltagit i en övning för NATO response force. Notera soldaten näst längst ned till höger som är utrustad med armborst. Sorry för den stora bilden, går att fixa kanske? Någon? Se 106 bildlänk. Tack! Edited November 26, 2003 by Atle Quote
106 Posted November 26, 2003 Report Posted November 26, 2003 Sorry för den stora bilden, går att fixa kanske? Någon? Ja, gör en länk istället. http://www.nato.int/pictures/2003/031120b/...b/b031120dc.jpg Quote
bushman Posted November 27, 2003 Author Report Posted November 27, 2003 Sorry för den stora bilden, går att fixa kanske? Någon? Ja, gör en länk istället. http://www.nato.int/pictures/2003/031120b/...b/b031120dc.jpg mmm hitman 2 vibbar! Quote
kronvrak Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 Fu Kallenberg: Att jämföra någon som är mycket seriös i sin jakt och övar väldigt mycket med någon som plockar fram bössan en gång per år för att skjuta lite älg funkar ju inte. Då spelar det ingen roll vilket vapen den som övar använder då han kommer att vara en säkrare jägare oavsett, övar man däremot båda jägarna lika mycket så får man en rättvis bedömning och jag tvivlar starkt på att en bågskytt då har något extra att tillföra framför allt som skjutmomentet kräver mer tid för en båge. Quote
Recon Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 Jag skulle vilja se lite objektiv statistik från länder där bågjakt är lagligt för att jämföra skadeskjutningsfrekvens och dyl. Sen skulle det isåfall enligt mig behövas ett tillägg till jägarexamen där man lär sig bågspecifika skjutregler och ett licenskrav liknande det för civil vapenlicens. Jag är lite skeptisk till jakt med båge men kan alltid bli övertygad Quote
Sir Vival Posted November 27, 2003 Report Posted November 27, 2003 Jag skulle oxå vilja se samma (uppdaterade) statistik som Recon efterfrågar och om jag inte minns fel av vad jag sett tidigare så är det inte några siffror till fördel för jakt med pilbåge. Däremot har jag inte sett någon motsvarande statistik för armborst. Minns från TV-programmet "Grabbarna på Fagerhult" (?) att ordföranden för "pilbågsjägarna" inte klarade att på 25m träffa det uppsatta målet som motsvarade den yta som anses som "dödande" på ett rådjur (något snävt tilltaget iofs). Med tanke på de väl låga skyttekraven för jägarexamen så krävs det en rejäl höjning av kraven för att få jaga med pilbåge. (Man borde även se över skyttekraven!) Detta är ingen kritik mot seriösa och kompetenta personer som bedriver pilbågsjakt. Vad som dock är ett omkullrunkeligt faktum är att det är betydligt svårare att nå samma "jaktmässiga" resultat med en pilbåge som med ett gevär (gör gärna jämförelsen pilbåge/armborst), så frågan är om inte priset är för högt för att låta "alla" utan vidare få jaga med pilbåge. Jag är inte principiellt emot jakt med pilbåge (inte minst ur ett historiskt perspektiv) - problemet är alla de som "tycker det är coolt" (man kan ibland häpna över alla utensilier och all utrustning som finns avsedda för bågjägaren) men saknar nödvändiga färdigheheter. /Ulf Quote
Recommended Posts