Jump to content

armborst?


bushman

Recommended Posts

efter att ha läst operation garbo och hört rykten av äldre k3 jägare, från skövde tiden, så kall det ha utbildas på armborst på K3 under 80-talet.

armborstarna skall dessutom finns kvar i mobförråd.

 

finns det någon som helst sanning?

är de tex tillåtna enl genevekonventionerna osv.

 

stilla min undran tack

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

efter att ha läst operation garbo och hört rykten av äldre k3 jägare, från skövde tiden, så kall det ha utbildas på armborst på K3 under 80-talet.

armborstarna skall dessutom finns kvar i mobförråd.

 

finns det någon som helst sanning?

är de tex tillåtna enl genevekonventionerna osv.

 

stilla min undran tack

Låter högst osannolikt, onekligen så låter det coolt.

 

:(( Som värsta ninjorna

Link to comment
Share on other sites

Läser man i boken "Spetznas" av Viktor Suvorov (även om fler än jag misstänker att den är spökskriven och en sammanställning av uppgifter från flera källor (sorry 69:an!)) så påstås det att vissa ur Spetznas (idrottsgrupperna) har tränats på armborst tillverkade på olika high-tech sätt.

 

Annars så är armborst mest bara en cool grej.

Link to comment
Share on other sites

Annars så är armborst mest bara en cool grej.

Skulle våga påstå att det är mer än en cool grej. Armborsten idag är mycket elaka (och har alltid varit).

 

Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...

 

Jag ser klart användbara området inom militär verksamhet, och det finns många beskrivningar på specialförband som har dom tillgängliga för olika syften.

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Annars så är armborst mest bara en cool grej.

Skulle våga påstå att det är mer än en cool grej. Armborsten idag är mycket elaka (och har alltid varit).

 

Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...

 

Jag ser klart användbara området inom militär verksamhet, och det finns många beskrivningar på specialförband som har dom tillgängliga för olika syften.

 

- HvPrsk

Instämmer till fullo!

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...

80 cm på 300 meter? Ok... om vi räknar på fritt fall och noll luftmotstånd så innebär det en utgångshastighet på 750 m/s.

 

En snabb sökning på google säger att topphastigheter för jakt-arborst ligger en faktor 10 under... det vill säga 75 m/s... vilket betyder att det tar ca 4 sekunder för pilen att ta sig 300 meter.

 

Så... vad menar du egentligen med den siffran? :lol:

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...

80 cm på 300 meter? Ok... om vi räknar på fritt fall och noll luftmotstånd så innebär det en utgångshastighet på 750 m/s.

 

En snabb sökning på google säger att topphastigheter för jakt-arborst ligger en faktor 10 under... det vill säga 75 m/s... vilket betyder att det tar ca 4 sekunder för pilen att ta sig 300 meter.

 

Så... vad menar du egentligen med den siffran? :D

 

/J

Men var inte det där en lite för enkel fälla J-star?

En skäkta lever inte i fritt fall eller 0 luftmåtstånd, en pil genererar en förvånansvärd grad av egen lyftkraft. Visst håller jag med om att 80 cm på 300m låter lite väl bra men inte är det så illa som du vill ge sken av.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte ljuddämpade vapen rimligtvis vara bättre?

Jag menar jämför ett armborst modell "herrejösseskraftigt"

med ett repetergevär med integrerad ljuddämpare i kaliber .338 Whisper.

Precision, eldhastighet, användarvänlighet, kompakthet och

ljudnivå borde alla vara bättre för .338:an.

Link to comment
Share on other sites

Man bör tänka på att när Armbosten köptes in så hade inte "ljuddämparna" kommit så långt i utvecklingen utan var stora klumpiga saker. Jag har aldrig sett några armborst i FM men enligt äldre YO så köptes det in några av amerikansk tillverkning. Anledningen var att man ville testa om ett förbands ordonnanser skulle beväpnas med dem.

Link to comment
Share on other sites

Man bör tänka på att när Armbosten köptes in så hade inte "ljuddämparna" kommit så långt i utvecklingen utan var stora klumpiga saker. Jag har aldrig sett några armborst i FM men enligt äldre YO så köptes det in några av amerikansk tillverkning. Anledningen var att man ville testa om ett förbands ordonnanser skulle beväpnas med dem.

Varför beväpna ordonanserna med armborst för?

 

Och fungerande ljuddämpare fanns ju t.o.m. redan under WK2...

 

Du får gärna förklara lite närmare.

Link to comment
Share on other sites

Såg för ca 10 år sen en dokumentär om diverse specialförband och då visade dom Taiwanesiska marinsoldater och dom använde sig av armborst men dom använde dom på ca 60m max

 

:D

Edited by Raffsec
Link to comment
Share on other sites

Men var inte det där en lite för enkel fälla J-star?

En skäkta lever inte i fritt fall eller 0 luftmåtstånd, en pil genererar en förvånansvärd grad av egen lyftkraft. Visst håller jag med om att 80 cm på 300m låter lite väl bra men inte är det så illa som du vill ge sken av.

 

Det var ju därför jag frågade vad det var du menade med den siffran. :((

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Men var inte det där en lite för enkel fälla J-star?

En skäkta lever inte i fritt fall eller 0 luftmåtstånd, en pil genererar en förvånansvärd grad av egen lyftkraft. Visst håller jag med om att 80 cm på 300m låter lite väl bra men inte är det så illa som du vill ge sken av.

 

Det var ju därför jag frågade vad det var du menade med den siffran. :D

 

/J

Nu var det ju jag som "menade" något och inte imint. Det jag syftade på var att de glasfiberskäktor vi sköt med sjönk 80 cm från riktpunkten (ej samma skäkta eller spets som sköt igenom oljefatet).

 

Har för mig att det var med 3:ans hjul på bågen, vilken då låg på en utväxling (säger man så) 240 pound +. Man spännde inte detta manuelt, inte ens med draghanske, utan den vevades upp.

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta kan vara till hjälp för någon att räkna lite... (Jag bryr mig inte så mycket, nämligen.)

In order to win a major NFAS competition, you would need to estimate the range to targets out to 60 yards to an average error of under 2 yards. This is because at 60 yards, the bolt will strike 3.6" low for every yard you have underestimated the range. This figure is calculated for an 80 Lb draw weight crossbow achieving 220 ft/sec.

 

Edit: har ingen viktuppgift för skäktan.

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Glöm att det stämmer med 300 m och 80 cm. Inte en möjlighet.

Jasså? Så jag ljuger alltså?

 

Har du någon aning om hur du beräknar en armborstskäktas/pils sträcka?

 

[HvPrsk enters ironi mode]

Men okej, visst jag ljuger särskilt på detta forum där det inte finns några som är kunniga i allt och inget. Ljuga kan man ju alltid göra på ett forum som detta då det inte finns någon som har för vana att läsa på, eller kontrollera fakta när något intressant dyker upp...[/ironi mode slut]

 

Motbevisa mig då min "vän", utveckla ditt påstående...Eller knip igen...

 

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

en pil har en helt annan ballistik än en kula...

 

en pil får tack vara vingarna en rakare bana då den alstrar sin egen lyftkraft.. det gör inte en kula...

 

och om du ger den tillräckligt hög utgångshastighet.. så kommer den gå rakt.. PUNKT!

 

hade bågen över 240 pound i dragkraft så kan den mycket väl sparka upp en pil i HÖG hastighet..

 

så för min del låter det inte orimligt att den bara faller 80cm på 300m

Link to comment
Share on other sites

Glöm att det stämmer med 300 m och 80 cm. Inte en möjlighet.

Klargörande: kan just inget om armborst, men jag tycker det är :wub: som fan!

 

Iakttagelse:

Efter en snabb titt i Comas (Övrig militär verksamhet: Så lite som möjligt) repektive HvPrsks presentationer och efter att ha läst deras inlägg så får man en liiiiten känsla av att HvPrsk, till skillnad från Coma vet vad han pratar om

 

No offense Coma, men sluta bajsposta

Link to comment
Share on other sites

Vilken kille. Vilka slutsatser.

 

Man blir ju mörkrädd.

 

Får man lära sig mycket om armborst och dess ballistik på någon hemvärnskurs eller vad menar du?

 

Eller om man sysslar mycket med "övrig militär verksamhet" så kan man automatiskt mycket om armborst och dess ballistik?

 

Ja du Vakten_F4, är det du eller jag som bajspostar?

Link to comment
Share on other sites

Vilken kille. Vilka slutsatser.

 

Man blir ju mörkrädd.

 

Får man lära sig mycket om armborst och dess ballistik på någon hemvärnskurs eller vad menar du?

 

Eller om man sysslar mycket med "övrig militär verksamhet" så kan man automatiskt mycket om armborst och dess ballistik?

 

Ja du Vakten_F4, är det du eller jag som bajspostar?

Lägg av nu Coma, vart vill du komma med detta? Jag har fortfarande inte fått klart för mig vad det är du hänger upp dig på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...