Jump to content

armborst?


bushman

Recommended Posts

Håller med Sir Vival(of the fittest), skjutkraven ska vara högre för båg än nuvarande jägarexamen. Jag har bara själv skjutit båge på hobbynivå men en motsvarighet till guldkraven för pistol är en bra liknelse då det är inget man gör på första skjutningen om man inte är erfaren eller har duktig talang.

Jägarkraven kan dom flesta klara utan större problem men jag tycker att det är mindre felmarginal vid bågskytte

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

citat från www.bagjakt.org

 

"* 90 % av vilt fällda med båge skjuts på avstånd inom 20 meter. På det

 

avståndet är en duglig bågjägare mycket träffsäker.

 

 

 

* Skadskjutningsstatistiken visar låga siffror och står sig väl i jämförelse

 

med jaktstudsare.

 

 

 

* Moderna bågar och pilar är extremt effektiva. I många fall överträffas

 

jaktstudare när det gäller genomträngningsförmågan.

 

 

 

* Bågjakten är ren, effektiv och viltet fälls på naturens villkor."

Link to comment
Share on other sites

Sant, men jag har sett siffror i Svensk Jakt som påminner om det här och det kan inte vara taget ur tomma luften men det fortfarande partisk information. Dock så verkar moralen vara hög bland bågjägarna jämfört med älgjägarna (utan att dra alla över en kam) som skjuter älgmärket 1gång om året för att sedan ge sig ut med studsaren.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara kasta mig in i elden jag också.. en skäkta från ett armborst tappar inte 80 cm på 300 meter, enligt vad som beskrivs inledningsvis - och tugget om att "vingarna" skulle ge en pil/skäkta överlägsna ballistiska egenskaper, i jämförelse med vanlig kulammunition stämmer föga korrekt heller.. armborst säkert kan vara effektivt på korta håll, med välriktade, relativt tysta skott, om man nu kan överleva "Twaanget", som uppstår - men där slutar oxå detta medeltidsvapens fördelar rätt abrupt.. Vill man ha killing-power på längre håll, så får man ladda ner kulammo till under 320 m/s, för att slippa bogvågsknallen och sätta på en rejäl ljuddämpare, som låter krutgaserna expandera ordentligt internt innan de ventileras ut.. www.poff-tech.se för mer info om ljuddämpare till jaktvapen..

 

Om ni har skjutit med exempelvis .22LR laddad med vanlig standardammo (underljudsfart), och High-velocitykulor (överljud..) så har ni säkert märkt den brutala skillnaden..

Link to comment
Share on other sites

@ cazorp

Det är lite svårt att utläsa från din profil vilken bakgrund du har och vad för "expertis" du besitter, så komplettera gärna ditt inlägg här ovan med lite mer info om varför just dina ord borde väga tungt.

 

BTW... Välkommen hit! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Vingarna på en pil sitter där på grund av samma orsak som man har räfflor i pipan på ett gevär. Stabilisation för projektilen. Dessa ger inte pilen på något vis bättre ballistiska egenskaper än en kula.

 

Eftersom pilen inte flyger med någon speciell sida upp så kan inte vingarna ge något extra lyft då lyft per definition är en kraft som är normal till rörelsens riktning och beror på tryckskillnader på olika sidor om en vinge. (Det finns även en viskös komponent av lyft som ofta är försumbar i jämförelse.) Om en pils vingar skulle ge projektilen lyft skulle den den ha en upp- och en nersida.

 

Vingarna kan däremot ge ett större luftmotstånd för fallrörelsen och därmed påverkas (marginellt) mindre av gravitationen men i jämförelsen med gevär kompenseras detta lätt av att en kula normalt har mycket större utgångshastighet än en armborstpil.

 

(edit: missade en halv mening :clap: )

Edited by -Archon-
Link to comment
Share on other sites

Visst armborst har använts flitigt av olika specialförband värden över Främlingslegionen bland annat. Vore ju enormt häftigt om det låg kronmärkta i våra förråd.

 

Plocka ner poster och vakthundar tyst och fint visst, Twanget som nån nämnde fins det säkert motmedel för, catwiskers och garnbollar som fästs på strängen etc (ni bågskyttar känner igen det här) det blir säkert mer ljudlöst än mekanismljudet från en ak eller k-pist.

 

Däremot så gör ett dämpat gevär/k-pist med subsonic am. jobbet mycket mer effektivt och på mycket längre avstånd. Den som talade om rakbladspilarnas terminalballistik missade helt att det uppstår tryckvågsverkan i en träff med en FMJ kula. för att inte nämna vad som händer med HP eller JHP kulor.

Beträffande jakt med båge och armborst tycker jag att det är ett skitsätt att jaga på. Vad kan du göra med Båge och armborst som du inte kan med ett gevär? Avlivning av vilt skall ske så humant som möjligt och inte så ballt som möjligt av nån pajjas som vill leka robinhood. Dom som skadeskjutit vilt och tvingats eftersöka Vet hur illa det känns. Dessutom kan man lägga ett andra dödande skott på ett skadeskjutet vilt MYCKET snabbare med en studsare än med något pilvapen. Då slipper man både eftersök och onödigt lidande. :D

 

Bågjakt är illegalt i Sverige och det är jävligt bra. Bågjaktsförbundet borde lägga sig ner och självdö.

Armborst är obsolet som militärt vapen och det tråkiga är att alla i den här tråden egentligen redan vet det men disskuterar vidare för att det tycker att det är ett ballt vapen.....vilket jag kan hålla med om :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag kikade runt lite på Brasilianska sidor och kom fram till en sida där det finns ett par bilder på armborst.

http://www.exercito.gov.br/03Brafor/Amazon...nco/0010307.htm

Efter det kunde jag inte låta bli utan att se om det inte fanns någon tråd om det här i forumet.

 

Jag kan inte riktigt se varför just dessa använder armborst. När jag var ute i Amazonas och kampade för några år sedan så kom jag underfund med att i stort sätt allt som lever kan ta död på en myggor, ormar, pirajer, kajmaner, spindlar, och stora kattdjur etc etc.

Jag skulle nog kunna tänka mig något som skjuter fortare än ett armborst...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Såhär en 5 år efter det första inlägget kanske det kan kännas lite onödigt men jag hittade lite info ang. armborst i FM här. Scrolla ner till Försök med militära stridsknivar - Fältknivar.

Kapten Arne Larsson ifrån I17 har berättat om att han under 50-talet använde vanliga Moraknivar först och långa Mora dolkar som på bilden här under.

 

Han berättade också att man senare även hade tagit fram en armborst för att döda vaktposter.

 

Armborsten var försedd med en fällbar kpistkolv och hade en båge som först fälldes nedåt framåt och sedan utåt för att få full längd på bågen. Hela armborsten i hopfällt läge var inte längre än kolven på en kpist m/45.

 

*Tänker ett gammalt bortglömt mob.förråd fyllt med kronmärkta armborst* :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...