Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@Flygmek 003:

Suspekta skodon, ingen mössa, t-shirt som yttersta plagg och ytterst passande solglasögon. Läskigt reglementsenlig klädsel. ;)

Posted
@Flygmek 003:

Suspekta skodon, ingen mössa, t-shirt som yttersta plagg och ytterst passande solglasögon. Läskigt reglementsenlig klädsel. ;)

Dom suspekta skodonen ser ut som skyddsskor, t-shirt är godkänt som yttersta plagg, solglasögon är inte förbjudet enligt UniR FM (hur ser du förresten att det är solglasögon?) och jag har lärt mig att flygvapenpersonalen inte får bära mössa när dom jobbar med planen.

The Swede :/

Posted

Mössa, stridsväst å vapen av/bort... mössa som man vill helst inte, försämrar hörselskyddet, vilket redan e kasst... dock heltäckande klädsel... vapenrock eller mekoverall vid tjänst med flygplan... inte bra me soppa å dylikt på kroppen... Allt finns uppstyrt i OSM (ordnings och säkerhetsföreskrifter marktjänst) B)

Posted
Jaså den var inte svårare. Ja det är rätt. Jag har tyvärr ingen aning om det rätta m-nr. Det mest officiella namnet jag hittat är 'hissdon'.

"Spinnspö" har jag hört att det kallas, skulle vara intressant med ett officielt namn.

Posted
@Flygmek 003:

Dom suspekta skodonen ser ut som skyddsskor, t-shirt är godkänt som yttersta plagg, solglasögon är inte förbjudet enligt UniR FM (hur ser du förresten att det är solglasögon?) och jag har lärt mig att flygvapenpersonalen inte får bära mössa när dom jobbar med planen.

The Swede :camo:

Vad man får ha på sig och hur det ska bäras kan även justeras via KompI. Vid mitt kompani fick vi t.ex. absolut inte bära t-shirt ytterst då det enligt Kn Å är "jävulens påfund".

Posted

Kan ju bara upplysa herrarna om att FU-kompaniet på F17 hade skriftligt undantag från både uniformsreglementet och OSM som jag förstod det för att arbeta i enbart kronans blå shorts. Nu var det dock aldrig så varmt att någon utnyttjade denna möjlighet undertiden jag var där. Sen ska man nog inte titta på bilder från FV ifall man vill se reglementsenlig klädsel. Var vi 15 pers som hade linjetjänst tror jag inte det var 3 pers som hade samma klädsel...

Posted
Kan ju bara upplysa herrarna om att FU-kompaniet på F17 hade skriftligt undantag från både uniformsreglementet och OSM som jag förstod det för att arbeta i enbart kronans blå shorts. Nu var det dock aldrig så varmt att någon utnyttjade denna möjlighet undertiden jag var där. Sen ska man nog inte titta på bilder från FV ifall man vill se reglementsenlig klädsel. Var vi 15 pers som hade linjetjänst tror jag inte det var 3 pers som hade samma klädsel...

Skulle vilja se ett skriftligt avsteg från OSM som säger blå träningsshorts! :((

Ordnings- och Skyddsföreskrifter för Flygmaterieltjänsten är lagen för teknisk personal, samma sak som OSF är det för hjältarna.

Posted

Hoppas inte det är mig ni är sura på. Det var inte jag som kom med förslaget. Jag vet bara att jag har sett ett papper där det stod att markpersonalen vid linjetjänst hade tilllåtelse att använda gymnastikshortsen som yttersta plagg. Var som sagt inte någon som var klädd på detta lite tunna sätt under min värnplikt. Lade det bara på minnet som en kul grej, återspeglade lite den smått konstiga mentaliteten som fanns hos personalen ibland.

Posted
Diselkamin. vet inte den militära betäckningen. :D

Får väl ge rätt för detta, även om den korrekta benämningen är Tältugn m/94...

Posted
Jaså den var inte svårare. Ja det är rätt. Jag har tyvärr ingen aning om det rätta m-nr. Det mest officiella namnet jag hittat är 'hissdon'.

"Spinnspö" har jag hört att det kallas, skulle vara intressant med ett officielt namn.

För att återgå till tråden.

"Hissdon" är det officiella namnet. "Spinnspö" är ett slang namn som används av vissa individer. För att brkräfta är det bara att leta reda på en innehållslista till ett klargöringssläp eller motsv. ;)

Posted
[OT] "Var vi 15 pers som hade linjetjänst tror jag inte det var 3 pers som hade samma klädsel..." [/ OT]

Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil...

Eller nåt. :P

Posted

Man kan väl säga att jag blev rätt knäckt av kunskapen där. :D

Vad gäller t-shirt som yttersta plagg, vid ett tillfälle under min värnplikt, för några månader sedan, hade jag läst här i forumet att t-shirt skulle vara tillåtet som yttersta plagg och påpekade det för min plutch. Han hade väldigt lustigt åt mig och erbjöd sig hämta skvC Mj Augustin, som han sade var delaktig i utformningen av nya uniformsreglementet för 2003.

Det finns ju ett gäng reglementsrävar här, så är det någon som lite snabbt kan fiska fram den aktuella texten så vore jag skapligt glad. :camo:

Posted

Man kan väl säga att jag blev rätt knäckt av kunskapen där. :D

Vad gäller t-shirt som yttersta plagg, vid ett tillfälle under min värnplikt, för några månader sedan, hade jag läst här i forumet att t-shirt skulle vara tillåtet som yttersta plagg och påpekade det för min plutch. Han hade väldigt lustigt åt mig och erbjöd sig hämta skvC Mj Augustin, som han sade var delaktig i utformningen av nya uniformsreglementet för 2003.

Det finns ju ett gäng reglementsrävar här, så är det någon som lite snabbt kan fiska fram den aktuella texten så vore jag skapligt glad. :camo:

Bestämmelsen finns i Uniformsreglemente för Försvarsmakten (UniR FM, 2003), sidan 45 (fotnot nr 9).

Posted
..oj.. jag ..  hmm  öhm  okej.. den här då  ?

quiz1.jpg

:wub:

Nån del på en sån där pansarbuss203? :huh:

Posted
..oj.. jag ..  hmm  öhm  okej.. den här då  ?

quiz1.jpg

:huh:

Nån del på en sån där pansarbuss203? :huh:

Det får det inte vara, fordon är inte tillåtna i denna quizen.

The Swede :wub:

Posted

Leden till benet för stativet för ett kök??

Jag blir galen när jag tror att jag känner igen något men inte kan placera det..