Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Fågel Fenix
Posted
Kronans visselpipa?

Som isåfall heter vadå?

The Swede :/

*Blås vissla?

*Pipa vissel?

*vissla blås?

:clap::)

Tycker FM har en tendens att sätta lite suspekta namn (tänker på spade gräv mfl. :P )

Posted

Drillpipa med snodd.

@ Xit.

Objektet på din bild ser väldigt mycket ut som ett fordon. Diskvalificerad.

@ BJE.

Du kör nästa bild.

The Swede :/

Posted

Någon äldre form av STRIL-anläggning i övre Norrland kommer det ifrån. Har bara sett det gigantiska bordet i Lfc typ 2 och detta ser för litet ut. RrgcF borde vara för modernt för sådant så jag vet inte vad man skall gissa. Så jag gissar på att det kommer från den tredje varianten, som jag glömt namnet på (inte RrgcT eller Lfc typ 1).

Posted

@Marzocchi En sk PUGG är ett PumpAggregat för att fylla tex tankbilar med fotogen från stora tankar under jord, En sk TAGG är ett Tankningsaggregat som man har mellan tankbil och fpl för att få upp rätt tryck på soppan så att den kan pressas in i fplet.

@The_Swede, Fordon och fordon, nja det är hur man defenierar. En pugg är ju ett aggregat på hjul och dragkrok. Så det är bara ett efterfordon :uuh:

Posted

@106

Får väl anse svaret godtagbart. ;) Det är rapportkartan från ett lgc som numera finns i källaren på F 21s förbandsmuseum.

Posted

Både PUGG och TAGG används för att tanka flygplan med, men i dagsläget håller PUGG:arna på att skrotas. Mest pg a miljö problem men också pg a att underhållskostnaderna rasat i höjden på dessa.

TAGG:arna sitter normalt monterade på klargöringssläpen men används i "fredstid" i den dagliga tjänsten vid klargöring av flygplan. Då står dom på "egna" ben vid resp tankanläggning/ klargöringsplats.

Posted
Kommer du ihåg vad det hette? Var passade Lgc in i organisationen?

Menar du vilket lgc? Tyvärr inte.

Organisatoriskt så var det lgc som sammanställde rapporterna från luftbevakningsstationerna. Dessa vidarebefordrades sedan till överordnad central som kunde vara lfc typ 1 eller 2, lfuc eller rrgc.

Nu kommer förmodligen Kimster att skälla på mig för att vi gått OT...

Kimster -> :uuh: BJE + 106

Posted
Både PUGG och TAGG används för att tanka flygplan med, men i dagsläget håller PUGG:arna på att skrotas. Mest pg a miljö problem men också pg a att underhållskostnaderna rasat i höjden på dessa.

TAGG:arna sitter normalt monterade på klargöringssläpen men används i "fredstid" i den dagliga tjänsten vid klargöring av flygplan. Då står dom på "egna" ben vid resp tankanläggning/ klargöringsplats.

Du borde ju veta om någon. ;)

Posted

Rätt där BJE

HAR vi någon bild igång, så fortsätter vi på den.

Annars in med en ny bild och fortsätt quizen.

Snacka om varje grej får ni göra i andra trådar.

/BlåGul

Posted

Jag var också inne på att gissa på maskinen som fyller på syrgas. Nu vet jag inte, tror aldrig jag sett den iaf.

Tänkte komma med en ny.

quiz.JPG

Upptäcke att bilden är lite dåligt gjord men jag skyller på paint.

Posted

Tror det är en sån där grej som ni använder när ni hänger vapen på flygplanen. Ingen aning vad det heter.

Posted (edited)

@Flygmek 003:

Det är en sån där "vinschaktig lyftsak" man lyfter på vapenlast på flygplan med. Ingen aning om vad den korrekta benämningen är.

Edit: Bah! För slö i fingrarna och huvudet ...

Edited by Vargas