Jump to content

Recommended Posts

Posted

GPS skal till min nokia 5140.

äntligen kom det, lagom till årets första övn.

beställde det i okt, återförsäljaren trodde att det inte skulle komma förrens i mars.

fick tom 300 kr i rabbat för att jag fått vänta så länge.

den killen har fått en trogen kund vad gäller telefoner i framtiden.

• Replies 2,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@ Vargas

Tänk vad trevliga vi UPS-killar är. :D

@Sgt.Ratchak

Hoppas att du inte köpte din Chimidan i Sverige, den är betydligt billigare direkt från Israel, inklusive frakt. www.zahal.org

The Swede :baskerHV:

Posted

Vargas:

Ser trevligt ut. Alltid kul med hemmapyssel.

Själv har jag fått hem en ny fältjacka. :/

m90_smock.jpg

En Arktis M90 smock i ripstop. Skall bli intressant att testa i fält.

Posted

Nice, återkom gärna med en recension, här eller...på något annat ställe :lala:

Det är snart dags att byta lur och jag går i tankarna på samma konfiguration.

:baskerHV:

Posted
Hoppas att du inte köpte din Chimidan i Sverige, den är betydligt billigare direkt från Israel, inklusive frakt. www.zahal.org

The Swede :baskerPa:

Jahadu. Tackar ödmjukast för det lilla tipset. Hade från början inte tänkt köpa något, men efter några minuters surfande på Zahal och en påminnelse om att dollarn är billig så slutade det såhär:

En Sayeret SF carry all bag $59.00

och ett Officers & NCO's belt black Navy and Police $8.50 när man ändå hade öppnat plånboken.

Nån som har mer koll på väskan? Invändiga fickor? Visst är det väl en utvändig på långsidan också?. Kan man stoppa in bärremmarna på samma sätt som FMs stora sköna gröna?

Posted (edited)

Nice, återkom gärna med en recension, här eller...på något annat ställe :lala:

Det är snart dags att byta lur och jag går i tankarna på samma konfiguration.

:baskerPa:

skall utvärdera under morgondagens övn.

hittills vet jag inte om det är mitt fipplande i går med laddning av sateliter och lekande med wayfinder tjänsten som gjorde att batteriet sögs ur.

jag återvänder med recention på gps tråden.

Edited by bushman
Posted
Jahadu. Tackar ödmjukast för det lilla tipset. Hade från början inte tänkt köpa något, men efter några minuters surfande på Zahal och en påminnelse om att dollarn är billig så slutade det såhär:

och ett Officers & NCO's belt black Navy and Police $8.50 när man ändå hade öppnat plånboken.

Nån som har mer koll på väskan? Invändiga fickor? Visst är det väl en utvändig på långsidan också?. Kan man stoppa in bärremmarna på samma sätt som FMs stora sköna gröna?

Om konstruktionen är samma som på min Elite så kan du inte stoppa undan bärremmarna som på FM's variant, dock så finns en hyfsat stor invädig ficka med dragkedja. Inget att stoppa tunga saker i dock då tyget i den är hyfsat tunt, men den rymmer en hel del småskrot.

Posted

The Swede :)

Då ska vi se, jag ska bara hämta min väska i källaren, är strax tillbaka..................

................................................................................

................................................................................

......................så där, nu är jag här igen. :D

Ena kortsidan har en stor ficka med dragkedjestängning motsv. bärsäck 2K. Andra kortsidan har en liten ficka med dragkedja och en med lock med kardborre.

På ena långsidan finns tre bälgfickor med dragkedja.

På den mittre fickan finns en hållare för namnlapp och mellan fickorna finns fästpunkter för bärremmar.

På andra långsidan finns fästpunkter för remmar.

På insidan finns en ficka för lättera föremål längs ena långsidan.

Fickan är "dubbel", dels som ett fack motsv. persedelpåse m/69 och dels som en ficka med dragkedjestängning.

Bärremmarna går inte att stuva undan som på bärsäck 2K.

EDIT:

Märkte nu att jag gett en recension på fel väska.

Tänk innan du skriver! Tänk innan du skriver! Tänk innan du skriver.

Den väska jag skrivit om är denna:

ilit.jpg

Elite units carry all bag $65USD

The Swede :baskerPa:

Posted (edited)

är det en vanlig åkomma att sömmarna på kortsidorna spricker på Elite units carry all bag?

jag har 90 l i cordura och har fått laga bägge kortsidorna.

och detta ett är efter jag köpte den.

annars är den helt underbar.

har den i jobbet, men i stort sett kan man ju bo i den.

att det inte går att bära tungt i den tror inte jag på.

hur förklaras annars vissa liter med vätska, som kommit in i landet via "judesäckar"

Edited by bushman
Posted

Har inte haft min nya "Elite" så länge men jag blev lite besviken då jag fick hem den.

Min gamla Chimidan var gjord i något kraftigare tyg, typ canvas medan den nya är gjord i nylon.

Den är inte lika kraftig i utförandet som Bärsäck 2K men så länge man inte fyller den med tegelsten borde den väl hålla.

The Swede

Posted

När jag åkte hem från Swedint i december så uppskattar jag vikten i säcken till 35-40kg, då var jag hyfsat orolig att den skulle spricka. Dock så vart det inte minsta antydan till att ens sömmarna skulle lossna. Så jag är klart imponerad, dock så verkar jag ha den gamla modellen som Swede pratar om, något canvas liknande tyg.

Posted
När jag åkte hem från Swedint i december så uppskattar jag vikten i säcken till 35-40kg, då var jag hyfsat orolig att den skulle spricka. Dock så vart det inte minsta antydan till att ens sömmarna skulle lossna. Så jag är klart imponerad, dock så verkar jag ha den gamla modellen som Swede pratar om, något canvas liknande tyg.

På min likadana väska håller ena axelremmen på att ge upp i en söm.

Och den är inte särdeles gammal. Vet ärligt talat inte hur mycket jag lastat i den, men det rymms ju en hel del..kanske blev tungt. :lol:

Bra väska är det iallafall.

Får se om man tar med den till skomakaren så han kan ta sig en titt på det där, känns som att den inte är gjord för att bära SÅ tungt i.

Men, det här var ingen tråd för recensioner egentligen. Back to topic, nya prylar!

Posted
Har en "Cyclop 1" bildförstärkare på g hem också :lol:

Fick pröjsa under 500lappen. :lol:

Kan du länka till vart du beställt den? Nyfiken på hur en sådan bildförstärkare ser ut. Billigare vad jag sett någonstans.

Posted
Har en "Cyclop 1" bildförstärkare på g hem också :lol:

Fick pröjsa under 500lappen. :lol:

Kan du länka till vart du beställt den? Nyfiken på hur en sådan bildförstärkare ser ut. Billigare vad jag sett någonstans.

NOCC3_2.jpg

Posted

Img_0679.jpg

Mina Maxpeditions! Alla är inte nya, men de flesta.

Från vänster ses; MALICE-clips, Thermite Versipack, Keyper nyckelhållare, Single Sheats i oliv och khaki, Cocoon och M2 i Khaki och oliv.

Posted

Ser trevligt ut. :lol:

Du ville ju att jag skulle fota mina maxpedition prylar.

Ser att det inte är lönt. :ph34r:

Min Proteus får ett nytt hem idag. Men istället ramlar det in en Surefire.

Li_SF_E2D_bred.jpg

Posted

Du vill inte minska på ditt Maxp.-ryggsäcks-innehav? En snålröv som jag köper gärna begagnat. Och Maxp.-ryggorna är så nice...

:navy:

Posted

Du vill inte minska på ditt Maxp.-ryggsäcks-innehav? En snålröv som jag köper gärna begagnat. Och Maxp.-ryggorna är så nice...

:navy:

Nej Den behåller jag.

fick ju den av frugan i julklapp. :uuh:

Posted

Finns det patronbälten för kaliber 22 ammunition? Det systemet jag använder på fältskyttet är att ha skotten i jackfickan vilket funkar men inte mer. Dessutom tar jag ofta av jackan när jag skjuter och då ramlar skotten ut om man inte är försiktig.

Eller finns det några bättre grejor för att förvara ammon under fältskyttet?

Posted
Finns det patronbälten för kaliber 22 ammunition? Det systemet jag använder på fältskyttet är att ha skotten i jackfickan vilket funkar men inte mer. Dessutom tar jag ofta av jackan när jag skjuter och då ramlar skotten ut om man inte är försiktig.

Eller finns det några bättre grejor för att förvara ammon under fältskyttet?

Jag hade en sådan här en gång i tiden...

http://www.unclemikes.com/srchresults.asp?...bcatky2=2000332

Posted

Jag känner att jag måste lyfta upp tråden till en högre nivå än en massa grönt tjafs för kriget som ändå aldrig kommer. Paradtjänst är alltid skarp :P

20057.jpg

Senaste inköpet. För dagar då väderleken gör att man inte vill dra ut de vanliga paradkängorna i snöslask och lera.

USD 59,95 på www.galls.com

Posted
Senaste inköpet. För dagar då väderleken gör att man inte vill dra ut de vanliga paradkängorna i snöslask och lera.

USD 59,95 på www.galls.com

Lågskor i nysilver? :P