Smörfer Posted February 4, 2018 Report Share Posted February 4, 2018 Tjenare! Har fått det glada beskedet att jag är antagen till Sambands/Ledningssoldats utbildning hösten 2018. Nu är det naturligtvis hög tid att börja träna (mer intensivt samt specifikt inriktat på amfibies krav än vad jag redan gör) och då kommer frågan; Vad behöver jag? Kängor samt ryggsäck,vilka ska jag köpa? Är det en bra idé att köpa en viktväst för att vänja sig? Ytterligare rekommendationer och alla råd som hör till är välkomna! Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted February 5, 2018 Report Share Posted February 5, 2018 Keep it simple! Köp inte på dig en massa utrustning som du a) inte vet om den är bra eller b) du troligtvis inte får fortsätta använda sedan. Ska du köpa kängor åk till nån överskottsfirma och köp ett par m/90 kängor (ifall ni inte får ut dessa i samband med nån infohelg eller dylikt). dessa är billiga och kan sen bara bytas ut mot dom du får ut på förbandet. Vips har du ingånga kängor utan att befälen märker något. Ska du nödvändigtvis marschträna så duger säkert valfri ryggsäck du redan har som du sedan fyller med 5-10 kg vikt. Stegra och träna smart. Är du skadad vi inryck hamnar du efter direkt. Hur många pass i veckan kommer du realistiskt sett ha tid och ork att genomföra? Vad är amifibies krav och när skall dom kraven klaras av? I samband med inryck eller vid MUCK? Träna inte för specifikt för tidigt utan lägg en bra grund med klassiska basövningar. Är du osäker ladda hem försvarsmaktens egen träningsapp FMTK som har bra, enkla program som ska förbereda dig på GMU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörfer Posted February 5, 2018 Author Report Share Posted February 5, 2018 "Utbildningstecknet, kallat "Amfibie", är av elliptisk form med svart ram och grön botten. Det innehåller ett stiliserat hjälmprytt vikingahuvud (Torleif). För att erhålla utbildningstecknet krävs utöver godkänd GSU också avklarad och godkänd snabbmarsch (3km med 20 kg packning i takt och forcering under 18 minuter, plutonsvis), stridshinderbana (ca 4 km med 20 kg packning under 32 minuter, omgångsvis) och godkänd Övning Amfibie." - Wikipedia, Amfibiesoldat Utöver detta har jag den mobila Radion (vet ej typ/namn) att bära runt på och personliga utrustning då jag hamnar i Samband/Ledning.... Är det inte värt att gå in denna vikt successivt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted February 5, 2018 Report Share Posted February 5, 2018 Vad som är värt kan bara du avgöra då det är du som känner din kropp bäst. Har du en bra träningsnivå nu (tränar 3-5 ggr i veckan styrke- samt konditionsträning) så är det absolut en bra idé att vänja sig att gå med lite packning. Du ska ha eloge för att du tar det seriöst och inte nöjer dig med att bara "klara det". Har du god träningsvana och vill bli allroundtränad så kanske FMSF träningsprogram kan vara nåt. Färdigt, gratis och enkelt att följa. Du tränar styrka, kondition och marsch med packning 5 pass/veckan (titta längst ner till höger) https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/specialforbandsoperator/konkurrenskraftiga-resultat/ Men glöm inte bort att mer inte alltid är bättre. Det händer att man ser rekryter som kommer till GU med skador. Dessa får så gott som alltid problem för att dom missar utbildningspass. Var ärlig mot dig själv. Våga ta i, träningsvärk är bra, "riktig" smärta är dåligt. Mitt råd att inte köpa onödigt dyra grejer kvarstår. Har du en ryggsäck du kan fylla med små sandvikter eller dylikt duger det utmärkt i början. Ska du köpa kängor så köp ett par Marschkänga 90. Absolut inte de bästa men utan att genomfört den hör övning amfibie själv skulle jag inte bli förvånad om du som rekryt skall genomföra den i tilldelad mtrl. Då har du ett par ingånga kängor direkt så slipper du sitta som en tönt med skavskår första veckorna på luckan som många andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörfer Posted February 6, 2018 Author Report Share Posted February 6, 2018 Tusen tack för råden! Crossfit kör jag ca 3-4 ggr i veckan med ett simningspass och konditionspass också inklämt någonstans. Tar till mig FMSF träningen och satsar därefter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 8, 2018 Report Share Posted February 8, 2018 Vad roligt för dej. Jobbade själv där i över 5 år innan jag bytte. Väldigt bra grund att stå på samt väldigt eftertraktat. Som jag sagt tidigare så borde man fokusera mycket på sin kondition samt sin bålstyrka. Visst kan du gå ut och gå med packning men det är oftast tidskrävande. Kör med dina löparskor och en 15kilos packning med avbärarbälte i marschpass om 50min gång, 10min vila. Kör endast två pass, alltså 2h. Är det väldigt lätt så kanske tre(3h). Det räcker med ett marschpass i veckan. Marsch är tyngre än vad man upplever och kroppen måste återhämta. Vore tråkigt om du började karriären meden skada. Om du har mer frågor så varsågod =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörfer Posted February 26, 2018 Author Report Share Posted February 26, 2018 On 2018-02-08 at 8:53 PM, employed said: Vad roligt för dej. Jobbade själv där i över 5 år innan jag bytte. Väldigt bra grund att stå på samt väldigt eftertraktat. Som jag sagt tidigare så borde man fokusera mycket på sin kondition samt sin bålstyrka. Visst kan du gå ut och gå med packning men det är oftast tidskrävande. Kör med dina löparskor och en 15kilos packning med avbärarbälte i marschpass om 50min gång, 10min vila. Kör endast två pass, alltså 2h. Är det väldigt lätt så kanske tre(3h). Det räcker med ett marschpass i veckan. Marsch är tyngre än vad man upplever och kroppen måste återhämta. Vore tråkigt om du började karriären meden skada. Om du har mer frågor så varsågod =) Tackar för input! Frågor? Jadå! Vet ej hur mycket ni kan dela med er utav upplägget men är nyfiken på hur GU (Grundläggande Utbildningen) är uppbyggt samt Övning Thorleif och Amfibie. Vad är bakgrundstanken med dessa och finns det något extra som är värt att lära sig inför dessa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 27, 2018 Report Share Posted February 27, 2018 GU är indelat i ett GMU skede som i stort sett ser ut som GMU gjorde med övning "Aldrig ge upp" mm. Därefter börjar befattningsutbildningen där man lär sig sin tilldelade befattning som amfibiespecifik utbildning, vapenutbildningar, samband, samt träning som vattenfys, snabbmarsch och stridshinderbana. I den genomför man övn "Thorleif" som är en utbildningskontroll där man ska testas i den befattningen man blivit tilldelad. Övningen upplevs som jobbig oftast pga ovissheten. Efter fortsatt befattningsutbildning kommer övn Amfibie som är en prövande övning med syfte att du skall få insikt i hur mycket din kropp orkar. Väldigt jobbigt fysiskt och psykiskt, minimalt med sömn och mat "tilldelas" efter stridsvärde. Du kommer få lära dej de mesta innan allt detta går igång. Det stora tipset jag har är att "var aldrig för slö för att göra det bekvämt för dej själv". Gå inte bara sätt dej och vila eller lägg dej när du får tid Byt strumpor och kläder om de är blöta eller skitiga, tvätta dej när du får chansen, drick vatten. Ät massor av mat under utbildningen! Ta mer mat i fält (backa) när det finns möjlighet. Ät upp hela "grönpåsen" under ett dygn i fält. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörfer Posted February 27, 2018 Author Report Share Posted February 27, 2018 Underbart med all feedback! Bara att kötta med träningen då helt enkelt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts