Jump to content

AK5CF -> AK5C -tråden


Flo

Recommended Posts

  • Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hur ammunitionen kommer förpackad i dagsläget är väl ointressant?

Frågan var huruvida försök med laddram genomförts.

OM man nu gjort försök med laddram och man funnit det intressant kan man ju i fortsättningen se till att ammunitionen kommer i laddramar, precis som 6,5x55 gjorde när vi hade Mauser.

Så, frågan kvarstår. Har det genomförts försök med laddram till ak5?

 

The Swede :baskerKav:

OK. Jag svarade inte på frågan, det är sant. Kanske fel av mig.

Jag borde skrivit; "Jag vet inte om det genomförts försök med laddram, men..." Och sedan delat med mig av mina funderingar.

Det jag skrev var inte menat som kritik mot något inlägg utan endast mina funderingar kring laddramen, som jag f.ö. fortfarande tycker är väldigt användbar. Men om någon tycker att jag gjorde fel eller tog illa upp får jag be om ursäkt. Nåja, nu kommer jag inte att diskutera det mer.

 

@MatsLennart: :-(

Link to comment
Share on other sites

Lätt OT

Men hur funkar LED, med IR-filter, ihop med NVG? :rockon:

 

*snip*

 

Precis min tanke!

Jag vet diskussionen förs på vissa användarnivåer. Dessa tenderar att använda tungsten istället för LED, då dom vill nyttja sin lampa med IR-filter.

Det börjar bli lite för mycket prylar på vapnet..lampa, IR-laser, Aimpoint osv

 

Skall man köpa in någon bättre IR-laser?

Men eftersom vapnet är modulärt så behöver man ju inte ha alltingalltid...laserpeken är inte direkt i vägen och väger inget men lampan behöver man ju i princip bara inomhus i SIB så den sätter man på vid det behovet.

 

Sen tycker jag att en bra IR-vapenlampa är överlägsen IR-belysningen med NVG. Dels får man ju ett bättre användarskydd då man bara snabbt kan lysa upp vid behov och sen är den bra mycket starkare än den inbyggda lampan, dessutom finns det på den lampan jag har använt, en inbyggd laserpek som funkar riktigt bra på "SIB-avstånd".

 

Varför räcker inte den nuvarande laserpeken till tycker du? Inga problem att få en r10 träffbild på 100 m. Det enda negativa jag har märkt är att den har en liten tendens att "skruva upp" sig vid för mycket skjutande men det går ju att lösa med loctite motsv.

 

Monterar jag något så tänker jag inte ta av och på det, utan då sitter det där tills det att jag inte vill ha det längre. Och absolut när det gäller pek-moduler, i min värld skall den skjutas in när den tagits av. Detta för att säkerställa skottställningen.

Nuvarande laserpek är inte top of the line om man säger så. Div användare är allt annat än nöjda, då den måste skottställas i tid och otid.

 

Jag håller med dig ang lampan.

Jo, det är ju som sagt det lilla problemet med skruvarna men därav loctiten...

Sen är det väl inte jättebra att man måste göra så för att optimera mtrlen men då är peken tillfyllest.

Link to comment
Share on other sites

bifogar lite svar som jag fick i dag då jag ma FMV.

 

Fråga:

Plastmagasinen har diskuteras mycket ute på förbanden, som du kanske vet.

Båge lovord och negativa ord har fallit över dessa magasin. Skramlar mindre,

lättare, ömtåligare, ej anpassade för den nya stridsvästen och då speciellt

duellfickan. Min fråga är en bred sådan. Hur går det med arbetet med magasinen?

 

Svar:

Under utvecklingen av ak 5c med tillbehör har vi lärt oss mycket. Magasinen är

nu på alla sätt bättre än de gamla plåtmagasinen. Väskor mm kommer att anpassas

för det nya magasinet.

 

Fråga:

Den andra frågan rör AK5E, den variant som MSS efterfrågade. (skarpskyttevarianten)

Har arbetet börjat på denna modell eller är den kanske inte beställd/efterfrågad ännu?

 

Svar:

Som det nu ser ut blir det ingen ak 5e, utan skarpskyttetillbehör till ak 5c.

Tex förstorande kikarsikte eller förstoringstillsats till RP-sikte EHV. Kanske

benstöd och kindstöd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

:rockon: AK5E

 

Här jublar jag högt! Har dom fått till plastmaggen så erbjuder jag härmed FMV min stora avbön och ber om ursäkt för allt ont jag sagt. Synd på eventuell Ak5E, hade redan hunnit drömma om Ak5E med Short dot ;)

Link to comment
Share on other sites

Väskor mm kommer att anpassas för det nya magasinet.

Innebär detta att ett antal fickor kommer att bli obsoleta och ligga och mögla i föråd medan man tar fram nya fickor till västen?

Link to comment
Share on other sites

Väskor mm kommer att anpassas för det nya magasinet.

Innebär detta att ett antal fickor kommer att bli obsoleta och ligga och mögla i föråd medan man tar fram nya fickor till västen?

Förhoppningsvis så kommer dessa fickor att ingå i "MT", dvs de följer med vapnet och inte västen.

Link to comment
Share on other sites

Väskor mm kommer att anpassas för det nya magasinet.

Innebär detta att ett antal fickor kommer att bli obsoleta och ligga och mögla i föråd medan man tar fram nya fickor till västen?

 

Det är väl bara att ge dem till hemvärnet? :dribble:

 

Inte duellfickan kanske (iofs bra att ha chokladkaka snabbt gripbar) men de andra...

 

Annars begriper jag inte hur ett par aldrig så otympliga 5,56-mag i plast kan vara för stora för sv2k-fickorna när två 7,62 går ner?

Link to comment
Share on other sites

fickorna på SV2k tar 2st Termolt mag

 

 

Jag antar att "Termolt mag" är platas magasin?

duellfickan funkar inte bra med de nya magasinen så deet är väll de som ska bytas, tror jag.

Men det är ju FM vi pratar om så man ska alldrig vara säker.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

@Christer

Om du inte redan vet det så behöver du kanske inte heller veta det... :surprise:

 

@2Sharp

trevliga bilder, har du koll på vad det är för magasinskopplare, är det den som skall ingå i systemet eller är det COTS?

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

trevliga bilder, har du koll på vad det är för magasinskopplare, är det den som skall ingå i systemet eller är det COTS?

Den ingår i tillbehörskitet, tillsammans med det främre greppet och alla vanliga prylar.

Link to comment
Share on other sites

Så, frågan kvarstår. Har det genomförts försök med laddram till ak5?

 

The Swede :baskerHV:

 

Ja, har man tur får man ut 5,56 med laddram nu. Dock som vanligt finns det massor med gammal 5,56 som också ska skjutas upp.

Passar denna direkt på magasinet eller måste man använda en adapter?

Link to comment
Share on other sites

Ja, har man tur får man ut 5,56 med laddram nu. Dock som vanligt finns det massor med gammal 5,56 som också ska skjutas upp.

Passar denna direkt på magasinet eller måste man använda en adapter?

Du sätter dit en plastmojäng på magasinet, sätter sedan en laddram i plastsaken och trycker därefter ner patronerna med tummen (motsvarande), därefter upprepas det tills magasinet är fullt. Det sitter 10 patroner på varje laddram. Ammunitionen (ramad och klar) kommer i en sorts perforerade plastpåsar så man river av så många man behöver och det finns minst en brottanvisning på varje påse så den går att få upp även med handskar på.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Ja, har man tur får man ut 5,56 med laddram nu. Dock som vanligt finns det massor med gammal 5,56 som också ska skjutas upp.

Passar denna direkt på magasinet eller måste man använda en adapter?

Du sätter dit en plastmojäng på magasinet, sätter sedan en laddram i plastsaken och trycker därefter ner patronerna med tummen (motsvarande), därefter upprepas det tills magasinet är fullt. Det sitter 10 patroner på varje laddram. Ammunitionen (ramad och klar) kommer i en sorts perforerade plastpåsar så man river av så många man behöver och det finns minst en brottanvisning på varje påse så den går att få upp även med handskar på.

 

Tack för svaret, bilder någon?

Passar adaptern både på de gamla plåtmagasinen och de nya plastmagasinen?

Link to comment
Share on other sites

Du sätter dit en plastmojäng på magasinet, sätter sedan en laddram i plastsaken och trycker därefter ner patronerna med tummen (motsvarande), därefter upprepas det tills magasinet är fullt. Det sitter 10 patroner på varje laddram. Ammunitionen (ramad och klar) kommer i en sorts perforerade plastpåsar så man river av så många man behöver och det finns minst en brottanvisning på varje påse så den går att få upp även med handskar på.

Hur många ramar pratar vi om per förpackning?

Edited by Mattssonmannen
Link to comment
Share on other sites

Det sitter 10 patroner på varje laddram. Ammunitionen (ramad och klar) kommer i en sorts perforerade plastpåsar så man river av så många man behöver och det finns minst en brottanvisning på varje påse så den går att få upp även med handskar på.

Hur många ramar pratar vi om per förpackning?

Varje liten fyrkantig del som kan rivas av rymmer en laddram (10 ptr), så vill du fylla ett magasin river du loss tre påsar. Men det är ju ett större antal sådana påsar som sitter på rad, så jag vet inte hur många det rör sig om totalt sett. En gissning är att det är mindre utrymmeseffektivt än pappaskar och att en låda därför rymmer färre patroner, men jag har inte brytt mig om att räkna och tänker inte göra det heller.

Link to comment
Share on other sites

106. du har inte möjlighet att fixa bild på "påse" och laddram?

Nope, har bara fått ut det någon enstaka gång och det kan ju dröja länge innan jag ser det nästa gång. Men det finns säkert någon på forumet som hanterar 5,56 ammunition dagligen.

Link to comment
Share on other sites

106. du har inte möjlighet att fixa bild på "påse" och laddram?

Frusen mobilkamera, men fan...

 

Inte så impad över den där laddaren än (därav inget foto), kanske lär sig den med någon gång?

 

 

Najs! Tänk om motsvarande fanns till ptr 10. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...