Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag blev jävligt sugen på att söka, jag som låg inne som patrullchef på en flygbassäkpluton, "bör" jag söka som gruppchef även till utlandsstyrkan, är det mkt som skiljer i fråga om ansvar och svårighet? Är det svårare att komma in på en GB-befattning än menig dito.

 

Tänkte söka som Säksoldat iaf, gillar att patrullera... ;) :P

Link to comment
Share on other sites

@Kimster

 

Har du varit skriven på EN01 eller? Vilken del i så fall?

Mein Gott!

 

Kolla Kimsters profil. :)

han påstår sig vara skytt. Ingpluton.

Jo! Jag är med i samma grupp som honom... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

@Kimster

 

Har du varit skriven på EN01 eller? Vilken del i så fall?

Mein Gott!

 

Kolla Kimsters profil. :)

han påstår sig vara skytt. Ingpluton.

Jo! Jag är med i samma grupp som honom... :baskerPa:

Nu är det så här Ing att det är en "militär sida" och då ska man göra saker så jobbiga som möjligt :/

 

Nä, missa det totalt, blir milen i dag oxå :) Men detta betyder att vi säkert har setts utan att tänka på det, det är en liten värld!

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

@EOD: jo det vet jag att ing2 sätter upp förbandet men någon elak bugg gör att jag hamnar på ING2's startsida istället för på befattningslistan.

och visst det är trevligt att tittta på danskar i g:a uniformer, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

 

@kimster: ok tänkte fel med siffror.

har den svåra åkomman sifferblind, värre än ordblindhet och vissar sig oftast vid intag av alkohol, eller vid besök på elektronikaffärer modell Classe O.

 

tänkte testa att söka ledningstropp.

Link to comment
Share on other sites

Ögnade igenom befattningarna till KS10.

 

MH701 Chef sjuktransportgrupp är befattningen jag kommer drömma om i natt. Låter som om det passar mig när jag åker på mission.

 

Är det korrekt uppfattat att arvodet är "lönen" man får ut, fels under utbildningen, men också under missionen?

Link to comment
Share on other sites

1. Och när börjar utbildningen för de antagna till KS10?

2. Kan man behålla sin plats på högskola om man blir antagen till KS10?

1. April, tror jag.

 

2. Svar ja!

Tjänstgöring i utlandsstyrkan är jämställt med värnplikt både för arbetsgivare och skolor. Du kan alltså få uppskov på din högskoleplats.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nja.. skulle inte tro att HV spelar så stor roll överlag. Utan din ålder och din arbetslifserfaenhet spelar nog störst roll, tillsammans med dina militära betyg.

Som sagt förut till psk är det säkert 70% alla som söker till. Så där spelar kontakter mer roll. Special beffatningarna e lättare att komma in på, men då ska man vara utb på nått speciellt och gärna ha erfarenhet på det i nått år.

Link to comment
Share on other sites

Ah.. så det är dags nu? hu... tänker inte söka :P

är ganska trött på att få hem ett brev där det står mellan raderna;

 

"grattis, du är dum i huvudet och kommer inte med, men skicka gärna in mera ansökningar och sök gärna vakanser så du förlorar ytterligare en femma i frimärkeskostnader, igentligen skulle vi kunna vara ärliga och be dig dra åt h-vete på engång, men vi ger dig istället falska förhoppningar och lurar dig att söka gång på gång. Sen tror vi här på swedint att vi är trevliga när vi skriver tyvvär, fast i själva verket är det ännu mer irriterande, vi har bara inte fattat det än." :blink:

 

Skulle igentligen vilja söka, men vette fan om det är nån idé?

Link to comment
Share on other sites

Skulle igentligen vilja söka, men vette fan om det är nån idé?

Tja, lämnar du inte in någon ansökan så är väl chansen mycket minimal att du kommer med........

 

Jag hade väl sökt ca 8-10 missioner innan jag kom med nu så man ska aldrig ge upp hoppet!

Link to comment
Share on other sites

Har skickat in ansökan. Var ute redan klockan 7 i går morse.

Sökte som:

KSPskytt,

signalist,

sjukvårdsman

i nämnd ordning.

 

Förhoppningsvis så kommer jag med, efter allt tjat jag har haft med frugan och min chef så har jag tamefan förtjänat en plats...

 

Önskar alla andra sökande lycka till.

Link to comment
Share on other sites

1. Och när börjar utbildningen för de antagna till KS10?

2. Kan man behålla sin plats på högskola om man blir antagen till KS10?

1. April, tror jag.

 

2. Svar ja!

Tjänstgöring i utlandsstyrkan är jämställt med värnplikt både för arbetsgivare och skolor. Du kan alltså få uppskov på din högskoleplats.

Tack för svaren.

 

Men om det börjar i april så kommer man inte hem förräns i jultider antar jag.

Låt oss då säga att högskolan har kört på ett halvår medan jag var borta, är platsen då reserverad till första terminstart (vanligtvis) augusti?

 

Funderar på att skicka iväg en ansökan till KS10 även om jag inte får svar här det går väl att hoppa av i lagom tid antar jag.

 

---

 

Sen är det väl inte ens säkert att man kommer med ändå. Utlandstjänst verkar bara reserverat för dem med kontakter eller gammelyxor.

 

"Sök utlandstjänst nu, vill du bli en av dem?"

"Oj för få sökande, vi måste förlänga rekryteringen"

"Oj du kom tyvärr inte med det för var 4000 sökande till 900 platser"

(svårt att få tag på folk? ja tydligen då man funderat på att sänka betygskrav till 10-5-5 tom, logik 2k!)

"Sök igen och bli blåst igen, swedint älskar att krossa hjärtan"

Edited by daedalus
Link to comment
Share on other sites

...

Låt oss då säga att högskolan har kört på ett halvår medan jag var borta, är platsen då reserverad till första terminstart (vanligtvis) augusti?

...

Svar ja. Om du har anstånd till högkola/universitet börjar du den utbildningsstart som ligger närmast efter avslutad tjänstgöring.

Link to comment
Share on other sites

...

Låt oss då säga att högskolan har kört på ett halvår medan jag var borta, är platsen då reserverad till första terminstart (vanligtvis) augusti?

...

Svar ja. Om du har anstånd till högkola/universitet börjar du den utbildningsstart som ligger närmast efter avslutad tjänstgöring.

Tack för svaret.

 

 

Förresten, vilket förband är det som sätter upp bataljonen?

Edited by daedalus
Link to comment
Share on other sites

Förresten, vilket förband är det som sätter upp bataljonen?

Huvudansvarigt förband för KS10 är LG med stöd av P 4. I 5 är huvudansvarig för KS11 med AMF 1 som stödjande förband och KS12 sätts upp av A 9 med stöd av P 7.

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...