Jump to content

Recommended Posts

Låt oss hoppas bara att de lösa ryktena jag hört både inom och utom "systemet" att man ska halvera styrkan i och med KS09 på grund av ekonomin är felaktiga.

Det ser ut som om KS09 kan bli reducerat till SL förstärkt med en skyttepluton + tillhörande stödfunktioner. Station N, Station C, C2, Bifrost och Gracanica läggs ned. Dessutom försvinner större delen av folket i Makedonien.

 

Enligt mina kontakter i alla fall..

 

Hoppas att det inte är helt korrekt. Bättre om det blir till KS10 för då slipper man säga upp folk som redan är uttagna till KS09...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående grader, så är det inte direkt att de antar YO/RO till vilka befattningar som helst. Jag sökte C Repgrupp (vill meka själv rätt mycket), men på kompanichefsnivå tyckte de att de skulle se konstigt ut med en Lt. som gruppchef och kanske en Fk. som stf plutonschef.

Ja, visst skulle det se lustigt ut, men på BA10 var det i alla fall en kille som var löjtnant som var pskgruppchef. Så det förekommer ju ändå ibland tydligen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Angående grader, så är det inte direkt att de antar YO/RO till vilka befattningar som helst. Jag sökte C Repgrupp (vill meka själv rätt mycket), men på kompanichefsnivå tyckte de att de skulle se konstigt ut med en Lt. som gruppchef och kanske en Fk. som stf plutonschef.

Ja, visst skulle det se lustigt ut, men på BA10 var det i alla fall en kille som var löjtnant som var pskgruppchef. Så det förekommer ju ändå ibland tydligen.

Under KS05 var det en EOD-grpch som var Yoff o löjtnant också

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hur fungerar det? Kontaktas man av Swedint och får svara ja eller nej, eller får man bara hem ett brev som säger jag eller nej?

 

Alltså, när har man möjlighet att avböja?

När plutonchefen ringer, alternativt att swedint ringer.. men det är sällan typ bar vid vakanser som swedint ringer, skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Om plutonschefen ringer "har man halva inne". Efter intervju och utfrågning kommer han återkomma med ett besked som är nästan 100%-igt. Någon månad senare kommer det officiella beskedet i posten. I beskedet man får via post finns en svarstalong där man kryssar i om man accepterar uttagningen eller om man har ändrat sig.

Link to comment
Share on other sites

Men va f-n, de kan väl inte säga upp en när man kommit med ? Eller har jag fått allt om bakfoten ?

När man tjänstgör har man 3 mån uppsägningstid. Hur det blir om man är uttagen, men inte har påbörjat tjänstgöring/utbildning vet jag inte. Inga kontrakt är ju skrivna. Förmodligen kan de göra precis som de vill enligt någon bestämmelse.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Vi skrev på kontraktet första dagen under utbildningen. Innan dess så finns det väl inget skriftligt i alla fall.. Du är ju inte direkt anställd ännu utan bara uttagen. Du kan ju till och med tacka nej under utbildningen så då borde det gå åt andra hållet också.. Tyvärr.. Vore ju trist om man har ställt in sig på att åka och ordnat en massa och så blir det inget.. Men livet är orättvist och idag ska vi träna på det..

Link to comment
Share on other sites

Så var fallet med BA13. Där fick man ett brev som talade om att bataljonen inte skulle åka. Jag kommer inte ihåg hur långt innan breven kom, men jag har för mig att det inte var så länge kvar till inryck. I brevet uppmanades alla som varit antagna att söka till Ks01. Dom som var på BA12 fick förfrågan om att förlänga sitt kontrakt i 3 mån och detta blev BA99, den sista svenska "Bataljarnen" i Bosnien.

 

Kommer inte ihåg hur det var på BA07. Där skickades ett kompani hem mitt under missionen. Kanske någon annan som vet.

 

Någon som ska med på Ks09? Isf syns vi där.....

Link to comment
Share on other sites

Vi skrev på kontraktet första dagen under utbildningen. Innan dess så finns det väl inget skriftligt i alla fall.. Du är ju inte direkt anställd ännu utan bara uttagen. Du kan ju till och med tacka nej under utbildningen så då borde det gå åt andra hållet också.. Tyvärr.. Vore ju trist om man har ställt in sig på att åka och ordnat en massa och så blir det inget.. Men livet är orättvist och idag ska vi träna på det..

Är du säker på det?

 

Dom gånger jag har varit iväg har kontraktet varit det sista man skrev på.

Om man skriver på kontraktet första dan på utbildningen är det svårt att avbryta om man märker att det inte funkar.

Det är också svårt för förbandet att avskilja någon som man inte vill ha med.

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Om ni som varit iväg ransakar era minnen, så kommer ni säkert ihåg att ni skrivit under 2 avtal. Ett var för utbildningstiden, det andra för utlandstjänstgöringen.

 

Man riskerar alltså att inte få följa med trots att man utbildats, man kan också avstå från att följa med trots att man utbildats.

Link to comment
Share on other sites

Vi skrev på kontraktet första dagen under utbildningen. Innan dess så finns det väl inget skriftligt i alla fall.. Du är ju inte direkt anställd ännu utan bara uttagen. Du kan ju till och med tacka nej under utbildningen så då borde det gå åt andra hållet också.. Tyvärr.. Vore ju trist om man har ställt in sig på att åka och ordnat en massa och så blir det inget.. Men livet är orättvist och idag ska vi träna på det..

dexter du har inte haft en smal skånsk pansar löjtnat som PC va?

"livet är orättvist" känner jag igen.......

Link to comment
Share on other sites

Håvete nu blir man ju störtnojjig. Är det någon som har fakta i fallet och inte bara hörsägen ? Skall de dra ner på personal till 09:an ?

Det jag vet är att en kollega som sökt EW-tropp på både KS09 och KS10 har fått informationen att från en major på Opil att "det är mycket som händer nu i och med besparingarna".

Den information som gått ut från min förbandschef till alla DUC är att man skall dra ner i Kosovo, men ingen kunde få något besked om vilken tidsram man talar om. Innan debaklet med besparingskraven uppifrån, fanns det indikationer på att man i och med eller efter KS10 skulle börja trappa ner med tanke på hur situationen ser ut där nere.

Jag befarar det värsta, speciellt med tanke på att jag bränt en del broar hos pers för att de skulle släppa iväg mig samt även dragit tillbaka min ansökan till nivåhöjande utbildning på grund av att jag ska iväg. Tuff torpedlucka, som man säger. Skulle dock vilja ha ett besked så att man vet om man ska skicka in en ansökan till FS07 istället.

 

Med andra ord finns det ytterst lite riktig information att tillgå. Förmodligen vill man inte släppa något innan det är bestämt att det verkligen blir så.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

får göran p för sig att skicka iväg IA03, till irak, så kommer kosovobataljonen stänga ner.

det var iallafall den infon som viskades i korridorerna under slutövn IA/NL03.

 

inte nog med det, T2 kommer förmodligen att drivas av BFA-anställda om det blir verklighet.

om det är samma situation på P4, vet jag inte men såg att de hade rätt många stamanställda officerare i sina led de också

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg hur det var på BA07. Där skickades ett kompani hem mitt under missionen. Kanske någon annan som vet.

A-Coy på BA07 blev uppsagda under utbildningen, ja det var väl t.o.m. under själva slutövningen om jag inte missminner mig helt. De åkte alltså ner och gjorde sina 3-månader, alltså uppsägningstiden ut. Ingen höjdare precis...

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt att sverige skickar flera missioner dit!

Dags att skicka Ia03 o starta upp i ett bättre behövande land.

Ja, det tycker väl de som tillhör IA03...

 

SWEBAT är väl hyfsat fastbyggt i Kosovo som det är nu, antar att man inte bara drar hem hela bataljonen bara så där? Har ingen aning egentligen, men jag gissar ju att man har någon form av avtal med NATO om det AOR man har.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, helt och hållet min gissning att man inte bara kan dra sig ur hur som helst. Nu är jag inte alls insatt i hur SWEBAT:s uppgifter i Pristina ser ut i dagsläget, efter "övertagandet" av britterna, men jag antar att man inte bara kan lämna provinshuvudstaden hur som helst nu när man har ansvaret över den? Det är väl inte så värst "hett" där, men jag hoppas att KFOR fortfarande gör någon nytta där omkring, annars är det ju ingen mening med bataljonen över huvud taget-

Link to comment
Share on other sites

Någon som ska med på Ks09? Isf syns vi där.....

Det blir 09an för mig, förhoppningsvis i alla fall. Har fått positivt antagningsbesked men iochmed de senaste rapporterna om nedskärningar blir man ju tvungen att byta kallingar och tänka om. Jag har varit otroligt sugen på att åka, blir det inget av för min del vet jag inte vad jag tar mig till!!!

 

Ni som antagits till KS09: har ni fått papper angående hälsotillstånd mm? Jag har bara fått antagningsbeskedet, inget mer. Borde ju komma mer papper i lådan snart. En polare som ska ner på 09 fick ett gäng papper att fylla i för en månad sen, han ska visserligen ligga på ett internationellt MP kompani, det kanske är annorlunda där.

Link to comment
Share on other sites

Hammurabi:

 

Jag har också blivit antagen till 09:an, förhoppningsvis får man åka ner. Har hittils bara fått den gröna lappen som man kryssar i och skriver under, inget mer. Tror vi får mer papper ca 1 månad innnan inryck.

 

Har blivit lite nojjig nu när man hör rykten om besparingar och indragningar till 09:an, har sett fram emot detta ganska länge nu och avsagt mig från praktikplatser o dylikt. Riktigt surt om det inte blir av, men än så länge verkar inget bestämt så man ska inte deppa i onödan. Vilken bef. har du?

Link to comment
Share on other sites

Hammurabi:

 

Jag har också blivit antagen till 09:an, förhoppningsvis får man åka ner. Har hittils bara fått den gröna lappen som man kryssar i och skriver under, inget mer. Tror vi får mer papper ca 1 månad innnan inryck.

 

Har blivit lite nojjig nu när man hör rykten om besparingar och indragningar till 09:an, har sett fram emot detta ganska länge nu och avsagt mig från praktikplatser o dylikt. Riktigt surt om det inte blir av, men än så länge verkar inget bestämt så man ska inte deppa i onödan. Vilken bef. har du?

Tryggt att veta att jag inte är den enda som bara fått de första papprena.

Min bef kommer vara pansarskyttesoldat, oklart vilket komp än.

Ses därnere om allt vill sig väl.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det vara oklart på vilket kompani du hammnar på ? Vilket beffatningsnummer har du?

bef nr 3434.

en polare som är i kosovo nu sa vilket komp det var men jag glömde bort (kan ha nåt med alkoholintaget att göra) breifa mig gärna på vilket komp det kan va.

Link to comment
Share on other sites

Första siffran är kompani

0 = VL = staben

1 = PL = stab&tross

2 = QL = 1 mekskyttekomp

3 = RL = 2 mekskyttekomp

4 = SL = resurskomp

 

Andra siffran är pluton:

0 = kompaniledning

1 = EQ, stab&tross

2 = AQ, 1 skplut

3 = BQ, 2 skplut

4 = CQ, 3 skplut

5 = DQ, 4 skplut (tror det bara är 3 skytteplutoner på ett skyttekompani nu)

 

Tredje siffran är grupp

0 = plutonsledning

1 = EA, 1 skgrp

2 = FA, 2 skgrp

3 = GA, pvrbgrp (men utan pvrb)

 

Du är briefad o klar ;)

Link to comment
Share on other sites

Första siffran är kompani

0 = VL = staben

1 = PL = stab&tross

2 = QL = 1 mekskyttekomp

3 = RL = 2 mekskyttekomp

4 = SL = resurskomp

 

Andra siffran är pluton:

0 = kompaniledning

1 = EQ, stab&tross

2 = AQ, 1 skplut

3 = BQ, 2 skplut

4 = CQ, 3 skplut

5 = DQ, 4 skplut (tror det bara är 3 skytteplutoner på ett skyttekompani nu)

 

Tredje siffran är grupp

0 = plutonsledning

1 = EA, 1 skgrp

2 = FA, 2 skgrp

3 = GA, pvrbgrp (men utan pvrb)

 

Du är briefad o klar ;)

Det tackar vi för.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen ska beslut om hur stor neddragningen blir komma den 1 september.

 

IB2>>> Du har så rätt... Man fick skriva på två kontrakt. Ett för utbildningen och ett för utlandstjänsten.

 

bushman>>> Nope.. Ingen skåning..

 

Förslag ligger på att kvar av "soldaterna" blir sök-. säk-, und- samt en vakt/eskort pluton.

 

Men men.. det är vad min kontakt säger.. Det har visat sig fel förut.. :huh:

 

Lägger till några saker jag glömde.. span- och EOD..

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...