Guest lifhusar Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Någon som sökt KS 07? Har ni någon info om rekryteringsprocessen? Quote
KattenJansson Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 http://www.swedint.mil.se Här står allt du kan tänkas vilja veta. Men det visste du säkert redan. Aktuellt datum för att kunna söka till KS07 borde vara någon gång i höst. Quote
The Swede Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Daniel. KS07 är redan rekryterad och klar. Dom åker ner i höst och rekryteringen var i februari. Lifhusar. Är det något speciellt vad gäller rekryteringsprocessen du undrar över? The Swede Quote
Guest lifhusar Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Ansökningstiden för KS 07 är sedan länge förbi. Ansökningarna skulle vara inne i slutet av feruari, tror jag. Eller var det slutet av mars? Kommer inte ihåg riktigt... Jo, jag har läst på SwedInts respektive Amf 1:s hemsida men jag tänkte om någon hade lite info vid sidan av? Quote
EOD Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Jag har sökt KS07 men jag kommer inte åka ner, ska jobba på Ing2 istället. Nog lika bra det.... Tror inte att KS07 kommer bli någon höjdare. EOD Quote
Guest lifhusar Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Nej, inget särskilt egentligen. Tänkte om de hade några speciella preferenser, eller motsvarande, när det gäller soldaterna de tänker ta ut till missionen. Gjorde själv GU som Jägare (GB). Funderade på om det kan vara en fördel? EOD. Varför ingen höjdare? Quote
The Swede Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Vad man gjort värnplikten som spelar nog inte så stor roll om man sökt som skyttesoldat. Naturligtvis har man väl en liten fördel om man är pansarskytteutbildad men den fördelen är väldigt liten. I stort sett är uttagningen på Swedint ett stort tombola där dom stoppar i alla ansökningar och drar ett gäng. Det du kan göra är att kontakta dom blivande kompanicheferna och prata direkt med dom. Framförallt om du inte blev uttagen men har möjlighet att åka på vakans med kort varsel. Jag har en kompis som är nere nu på KS05 och enligt honom är det mest öken där nere. Skulle lika gärna kunna hyra in ett gäng Securitasvakter som går och svänger med batongen. Har man varit ute förut blir man nog besviken om man åker till Kosovo nu men om det är din första mission så ta chansen och bilda dig en egen uppfattning. The Swede Quote
EOD Posted May 10, 2002 Report Posted May 10, 2002 Ja, du fatta kanske vad jag menar med "Nog lika bra det...." efter det som Swede skriver. Sand, sand, vilket jävla land, dä ä öken! Men en mission är ju alltid en mission, man kommer ju iväg hemifrån om inte annat och blir en livserfarenhet rikare. EOD Quote
Vlad Posted May 15, 2002 Report Posted May 15, 2002 Jag har sökt till KS07... Få se om jag kommer iväg mvh Vlad Quote
2Sharp Posted May 15, 2002 Report Posted May 15, 2002 Jag har en kompis som är nere nu på KS05 och enligt honom är det mest öken där nere.Skulle lika gärna kunna hyra in ett gäng Securitasvakter som går och svänger med batongen. Hej, Är ju nere här med, och det stämmer alldeles utmärkt, här händer inte mycket. Jag trivs dock bra, men... Maila mig gärna om du/ni vill fråga något ([email protected]) Quote
SäkAnd Posted May 20, 2002 Report Posted May 20, 2002 Ang utlandsstjänst, satt och kollade på de olika befattningarna man kunde söka till KS07. Det fanns ju endast en liten beskrivning till varje befattning som inte förklarade tjänsten så värst ingående. Så därför undrar jag om nån vet nåt om t.ex. pansarskytte-tjänsterna. Finns det ngn maximilängd för det? Ligger själv inne med 193 svettiga centimeter som kan vara jobbiga att trycka in i någon form av konservburk. Sen undrar jag om tjänsten Säk.sold. Den informationen var inte tillgänglig när jag tittade. Nån som vet vad det handlar om?? Mvh SäkAnd Quote
The Swede Posted May 20, 2002 Report Posted May 20, 2002 Hehehe. Jag har gjort 10 månaders GU samt 7 månaders utlandstjänst som PskgruppC. Dessutom har jag gjort 7 månaders utlandstjänst som Pbvskytt. Jag mäter 195cm i strumplästen så det är bara en fråga om vilja. The Swede Quote
SäkAnd Posted May 20, 2002 Report Posted May 20, 2002 Det finns alltså ingen maximilängd då?! Vad är din personliga erfarenhet av det då? Tycker du det är krångligt eller på annat sätt störande med längden som psk? Jag sökte tjänsten som ksp-skytt men det är väl lika för alla befattningar. mvh SäkAnd Quote
The Swede Posted May 21, 2002 Report Posted May 21, 2002 Det är ingen större fara att vara 190-195cm lång som pansarskyttesoldat. Blir lite trångt om knäna ibland men i övrigt är det helt ok. Om du hamnar i en Pbv så är det inga problem med takhöjden utan man sitter helt ok. Oftast kör man med stridsluckorna öppna också så då blir det ännu bättre plats. Åker du SISU så får man sitta och huka lite för den har lägre takhöjd, det är dock bra att ha långa ben i SISU för den är så jävla hög The Swede Quote
Recommended Posts