Jump to content

Recommended Posts

Jag har sammanställt en lista på dom platser som jag tycker kan vara värda ett besök i Kosovo. Kom gärna med fler förslag på platser att besöka när man är på mission och får tid och möjlighet att se sig om..

Historiska byggnader

Kloster:

Peć

Visoki Dečani

Gračanica

Devič

Holy Archangels Monastery

Banjska

Sokolica

Borgar:

Novo Brdo

Norr om Mitrovica finns borgen Zvečan, och i Prizren finns det en borg. Går dessa att besöka?

En kilometer väster om Gračanica finns utgrävda ruiner av den romerska staden Ulpiana.

Naturupplevelser:

”Lion” (väg), med skidorten Brezovica.

”Elephant” (vägen väster om Peć). Det ska finnas vattenfall i området.

Grottan i Gadime.

Har gjort 3 missioner i Kosovo och har bara sett Klostret i Gracanica av det som listas ovan. Hade tydligen bara tid med det :)

Men jag har sett vaktkuren på Camp Gripen, Camp Razorback, Camp Bifrost, C1, C2, Gate 4, Station Central, Spybar, VCP1, VCP2, VCP5 Tango 01, Tango 02 och linje 1 samt den kuren på berget vid flygplatsen som jag glömt namnet på. Den sistnämnda var det bäst utsikt ifrån. Dit kan man åka om man vill.

Värt att se o göra

Monumentet vid Gazimesta

Hela Lion road sommartid

Mother Theresa street

Käka glass på Felini

Ta en promenad i Germia parken upp för Tomoahawk hill och se på minfälten

Besöka platser där gamla camper låg, CV, Ville etc

Värt att se o göra (sic!)

...

Ta en promenad i Germia parken upp för Tomoahawk hill och se på minfälten

...

Nu har väl mycket hänt sen jag var i Kosovo senast, men att släntra upp till Tomahawk Hill och titta på minfälten låter som en särdeles dum idé.

På min tid var det Verboten och med goda anledningar. Hittades inte bara minor utan även annan OXA där omkring.

Med risk för att skjuta ut mig själv ur tråden, men jag föredrar ca 10km till Kosovo. I vertikalen hållandes ca 900km/t SÖ riktning.

Ok, Pec, Graca, Novo Brdo är värt besök.

edit: Tomahawk Hill var (borde vara) strengt verboten. Är det inte längre?

Edited by Apone

Håller du dig bara på vägen så är det inga problem. Dock rekommenderas inte att avvika från sagda väg och ge sig in i skogen då det som sagt ligger div pang pang kvar i marken.

Och när du väl kommer upp till toppen så notera de avskjutna trätopparna.

Kosovos högsta berg håller jag med att det är en sevärdhet. Dardania tunneln är mer en upplevelse än en sevärdhet. :Malaj:

Hund flockarna i Pristina är kanske lite mindre nu för tiden? Enda gången jag gjorde mantelrörelse under hela ks07. (utan för skjutbanor, patron ur lådor mm.)

Även Romernas "bostäder" i Preoce är något folk borde se innan de börjar klaga på tillvaron här hemma. Så fördjävligt ut.

Edited by FCR2

Preoce... mmm... Hade glömt denna underbara plats på jorden. Vi brukade tråka en kollega som varit i Kosovo tidigare med att han med högsta sannolikhet skulle köpa en sommarstuga i Preoce och bosätta sig där. Jag har några bra bilder därifrån som fick en att uppskatta en dragig och lyhörd barre.

En "upplevelse" i sammanhänget är ett besök på Kosovo Alpha eller batterifabriken i Mitrovica.

Faktiskt tycker jag att det fanns mycket vacker/sevärd natur i Kosovo om man bortser från nedskräpning m.m. Dalar, raviner, berg och kullar gör landskapet mer levande än svenskt dito med tallskog.

Mitrovica, Pristina och "triaden" skulle jag vilja besöka igen såhär 12 år senare. Bara för att se hur det ser ut nuförtiden.. Gate 4 och Bifrost skippar jag helst.

batterifabriken i Mitrovica.

Oj vad ihärdigt ryktet "inte skaffa barn på 2 år" var.. :rolleyes:

• 1 month later...

Är det någon som vet var man kan se vilda sköldpaddor i närheten av Pristina?

Fanns längs med BEAVER (vägen mellan Pristina och Gate 4), så jag misstänker att de finns lite varstans i terrängen.

Förresten, finns Fjolla-skylten där man svänger av HAWK för att (via RAT) komma till CV kvar?

• 3 weeks later...