Jump to content

Recommended Posts

vet folk som har hatt x-5-5 men ändå kommit med ner pga det var duktiga pbvfö och liknade.

ytterst få dock men jag tror att de kollar mer på ålder och arbetslivserfarenhet,

än vad din döve fanjunkare tyckte om dig för tio år sen.

10-5-5 och de var duktiga pbvförare? Varför fick de i så fall så pass låga betyg kan man ju undra? :navy:

för att de kanske hade bättre utbildningar i det civila än deras vpl chf?

eller satt på majorens dotter.

tro inte bara för att man kämpar som en gnu under gu, att man automatiskt får X-7-7.

 

har upplevt det själv och det är ta mig fan inte roligt när din vpl fk hatar dig som pesten, och bara vill jävlas med en,

medan man har bra kontakt med kc/bat-chf motsvr

 

FM har inte samma betygssystem som skolan.

och FM är inte en plats där demokrati är något som man tar överdrivet mycket hänsyn till.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok... Jag har ingen aning om hur det ser ut på alla regementen, men jag vet i alla fall hur det var på P4. Skötte man sig hyfsat och jobbade på i "normal" takt, så visst fick man bättre betyg än X-5-5...

 

Dock kan jag tänka mig att liknande arbetsinsats på t.ex. KJ eller andra mer krävande förband inte skulle räcka speciellt långt. På P4 var det i alla fall många lökar som fick X-7-7, när jag låg inne.

Link to comment
Share on other sites

@ Mårten

 

jag fick för mig att det var så att om man skrev på ett kontrakt på ett år så skulle man stå i ber i ett år.....

 

det är ju bra att man kan bryta kontrakt bara för att man ändrat sig litegrann under tidens gång men jag hoppas innerligt att du är lätt att ersätta i ditt ber förb....

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

På P4 var det i alla fall många lökar som fick X-7-7, när jag låg inne.

Om nu betygen skiljer sig så från förband till förband och även inom kompanier så borde sifferbetyget kompletteras med ett medelvärde för den specifika befattningen det utbildningsåret på det förbandet. Det är ju lite skillnad att ha X77 på en pluton där 75% har det eller vara den enda på en annan pluton med X77. På min pluton var det inga lökar som fick X77 vill jag lova. X77 är och skall vara ett mycket bra betyg.

Link to comment
Share on other sites

Ok... Jag har ingen aning om hur det ser ut på alla regementen, men jag vet i alla fall hur det var på P4. Skötte man sig hyfsat och jobbade på i "normal" takt, så visst fick man bättre betyg än X-5-5...

 

Dock kan jag tänka mig att liknande arbetsinsats på t.ex. KJ eller andra mer krävande förband inte skulle räcka speciellt långt. På P4 var det i alla fall många lökar som fick X-7-7, när jag låg inne.

jepp min erfarenhet i betygsättning kommer också från P4.

 

men det är som sagt lite skillnad om man ligger på psk eller på trossen.

de förare som jag vet hade typ X-5-5 kom ner på vakansplatser, via goda kontakter.

 

modell: OK kille är en lök men han kör pbv som en gud, dessutom har enkelt att åka med på mission pga íngen familj och lätt att få ledigt från jobb.

 

vi snackar ju om hur samhället i stort ser ut, goda kontakter ger dig istort sett vad som helst, hörde jag skandia någon?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara omöjligt att få utlandstjänst om man har befatningen bevaknings/insatssoldat... eller? finns det någon som har varit bevakningssoldat? och ändå åkt?

 

All verkar vara skyttesoldater och pansar...nåja...jag kan inte mycket om detta :lala: men skulle vilka veta mer...

 

MVH

Enver

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur det ser ut för beredskaps/insats folk. Men ä man signalist med förarbevis lastbil så har man sin lycka gjord. Verkar vara ont om såna som söker samtidigt som det är relativt gott om platser. Kan ha att göra med att dom flesta vill ta del av action på ett mer påtagligt sätt som pansarskytte. Att vara utbildad på signalmaterial i pansarskytte räknas inte, utan det ska vara riktiga signalister, d.v.s utbildade av riktiga signalstyrkorna (S1/S3).

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara omöjligt att få utlandstjänst om man har befatningen bevaknings/insatssoldat... eller? finns det någon som har varit bevakningssoldat? och ändå åkt?

 

All verkar vara skyttesoldater och pansar...nåja...jag kan inte mycket om detta  :lol: men skulle vilka veta mer...

 

MVH

Enver

Inget är omöjligt. Till att börja med så kan man se till att hålla sig uppdaterad på nätet om när det är rotationer och dyl på de olika styrkorna och beredskaps förbanden. Ofta blir det väldigt snabba ryck då vakanser ska tillsättas om man då ringer till de kontakt personer som finns utsatta så ökar möjligheterna. Ingen blir uttagen om man sitter tyst på pojkrummet. Sen så kan det vara idé att söka till de beredskapsförband som finns. Även om de inte omedelbart kommer iväg så knyter man värdefulla kontakter. Har man väl kommit in i systemet så blir det betydligt enklare att komma iväg. Det är en relativt liten klick personer där alla känner alla. Speciellt på befälsnivå.

 

Sen ska man inte stirra sig blind på vad man har för befattning i lumpen, jag känner till ett antal personer som har haft div udda befattningar i lumpen och ändå kommit iväg. Som exempel kan vi ta en SISU förare som gjorde lumpen som brandman på muskö basen. Han hade iofs varit med i HV, men hur det räknas vid en uttagning vet jag inte. Vid min senaste utb på SISU inför IA03 var det rätt många som inte hade tungt lastbilskort. Det är ett "önskemål" och inte ett krav som är hugget i sten. Så man kan söka befattningar som inte matchar, i vissa fall kanske det är befattningar som är så ovanliga att väldigt få behöriga kan söka och då har man en chans.

 

Tillslut! ring till era gamla lumpen befäl. De känner garanterat nån som tillhör nått förband som ska iväg. Om ni har gjort ett bra intryck så kanske ni får ett nummer att ringa och vipps så befinner ni er i gröna kläder igen....

Link to comment
Share on other sites

Det är en relativt liten klick personer där alla känner alla

 

Du skull vilja säga som jag .. det är inte speciellt annorlunda att söka FN tjänst jämfört med att söka vanliga arbeten. Kontakter räknas alltid.

 

Hv kan ibland vara en merit, ibland inte. Det där är högst personligt för dom som plockar ut. Om du har gjort din tid på någon av de mer aktiva Hv Instatsplutonerna så kan du ibland ligga bättre till (för att det ställs högre krav på fysik och utb. på de flesta av dom) .... har du å andra sidan gjort en massa tid på HvSS så kan det vara dåligt, för det tolkar en del som att du är en vapengalning. Om inte annat så tolkar dom det som att du lärt dig fel saker eftersom Hv och Armén inte nödvändigtvis lär ut samma saker.

Jag tänker inte lägga nån värdering i det där själv, för då tror jag det blir krig på det här forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...