Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 158
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan man ringa Swedint o förklara att man vill åka med Vpl förmåner???  :sniper:  :uzi

 

//FBS

Är du inte klok!!? Det är ju- delvis- på grund av den höga lönen man åker ner ju ;) B)

 

Hursomhellst är det inte värt att riskera huvudet för futtiga 66/dag, fast det är klart, om man får fria hemresor nästan varje helg är det väl rätt bra lön.... :P

 

Vad har du sökt för tjänster förresten? Själv sökte jag 1. Säk-gruppchef 2. Stf. SÄK-GB 3. Pansarskyttesoldat/KSP-skytt

Link to comment
Share on other sites

Kan man ringa Swedint o förklara att man vill åka med Vpl förmåner???  :uzi  :ak:

 

//FBS

Är du inte klok!!? Det är ju- delvis- på grund av den höga lönen man åker ner ju ;) B)

 

Hursomhellst är det inte värt att riskera huvudet för futtiga 66/dag, fast det är klart, om man får fria hemresor nästan varje helg är det väl rätt bra lön.... :P

 

Vad har du sökt för tjänster förresten? Själv sökte jag 1. Säk-gruppchef 2. Stf. SÄK-GB 3. Pansarskyttesoldat/KSP-skytt

hoj...

 

är väl enda sättet o få åka känns det som..

 

tog nästan samma tjänster

1 Säk-Gruppchef 2 Stf Säk-GruppChef 3 Spaningsoldat/KSP skytt

 

hade åkt med halva arvodet utan att tveka.. :sniper:

 

//FBS

Link to comment
Share on other sites

Ganska stora neddragningar på antalet tjänster väntas redan till KS09. Bli inte förvånade om det ändras snart på hemsidan.. Eller man kanske snarare ska bli förvånad om dom hänger med i svängarna på hemsidan..

Link to comment
Share on other sites

//FBS

Är du inte klok!!? Det är ju- delvis- på grund av den höga lönen man åker ner ju ;) B)

 

Hursomhellst är det inte värt att riskera huvudet för futtiga 66/dag, fast det är klart, om man får fria hemresor nästan varje helg är det väl rätt bra lön.... :P

 

Och jag som trodde att ni vill åka ner för fredens skull?!! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

//FBS

Är du inte klok!!? Det är ju- delvis- på grund av den höga lönen man åker ner ju ;) B)

 

Hursomhellst är det inte värt att riskera huvudet för futtiga 66/dag, fast det är klart, om man får fria hemresor nästan varje helg är det väl rätt bra lön.... :P

 

Och jag som trodde att ni vill åka ner för fredens skull?!! :-(

tjena...

 

just därför jag kan åka med enbart halva arvodet utan att tveka... :ph34r:

 

 

//FBS

Link to comment
Share on other sites

Ja har fått uppfattningen att om även om man varit GB (eller högre) som Vpl så är det ingen idé att söka det på sin första mission ändå.. stämmer detta? För i så fall borde man ju ha större chans om man söker till "vanlig soldat". Rätta mig om jag är ute och cyklar...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Ja har fått uppfattningen att om även om man varit GB (eller högre) som Vpl så är det ingen idé att söka det på sin första mission ändå.. stämmer detta? För i så fall borde man ju ha större chans om man söker till "vanlig soldat". Rätta mig om jag är ute och cyklar...

Stämmer ganska bra. Grpch och över är oftast folk som är lite äldre än resten och har arbetslivserfarenhet motsv. Samt att de oftast har varit ute förr.

Link to comment
Share on other sites

Ja har fått uppfattningen att om även om man varit GB (eller högre) som Vpl så är det ingen idé att söka det på sin första mission ändå.. stämmer detta? För i så fall borde man ju ha större chans om man söker till "vanlig soldat". Rätta mig om jag är ute och cyklar...

hur är det med graderna inom utlandsstyrkan?

är man kapten men söker en tjänst som är klassad som menig, så får man väl rimligen inte behålla sin grad?

 

anledningen jag frågar är viss oenighet inom HQ-coy på NL03 ang detta ämne.

stf KC lät folk behålla sina grader, som de tillkämpat sig inom FBU och hv under utbildningen, vilket resulterade i vissa aggresioner hos de få yxor vi hade på kompaniet.

 

vissa grupper hade fler befäl än meniga, vilket ledde till viss förvirrig.

jag menar en fk-grad som du har läst till dig på en brevkurs kan väl för f-n inte jämställas med en fk med utb från MHS?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

De ENDA som behåller sin grad inom Utlandstjänsten oavsett beffatning är Yoff/Roff.

Resten har grader efter beffatning i U-styrkan, oavsett vilken grad de hade under lumpen eller har i Hemvärnet och FBU.

Link to comment
Share on other sites

Skickade just iväg en elektronisk ansökan.

 

1# Säk-grg

2# Pskytte-ksp

3# Lastbilsförare

 

Tror knappast att jag kommer med detta år heller men det skadar väl inte att söka iaf.

 

Detta är för övrigt mitt första inlägg med mitt andra nick. Hette Gone_Crazy förut men kommer f-n inte ihåg mitt lösenord. Kommer inte åt mailen jag angav heller så det verkar vara torsk på den fronten. Så då är man väl tvungen att fixa ett nytt nick... :((

Edited by Helmersson
Link to comment
Share on other sites

Då var det forhoppningsvis dags för mission igen.

 

#psk/ksp

#pbv-skytt

#stf-grpch

 

Vad sägs om den raden? ;)

Ganska brett spektrum av tjänster. Ångrar dock att jag sökte pbv-skytt.

Vill inte åka som det igen. Pebborna används knappt..."På min tid" fanns skyttevagnar men numera är det bara stri-vagnar...o hur kul e det?

 

Känner dock på mig att jag (trots goda vitsord) inte kommer med.

Dåligt med kontakter på LG! =(

Undrar hur mycket de tar på vitsord o hur mkt på kontakter. Mina egna erfarenheter säger att kontakter är A och O!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Detta är för övrigt mitt första inlägg med mitt andra nick. Hette Gone_Crazy förut men kommer f-n inte ihåg mitt lösenord. Kommer inte åt mailen jag angav heller så det verkar vara torsk på den fronten. Så då är man väl tvungen att fixa ett nytt nick...  :baskerPa:

Du kunde ha frågat oss.

Maila vilket användarnamn Du har samt med vilken mailadress Ditt konto är kopplat mot, till stabensnabela.gifsoldf.com så byter vi det.

 

Detta står i SoldF FAQ ..dock har vi inte hunnit få upp den länken igen efter uppgraderingen, vilket vi ber om ursäkt för.

 

 

/BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur mycket de tar på vitsord o hur mkt på kontakter. Mina egna erfarenheter säger att kontakter är A och O!

Förmodligen stämmer det, kontakter är det som oftast gäller om man inte har någon specialkompetens.

 

De ENDA som behåller sin grad inom Utlandstjänsten oavsett beffatning är Yoff/Roff. Resten har grader efter beffatning i U-styrkan, oavsett vilken grad de hade under lumpen eller har i Hemvärnet och FBU.

Vet att detta varit uppe förut, men någon äldre yxa kan väl bekräfta eller dementera detta. Jag har för mig att man på under de första Balkan-missionerna hade kvar "sin" grad sen lumpen? Då kunde t.ex. en SISU-förare vara fänrik. Eller är det helt fel information jag kommer med?

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på vilka befattningar som bemannar sjuktransporten?

 

 

MH701 C Sjuktransportgrupp

VS751 Sjuksköterska

MH841 Plutonsjukvårdare

MH908 Sjukvårdsman/bandvagnsförare

MH900 Sjukvårdsman/SISU-förare

 

Är det alla dem, eller ska sjuksköterskan och plutonsjukvårdaren bort?

Och varför finns ingen befattning som heter Stf C Sjuktransportgrupp?

 

Edit: stavning

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

På Sjvtpgrp (Sierra Tango) finns följande befattningar:

 

MH701 C Sjuktransportgrupp

VS751 Sjuksköterska

VU850 Undersköterska/ambulans

 

samt en utav nedanstående beroende på fordon. (Dock ej vid användande av "softskinsjvtpfordonet" då föraren utgår)

MH908 Sjukvårdsman/bandvagnsförare

MH900 Sjukvårdsman/SISU-förare

 

Ingen stf sjvtpgrpC, inget behov.

 

Plutonsjv tjänstgör inte normalt på ST-vagnarna.

Link to comment
Share on other sites

Vet att detta varit uppe förut, men någon äldre yxa kan väl bekräfta eller dementera detta. Jag har för mig att man på under de första Balkan-missionerna hade kvar "sin" grad sen lumpen? Då kunde t.ex. en SISU-förare vara fänrik. Eller är det helt fel information jag kommer med?

Du är inte helt ute och cyklar.

På 10:e/BA01 fick vi behålla våra grader i det fall de var högre än vad befattningen sa.

Således var jag överfurir som stf grpch och min gruppchef var VO/Fk

 

The Swede :dong:

Link to comment
Share on other sites

De ENDA som behåller sin grad inom Utlandstjänsten oavsett beffatning är Yoff/Roff.

Min polare är RO FK, på IA02 var han skyttegrpC och där fick han snällt bli furir, det hade vi många goda skratt åt. På IA03 får RO iaf behålla.

Link to comment
Share on other sites

Vet att detta varit uppe förut, men någon äldre yxa kan väl bekräfta eller dementera detta. Jag har för mig att man på under de första Balkan-missionerna hade kvar "sin" grad sen lumpen? Då kunde t.ex. en SISU-förare vara fänrik. Eller är det helt fel information jag kommer med?

Du är inte helt ute och cyklar.

På 10:e/BA01 fick vi behålla våra grader i det fall de var högre än vad befattningen sa.

Således var jag överfurir som stf grpch och min gruppchef var VO/Fk

 

The Swede :unsure:

Men HELT ute och cyklade var jag väl inte då? Stämmer ju till viss del, nu är det ju furirs grad som gäller för stf grpch och sergeant för gruppchef, såvida man inte nu är YO eller RO.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar på vilka befattningar man ska söka.

Tyvär känns det som man har lite fel militär bakgrund för att söka till ks10. var klargöringssoldat vilket kanske inte är det främsta behovet av nere i kosovo.

 

När jag ändå är igång och skiver inlägg, någon som kan hjälpa mig hitta befattningarna till SWAFRAP.

Link to comment
Share on other sites

Angående grader, så är det inte direkt att de antar YO/RO till vilka befattningar som helst. Jag sökte C Repgrupp (vill meka själv rätt mycket), men på kompanichefsnivå tyckte de att de skulle se konstigt ut med en Lt. som gruppchef och kanske en Fk. som stf plutonschef. För att kolla systemet erbjöd jag mig att gå ner i grad temporärt för att få den tjänst jag sökt, men det ville de inte alls höra talas om. (Off topic: Vad tusan skulle en "motsatt" baccisgrad kallas?)

Som det var nu blev jag "övertalad" till ett stf plutonchefsjobb istället.

 

Med andra ord kan man som Kn söka psksold, men utsikterna att hamna där är små, man gör bättre nytta någon annanstans.

 

Låt oss hoppas bara att de lösa ryktena jag hört både inom och utom "systemet" att man ska halvera styrkan i och med KS09 på grund av ekonomin är felaktiga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...