Perman Posted October 31, 2024 Report Posted October 31, 2024 (edited) En 18 min youtube video med den första ukrainska recensionen av PBV 302 och som visar hur ukrainska soldater utbildas på vagnen i Sverige. Siktet till automatkanonen medger även att luftmål kan bekämpas. 8 sk/sek med 20 mm Hispano Suiza kanonen torde betyda att en 30 skotts kassett töms på under 4 sek, och man ska medföra 10 kassetter. Ändå är eldhastigheten sänkt från 700 sk/min på akan m/47C till 480 sk/min på akan m/47D som är den version som sitter på vagnarna. Eftersom automatkanonen härstammar från 30-talet så har den förstås väsentligt lägre prestanda än t ex 20 mm Rheinmetall Mk 20 Rh-202 som sitter på den tyska Marder IFV. Den automatiska översättningen till svenska är väl så där. Har inte provat att översätta till eng men möjligen bättre då. Googlat: Quote Utbildning i markstyrkorna sker enligt schemat för teori - simulatorer - praktik. Detta gäller även västerländska vapen, i synnerhet den svenska pansarbandvagnen PBV 302. Militär personal som just nu genomgår utbildning har redan stridserfarenhet på sovjetiska BMP och säger att den svenska maskinen är mycket kraftfullare och mer bekväm. För mer information om utbildningen av förarmekaniker och skytteoperatörer i markstyrkorna på pansarvagnen PBV 302, se videon. Svensk pansarbandvagn PBV 302 i Ukraina. Den första stora recensionen | Utbildning av besättningar inom markförsvaret /Per Edited October 31, 2024 by Perman Quote
Hans S Posted October 31, 2024 Report Posted October 31, 2024 Såg jag rätt, har de fortfarande svenska nummerskyltar? MVH Hans Quote
Rauta Posted November 1, 2024 Report Posted November 1, 2024 Utbildningen skedde väl troligtvis i Sverige, och då har väl vagnarna fortfarande svenska regskyltar antar jag. Quote
Hans S Posted November 1, 2024 Report Posted November 1, 2024 Kan så vara men jag tittade om och efter 10:31 ser man en vägskylt som inte verkar vara svensk. Och om det vore i Sverige varför har man id-markeringar på vagnen? Jag tittade bara om till just 10:31. MVH Hans Quote
brr-546 Posted November 25, 2024 Report Posted November 25, 2024 On 11/1/2024 at 7:10 AM, Rauta said: Utbildningen skedde väl troligtvis i Sverige, och då har väl vagnarna fortfarande svenska regskyltar antar jag. Med tanke på att det visades ett antal filmer på transport mot Ukraina tidigare så är jag inte så säker på det. Övningsfältet ser ut att vara mer österut än de jag övat på hemma i Svedala. Quote
Perman Posted November 28, 2024 Report Posted November 28, 2024 (edited) Ett klipp på en tågtransport med 50 PBV 302 som rullar genom järnvägsstationen i Dresden har postats på X. Eftersom det är nästan 3 dygn sedan det som visas inträffade så kan det väl inte vara nån fara att posta länken till klippet. Annars får moderator ta bort inlägget. Nån som kan säga vad detta är för variant av PBV 302 som kameran försöker zooma in på vid 0:58? Vagnen förekommer även ett par ggr tidigare (utan inzoomning). Den verkar bl a ha fått nån sorts påbyggnad på taket. Deutsch-Ungarische Freundschaft på X /Per Edited November 28, 2024 by Perman Quote
Peo Posted November 29, 2024 Report Posted November 29, 2024 7 hours ago, Perman said: Ett klipp på en tågtransport med 50 PBV 302 som rullar genom järnvägsstationen i Dresden har postats på X. Eftersom det är nästan 3 dygn sedan det som visas inträffade så kan det väl inte vara nån fara att posta länken till klippet. Annars får moderator ta bort inlägget. Nån som kan säga vad detta är för variant av PBV 302 som kameran försöker zooma in på vid 0:58? Vagnen förekommer även ett par ggr tidigare (utan inzoomning). Den verkar bl a ha fått nån sorts påbyggnad på taket. Deutsch-Ungarische Freundschaft på X /Per Gissning stridledningspbv eller sjuktransport. 1 Quote
madman Posted November 29, 2024 Report Posted November 29, 2024 (edited) 10 hours ago, Perman said: Ett klipp på en tågtransport med 50 PBV 302 som rullar genom järnvägsstationen i Dresden har postats på X. Eftersom det är nästan 3 dygn sedan det som visas inträffade så kan det väl inte vara nån fara att posta länken till klippet. Annars får moderator ta bort inlägget. Nån som kan säga vad detta är för variant av PBV 302 som kameran försöker zooma in på vid 0:58? Vagnen förekommer även ett par ggr tidigare (utan inzoomning). Den verkar bl a ha fått nån sorts påbyggnad på taket. Deutsch-Ungarische Freundschaft på X /Per Sjuktransporter hade väl inte vapenhuven. Nej jag tror det är radiolänk pbv 3024. Den som zomas in hade väl även masten liggande på överbyggnaden. Eller så var det någon av de andra som passerade. 20 st radiolänk pbv 3024 tillverkades. Allt enligt SPHF. Där kan du titta på bilder hur den är byggd. https://www.sphf.se/svenskt-pansar/pbv-302-uppropet/pbv-302-artikelserie-i-pansar-del-6/ Kom på en sak. En del pbv 302 var beväpnade även med ksp 58 på vapenhuven. Men det är väl inget som vi skickat? Fick patg203/4 dessa vapenhuvar istället? Finns även där någon bild på dessa hos SPHF men den är inbyggd. Det fanns väl även fristående ksp 58 på skena till akanröret. Edited November 29, 2024 by madman 1 Quote
FurirJönsson Posted November 29, 2024 Report Posted November 29, 2024 Ksp 58 på eldröret var på min tid ett sättet markera eldgivning när det var llsskjutningsövning. Jag vet inte hur det var monterat osv. 1 Quote
madman Posted November 29, 2024 Report Posted November 29, 2024 (edited) 10 hours ago, Peo said: Gissning stridledningspbv eller sjuktransport. Från C versionens olika modeller hade man tydligen en mindre låda baktill på taket till vagnen. Den var till för antenner och kopplingar. Men var inte lika stor som de vi såg på tåget. Bild på den finns även med på länken från sphf. Edited November 29, 2024 by madman Quote
weekendwarrior Posted February 9, 2025 Report Posted February 9, 2025 C-vagnarna hade på Balkan ett tilläggskyddspaket monterat, med en splitterliner på insidan och ett extra lager keramiskt pansar på utsidan. Vissa hade även en stor förvaringslåda på frontpansaret. Det fanns även vapenhuvar med extrapansar, men jag är osäker på om dessa användes på C-vagnarna eller endast på de pansarterrängbilar som tornet användes på. Jag har inte sett några bilder på vagnarna som levererats till Ukraina som visar någon av här nämnd extrautrustning. Någon här som vet mer om detta och kanske även skälen bakom? Quote
Chassi Posted February 11, 2025 Report Posted February 11, 2025 On 2/9/2025 at 3:47 PM, weekendwarrior said: C-vagnarna hade på Balkan ett tilläggskyddspaket monterat, med en splitterliner på insidan och ett extra lager keramiskt pansar på utsidan. Vissa hade även en stor förvaringslåda på frontpansaret. Det fanns även vapenhuvar med extrapansar, men jag är osäker på om dessa användes på C-vagnarna eller endast på de pansarterrängbilar som tornet användes på. Jag har inte sett några bilder på vagnarna som levererats till Ukraina som visar någon av här nämnd extrautrustning. Någon här som vet mer om detta och kanske även skälen bakom? Att C versionen är eller var i relativt litet antal i det stora hela, de försvinner i mängden. Quote
madman Posted February 13, 2025 Report Posted February 13, 2025 On 2/11/2025 at 8:00 PM, Chassi said: Att C versionen är eller var i relativt litet antal i det stora hela, de försvinner i mängden. Vet inte om alla ca 50 talet C vagnarna har behållits. Men dessa och specialvagnar har behållits. Uppgifterna varierar om att vi skickat 180-200 st som ska vara vårt kvarvarande beståndet av pbv302. Har däremot sett bilder på förstärkta skydd efter sidorna. Som galler liknande M113 har fått. Även någon annan variant. Sedan skulle det inte vara svårt att bygga till bättre skyddade lådor i fronten. Men några skyddsplåtar till vapenhuven har jag inte hittat. Quote
Peo Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 Svenska bandvagnarna sågas i ukraina Från SvD så säkerligen bakom betalvägg men i korthet: De är långsamma, framförallt i terräng De går sönder väldigt mycket Får väl sägas att inget av de punkterna torde komma som någon nyhet. Det är ett fordon från 60 talet trots allt. Misstänker att mycket av de M113 de fått som i stort är jämförbar trots allt har varit av nyare produktion och antagligen använt senare än våra pbv302, därav kanske inte samma kritik där men kan ju missat det förstås. Quote
TKraften Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 14 minutes ago, Peo said: Svenska bandvagnarna sågas i ukraina Från SvD så säkerligen bakom betalvägg men i korthet: De är långsamma, framförallt i terräng De går sönder väldigt mycket Får väl sägas att inget av de punkterna torde komma som någon nyhet. Det är ett fordon från 60 talet trots allt. Misstänker att mycket av de M113 de fått som i stort är jämförbar trots allt har varit av nyare produktion och antagligen använt senare än våra pbv302, därav kanske inte samma kritik där men kan ju missat det förstås. Läste artikeln och värsta är motorn för den är för svag. Soldater väger mer nuförtiden pga buret skydd och sen har man med sig utrustning. Sen har man gjort förstärkningar som tynger ner vagnen. Sen när vagnen får möta Ukrainas leriga gjord blir den väldigt långsam och enligt artikel kan max farten bli så låg som 20km/h och då blir vagnen ett lätt offer för FPV drönarna. Det Ukraina bör göra är helt enkelt montera på ett när lv skydd mot drönarna eller ha med sig egna motdrönare som kan skickas upp. Alternativt ha lucka på taket och där har du en takskytt med special hagelgevär samt med tungstens hagel patroner. //TF Quote
Chassi Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 38 minutes ago, TKraften said: Det Ukraina bör göra är helt enkelt montera på ett när lv skydd mot drönarna eller ha med sig egna motdrönare som kan skickas upp //TF Gillar din övertro på när-lv mot drönare och anti-drönar-drönare. Förhoppningsvis fick man det klart för sig när ukrainarna var på utbildning i Sverige att vagnen kräver dagligt underhåll för att övht fungera. Några dagar utan tillsyn straffar sig snart. Å andra sidan är nog inte vagnen så mycket sämre än mycket utav det andra de använder från samma tidsepok. Quote
TKraften Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 1 hour ago, Chassi said: Gillar din övertro på när-lv mot drönare och anti-drönar-drönare. Ja chansen för överlevnad kan ju knappast minska med ett fordonsburet anti drönar system. 1 hour ago, Chassi said: Förhoppningsvis fick man det klart för sig när ukrainarna var på utbildning i Sverige att vagnen kräver dagligt underhåll för att övht fungera. Några dagar utan tillsyn straffar sig snart. Fast troligtvis är vagnarna för skadade av att stå förvarade under en lång tid och tillgpng till reservdelar är nog knapert. 1 hour ago, Chassi said: Å andra sidan är nog inte vagnen så mycket sämre än mycket utav det andra de använder från samma tidsepok. Nej kan man bara byta motor till ngt starkare + ngn form av åtgärd mot drönare + lite tilläggskydd så lär ju vagnen kunna röja på speciellt i urbaniserad strid där är pbv 302 är överlägsen stridsfordon 90. //TF Quote
Chassi Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 3 hours ago, TKraften said: Nej kan man bara byta motor till ngt starkare + ngn form av åtgärd mot drönare + lite tilläggskydd så lär ju vagnen kunna röja på speciellt i urbaniserad strid där är pbv 302 är överlägsen stridsfordon 90. //TF Den är inte överlägsen strf90 någonstans, vare sig operativt eller taktiskt. Quote
TKraften Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 2 minutes ago, Chassi said: Den är inte överlägsen strf90 någonstans, vare sig operativt eller taktiskt. När du kör fram med vagnen runt en husknut så kan du verka nästan direkt med kanontornet medan stridsfordon 90 måste visa hela sidan för kunna verka med sitt torn. Detta anser jag är en taktiskt fördel i urbaniserad terräng. //TF Quote
AR123456789 Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 Just now, TKraften said: När du kör fram med vagnen runt en husknut så kan du verka nästan direkt med kanontornet medan stridsfordon 90 måste visa hela sidan för kunna verka med sitt torn. Detta anser jag är en taktiskt fördel i urbaniserad terräng. //TF Du tycker att den lilla fördelen uppväger de andra massiva nackdelarna som Pbv 302 har jämfört med Strf 90? Quote
TKraften Posted March 1, 2025 Report Posted March 1, 2025 1 hour ago, AR123456789 said: Du tycker att den lilla fördelen uppväger de andra massiva nackdelarna som Pbv 302 har jämfört med Strf 90? Ja det tycker jag. PV vapen slår ändå igenom på fronten på en stridsfordon 90 och att då kunna visa minsta möjliga frontyta i en stadsnära strid kan vara det som skiljer allt. //TF Quote
Perman Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 (edited) Det visade sig vara desinformation eller s k maskirovka. Jonas von Matern avfärdar på FB påståendet att man i Ukraina skulle vara missnöjd med PBV 302. Quote Jonas VM · NEJ! Svenska bandvagnar sågas inte i Ukraina! Det här är andra gången som samma journalist från SVD skriver en artikel om hur svenska stridsfordon inte fungerar eller inte är uppskattade av soldaterna. Han skrev en likadan artikel om CV90 när han första gången lyckades träffa brigaden som hade dem då. https://www.svd.se/.../svenska-bandvagnarna-sagas-i... Han har även skrivit en artikel där han uppmärksammade en insamling som nu, mer än 1,5 år senare fortfarande inte lett till det som pengarna skulle användas till. Han har nu beslutat sig för att såga mer av det svenska bidraget, våra 50 år gamla PBV 302. Jag har kontakt med flera enheter som har dessa. Ingen har den uppfattningen som han beskriver i artikeln. Igår träffade jag soldater från en sjukvårdsgrupp i 36 marinbrigaden som just nu slåss i Kursk. De hade bara positiva saker att säga om PBVn. Den är bättre bepansrad än den amerikanska M113. Den har bättre framkomlighet än HUMVEE jeeparna de annars använder. Den tar sig snabbt fram oavsett terräng oavsett hur fullastad den är. Som mest har de varit 16 soldater ombord samtidigt vid en evakuering. Soldaterna hälsar att våra vagnar dagligen räddar liv i Ukraina. De tog även med mig ut på en provtur för att visa hur bra den går. Journalisten verkar än en gång ha haft en speciell agenda då han inte följer upp med följdfrågor och är nöjd med det negativa han får höra. ”Stridsfordonet som träffades”…”är fortfarande i bruk.” Detta verkar väl visa att fordonet är bra byggt då det ej uppstod någon brand? Vad hade hänt om de kört ett sovjetiskt stridsfordon? Det hade med största sannolikhet börjat brinna. Soldaterna i 36e betonade just det faktum att bränsletankarna var bättre skyddade än i tex M113. ”Den ukrainska marinkåren har brukat bandvagnarna i en dryg månad och det har redan lett till förluster, både av fordon och människor.” Är det verkligen pga. att de fått PBV vagnarna som de har förlorat soldater? Är det inte pga. den RY beskjutningen de har fått förluster? Den ”har en rapporterad toppfart på 65 kilometer i timmen. Men om fordonet åker fullastat, över en lerig åker, är hastigheten i verkligheten snarare 20 kilometer i timmen”, ”Då kommer man inte ifrån en drönare. Man är en sittande måltavla, säger han.” Hur fort tror journalisten att det går att köra i lera och terräng? Det är inte pga. vagnen det går långsammare, det är terrängen som avgör. Och det finns inget bepansrat stridsfordon som kan köra ifrån en FPV drönare. (De kan komma upp i ca 140 km/h kortare sträckor). ”Ingen av hans soldater känner sig trygga i en svensk bandvagn”. En intressant följdfråga hade då varit, vad körde ni i innan ni fick dessa? O bepansrade jeepar? Självklart är vagnarna gamla. De har även stått länge och vissa är bättre än andra. Ett problem här nere är dock utbildningsgraden på tekniker och förare. De på 36e lät vagnarna gå igenom en ordentlig service där mycket byttes innan den togs i bruk. Det är även ett fordon som inte är automatväxlad. Det kräver att föraren är vältränad för att få ut full effekt vid körning. Det finns inte en enda soldat som jag har träffat som vill skicka tillbaka dessa till Sverige. Det finns dock många soldater i Ukraina som är rädda att dö vid varje uppdrag. Det är de dock oavsett vilket fordon de sitter i. Tillsammans mot seger! Razom do peremohi! Om något företag önskar ett föredrag från mig om kriget i Ukraina går det bra att kontakta mig på [email protected] Vill du stödja min verksamhet, använd Paypal: https://www.paypal.me/jvmukraine Eller donera ett "JvM Medical kit" på: https://disarmamentsolutions.com/ukraine/donate/jvm Följ mig på Bluesky: https://bsky.app/profile/jvmukraine.bsky.social Köp en bok: www.krigetsvagar.se Jonas Matern på FB Maskirovka förekommer även här på forumet (medveten eller omedveten) och alla kan bli lurade (som jag själv blev, trodde faktiskt på infon om PBV 302): Quote Åtgärder vid ryskt militär bedrägeri Desinformation [ 4 ]дезинформация ( dezinformatsiya )DesinformationFalska bokstäver; osann information till journalister; felaktiga kartor; falska order; order med falska datum Ryska militära bedrägerier - Modern doktrin (googlat eng wiki; på sv wiki fanns bara nån mening om maskirovka förmodligen för att de allra flesta svenskar är ganska okunniga inför begreppet. I ryska militära och politiska kretsar så är det idag närmast en konstart) /Per Edited March 2, 2025 by Perman Quote
Smeghead Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 Åsikter är inte fakta. En pryl eller ett fordon kan samtidigt vara Guds gåva till mänskligheten och rakt ur Satans rövhål, genom att bara ställa en ytlig fråga till en användare vars erfarenheter, kunskap och insikter är ytterst begränsade. Utan kontexter eller nyanser så är det omöjligt att dra några som helst slutsatser. 1 Quote
Perman Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 (edited) 1 hour ago, Smeghead said: Åsikter är inte fakta. En pryl eller ett fordon kan samtidigt vara Guds gåva till mänskligheten och rakt ur Satans rövhål, genom att bara ställa en ytlig fråga till en användare vars erfarenheter, kunskap och insikter är ytterst begränsade. Utan kontexter eller nyanser så är det omöjligt att dra några som helst slutsatser. Enligt Oryx så har endast två av ca 300 PBV 302 slagits ut. Detta tyder väl ändå på att SvD's journalist är fel ute? Dock tvivlar lite jag på att det skulle finnas 300 vagnar i tjänst i Ukraina, men jag kan ha fel. I så fall så skulle det betyda att det överförts nästan dubbelt så många vagnar som media rapporterat om. /Per Edited March 2, 2025 by Perman Quote
Peo Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 1 hour ago, Perman said: Enligt Oryx så har endast två av ca 300 PBV 302 slagits ut. Detta tyder väl ändå på att SvD's journalist är fel ute? Dock tvivlar lite jag på att det skulle finnas 300 vagnar i tjänst i Ukraina, men jag kan ha fel. I så fall så skulle det betyda att det överförts nästan dubbelt så många vagnar som media rapporterat om. /Per Att få slagits ut kan ju ha att göra med att de kanske inte kommit i tjänst förrän nu. Hursomhelst så även om SvDs journalist mycket väl kan ha vinklat det så tror jag inte heller han ljuger. Sen kan han mycket väl ha en usel förståelse för att bandfordon går långsammare i terräng. Jag tror knappast någon skulle vara förvånad över att ett 60 år gammalt fordon med en 60 år gammal bussmotor och likaledes gammal växellåda osv går sönder eller kräver mycket underhåll. Att hävda "maskirovka" eller "fake news" för att man ogillar det som rapporterats är tycker jag ganska grovt. Quote
TKraften Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 8 hours ago, Peo said: Att få slagits ut kan ju ha att göra med att de kanske inte kommit i tjänst förrän nu. Hursomhelst så även om SvDs journalist mycket väl kan ha vinklat det så tror jag inte heller han ljuger. Sen kan han mycket väl ha en usel förståelse för att bandfordon går långsammare i terräng. Fast om 20km/h är samt så måste det vara en katastrof nu när drönare svärmar över dig. 8 hours ago, Peo said: Jag tror knappast någon skulle vara förvånad över att ett 60 år gammalt fordon med en 60 år gammal bussmotor och likaledes gammal växellåda osv går sönder eller kräver mycket underhåll. Nej motorn och växellåda borde ha tidigare bytts ut under ngn remo och det synd att pengar aldrig fanns till detta. 8 hours ago, Peo said: Att hävda "maskirovka" eller "fake news" för att man ogillar det som rapporterats är tycker jag ganska grovt. Enligt Cornu har reportern tidigare skrivit skit om stridsfordon 90 så reporterns agenda känns inte neutralt och artikeln är grymt vinklat på att Ukraina bara skall ge upp och pbv 302 är skrot. //TF 1 Quote
madman Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 (edited) 13 hours ago, TKraften said: Fast om 20km/h är samt så måste det vara en katastrof nu när drönare svärmar över dig. Nej motorn och växellåda borde ha tidigare bytts ut under ngn remo och det synd att pengar aldrig fanns till detta. Enligt Cornu har reportern tidigare skrivit skit om stridsfordon 90 så reporterns agenda känns inte neutralt och artikeln är grymt vinklat på att Ukraina bara skall ge upp och pbv 302 är skrot. //TF Det fanns en utredning så sent som 2007. Om Pbv 302 skulle livstids förlängas ytterligare 20 år. Men man ansåg det inte var värt att satsa så stora pengar. Funderingar var även med ny motor och dlivlina. Syftet var senare att åtminstone behålla pbv302C i väntan på fullskalig ersättning. Tidigare fick Pbv 302 olika uppgraderingar. Någon av dessa remo funderade man tidigare på att byta växellåda. Beväpningen i samma torn till 25 mm akan tyckte man bara var försumbar. Även senare när Norge inte skulle tillverka aktuell ammunition till kanonen. Så gjorde FM en utredning på att montera in en tksp i tornet istället. Fäste och höljet till kanon skulle då behållas. Vapentornet har även förutom Schweiz använts av Danmark till sina M113. Men de valde givetvis ett annat vapen som passade dem. Edited March 3, 2025 by madman Quote
TKraften Posted March 2, 2025 Report Posted March 2, 2025 1 hour ago, madman said: Det fanns en utredning så sent som 2007. Om Pbv 302 skulle livstids förlängas ytterligare 20 år. Men man ansåg det inte var värt att satsa så stora pengar. Funderingar var även med ny motor och livlina. Trist. Givetvis borde man ha gjort en riktig remo på Pbv 302 med ny motor, växellåda och drivlina. Beväpningen kunde ha blivit en 25 mm bushmaster och sen kunde man monterat på tilläggs pansarmoduler och galler. För Pbv 302 är verkligen en smart konstruerad pansarbandvagn tycker jag. //TF Quote
Peo Posted March 3, 2025 Report Posted March 3, 2025 7 hours ago, TKraften said: Fast om 20km/h är samt så måste det vara en katastrof nu när drönare svärmar över dig. Nej motorn och växellåda borde ha tidigare bytts ut under ngn remo och det synd att pengar aldrig fanns till detta. Enligt Cornu har reportern tidigare skrivit skit om stridsfordon 90 så reporterns agenda känns inte neutralt och artikeln är grymt vinklat på att Ukraina bara skall ge upp och pbv 302 är skrot. //TF Man gör inte Remo på 50-60 år gamla saker. Inga fordon gör 70 i terrängen. Vad wilderäng tycker och tänker eller skriver är irrelevant. Journalisten kan mycket väl vinkla saker men det betyder inte att han ljuger. Vad anonyma källor pratande till anonyma internetpersoner säger är betydligt mindre pålitligt än traditionell media. Om man tror att den journalisten hittar på så bör man skriva till SvD ansvarig utgivare med bevisen på detta istället för att hävda ”fake news”. Två saker kan vara sanna. Att vi inte hade skickat med förbrukningsmaterial (filter odyl) vilket gjorde att stridsfordonen inte kunde användas tillräckligt och att efter det är löst så är man nöjda med dem. Quote
madman Posted March 3, 2025 Report Posted March 3, 2025 (edited) 10 hours ago, TKraften said: Trist. Givetvis borde man ha gjort en riktig remo på Pbv 302 med ny motor, växellåda och drivlina. Beväpningen kunde ha blivit en 25 mm bushmaster och sen kunde man monterat på tilläggs pansarmoduler och galler. För Pbv 302 är verkligen en smart konstruerad pansarbandvagn tycker jag. //TF Möjligen att det hade varit motiverat att behålla de 50-talet Pbv302C. Och det gjorde man i väntan på att det skulle fyllas upp med andra fordon. Men det hade väl varit bättre att då satsa på 50 talet strf 90 B/C. Edited March 3, 2025 by madman Quote
Recommended Posts