Guest Sven civil Posted December 26, 2024 Report Share Posted December 26, 2024 Som en ren tankelek, om du fick bestämma vad Ukraina skulle fokusera på för att "vinna" vad skulle det vara? Finns det något de gör bra idag som de borde fortsätta med och något de gör dåligt borde sluta med enligt dig själv. * Jag hade fortsatt satsa på drönarutvecklingen och produktionen av dessa. * Fortsätta fokusera på olja och gas produktionen och annat som ger Ryssland inkomster. * I större utsträckning infiltrerat Ryssland och slagit till mot logistiken. Både med egen personal och betala partisaner eller missnöjda Ryssar * För att få till en vänding skulle jag blockerat Dnipro på så sätt dela upp Kherson i två delar. (ur miljösynpunkt en katastrof och för många som bor dit vattnet forsar istället. Men det skulle dela upp de Ryska styrkorna i Kherson utan att bekämpa dem man mot man i det inledande skedet. * Mindre lyckat ser jag infiltrationen av Kursk och skulle minera området och göra ett tillbakadragande. * Många fler behöver hjälpa till med försvaret med allt från att bygga nya skydd, bunkrar och skyttegravar. Till att laga alla dessa vägar till och från fronten. Det är inte bara vara ett jobb för militären. Utan se till att få ut folk som hjälper till att laga och bygga upp det som behövs i mycket större utsträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 26, 2024 Forumsledning Report Share Posted December 26, 2024 Kremls akilleshäl är Moskva—regimens maktcentrum och symboliska hjärta. Ukraina bör utnyttja detta genom att rikta precisionsattacker mot kritisk infrastruktur, kombinera psykologisk krigföring och ekonomiskt tryck samt stödja intern destabilisering. Samtidigt bör de fortsätta satsa på drönarutveckling, sabotera rysk logistik och involvera civila i försvarsarbetet för att stärka uthålligheten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted December 27, 2024 Report Share Posted December 27, 2024 Det jag skulle satsa främst på är att bygga upp flera motståndsrörelser inne i Ryssland och se till att viktiga nyckel personer likvideras. Jag skulle även ha en toppstyrka som jagar de politiska ansvariga för kriget som exempelvis putin, medev, osv. En annan styrka jagar olikarker vars industrier håller ekonomin igång. En tredje styrka jagar diverse kändisar som öppet hyllar diktaturen. Toppchefer är svåra att nå men deras säkerhetstjänster kan inte skydda viktiga militära mellanchefer. Även lägre chefers dödsfall kommer påverka moralen. De kan inte heller skydda viktiga personer inom försvarsindustrin. Sen andra styrkor siktar in sig på kritisk infrastruktur som exempelvis järnvägsbroar inne i landet och viktiga jänrnvägsknutpunkter. Raffinadier, gasledningar, ammunition och lager för robotar är andra tacksamma mål. Slutligen försöka slå ut flygplan vid deras baser. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts