Jump to content

GPS Handburet

Recommended Posts

Posted

Jag tycker det är bra att ni tar upp begränsningarna med GPS med tanke på dess användning i mindre militära formeringar som grupp och pluton.

Om man vill ha en bra mottagning måste man ha en större antenn typ som man monterar på en ryggsäcksram.

Man lider fortfarande av skugga ibland, även om man har bra antenn. Detta är mindre bra för ett förband som vill hålla sig just är det är tätt och inte visa sig i öppen terräng.

Ibland finns inte täckning av tillräckligt många satteliter. Detta problem är större i norr än i Söder.

Även om man har GPS måste man kontrollera mot karta och hjärnkontoret för att vara på den säkra sidan.

Man har ingen direkt användning för en supersignal om man inte är Artellerist eller jobbar på lantmäteriet..

I en ev konflikt är risken stor att GPS systemet utsätts för störning.

Karta och kompass i händerna på en kunnig är bättre än GPS. GPS skall ses som ett komplement till karta och kompass absolut inte som en ersättning..

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Apropå att förhindra andra att använda GPS så finns det tre sätt:

-släcka ner: inte aktuellt då en GPS tar in 12 eller fler olika signaler från olika satelliter. då blir det ett VÄLDIGT stort område (typ norra hemisfären), då 28 finns totalt.

-störa: möjligt, men svårt på stora avstånd. Punktförsvar kan funka, men problemet att störa en robot som flyger rör sig över ett stort område, samt att en mottagare diskriminerar bort sändkällor som faller utanför rimlighetsvärden. Litet fel kan fixas

-koda: USA kan välja att bara använda kodad signal, vilket gör det svårt för oss andra, och endast deras mil-specade GPS funkar.

• 3 months later...
  • 1 month later...
Posted

Jag är ute efter en handburen GPS där det är möjligt att söka på adresser. Gärna med vägvisning till adressen! Någon som har nåt förslag?

Har tittat på några av NAVMAN's modeller, någon som har erfarenhet av dem?

• 6 months later...
  • 1 month later...
Posted

någon som kan tipsa om en bra och fältmässig handburen GPS....

gärna med nån form av NATO standard i kartpresentationen (sverige är ju påväg över till det både vad gäller MILS och kartsystem, är det UTM det kartsystemet heter?)

Posted
Jag är ute efter en handburen GPS där det är möjligt att söka på adresser. Gärna med vägvisning till adressen! Någon som har nåt förslag?

Har tittat på några av NAVMAN's modeller, någon som har erfarenhet av dem?

Hej!

Fick tag på en Navman 510 ICN till bra pris. Den är hittills snabbsökt och har lett mig rätt. I och med att du kan ta loss den och hålla i handen (pda-storlek) så kan du knata omkring i urban miljö i fyra timmar (laddbart batteri). Kartorna är troligen desamma, så leta efter fjolårets modell för att hålla nere kostnaderna.

Mj Disaster

Posted

gärna med nån form av NATO standard i kartpresentationen (sverige är ju påväg över till det både vad gäller MILS och kartsystem, är det UTM det kartsystemet heter?)

Garmin Etrex-serien. Jag har en Etrex Legend C sedan 2004 och är nöjd med den. Vistan verkar också bra om man behöver elektronisk kompass och höjdmätare. De är vattentäta, slagtåliga, små och jag upplever batteritiden som bra. Drivs på 2 R6:or så att få tillgång till laddade sådana i gröna kläder är relativt lätt kan jag tänka mig.

Brukar behöva byta batterierna var 3:e eller 4:e dag när jag är ute och vandrar. Om jag jobbar med den mycket i navigationen, så får jag byta varannan eller var 3:e dag.

De flesta förekommande kartprojektioner och koordinatsystem finns i burken, så det är bara att välja. Däremot tror jag inte du kan få streck på bäringar och riktningar. Möjligen finns det uppdateringar som fixar det?

Posted

Garmin Etrex-serien. Jag har en Etrex Legend C sedan 2004 och är nöjd med den. Vistan verkar också bra om man behöver elektronisk kompass och höjdmätare. De är vattentäta, slagtåliga, små och jag upplever batteritiden som bra. Drivs på 2 R6:or så att få tillgång till laddade sådana i gröna kläder är relativt lätt kan jag tänka mig.

Brukar behöva byta batterierna var 3:e eller 4:e dag när jag är ute och vandrar. Om jag jobbar med den mycket i navigationen, så får jag byta varannan eller var 3:e dag.

De flesta förekommande kartprojektioner och koordinatsystem finns i burken, så det är bara att välja. Däremot tror jag inte du kan få streck på bäringar och riktningar. Möjligen finns det uppdateringar som fixar det?

tack, får kolla på det

Posted

Försvarsmakten skall från och med 1 juli 2006 använda WGS 84 (World Geodetic System 1984) som jordmodell med UTM (Universal Transversal Mercator) kartprojektion, samt MGRS (Military Grid Reference System) som koordinatangivelser.

Det bör i de allra flesta GPS:er finnas någon inställning för MGRS, och WGS-84. I t.ex. Garmin GPSMap 60C innebär det "positionsformat" = MGRS och "Kartreferenssystem" = WGS 84.

RT90 är död!

Värt att notera är att även det civila Sverige gått över till något som heter SWEREF 99, som är för alla praktiska tillämpningar kompatibelt med WGS 84. Dock, har Lantmäteriet valt att låta den "nya" kartprojektionen SWEREF 99 TM motsvara en utökad UTM Zon 33, dvs. hela Sverige projiceras i Zon 33. Försvarsmakten håller på att få nya kartor med UTM och MGRS-koordinater angivna.

För GPS-användare innebär detta:

1) Förbättrad positionsnoggrannhetsangivelse då man slipper "konvertera" mätpositionen till RT90. Detta varierar beroende på vilken "formel" som resp. mottagare använt sig av.

2) Man måste ha koll på vilken kartprojektion på papperskartan som används och vilket "rutnät" som är vilket.

För mer information om utstörning av GPS kan filmen "Commercial GPS Receivers: Facts for the Warfighter" i följande länk rekommenderas:

http://www.jcs.mil/j6/navwar.html

• 6 months later...
Posted

Har beställt en Garmin GPSMAP 60CSX från USA nu. En "nackdel" är att menyerna tydligen inte går att få på svenska med en USA-modell.

Förut fanns det någon freeware-patch som gjorde att man kunde öppna upp dom svenska menyerna, men om jag förstår det rätt så är det projektet nedlagt eller?

Finns det några andra sätt att få svenska i menyerna i en USA-modell tro?

Posted
Har beställt en Garmin GPSMAP 60CSX från USA nu. En "nackdel" är att menyerna tydligen inte går att få på svenska med en USA-modell.

Förut fanns det någon freeware-patch som gjorde att man kunde öppna upp dom svenska menyerna, men om jag förstår det rätt så är det projektet nedlagt eller?

Funkar det inte att använda Garmin webupdater? http://www.garmin.se/drivers.aspx?pageid=1242

Posted

Funkar det inte att använda Garmin webupdater? http://www.garmin.se/drivers.aspx?pageid=1242

Nej inte enligt uppgift. Det sitter tydligen någon form av "mjukvarulås" där t ex en USA-modell bara har tillgång till typ fyra språk (engelska, portugisiska, spanska och något annat).

Tidigare fanns det något som patchade firmwaren i apparaten och gjorde så att man fick tillgång till det språk man önskade.

Posted

OK, den är med andra ord anpassad för olika marknader, precis som en mobiltelefon. Trist.

Förmodar att det var priset som gjorde att du beställde från USA.

Posted

Japp det var priset som avgjorde. Ca 2000:- billigare och med det så kan jag leva med engelska i meyerna om det skulle vara så :D

• 1 year later...
Posted

Har en fråga rörande min faders GPS Garmin 760. Han sitter just nu hemma i i mitt föräldrarhem och jag sitter på annan plats och försöker hjälpa honom så gott det går via telefon. Det största problemet är att han är kass på engelska och allt som har med elektronik att göra. Så till problemet:

Han har en 760 som han sparat "waypoints" på genom att helt enkelt gå in i menyn som heter "var är jag" och sen spara den positionen som han stod på. Nu vill han tanka över koordinaterna från GPS:en till datorn för att kunna skicka dem till mig via mail eller dyl. SÅ fråga 1 är - Går det att föra över koordinatdatat från GPS:en till Datorn och fråga 2 är - Hur gör man?

Posted

Om det varit någon av de mer "terrängvänliga" enheterna så hade det varit enkelt. Koppla till datorn via USB/RS232, starta Mapsource, läs in från enheten, spara filen. Maila den och öppna den i Mapsource.

Det skall finnas något POI-loader till Nüvi så det borde gå att läsa från enheten också. Det borde också finnas någon sorts "spara till fil". Skicka sedan denna fil och öppna den i POI-loader i andra änden.

Posted
Har en fråga rörande min faders GPS Garmin 760. Han sitter just nu hemma i i mitt föräldrarhem och jag sitter på annan plats och försöker hjälpa honom så gott det går via telefon. Det största problemet är att han är kass på engelska och allt som har med elektronik att göra. Så till problemet:

Han har en 760 som han sparat "waypoints" på genom att helt enkelt gå in i menyn som heter "var är jag" och sen spara den positionen som han stod på. Nu vill han tanka över koordinaterna från GPS:en till datorn för att kunna skicka dem till mig via mail eller dyl. SÅ fråga 1 är - Går det att föra över koordinatdatat från GPS:en till Datorn och fråga 2 är - Hur gör man?

1- Ja det går

2- Använd Garmins Trip and Waypoint Manager eller Garmins Mapsource

( finns även andra program utanför Garmin som går att använda för överföring av just waypoints)

3 Installera något av ovanstående program t.ex Mapsource och sedan

ansluter du din gps eller sd kort till datorn och sedan öppnar du en anslutning innifrån Mapsource och sedan är det bara att spara dina waypoints när du öppnat och överfört dina data till mapsource.

Posted
1- Ja det går

2- Använd Garmins Trip and Waypoint Manager eller Garmins Mapsource

( finns även andra program utanför Garmin som går att använda för överföring av just waypoints)

3 Installera något av ovanstående program t.ex Mapsource och sedan

ansluter du din gps eller sd kort till datorn och sedan öppnar du en anslutning innifrån Mapsource och sedan är det bara att spara dina waypoints när du öppnat och överfört dina data till mapsource.

Ahh perfa!!

Blir det då en Shape, dbf eller kanske bara en xls? Vad får man betala för Mapsource?

Posted (edited)

Smakar gratis !

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

48,45 Mb http://www8.garmin.com/software/MapSource_6141.exe

Format

Spara som i Mapsource =

Garmin GPS - databasversion 3 (*.gdb)

Garmin GPS - databasversion 2 (*.gdb)

MPS-filer (*.mps)

Text (tabbavgränsad) (*.txt)

DXF (*.dxf)

GPS eXchange-format (*.gpx)

Sedan har du även exportera ifrån Arkiv menyn.

GPS-passion forumet kanske kan ge dig fler svar på din frågeställningar.

http://www.gpspassion.com/forumsen//topic....mp;whichpage=41

Mvh Mikky

Edited by Mikky
Posted
Smakar gratis !

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

48,45 Mb http://www8.garmin.com/software/MapSource_6141.exe

Format

Spara som i Mapsource =

Garmin GPS - databasversion 3 (*.gdb)

Garmin GPS - databasversion 2 (*.gdb)

MPS-filer (*.mps)

Text (tabbavgränsad) (*.txt)

DXF (*.dxf)

GPS eXchange-format (*.gpx)

Sedan har du även exportera ifrån Arkiv menyn.

GPS-passion forumet kanske kan ge dig fler svar på din frågeställningar.

http://www.gpspassion.com/forumsen//topic....mp;whichpage=41

Mvh Mikky

@ Mikky länkarna du gav mig är vara uppdateringar till Mapsource. Om man inte har programmet från början kommer man inte långt med dem...

Är programmet gratis eller hur är det egentligen?

Posted (edited)

Ringo har du provat att ladda ner och installera då ?

Andrew har tidigare postat utomordentliga länkar i denna tråden.

Bland annat denna , där du finner äldre versioner av Mapsource.

http://www.gpsinformation.org/perry/msource/

Man kan ladda ner GTC Garmin Training Center och sedan köra en Mapsource update på den har jag hört ;)

Edited by Mikky