A2Keltainen Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 För de som vill läsa en teknisk beskrivning av GPS rekommenderas: ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpssy.txt ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpsb1.txt ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpsb2.txt ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpstt.txt Quote
ERI Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Är det någon som har erfarenhet av Magellan SporTrak Pro!? Frågas, kom! Quote
Gustav-TS Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Kensington universell Bil/flyg/båt laddare för bärbar dator Specifikationer: Anslutning 12V cigarettändaruttag. Effekt Max 75W kontinuerlig effekt Vikt 130 g Rek. c:a pris 795:- + moms Kensingtons universella 12V adapter för bärbara datorer passar lika bra i bilen som på flyget. Denna adapter ansluts till ett 12V uttag i t.ex. bilen eller på ett flygplan så kan man både köra och ladda batterierna i sin bärbara dator. En helt ny digital design gör den både lätt och effektiv. Den medföljande guiden gör det enkelt att hitta rätt adapter och spännningsplugg för just din dator. Ett stort antal adaptrar och spännningspluggar medföljer för att passa de flesta datorer. Vilka datorer Kensingtons adapter passar kan du läsa här: http://www.communica.se/kensington/noteboo...car_adapter.htm Snart får man trycka i extra bilbatt för att kunna driva både bilen och all kringutr. hehe.. Dock så är ju en 12v adapter snart ett måste om man ofta använder sin bära utanför sitt hem eller sitt kontor. Andy <<< Prylfreak som gillar dom hårda julklapparna 8| ;) PS: Kimster lite feedback här i tråden om din antenn när du har utvärderat den lite mer vore tacksamt. // Andy Edit: Rek Pris uppgift ! Mmm, men då måste man ha en omvandlare 24-12 V. Det är 24 volts elsystem i 11-13-20-bilarna. Quote
Forumsledning Kimster Posted December 4, 2003 Forumsledning Report Posted December 4, 2003 OCH i PATGB 180/203 ...mycket viktigt att veta.. Andrew.. jag ska titta lite på det .. få se om man köper fler julklappar till sig.. man vet ju aldrig.. hrm B) Angående antennen jag köpte så har jag inte hunnit får möjlighet att köra fullt ut med den. (Priset blev ca 670:- allt inräknat, tog 4dagar, fick bekräftelse dagen efter på mail att paketet var på väg o så.. så leveransen vart kalas.) Jag har kört nån gång med det och då har det funkat smärtfritt. Jag har haft en 6-7 satteliter hela vägen kan man säga, och då haft GPS´en i handen, eller liggandes bakom växelspaken i bilen. Det som jag kan tänka mig är bäst med den är när man kör med "autorouting" via datorn, alltså man använder datorn som karta med GPS´en som källa, och då med en extern antenn är det lite simplare än att behöva sätta GPS´en utanför för att få bästa möjliga kontakt, speciellt i terrängbilar... typ Tgb RA1112. Problemet där blir ström till själva GPS´en .. d et blir en jevla massa kablar helt plötsligt om man tänker efter. Men annars funkar antennen felfritt.. man sätter i kontakten i uttaget och i den sätter man sen strömförsörjare till vad man nu ska ha annat till.. t.ex GPS´en. Men då finns det inte plats för nått annat.. t.ex datorns ström så det blir llite jobbit allt... men men.. det kaske finns förgrenare man kan köpa.. .. Quote
Guest Andrew Posted December 4, 2003 Report Posted December 4, 2003 (edited) Mmm, men då måste man ha en omvandlare 24-12 V. Det är 24 volts elsystem i 11-13-20-bilarna. @ Gustav-TS Lätt fixat , det finns även trafos för 12 > 24 @ Kimster ström till GPS:en har du väl Garmins combo kabel? (PC & Cigg delad kabel) Jepp det blir tre cigguttag totalt om man skall köra laptop , gps och extern antenn. Här är en smidig liten adapter ,12v DC Plug-In Adapter 230v som man kan använda hemma om man pillar mycket med gps'en vid datorn och inte vill bränna batterier. Pris: Gps|warehouse £9.99 inc moms Edited December 4, 2003 by Andrew Quote
Guest Andrew Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 (edited) En annan liten bra att ha sak om man hellre vill kunna ladda sin bärabara "pjäs" på andra ställen än de som har 12v. Operate From Any 12 to 28 VDC Source Available For Many Laptop Computers Compatible with Marine, Industrial, Private Aircraft and Military 24 VDC output systems Most Durable DC Adapters Available Full 3 Year Warranty These special DC to DC Adapters operate your laptop and at the same time charge the laptop's internal battery. Each adapter provides the proper voltage for your specific computer from any 12 to 28 VDC source. Output filtering, tight regulation and short circuit protection keep your computer safe from power fluctuations at the source. All adapters operate from an automobile's cigarette lighter. A quality design, rugged enclosure, three year warranty and a 30 day money back guarantee ensure your complete satisfaction. Pris: $120 - $140 Länk till Lindelectronics ! Edit: Ca pris uppg. + och - lite bokstäver Edited December 6, 2003 by Andrew Quote
Guest Andrew Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 "Nya" uppdateringar finns hos Garmin.com för Etrex Legend och Vista ifrån den 22 Dec 2003 Snabb länk >> http://www.garmin.com/support/download.jsp Mvh Andy Quote
BJK Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 GPS-gurun håller oss uppdaterade i stor stil! Thanx! Quote
Maverick Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 Alltså-.. passar mig perfekt detta ämnet Vill ha en lite GPS som man kan ha ed i skogen MEN framförallt i bilen.... Så.... Tips... Det skall helst gå att sätta en plats på kartan (typ hotell eller adress) och sewdan får man vägarna angivna och när man skall svänga ed mera... Kan jag sedan koppla ihop den med min Palm V som knappt aanvänds så blir det riktigt intressnt.. Quote
Guest Andrew Posted January 4, 2004 Report Posted January 4, 2004 (edited) hehe BJK ... tänkte att denna tråden var ett bra ställe att påminna folk.... glömmer själv ibland att kolla på garmins site. @ Maverick ställ den frågan på Utsidans GPS forum där finns folk som har massa olika typer av GPS och olika användings områden m.m Gott om kompetent folk som är ägare till div olika modeller osv. http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdispla....php?forumid=37 Edited January 4, 2004 by Andrew Quote
juice! Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Är det någon som upplever att eTrex Vista / Legend förlorar kontakten med satelitterna lite till och från? Quote
BJK Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Nope, inte märkt något av det vid användning i luften, på sjön och på marken. Tycker att min Vista håller kontakten med satelliterna över förväntan, t om i en bil/fpl! Quote
Forumsledning Kimster Posted January 9, 2004 Forumsledning Report Posted January 9, 2004 Är det någon som upplever att eTrex Vista / Legend förlorar kontakten med satelitterna lite till och från? Nej, jag har inte haft några problem alls. Inte så länge det har varit fri sikt mot himlen iaf. I tätskog blir det lite problem ibland.. men inget som jag inte överlever. Bökigt att ha den i bilen oxå då den måste ligga i framrutan för att funka.. men det löste man genom att inhandla en extern antenn (se tidigare) och nu har jag 7-8 sateliter konstant. såvida jag inte kör inne i tätbebygd stad med massa höga hus då halveras det kanske. Quote
ERI Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Bökigt att ha den i bilen oxå då den måste ligga i framrutan för att funka.. men det löste man genom att inhandla en extern antenn (se tidigare) och nu har jag 7-8 sateliter konstant. såvida jag inte kör inne i tätbebygd stad med massa höga hus då halveras det kanske. Jag köpte en Magellan SporTrak Pro strax före jul. Jag upplever det som att den har väldigt bra mottagning även fast jag har den liggande mellan sätena när jag kör. Det kanske är Quadrifilar Helix antennens förtjänst. /ERI Quote
ERI Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdispla....php?forumid=37 @Andrew Bra tips om detta forum. Har hittat en massa godis samt nya länkar till andra GPS-forum. Tack! /ERI Quote
juice! Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Magellan är överlägsna i tät terräng vilket gör att deras kart modeller ser intressanta ut men en sak jag finner som negativt är kartorna i sig själv. Magellan har t.ex. inte någon motsvarighet till fjällkartan som Garmin har vilket är bra att ha vid vandring, jakt, fiske m.m. Annars hade köpet varit mycket lätt gällande GPS. GPS valet idag är som en mindre djungel. :( Quote
Eckervad Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 (edited) Någon som sett följande GPS på den svenska marknaden och vad de tar för den.? Om man beställer från utlandet är det endast grund kartan som är inlag i gps som är annorlunda? eller är det någon skillnad? försäkring kan vara krånligt.. kanske.. http://www.garmin.com/products/gpsmap60cs/ Hittade svar på egna frågor. delar med mig här, två bra länkar. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16330 http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19940 Edited January 14, 2004 by Eckervad Quote
a-larsson Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Friluftskartan... Den finns redan att ladda hem på internet Quote
-Archon- Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 En till fråga: Hur ofta får GPS inte kontakt med tillräckligt många sateliter? Är man ute i en lagom kuperad fin granskog så får jag intrycket av att det är ganska svårt att hitta tre sateliter. Men jag kanske har fel... Du behöver t.o.m. 4 satelliter för att kunna göra en positionsbestämmelse med GPS. Tre behövs för att kunna räkna ut dina koordinater, men eftersom klockan i din GPS-mottagare inte har samma tidsangivelse som den satelliterna har behöver du en extra mätpunkt för att kunna räkna ut den korrekta tiden. Tiden är nödvändig eftersom satelliterna rör sig. Satelliterna är ju placerade så att det (i teorin) alltid ska finnas minst 4 satteliter ovanför horisonten. Detta är i och för sig en sanning med modifikation då satelliternas mönster gör att det inte fungerar lika bra/inte alls på extrema breddgrader. Quote
Guest Andrew Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Ny update av mjukvara Mapsource 6.1 ... ... finns att hämta hos Garmin. http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 eller http://www.garmin.com/support/mapSourceUpdate.jsp Om det är trögt på Garmins update. Gå hit, här är ingen trängsel: http://www.gpsinformation.org/perry/msource/ och leta reda på filen Mapsource_61.exe Mvh Ändy pändy Quote
Badboy Posted May 28, 2004 Report Posted May 28, 2004 Själv använder jag: Garmin Etrex Venture Datakabel Bärbar dator Kartprogrammet Fugawi Lantmäteriets Gröna kartan 1:50.000 Sjökort Funkar klockrent, men kanske inte den utrustning man skulle använda under övning då den kräver "ordnade förhållanden".. B) /Magnus B Quote
zaitoh Posted June 26, 2004 Report Posted June 26, 2004 Du behöver t.o.m. 4 satelliter för att kunna göra en positionsbestämmelse med GPS. Hmmm, stämmer verkligen det? Jag had bestämt för mig att det krävdes 3 för 2D och 4 for 3D. Efter att ha läst ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpssy.txt här under 'GPS TIME TRANSFER' verkar detta stämma... om vi pratar om 2D nu då. Dessutom bör väl de flesta handburna ha en enklare klocka för att klara tillfälliga nedgångar till bara 2 sateliter. Quote
Lindeberg Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Nokia har snart en ny mobiltelefon ute, som riktar sig de aktiva människor. Den heter 5140. och har ett GPS-skal. Man kan då få information om tillryggalagd sträcka, medelhastighet, höjd, temperatur, närmsta restaurang mm. Mobilen är dessutom extra tålig mot damm och vattenstänk Strax under 3000 kr för mobilen, och cirka tusenlappen för GPS-skalet. Det enda som jag tycker är dåligt är Nokias färgskärm, som är dålig med endast 128x128 pixlar och 4096 färger. Naturligtvis är själva GPS-funktionen inte lika bra som traditionella GPS-pryltillverkare som Garmin etc, men det är ju en kul grej, som man ju såklart bara måste köpa Mer info här Quote
BJK Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Ser helt klart trevlig ut!! Får hoppas att det går att ladda in sjökort i den oxå! Quote
wolfie666 Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Tjenis! Vad använder sig FM för gps? Om de använder sig av handburna förståss.? Quote
Lindeberg Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Det gör det nog inte, men man vet ju aldrig. Just det här stycket görmig väldigt osäker på hur funkis GPS-telefonen verkligen är 4. Hur noggranna är bestämningarna med Nokias Xpress-on™ GPS-skal?En position kan bestämmas med en noggrannhet på cirka ± 25 meter horisontellt, vid 95 procent molnfri himmel. GPS förvaltas av USA:s regering, som är ensam ansvarig för systemets noggrannhet och underhåll. Hur många dagar i Sverige är 95% molnfria? Hur liten blir noggrannheten om det är 50% molnfritt? 0%? Quote
BJK Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 Bl a Garmin 12, 12XL och GPSMAP 76 har jag stött på. Quote
Uttern Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Denna tråd har sovit för länge.... Jag har köpt en Garmin GPSmap60c. Tidigare har jag jag haft en GPS12. Är det någon som vet om det går att ladda över de hundratals waypoints jag har i min 12:a till den nya GPS:en? Uttern Quote
bushman Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 Det gör det nog inte, men man vet ju aldrig. Just det här stycket görmig väldigt osäker på hur funkis GPS-telefonen verkligen är 4. Hur noggranna är bestämningarna med Nokias Xpress-on™ GPS-skal?En position kan bestämmas med en noggrannhet på cirka ± 25 meter horisontellt, vid 95 procent molnfri himmel. GPS förvaltas av USA:s regering, som är ensam ansvarig för systemets noggrannhet och underhåll. Hur många dagar i Sverige är 95% molnfria? Hur liten blir noggrannheten om det är 50% molnfritt? 0%? eftersom jag numer är stolt ägare till en nokia 5140 dröjer det nog inte länge förren jag inhandlar gps-kalet också. inser ju att jag nog inte skal lite på den som gps i ett nödläge, men som waypiont-finnare och ytterligre leksak i minn samling känns den ok. en fråga dock: detta gps skal och jesus verkar ha något gemensamt, alla har sett och hört om det men få har mött det i verkligheten. någon på forumet som har sett det i butik eller vet någon återförsäljare som har det? en andra fråga: har hört talas om ett ryskt gps system med sateliter som har nordligare bana än det amerikanska. någon som har mer info? Quote
Guest Andrew Posted July 21, 2004 Report Posted July 21, 2004 (edited) Bushman tänker du på Egnos kanske ?? EGNOS = European Geostationary Navigation Overlay System Egnos är i drift , men kommer funka normalt med tillitlighet först 3:e-4:e kvartalet i år. Mer info finns att läsa här: http://www.esa.int/export/esaEG/U1GVCKSC_estb_0.html#a EDIT: lagt till länken ovan Edited July 21, 2004 by Andrew Quote
Recommended Posts