Jump to content

GPS Handburet

Recommended Posts

Guest Andrew
Posted
Denna tråd har sovit för länge....

Jag har köpt en Garmin GPSmap60c. Tidigare har jag jag haft en GPS12. Är det någon som vet om det går att ladda över de hundratals waypoints jag har i min 12:a till den nya GPS:en?

Uttern

Ja det går om du har en PC kabel till resp. GPS.

Koppla din gamla GPS till datorn se till att du har mjukvara installerat T.ex MAPSOURCE ifrån Garmin.

Sedan ifrån Mapsource programet så öppnar du och hämtar över alla waypoints ifrån din gamla GPS och sparar dom i datorn.

Koppla sedan in din nya GPS på samma sätt och öppna mapsource och för över dina waypoints till din nya GPS.

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Denna tråd har sovit för länge....

Jag har köpt en Garmin GPSmap60c. Tidigare har jag jag haft en GPS12. Är det någon som vet om det går att ladda över de hundratals waypoints jag har i min 12:a till den nya GPS:en?

Uttern

Hur nöjd är du med GPSmap60c? Är själv lite sugen på en sån, så det vore skoj att få lite feedback.

• 2 weeks later...
Posted

Hej Grabbar

Jag har skaffat mig en Etrex venture som jag har tänkt att använda bla. som

referens vid övningar i Hv.

Men min icke militära svåger tippsade mig om följande sport som han gagnat

under några år.

Jag har nu testat själv och tycker att det är kul med skattjakt.

http://www.geocaching.com

Någon här som provat?

Mvh Speedy2

Posted (edited)

Har helt missat denna tråden..

jag kör med en Rino 110

Garmin Rino 110

160$ på jänkarnas PX i kosovo, inte så värst dyr alltså...

inbyggd komradio (ej tillåtet frekvensband i sverige) med den underbara funktionen att man kan skicka sina koordinater till en polare som har en likadan GPS. :P

jag har även en luggsliten Garmin 12XL som jag har kopplat till min bärbara dator och en radio för APRS (automatic position reporting system)

APRS innebär att du som mobil användare hela tiden sänder ut din position som fasta APRS-stationer samlar in och lägger ut exempelvis på en karta på internet eller på kartan hos en annan mobil användare, spelar ingen roll om den ena är i afrika och den andra är på hawaii så länge det finns en fast APRS-station i närheten med internetaccess.

-kul system alltså :)

en sökning på en autralienare

en jänkare

kolla in satellitkartan me pos. utritad längst ner på sidan B)

Edited by slurry
Posted

under några år.

Någon här som provat?

Mvh Speedy2

Klart trevlig sport och den praktiserar jag och sambon när vi har lite tid över.

Posted
Hej Grabbar

Jag har skaffat mig en Etrex venture som jag har tänkt att använda bla. som

referens vid övningar i Hv.

under några år.

Någon här som provat?

Mvh Speedy2

Jag e en inbiten Geocachare.. 68 hitade totalt.

Helt sjukt roligt faktiskt...

F ;)

Posted

ok, geocahing verkar skoj som satan, men hur tusan tar man reda på caches som ligger i närheten där man bor? (halmstad..)

Posted

Håller med tidigare talare, geocaching är ett kul sätt att "leka" med GPSen och komma till ställen man annars aldrig skulle kommit till! ;)

//donSisu

:baskerPa:

Posted
ok, geocahing verkar skoj som satan, men hur tusan tar man reda på caches som ligger i närheten där man bor? (halmstad..)

Gå in på www.geocaching.com, registrera dig, lägg in dina kordinater vart du bor/befinner dig och sök efter närmatse cachar, eller sök kring en speciell plats.

//donSisu

:baskerPa:

Posted

Via denna sajt http://www.plattformen.se/geocaching/ finns mycket info, och ett bra forum om geocaching.

Det finns även en tjänst att söka cachar inom ett område Geocachetopplistan per kommun

Lycka till!

(158 found)

• 4 months later...
  • Forumsledning
Posted

Tänkte bara tala om att min GPS Garmin Legend hade gått sönder på nått sätt, den vägrade hitta sateliter, bara sökte o sökte hela tiden. Samt att om jag slog lite lätt med knogen på den så dog den tvärt.

Jag har nu skickat iväg den till Sportmanship då jag mailade dem och frågade vad man skulle göra. Den är ju köpt i Kosovo. De sa att skicka in den tillsammans med inköpskvitto (som jag hade lyckats spara :} ) så skulle deras tekniker tiitta på den.

Tips till er om ni nu får problem med er Garmin.

Jag mailade [email protected] och frågade.

Nu återstår att se vad det kommer att kosta och om de nu går att laga den.

saknar min lilla pryl :clap:

Posted (edited)

Har du riktigt flax så är det inte så ovanligt att dom ersätter apparaten, kostnadsfritt....... :baskerPa:

Det har hänt vid flertalet tillfällen att så skett eftersom det med dagens elektronikpryttlar inte är lönt att reparera, och av goodwill så slänger dom ut en ny GPS i stället.

Hojta till hur det går!

Btw, min Vista från Kosovo is still going strong!

Edited by BJK
Posted

Samma sak med min Vista , också stil going strong , rikligt använd både i fält & i bilen.

Jag är av samma erf. benägen att hålla med BJK , ang. att dom brukar inte vara kinkiga att ersätta med en ny apparat. Då är det bara och hoppas att dom har slut på Etrex Legend nu Kimster och att du ersätts med någon vassare modell. ;)

Meddela gärna utgången här.

Posted (edited)

lite frågor om handdatorer med gps.

eftersom dessa har börjat dyka upp har jag lite undringar

jag har plannerat att köpa nokias GPS-skal till min 5140.

men eftersom det verkar enklare att träffa på jesus än att få tag i detta skal som nu är uppskjutet i leverans till efter nyår, så börjar jag snegla på andra alt.

dessutom käns iden att betala för ett abbonemang på kartor och annat lite surt.

visserligen får jag ju ett år gratis men 995:- om året känns så där, när jag kanske bara använder mobilen i två år.

hittade detta paketpalm zire 31

på en större säljare för ca 3000.

för en tusenlapp mer har mitt norska mobförråd harald nyborg en annan modell med pocket pc och kompatibel med lantmäteriets gröna karta.

min fråga är om dessa funkar som fältmässiga gps:er.

är de bara gjorda för bilbruk eller kan jag tex använda dem för geocaching?

får jag kordinater i skärmen osv?

har liten erfarenhet av gps men inser att det kan vara bra att ha i jobbet bla.

att de sedan inte är fukttåliga som en utpräglad "fältgps" fattar jag men det går ju att ordna.

gillar iden om att programmet i palmen skall var kompatibelt med adressboken.

som handdator är ju palm zire ingen höjdare men jag har inte de behoven.

men får jag en hyfsad handdator och en gps ihopbyggd så känns ju det som ett bättre alt.

och programet funkar ju med andra palm datorer så jag kan uppgradera datorn utan att köpa ny gps-software.

Edited by bushman
  • 2 weeks later...
  • Forumsledning
Posted
Har du riktigt flax så är det inte så ovanligt att dom ersätter apparaten, kostnadsfritt....... :D

Det har hänt vid flertalet tillfällen att så skett eftersom det med dagens elektronikpryttlar inte är lönt att reparera, och av goodwill så slänger dom ut en ny GPS i stället.

Hojta till hur det går!

Mycket riktigt :D De bytte den.. och jag fick en splojtans ny.. :clap: Min julklapp i år.. fan vad skönt med sån bra service.

Det tog drygt 2v, hörde inget från dem alls.. utan att i tisdags damp det ner ett hämta på posten paketpapper.. och i låg en en ny av samma modell.. fast något nyare. Batteriluckans öppnare vart lite annorlunda... till det bättre givetvis :)

tack till sportmanship för julklappen.. :D

/nöjd Gaminkund

Posted
Har du riktigt flax så är det inte så ovanligt att dom ersätter apparaten, kostnadsfritt....... :D

Hojta till hur det går!

Mycket riktigt :D De bytte den.. och jag fick en splojtans ny.. :) Min julklapp i år.. fan vad skönt med sån bra service.

Det tog drygt 2v, hörde inget från dem alls.. utan att i tisdags damp det ner ett hämta på posten paketpapper.. och i låg en en ny av samma modell.. fast något nyare. Batteriluckans öppnare vart lite annorlunda... till det bättre givetvis :)

tack till sportmanship för julklappen.. ,O

/nöjd Gaminkund

Jag har samma erfarenhet som du; efter en övning i närheten av Arlanda för några år sedan la min Garmin 12:a helt av. Skickade in den och fick tillbaka en helt ny med ny programvara i. :huh:

Nackdelen var att alla mina waipoints försvann. (Och bland dem faktiskt en del waipoints till hemliga militära prylar.....).

Nu har jag en Garmin 60C och den funkar helt underbart bra. Dyrt med kartorna bara.

/Ola

• 7 months later...
Posted

Jag tror inte att detta var det smartaste inlägget jag har läst.

Uttern:

Jag har samma erfarenhet som du; efter en övning i närheten av Arlanda för några år sedan la min Garmin 12:a helt av. Skickade in den och fick tillbaka en helt ny med ny programvara i. 

Nackdelen var att alla mina waipoints försvann. (Och bland dem faktiskt en del waipoints till hemliga militära prylar.....).

Om det finns känslig info på utrustning som skall skickas på rep ska den kopieras över till annan enhet sedan raderas på den trasiga enheten eller bara raderas. Detta känns som oaktsamhet när det gäller hantering av känslig information.

Guest Andrew
Posted

Dags för lilla mig att påminna alla Garmin mapsource användare att det gjorts en massa förbättringar ifrån version 6.5 till den nya 6.6.2 Beta versionen som släpptes för nerladdning nu under förra månaden.

Har ni 6.5 patchen eller ännu äldre mjukvaru ver. så rekkomenderar jag er starkt att ladda ner och installera 6.6.2 Beta

Mängder med buggar och fel ifrån 6.5 är åtgärdade samt så har man bla lagt till en Avoidance feature när det gäller Routing , som är klart nice m.m ..... osv ... bla bla... ,O

Snabblänk till mjukvaran ifråga >> http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=877

Mvh // Andy

• Forumsledning
Posted

"Removed real-time tracking from MapSource. Use nRoute for PC real-time tracking applications. "

men varför ?

Guest Andrew
Posted
"Removed real-time tracking from MapSource. Use nRoute for PC real-time tracking applications. "

men varför ?

Tjaaa ... Kim ! .... dom har skapat nRoute istället och några av anledningarna tycks vara dessa enligt Garmin själva:

* Brings Garmin's award-winning auto-routing navigation to your laptop, utilizing the larger screen to display a large map and easy-to-read directions.

* Performs turn-by-turn route assistance and previewing, including spoken turn reminders and automatic recalculation when off-route.

* Tracks your location using either north-up orientation or vehicle-direction up.

* Finds places and easily routes to all points of interest and addresses that your MapSource product provides.

* Allows you to customize the places that you want to find and route to quickly using 'Find'; for example, 'Nearest Gas' or 'Nearest Italian Food'.

* Provides driver with information, including upcoming cross-streets, street addresses, speed, bearing, and elevation.

* Provides multiple trip computers that allow you to track distance, time, and speeds for business or personal use.

* Allows importing and exporting of user data to and from MapSource files.

* Works with all MapSource products. Note that BlueChart and MetroGuide 5 or greater will not support some features.

* Designed for use with the GPS 18, but will work with almost any Garmin GPS over serial or USB.

* Available to MapSource owners as a significant improvement and expansion of the real-time tracking capability. Takes advantage of your installed map product's capabilities. For example, you can find an address and it will auto-route on any auto-routing map, like City Select.

Så om du har behov av att köra Realtime på din Laptop osv så är det bara att plocka ner nRoute applicationen ifrån Garmins site.

Mjukvaran nRoute 24 MB

Sedan så finns det Svensk Voice Guidance Language 9,75 MB

Att tänka på angående Voice Guidance är att man först måste installera nRoute programet. När nRoute installerats och där ligger US/Eng Voice .wav filer i programet och man sedan väljer att installera det Svenska röst-paketet så skrivs det US/Eng. över.

Sedan kan man ju alltid roa sig lite extra genom att redigera wav-filerna och ersätta dem genom att spela in sin egna röst med lite modifieringar. -"Sväng höger vid nästa avfart din luffare" odyl...... :rockon:

Dock så kan jag hålla med dig Kim , att det känns lite dumt att inte ha allt inbakat i en och samma applikation som man haft tidigare.

Samtidigt efter att ha skrivit ovanstående mening , så får jag ändå säga att nRoute applicationen är bra mkt bättre anpassad för just Realtime navigering.

Allt är mycket mer överskådligt , tydligare text för anvisningar när man skall svänga vid korsningar osv , samt så gillar jag voice guidening då den ökar trafiksäkerheten avsevärt.

Fler features som tidigare inte fanns åtkomligt i vanliga mapsource när man körde Realtime nav. finns nu mer lättåtkomligt i menyer såsom FAVORITE FINDS<< (Fliken ) som man snabbt och lätt kommer åt.

Under fliken FAVORITE FINDS kan man själv välja vilka typer av POIs som man vill skall vara aktiverade och bevakas till exempel >> Närmaste Bensinstation , Närmaste Cafe , Närmaste Fastfood och Närmaste Sjukhus osv...

Ni som inte använt nRoute och vill ha lite info om programets olika features och se lite screenshots m.m kan följa denna länken:

http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_gps18_en.html#Hauptseiten

På sidan som länken här ovan leder till , så finns det mängder av screenshots tagna under olika sekvenser och händelser när applikationen används.

Note to me self .... Oj vad långt inlägget blev ! ... hoppas jag inte "grötat ihop" det allt för mycket och rört till det för er nu , men detta inlägget kanske ger Kim + övriga en liten iblick i vad nRoute gör bättre än vad den tidigare GPS (realtime-fliken ) gjorde/gör i den vanliga gamla mapsource applikationen.

Phuuuuu .. !

Enjoy and drive safe ;) // Andy

Guest Andrew
Posted

Tipz till er som kör med Mapsource och nyligen installerat MapSource_662Beta mjukvarupatchen.

Klicka på Help uppe i Mapsource menyn , välj Check for Software Update...

Detta gör att ni kommer att få ver. 6.7 istället för 6.6.2Beta

6.7 finns i skrivande stund nämligen inte att plocka ner som en fil ifrån Garmin's hemsida.

Omstart efter installation är att rek......

Mvh // Andy

BTW ! .... Metroguide Europe 7 är klart bättre än de tidigare / äldre ver.

Posted

Jag köpte mig en Garmin Etrex Legend, snygg och blå och gav mig ut i de djupaste av skogarna i Uppland. Men mottagningen funkar illa i skogen. Jag har även haft problem på stan, i utlandet. Maskinen säger att signalen är för svag. Jag har ju köpt den för skogspromenader och fjällvandringar, och då är det ju lite trist om den inte funkar i skogen. Eller har jag ställt in nåt fel? Eller är det Guds straff för att jag köpt MapSource nästan gratis på piratmarknaden i Moskva?

Däremot funkar allt finfint i bilen. Om Legenden ligger framme i fönstret så är mottagningen utmärkt. Men så fort jag stannar och börjar promenera, så tappar maskinhelvetet lusten.

• Forumsledning
Posted

Den är smått känslig mot fri sikt mot himlen. I tät skog funkar den alltså inte så bra då grenarna skymmer sikten. Likaså i stan då höghus blockar sateliterna från sidorna, vilket man kan se i "sat-pos. läget" på gps'en

Nu har jag dock vandrat en del med min (legend) och den har vart på mission och utomlands semster, övningar, jobb.. och ja i stort sett alla längre resor så har haft den med mig och aldrig upplevt problem. Iaf inte när man är medveten om hur känslig den är mot sikt osv. Man anpassar sig ju :clap: går där det inte är så tätt typ.

Mapsource funkar fint.

Nu försöker man bara få Worldwind att funka med GPS'en med ett ett intressant plugin jag hittat. Ser bra ut hittils. Synd bara det är inte samma upplösning som i USA *sucka*

Posted

Awright. Skog och hus skymmer satelliterna, jag fattar. Då har jag större förståelse för systemets begränsningar. För det är en himla rolig liten rackare, det här.

Posted
Jag köpte mig en Garmin Etrex Legend, snygg och blå och gav mig ut i de djupaste av skogarna i Uppland. Men mottagningen funkar illa i skogen. Jag har även haft problem på stan, i utlandet. Maskinen säger att signalen är för svag. Jag har ju köpt den för skogspromenader och fjällvandringar, och då är det ju lite trist om den inte funkar i skogen. Eller har jag ställt in nåt fel? Eller är det Guds straff för att jag köpt MapSource nästan gratis på piratmarknaden i Moskva?

Däremot funkar allt finfint i bilen. Om Legenden ligger framme i fönstret så är mottagningen utmärkt. Men så fort jag stannar och börjar promenera, så tappar maskinhelvetet lusten.

Mottagningen i skog på gpsenheter med patchantenner (B.l.a garmins eTrex serie) är inte den bästa. I skogsförhållanden rekomenderas i stället en gps med quad-helix antenn (B.l.a Garmins 60 och 76 serie eller Magellans SporTrak och Meridanserie).

Men är man bara medveten om problemet får man som Kimster skriver anpassa sig efter mottagningsförhållandet på den plats man uppehåller sig.

Ofta kan man hitta en glänta eller en liten höjd där man kan få fri sikt och således få in tillräckligt många satelliter för att få en hyffsat korrekt positionsangivelse.

/ERI