Jump to content

GPS Handburet

Guest Andrew

Recommended Posts

Guest Andrew

Tänkte bara skapa en tråd där vi kan disskutera handburna GPS:er

Själv har jag en Garmin Etrex Vista som jag är helnöjd med.

Använder Garmin's MAPSOURCE programvara för att tanka in kartomr. , waypoints m.m

Vore kul och se hur många soldf:are som har och använder GPS

Skriv gärna vilken modell ni har och vilket/vilka kartprogram du använder för att föra över kartor ,waypoints etc.

Nu finns ju Friluftskartan på CD.

Någon som har köpt / testat den ?

fricd.jpg

Friluftskartan är det senaste tillskottet i kartmaterial som går att ladda ner i din Garminplotter. Äntligen kan man få en riktig topografisk karta i sin GPS. Garmin har använt sig av Lantmäteriets noggranna kartmaterial och gjort en serie CD-skivor som täcker hela Sverige.

Så vare sig du skall plocka svamp i Skåne eller åka snöskoter i Jämtland har du det perfekta verktyget. Friluftskartan har detaljerad information som vägar, höjdkurvor, sjöar, älvar, bäckar skoterleder värmestugor mm.

Markera ut dina svamp- eller fiskeställen och du kan lätt hitta tillbaka dit nästa gång.

Grundläggande egenskaper:

• Friluftskartan innehåller topografisk kartdata i vektorform i skala 1:100000.
    Vägar, järnvägar och symbol för järnvägsstation samt attribut så som vägnummer för statliga vägar.
    Linjeobjekt (t. ex. gränser, kraftledningar, nationalparker och militära områden).
    Punktobjekt (t. ex. diverse symboler för bebyggelse).
    Vattendrag (bäckar) som linjeobjekt.
    Övriga ytor (vatten, samlad bebyggelse, skog, öppen mark, tät vegitation, kalfjäll samt sankmark i tre olika klasser).
    Fjällinformation så som skoterleder, vandringsleder, nödtelefoner och värmestugor.
    Höjdkurvor med 10 meters ekvidistans.
    Övrig textinformation.

Edited by Andrew

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Andrew

Marinshopen i Älvsjö tar 2480:- (per område)

Friluftskartan använder sig av 10 områden för att täcka in Sverige.

Dom har vett på att ta betalt för datoriserad (digitala) kartprogram. :huh:

Samma gäller även Garmins programvaror , en cd kostar då i runda slängar tusenlappen och uppåt.

Detta p.g.a att Lantmäteriet tar så hutlöst betalt för sin licenser.

Länk till http://www.marinshopen.se

Klicka på SORTIMENT / Välj GARMIN under rubriken INSTRUMENT & NAVIGERING

Klicka sedan på KARTOR

Scrolla längst så finns en länk till Täckningsområden

Där kan du sedan se hur Sverige är indelat och lite info om varje kartområde , samt screenshots.

Lite bökigt för det funkade inte att direktlänka till den sidan.

Edited by Andrew

• Forumsledning

Kör med en Garmin Etrex Legend. Mycket nöjd över den. Kalas med kartan som man kan ha och tanka in egna, men gillar inte priset. Det jag saknar är möjligheten till fordonsantenn som det tydligen inte finns till Etrex modellerna :( Blir jobbigt när man kör bil och sånt.

Den slukar batterierna lite för snabbt också.. I övrigt, kalas-pryl som e mycke rolig att springa omkring med. :ph34r:

Shoppade en Garmin Vista på KFOR Main, kostade 289$, och är helt klart nöjd med den!!

Har lagt in Sverigekartan (Mapsource) och tänkte shoppa Garmin Bluechart (sjökortsprogram) här framöver.

Använder Magellan 315. Från stenåldern, men den fungerar bra för ändamålet. Gröna kartan över länet för planläggning på PC. Sen är det bara att under 2 elektroniska sekunder, föra över de aktuella UPK till GPS:en och agera. Drar en del batterier dock.

Casca

Är också stolt ägare av en Etrex Legend, gillar speciellt den inbyggda kartan och användarvänligheten. De kartor som nämns här är gratis för de som köper GPS i USA, det gäller dock endast amerikanska kartor. För den som vill köpa billig GPS rekommenderas GPS Warehouse

Problemet med extern antenn går att lösa. Det finns trådantenner av typen "Re-Radiating" som tar emot signaler och sedan förstärker dom inuti t ex en bil. De kostar runt tusenlappen men ska fungera väldigt bra.

Kolla speciellt på GPSW-RRAD-45:

Re-Radiating

/Johan ES

Guest Andrew

Hur många av er som har Garmin har uppdaterat mjukvaran i Gps:en ?

Använder en Garmin eTrex Venture. Har inte provat att hålla på att dola med waypoint-tankning o.dyl. via datorn. Plockar in waypoints från kartan m.h.a. X-Y.

Funkar kalasfint.

Fördelen med Mapsource programet är många , dels går det snabbare att lägga in rutter , waypoints m.m samt så får man ju möjligheten att tanka in områden med detaljerad info såsom Intressanta platser osv. Den infon är ju inget som du kan lägga in själv.

Själv så använder jag MapSource Roads&Recreaction Sweden/Denmark , Blue Chart och Worldmap håller även på att införskaffa Metro Guide Europe V.5

Plockade ner och uppdaterade min Gpsmjukvara och även update för Mapsource

Det som jag gillar skarpt är funktionen Real Time Tracking eftersom att jag har min GPS kopplad i bilen. Använder Garmins kombikabel "cigg-kabel" för strömen och sedan delning ifrån den till laptopen

Sedan sätter man Laptopen lite snyggt på passagerarsätet.

Lite lättare att följa med på en 15 tums skärm än GPS-fönstret.

Edited by Andrew

Guest Andrew
Marinshopen i Älvsjö  tar 2480:- (per område)

Friluftskartan använder sig av 10 områden för att täcka in Sverige.

Dom har vett på att ta betalt för datoriserad (digitala) kartprogram.  :D

Samma gäller även Garmins programvaror , en cd kostar då i runda slängar tusenlappen och uppåt.

Detta p.g.a att Lantmäteriet tar så hutlöst betalt för sin licenser.

Länk till http://www.marinshopen.se

Klicka på SORTIMENT / Välj GARMIN under rubriken INSTRUMENT & NAVIGERING

Klicka sedan på KARTOR

Scrolla längst så finns en länk till Täckningsområden

Där kan du sedan se hur Sverige är indelat och lite info om varje kartområde , samt screenshots.

Lite bökigt för det funkade inte att direktlänka till den sidan.

GODA NYHETER !

Priset sänks med 38% till 1695:-

Hoppas att ni inte har handlat redan...

Uppenbarligen har Sportmanship förhandlat duktigt :)

Guest Andrew

Vill man ha tag på X & Y kan man ju alltid gå in på http://www.gulasidorna.se

Klicka på Karta & vägbeskrivning

Ange en adress, t ex Kungsgatan 1 - ange INTE postort

Klicka Sök

Om du har angivit en adress som finns på flera orter får du upp en lista "Adresser som matchar din sökning"

Högerklicka på raden med ortnamnet (på Mac, klicka och håll musknappen nertryckt). I följande exempel klickar jag på Stockholm

Välj Öppna i nytt fönster

Studera URL:en som i exemplet ser ut så här:

http://www.gulasidorna.se/query?what=amap&...28986;6581658;;

I URL:en återfinns koordinater för tre olika punkter uttryckta i Swedish Grid med datum RT90.

Den första punkten (1628986;6581658) utgör centrum på fastigheten på den sökta adressen. Med centrum avses "tyngdpunkten" alltså den punkt som fastigheten skulle kunna balansera på, om man placerade den på en spets. Punkten ligger mitt i kartan som visas på sidan.

Den andra punkten (1628368;6582234) är övre vänstra hörnet i kartbilden.

Den tredje punkten (1629604;6581082) är nedre högra hörnet i kartbilden.

Guest Andrew

Det går bra att skapa stora kartor var som helst om man önskar det också. Exempel på en 1000x1000 stor karta i Göteborg City.

Du kan sedan byta siffran 7 efter zoomlevel till 4 uppe i adressfältet så får du en liten områdes karta över Gbg med omnejd.

Smidigt och bra nu ställer man sig dock frågan hur länge kommer denna tjänsten att vara gratis innan man vill tjäna pengar på detta också ? :huh:

Prova själv

Gula Sidorna maps

maps.gulasidorna.se/se_MapImageLocator?center_x=1272994&center_y=6403652&zoomlevel=7 &width=900&height=900

Edited by Andrew

:baskerPa:

Varför söker man inte ordentligt på nätet innan man handlar. :):):((:((

Köpte en eTrex Venture för en vecka sedan för 2550:- hos Naturkompaniet och vad ser jag nu?

Jo, att Marinshopen är ca. 200:- kronor billigare. :((

För övrigt så är jag väldigt nöjd den, har dock bara lekt lite med den än så jag kan inte kommentera batteritid m.m..

Edit: Tack för tipset med Gula sidorna, var nåt helt nytt för mig.

Edited by mace

• 4 weeks later...

Började faktiskt fundera på en handburen GPS nu i dagarna, och mindes denna tråden.

Det jag söker är en samlingssida där olika apparater jämförs, helst svensk (det måste väl finnas en sådan?)

Och hur länge räcker batterierna ungefär? Är det en flerdygnsmaskin eller?. Givetvis har man den inte igång konstant, eller det har man kanske?

En dum fråga kanske, men finns det billiga GPS (<3000:-) som visar hela kartbilden, eller är det bara en pil och avståndsinfo som visas i displayen? Man vill ju gärna ha kartan, så man slipper sitta hemma vid datorn och planera rutten.

Började faktiskt fundera på en handburen GPS nu i dagarna, och mindes denna tråden.

Det jag söker är en samlingssida där olika apparater jämförs, helst svensk (det måste väl finnas en sådan?)

Och hur länge räcker batterierna ungefär? Är det en flerdygnsmaskin eller?. Givetvis har man den inte igång konstant, eller det har man kanske?

En dum fråga kanske, men finns det billiga GPS (<3000:-) som visar hela kartbilden, eller är det bara en pil och avståndsinfo som visas i displayen? Man vill ju gärna ha kartan, så man slipper sitta hemma vid datorn och planera rutten.

Råd&Rön har provat ett stort antal handburna gps-moduler i ett av de senaste numrena, rent hypotetiskt skulle du kunna kontakta mig så att vi blir vänner, så att jag skulle kunna sprida en kopia till min närmsta vänkrets

Fast GPS går ju att släcka ner ganska enkelt om man har kontroll på sateliterna....

då kan ju inte lede fi heller andvända sin gps utr

Jo nu vet jag ju inte riktigt hur tekniken funkar.

Men USA ser ju till att t.ex inte Irak kunde andvända gps och vad jag har läst så är det även släckt för Iran och Nord-Korea, men det hindrar inte att Amerikanska flygvapnets piloter andvänder sig utav det när de gör sina överflygningar.

Råd&Rön har provat ett stort antal handburna gps-moduler i ett av de senaste numrena, rent hypotetiskt skulle du kunna kontakta mig så att vi blir vänner, så att jag skulle kunna sprida en kopia till min närmsta vänkrets

Nej tack. Jag vill inte bli vän med dig. Jag ilar iväg för att köpa pappersblaskan istället ;):ph34r:

Tack för tipset dock

Varför söker man inte ordentligt på nätet innan man handlar.    

Köpte en eTrex Venture för en vecka sedan för 2550:- hos Naturkompaniet och vad ser jag nu?

Jo, att Marinshopen är ca. 200:- kronor billigare.

Mäh... samalar du burkar eller? Wow, 200 spänn!

/Tycker Mojo som är FN-rik hehe

• 3 months later...