Jump to content

Recommended Posts

Numera bara en Tksp 12,7 alternativt en Grsp i ringlavetten bakom förarhytten och i bland dubbelmonterade Tksp 12,7 i fören(se ovan). På sidan om Tksp 12,7 kan ni se både lavetten och kulsprutan. Försök att skjuta Sjömålsroboten Rb 17 (HELLFIRE) och Robot 70 direkt från båten under gång har gjorts.

Läste jag nu.

Det finns inget som kallas standardbeväpning, även om 3 Tksp är vanligast. Jag ska tillägga att jag själv bara några enstaka gånger haft dubbellavettaget i fören monterat. Detta varierar efter vilket kompani båten tillhör och vart man ska köra, vilken typ av motstånd man förväntas möta osv. I skarpt läga skall båten alltid finnas någon form av beväpning ombord, minst ringlavetten skall alltid vara bemannad. Under min GU så har det ibland hänt att jag har haft en GRSP i ringlavetten när jag har kört våldsam landstigning, men i de flesta fallen har det varit Tksp men bara vid skarpskjutningar ( annars har det varit Kulspruta 58 eftersom Tksp måste ha en speciell lösskjutningspipa som det inte finns så många av i sverige ) Akan från Draken har mycket riktigt funnits som beväpning till Helge men bara under en kortare tid och vad jag vet bara till de första serietillverkade båtarna 1990-1991 eller 92 tror jag. Minorna är minsystem M9 och en Helge-båt tar 4 stycken. Minorna är byggda i moduler för att kunna skräddarsy sprängkraften. Minorna fälls i förebyggande syfte, som en slags försvarsladdning 21 fast i inloppen i skärgården. Annars kan minorna fällas rakt framför fartygen och då körs stridsbåten i sick-sack framför fartygen då minorna fälls.

Visst har RB17 på försök skjutits från Helge men vad jag har hört så har det inte funkat så bra. Att ha belysaren på båten är också mycket svårt pga sjögången och då är det svårt att hålla kvar målet i siktet. Roboten lär missa.

Edited by Amfibieslusken

Visst har RB17 på försök skjutits från Helge men vad jag har hört så har det inte funkat så bra. Att ha belysaren på båten är också mycket svårt pga sjögången och då är det svårt att hålla kvar målet i siktet. Roboten lär missa.

Satt och bläddrade i en Marinnytt från förra året hemma hos en kompis igår och där var det en artikel om provskjutning med Rb17 (okej, jag är inte helt hundra på att det var rb17 men ganska, dementera eller bekräfta gärna) från Strb90H. Två robotar skjutna under gång i 20 knop, mål på 5000 m avstånd, båda träffade.

Satt och bläddrade i en Marinnytt från förra året hemma hos en kompis igår och där var det en artikel om provskjutning med Rb17 (okej, jag är inte helt hundra på att det var rb17 men ganska, dementera eller bekräfta gärna) från Strb90H. Två robotar skjutna under gång i 20 knop, mål på 5000 m avstånd, båda träffade.

Jo men då var belysaren grupperad på land. Och det exemplet jag har hört talas om var även belysaren grupperad på en båt ( dock en annan så klart ) och belysaroperatören försökte förgäves hålla kvar målet i siktet och trots att det var väldigt mild sjö så missade roboten.

Edited by Amfibieslusken

Nej då måste operatören också vara gyrostabiliserad. Han måste kunna stå någorlunda stilla för att kunna observera målet och rör sig belysaren i en gyrostabiliserad "vagga" så måste han hela tiden röra på sig upp och ner och åt sidorna för att följa med. det går inte. Enklast är att ligga dold på en ö, utan att blotta sig helt för andra genom att stå på en båt.

Nej då måste operatören också vara gyrostabiliserad. Han måste kunna stå någorlunda stilla för att kunna observera målet och rör sig belysaren i en gyrostabiliserad "vagga" så måste han hela tiden röra på sig upp och ner och åt sidorna för att följa med. det går inte. Enklast är att ligga dold på en ö, utan att blotta sig helt för andra genom att stå på en båt.

Jag visste inte att man gyrostabiliserat själva skytten i Strv122, vilket man alltså måste enligt ovanstående resonemang.

Nej jag förstår hur du menar, med dagens sikte monterat i en gyrostabiliserad vagga så får man väl det problemet, men då kan man väl lika gärna passa på att fästa en stol för belysaren i samma vagga.

Skall man ha förmåga att skjuta under gång får man nog göra mer än att modifiera befintliga system. Exempelvis byta sikte.

I en KRIGSORGANISERAD amfbat av KA-modell var/är varje Strb 90H utrustad med 3 Tksp 12,7mm. I fredstid och under utbildning kör man sällan med denna beväpning monterad (delvis beroende på att det är klent med lösskjutningspipor). Under vår repövning 97 så hängde vi på 2 Tksp och hade dem uppe hela övningen utan att skjuta en bula...

Granatspruta kan monteras på ringlavetten. Organisatoriskt så tillhör granatsprutorna KJ/Amfskytteplutonerna och monteras följdaktligen på deras båtar om det är aktuellt.

detta gäller (eller gällde) alltså hur en båt är beväpnad enligt krigsorganisationen för gamla KA-AMFBAT.

I en KRIGSORGANISERAD amfbat av KA-modell var/är varje Strb 90H utrustad med 3 Tksp 12,7mm. I fredstid och under utbildning kör man sällan med denna beväpning monterad (delvis beroende på att det är klent med lösskjutningspipor). Under vår repövning 97 så hängde vi på 2 Tksp och hade dem uppe hela övningen utan att skjuta en bula...

Granatspruta kan monteras på ringlavetten. Organisatoriskt så tillhör granatsprutorna KJ/Amfskytteplutonerna och monteras följdaktligen på deras båtar om det är aktuellt.

detta gäller (eller gällde) alltså hur en båt är beväpnad enligt krigsorganisationen för gamla KA-AMFBAT.

WORD UP!!

• 17 years later...
  • 6 months later...

Intressant visning på engelska av nya stridsbåt 90HSM. Trodde inte att det var så många förbättringar.

Welcome aboard the brand new Docksta Combat Boat 90HSM (tack till SoldF.com på twitter!)

(youtube.com)

Nån som vet om den parallellkopplade ksp 58 på SAAB Trackfire endast är för inskjutning av 12,7 mm vapnet, eller om det går att skifta mellan dessa? Saknar fortfarande info om möjligheten att medföra minor på StrB 90HSM.

/Per

Edited by Perman

4 hours ago, Perman said:

Intressant visning på engelska av nya stridsbåt 90HSM. Trodde inte att det var så många förbättringar.

Welcome aboard the brand new Docksta Combat Boat 90HSM (tack till SoldF.com på twitter!)

(youtube.com)

Det verkar ha blivit något fel på länken, åtminstone för mig! Provar med ny länk!

Nån som vet om den parallellkopplade ksp 58 på SAAB Trackfire endast är för inskjutning av 12,7 mm vapnet, eller om det går att skifta mellan dessa? 

Vapenstation AMF är en dubbel-vapenstation, och kan alltså bära ett extra vapen utöver det primära vapnet. Skytten kan sedan enkelt skifta mellan de två vapnena med en knapptryckning. I vårt (FM:s) fall finns möjlighet att montera antingen en KSP 88/KSP 60 eller en GRSP 92 plus en koaxial KSP 58 eller KSP 90...

Saknar fortfarande info om möjligheten att medföra minor på StrB 90HSM.

Det är inte möjligt att bära minor på STRB 90 HSM, det var en av uppoffringarna som fick göras för att båtarna inte skulle bli för tunga. Från FMV:s nyhetsartikel:

"När den nya konstruktionen togs fram arbetade man hårt för att hålla vikten nere. Genom att exempelvis ta bort minräls, frontlavettage, vattentank och toalett gjorde man det möjligt att installera vapenstation och ledningssystem. Viktkalkylen bygger på att en soldat i dag väger 135 kg med utrustning."

Edited by Pärmtroll
  • Thanks 2

23 hours ago, Pärmtroll said:

Det verkar ha blivit något fel på länken, åtminstone för mig! Provar med ny länk!

Vapenstation AMF är en dubbel-vapenstation, och kan alltså bära ett extra vapen utöver det primära vapnet. Skytten kan sedan enkelt skifta mellan de två vapnena med en knapptryckning. I vårt (FM:s) fall finns möjlighet att montera antingen en KSP 88/KSP 60 eller en GRSP 92 plus en koaxial KSP 58 eller KSP 90...

Det är inte möjligt att bära minor på STRB 90 HSM, det var en av uppoffringarna som fick göras för att båtarna inte skulle bli för tunga. Från FMV:s nyhetsartikel:

"När den nya konstruktionen togs fram arbetade man hårt för att hålla vikten nere. Genom att exempelvis ta bort minräls, frontlavettage, vattentank och toalett gjorde man det möjligt att installera vapenstation och ledningssystem. Viktkalkylen bygger på att en soldat i dag väger 135 kg med utrustning."

Tack för info och korrekt länk! Om man nu avser att komplettera och i ett senare skede successivt ersätta dagens stridsbåtar byggda under 90-talet och framåt så hoppas jag att man även bygger några StrB 90HSM utan vapenstation men med minutläggningsförmåga. Även om varje strB 90H bara kan medföra 4 minor så gör ju antalet stridsbåtar att de utgör en icke oväsentlig del av den totala minutläggningsförmågan i flottan.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Tack för info och korrekt länk! Om man nu avser att komplettera och i ett senare skede successivt ersätta dagens stridsbåtar byggda under 90-talet och framåt så hoppas jag att man även bygger några StrB 90HSM utan vapenstation men med minutläggningsförmåga. Även om varje strB 90H bara kan medföra 4 minor så gör ju antalet stridsbåtar att de utgör en icke oväsentlig del av den totala minutläggningsförmågan i flottan.

/Per

Det finns planer på att inom några år inleda utvecklingen av nästa generation stridsbåt. Denna avses bli större än STRB 90 för att kunna bära mer last, och då framförallt tyngre vapensystem.

Målbilden är i stort sätt samma som för det sedan länge nedlagda projekt STRB 2010.

• Thanks 3

• 1 year later...
  • 8 months later...

Under helgen har Försvarsmakten haft en stridsbåtsövning utanför Bohuskusten. För en grupp verkar övningen inte gått något vidare då en stridsbåt helt och hållet hamnat uppe på ett skär utanför Hamburgö.

Militärbåt på grund i Bohuslän – efter kurs med värnpliktiga

(bohuslaningen.se)

/Per

• Thanks 1

• 2 months later...
3 hours ago, Pärmtroll said:

Så vart det klart med SSKSP till stridsbåtarna (m.fl.).

Trevligt! Ser den gärna ombord på Bevbåtar, nya GRK-båtarna, och kanske även på några av våra supportfartyg framöver kanske?

Jag tolkar formuleringen att den ”kan inköpas till övriga plattformar” som att det finns idéer på att byta ut vissa befintliga vapenstationer mot dessa vid typ HTM och liknande? Eller är det just nybyggnation (GRK-båtarna typ) som avses i första hand?

54 minutes ago, Tombola said:

Trevligt! Ser den gärna ombord på Bevbåtar, nya GRK-båtarna, och kanske även på några av våra supportfartyg framöver kanske?

Jag tolkar formuleringen att den ”kan inköpas till övriga plattformar” som att det finns idéer på att byta ut vissa befintliga vapenstationer mot dessa vid typ HTM och liknande? Eller är det just nybyggnation (GRK-båtarna typ) som avses i första hand?

På helikopter t.ex.
Övriga plattformar är ett vitt begrepp

9 hours ago, Chassi said:

På helikopter t.ex.
Övriga plattformar är ett vitt begrepp

Iofs helt sant. Efter att ha tittat på lite videor så lär armén vara intresserade. Den är såpass liten och lätt att man kan montera på en pickup om man så vill: 

18 minutes ago, Tombola said:

Iofs helt sant. Efter att ha tittat på lite videor så lär armén vara intresserade. Den är såpass liten och lätt att man kan montera på en pickup om man så vill: 

Tror inte armén är så intresserad faktiskt. Svårt att se när den är bättre val än tksp/granatspruta för lättare förband. 
I vissa väldigt specifika fall visst, i usa var det populärt för armé förband att bygga attrapper för att skrämma terrorister men det är ju sannolikt betydligt mindre effektivt mot riktiga soldater i pansarfordon.

On 5/23/2023 at 6:03 PM, Peo said:

Intressant akronym. Är det vad den kommer heta? SSKSP23?

Projektnamnet är Snabbskjutande kulspruta Amfibie (SSKSP AMF). Men det är inte omöjligt att man byter ut AMF mot en sifferbeteckning i den slutliga förrådsbenämningen.

On 5/23/2023 at 9:51 PM, Tombola said:

ag tolkar formuleringen att den ”kan inköpas till övriga plattformar” som att det finns idéer på att byta ut vissa befintliga vapenstationer mot dessa vid typ HTM och liknande? Eller är det just nybyggnation (GRK-båtarna typ) som avses i första hand?

SSKSP kommer inte ersätta några vapenstationer, däremot överväger Marinen att ersätta eller komplettera befintliga handjagade kulsprutor på ett flertal befintliga och framtida plattformar (både stora och små). Även andra försvarsgrenar överväger att anskaffa SSKSP till vissa fordon (t.ex. HKP).

• Thanks 2

• 1 year later...

Det är inte bara jag som är förvånad över att man vill bestycka StrB 90 med en ny sjörobot med beteckningen RBS 18. Även Corporal Frisk (aka Robin Häggblom) är förvånad och ifrågasätter t o m om det verkligen kan stämma. Detta eftersom båtarna egentligen är för små och för smala, och dessutom så börjar majoriteten att bli gamla.

The Swedish modernization of their coastal troops is continuing, with the formal call for tenders for a new surface-to-surface anti-ship missile. The new weapon will receive the formal designation RBS 18, and unlike the current man-portable Hellfire-missile system used in the short-range anti-ship role by the Swedish marines will be mounted aboard the CB 90 combat boat.

This will be a key demand, as the boats are small and narrow, coming in at just under 16 meters in length and 4 meters in width. This could prove too restrictive for dedicated anti-ship missiles marketed towards the lightcraft segment. As an example, MBDA’s MARTE MK2/N which is described by the manufacturer as a “medium-range lightweight anti-ship missile system” gives the minimum boundary for suitable vessels as 25 meters in length.

Sweden To Get New RBS 18 Coastal Defence Missile For CB 90 Combat Boats

(navalnews.com)

/Per

Edited by Perman

17 hours ago, Perman said:

Det är inte bara jag som är förvånad över att man vill bestycka StrB 90 med en ny sjörobot med beteckningen RBS 18. Även Corporal Frisk (aka Robin Häggblom) är förvånad och ifrågasätter t o m om det verkligen kan stämma. Detta eftersom båtarna egentligen är för små och för smala, och dessutom så börjar majoriteten att bli gamla.

Sweden To Get New RBS 18 Coastal Defence Missile For CB 90 Combat Boats

(navalnews.com)

/Per

Han har en poäng. 

Ser inte varför man inte skulle kunna gå på SPEAR-serien istället.