Jump to content

Stridsbåt 90H (Strb90H)

Guest

Recommended Posts

Okej, några frågor till. Hoppas de är inte klassificerade ;)

Hur många batterier? Vilket slag? Volt och Amh?

Vad finns i bogen förutom av de två TKsp:or och lite am? Det finns ganska mycket plats på de blueprints jag sett . . .

Vad finns nedanför kabinen? Ingenting? Ballast?

Finns det en inertial navigation system eller "bara" kompass, GPS och radar?

Vart nånstans finns bränslet? I motorrummet, eller i bogen, eller nedanför kabinen? Är det en stor eller några små tanks?

Är de två Tskp:orna stabiliserade?

Finns det en eldsläckningsapparat? Om så är fallet, vart? Bara i motorrummet?

Hur är det med besatningen -- är det 21 PLUS 3 eller 21 allihoppa? Bilderna jag sett visar 9 sits på varje sida, en på baksidan, och 2 på kommandodäcket = 21. Eller hur?

Det finns inga behagligheter, typ toa, kulskåp, etc, korrekt?

Tackar

HASSE

• BlåGul -1

Varför detta stora intresse för stridsbåtens olika system? Finns väl ingen större anledning att behöva veta hur elnätet är uppbyggt eller var bränslet finns om man inte använder båten själv, och då behöver man inte fråga.

Men, iaf....

Det finns batterier. 24V, olika Amh beroende på vilket batteri vi pratar om.

I förpiken finns stuvutrymmen för maskeringsnät, slangar och annan utrustning.

Eldsläckningsutrustning och brandsläckare finns både i maskinrum och i besättningsutrymme/transport. I maskinrummet finns ett fast installerat system.

Hur och var bränslet lagras är onödigt att gå in på, men det är inte så svårt att räkna ut.

Sprutorna är inte gyrostabiliserade.

Besättningen är på 3 man. Övriga är bara last.

Tackar, 9x19!

>Det finns batterier. 24V, olika Amh beroende på vilket batteri vi pratar om.

Är det möjligt att blir lite mer konkret? Hur många oliker batterier finns och i vilken antal?

>Besättningen är på 3 man. Övriga är bara last.

Okej, det syns att jag är varken sjöman eller helt perfekt på svenska ;)

Lätt mig ställa frågan annorlunda -- hur många sitsplatser finns i allt och vart?

Tackar

HASSE

• BlåGul -1

Tackar, 9x19!

>Det finns batterier. 24V, olika Amh beroende på vilket batteri vi pratar om.

Är det möjligt att blir lite mer konkret? Hur många oliker batterier finns och i vilken antal?

>Besättningen är på 3 man. Övriga är bara last.

Okej, det syns att jag är varken sjöman eller helt perfekt på svenska ;)

Lätt mig ställa frågan annorlunda -- hur många sitsplatser finns i allt och vart?

Tackar

HASSE

Jag ser inte någon anledning att i detalj tala om hur elsystemet ser ut. Batterierna är fler än två och har delvis olika funktioner i systemet.

I transporten har du 20 sittplatser. 9 på var sida och 2 stycken längst akterut mot luckan. I styrhytten finns 3 platser. (Förare, navigatör och ett mittsäte för lämplig person) Maskinaren sitter i lavetten och fryser. :D Gör 21+3.

Lessen HANS, men jag tror inte att det är så bra att gå in på mer detaljer än vad 9x19 har gjort. Det räcker helt enkelt bra med den info han lämnat, övriga frågor går säkert att få reda på om du ringer t.ex. något Amf-regemente, men här ska det inte lämnas ut mer detaljerat om båten.

Slut.

Guest Hanfot

Lite förtydliganden nu när vi har ännu en variant.

90H - 20 sittplatser utan säkerhetsbälte, ingen toa/dusch

90HS - 18 sittplatser inkl säkerhetsbälte (samma som CV90) i förpiken har dessutom blivit mindre och en kombinerad dusch och toa har installerats.

90HS är den nya splitter skyddade strb som håller på att införskaffas för internationellt bruk. Den har större tank (tror ca 2400l) samt en sötvatten tank.

• henke changed the title to Stridsbåt 90H (Strb90H)