Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)

@Pärmtroll Så de 8 st 30 mm M230LF vapenstationer som är beställda till åtta stridsbåtar är alltså inte avsedda för de åtta båtar som ska utgöra luftvärnsskydd? I så fall så har jag fått allt om bakfoten. Jag gissar dock att jag inte är ensam om att ha trott detta.

Intressant att det blir kraftigare system med bättre förmåga mot drönare. Att det blir separata lv-båtar och radarbåtar tolkar jag som att StrB 90H egentligen är på gränsen storleksmässigt för att kunna utnyttjas för allt detta, och att en något större design hade varit att föredra. Men nu är vi där vi är och vi måste göra det bästa av situationen och dessutom på kortast möjliga tid.

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Posted (edited)
3 hours ago, Pärmtroll said:

Till att börja med så ska Strb 90HM Lv inte alls nyttja Trackfire ARES, utan en större vapenstation med en kraftigare kanon i kalibern 30x173mm.

Det var positivt att höra att vi kommer införa 30x173, det hade jag hoppats på men inte räknat med. En sån pjäs skulle passa bra akterut på Visby också (men jag vet att inga såna planer finns). Leonardo Lionfish 30 är en "snygg lösning". Jag skulle gärna se Bofors ta fram en 30-pjäs baserad på en befintlig kanon (t ex Bushmaster Mk44).

3 hours ago, Pärmtroll said:

Tridon mk2 kommer sannolikt införas i stort antal i alla försvarsgrenar och stridskrafter framöver, absolut inte bara i armén.

Positivt att höra. Hoppas Bofors kan skala upp produktionen snabbt.

Edited by PerB
Posted
37 minutes ago, Perman said:

Så de 8 st 30 mm M230LF vapenstationer som är beställda till åtta stridsbåtar är alltså inte avsedda för de åtta båtar som ska utgöra luftvärnsskydd? I så fall så har jag fått allt om bakfoten. Jag tror dock många med mig har trott desamma.

Är inte riktigt säker på vilken beställning av vapenstationer du refererar till? Men nej, luftvärnsbåtarna ska förses med tung vapenstation med en AKAN i 30x173mm kaliber. Trackfire ARES med M230LF är avsedd för andra plattformar.

37 minutes ago, Perman said:

Intressant att det blir kraftigare system med bättre förmåga mot drönare. Att det blir separata lv-båtar och radarbåtar tolkar jag som att StrB 90H egentligen är på gränsen storleksmässigt för att kunna utnyttjas för allt detta, och att en något större design hade varit att föredra. Men nu är vi där vi är och vi måste göra det bästa av situationen och dessutom på kortast möjliga tid.

Strb 90 storlek är såklart en del i det hela, tillsammans med faktorer som kraftmatning, plats för ammunition och operatörer m.m. Men min uppfattning är att det främst handlar om att man vill kunna verka med vapenstationen så nära 360° runt båten som möjligt, och en radarmast skulle blockera en onödigt stor sektor. Det finns också betydande taktiska fördelar med att inte ha spaningssensor och vapensystem på samma plattform, och betydande logistiska och utbildningsmässiga fördelar med att kunna använda ett befintligt båtsystem.

Likaså innebär nyttjandet av Strb 90 att luftvärnsbåtarna har exakt samma framkomlighet, räckvidd, manöverförmåga och hastighet som förbandet som de är avsedda att skydda. Det är inte säkert att en större och tyngre båt hade kunnat ta sig fram i alla leder, sund och vikar som Strb 90 kan passera vilket potentiellt hade kunnat innebära begränsningar för dem att lösa sin uppgift.

• Thanks 3
Posted (edited)
8 hours ago, Pärmtroll said:

Är inte riktigt säker på vilken beställning av vapenstationer du refererar till? Men nej, luftvärnsbåtarna ska förses med tung vapenstation med en AKAN i 30x173mm kaliber. Trackfire ARES med M230LF är avsedd för andra plattformar.

Strb 90 storlek är såklart en del i det hela, tillsammans med faktorer som kraftmatning, plats för ammunition och operatörer m.m. Men min uppfattning är att det främst handlar om att man vill kunna verka med vapenstationen så nära 360° runt båten som möjligt, och en radarmast skulle blockera en onödigt stor sektor. Det finns också betydande taktiska fördelar med att inte ha spaningssensor och vapensystem på samma plattform, och betydande logistiska och utbildningsmässiga fördelar med att kunna använda ett befintligt båtsystem.

Likaså innebär nyttjandet av Strb 90 att luftvärnsbåtarna har exakt samma framkomlighet, räckvidd, manöverförmåga och hastighet som förbandet som de är avsedda att skydda. Det är inte säkert att en större och tyngre båt hade kunnat ta sig fram i alla leder, sund och vikar som Strb 90 kan passera vilket potentiellt hade kunnat innebära begränsningar för dem att lösa sin uppgift.

Tittade på EOS RS800. Det finns även en mindre modell RS400 som just kan använda en 30x113 akan ksp och robot. Den går att beställa med elevation 70 grader. Fastnar man för Eos så kan man gott beställa fler för olika fordon och roller.

EOS RS800 skulle väl passa som sekundärskydd till Luleå.  

Edited by madman
Posted
1 hour ago, madman said:

Tittade på EOS RS800. Det finns även en mindre modell RS400 som just kan använda en 30x113 akan ksp och robot. Den går att beställa med elevation 70 grader. Fastnar man för Eos så kan man gott beställa fler för olika fordon och roller.

EOS RS800 skulle väl passa som sekundärskydd till Luleå.  

Dessa vapenstationer är väl inte anpassade för marint bruk? Pjäsen måste väl vara rostbeständig och elektroniken måste vara inkapslad. Om jag har fel så får nån rätta mig, men jag tror inte att man bara kan ta vilken vapenstation som helst och sätta på Luleå.

/Per

Posted (edited)
10 hours ago, Perman said:

Dessa vapenstationer är väl inte anpassade för marint bruk? Pjäsen måste väl vara rostbeständig och elektroniken måste vara inkapslad. Om jag har fel så får nån rätta mig, men jag tror inte att man bara kan ta vilken vapenstation som helst och sätta på Luleå.

/Per

Eftersom Pärmtroll nämnde EOS R800S som ett alternativ till stridsbåtarna. Så förmodar jag att versionen bör även kunna användas på  fartyg. Eller möjligen att den kan anpassas för marint bruk. Eftersom EOS R400S kunde beställas för 70 graders höjd så bör väl även andra system kunna klara av detta.

Så kanske även en möjlighet för vissa fordon som Patg åtminstone.

Edited by madman
Posted
2 hours ago, madman said:

Eftersom Pärmtroll nämnde EOS R800S som ett alternativ till stridsbåtarna. Så förmodar jag att versionen bör även kunna användas på  fartyg. Eller möjligen att den kan anpassas för marint bruk.

Jag listade bara ett par typexempel av vapenstationer för att visa vad det är för typ av system FM tänker sig, jag lade ingen tid på att verifiera huruvida just de exempel jag listade var anpassade för marint bruk eller ej. Jag har ingen aning om vilka specifika leverantörer av vapenstationer FMV för diskussioner med. 

2 hours ago, madman said:

Eftersom EOS R400S kunde beställas för 70 graders höjd så bör väl även andra system kunna klara av detta.

Det går garanterat att få vilken vapenstation som helst med extra hög elevation om man verkligen vill, men det kommer kosta extra och innebära extra leveranstid. Och jag ser som sagt inget nämnvärt behov av det (framförallt inte till LUL), men det finns vapenstationer med upp till 70° elevation som standard (t.ex. TYPHOON Mk 30-c), och om det är ett faktiskt krav från FM så kommer FMV bedömt köpa in någon av dessa.

• Thanks 2
Posted
4 hours ago, Pärmtroll said:

Jag listade bara ett par typexempel av vapenstationer för att visa vad det är för typ av system FM tänker sig, jag lade ingen tid på att verifiera huruvida just de exempel jag listade var anpassade för marint bruk eller ej. Jag har ingen aning om vilka specifika leverantörer av vapenstationer FMV för diskussioner med. 

Det går garanterat att få vilken vapenstation som helst med extra hög elevation om man verkligen vill, men det kommer kosta extra och innebära extra leveranstid. Och jag ser som sagt inget nämnvärt behov av det (framförallt inte till LUL), men det finns vapenstationer med upp till 70° elevation som standard (t.ex. TYPHOON Mk 30-c), och om det är ett faktiskt krav från FM så kommer FMV bedömt köpa in någon av dessa.

Nu tänkte jag mer på EOSR400S som kunde beställas för 70 graders elevation. Eftersom det kritiserade RWS med 30x113 som var bara 55 graders elevation.

Posted

Skulle bli mycket överraskad om det blev TYPHOON Mk 30-c.

Mycket beror även på vad vapenstationen får väga. både Lionfish 30 och MSI Seahawk 30 är relativt tunga.

Rheinmetall Sea Snake 30 är lite lättare så är vikten en stor faktor kan den ligga bra till.

• Like 1
Posted (edited)
1 hour ago, Mainrr said:

Rheinmetall Sea Snake 30 är lite lättare så är vikten en stor faktor kan den ligga bra till.

Verkligen lätt, 479 kg utan ammunition. Det är imponerande, många andra 30 mm väger minst det dubbla (Lionfish 30 väger t o m 3 ggr så mycket, 1450 kg). Jag undrar om de räknar lite olika, t ex med respektive utan sensorer?!

-25 till +60 grader elevation, lite sämre än en del av konkurrenterna. Lionfish 30 har -20 till +70.

https://www.rheinmetall.com/Rheinmetall Group/Systeme und Produkte/Systeme fuer die Marine/Waffensysteme und Munition/RWM_Sea_Snake_30_LREdition2_en.pdf

https://electronics.leonardo.com/documents/16277707/25904712/Lionfish+30+EL-00018+NR.pdf?t=1686060102209

Edited by PerB
Posted
32 minutes ago, Mainrr said:

Skulle bli mycket överraskad om det blev TYPHOON Mk 30-c.

Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad! Det är ett beprövat och erkänt bra system som torde uppfylla alla behov.

18 minutes ago, PerB said:

Verkligen lätt, 479 kg utan ammunition. Det är imponerande, många andra 30 mm väger minst det dubbla.

Dock har den ganska begränsad ammunitionskapacitet (147 skott) och kommer med en ”sämre” kanon än majoriteten av sina konkurrenter. Den är också helt obeprövad då inget land ännu har någon pjäs i aktiv tjänst.

• Like 1
Posted (edited)

Håller med dig pärmtroll att Seasnake har begränsningar. Var bara en reflektion över att vapenstationen ska sitta på en relativt liten båt. 

Jag vet inte vilka viktbegränsningar som finns men då vapen stationen måste sitta högt upp på båten så kan vikten spela en stor roll. 

Jag tror fortfarande dock att Lionfish ligger bättre till än Typhoon enbart beroende på tillverkare.

För de som inte har koll, Rafael är ett Israeliskt företag.  Och Pärmtroll du vet lika väl som jag att politiska skäl kan väga tungt i upphandlingar om det finns 2 likvärdiga system.

Edited by Mainrr
Posted (edited)

Fransk personal utbildas nu på StrB 90 HSM, och om jag tolkar texten rätt så lånar man även stridsbåtar:

Skärmklipp Marinen på FB fransk personal utbildas på Strb 90 2025-07-03.JPG

/Per

Edited by Perman
  • Like 3
Posted
On 7/1/2025 at 10:41 PM, Mainrr said:

För de som inte har koll, Rafael är ett Israeliskt företag.  Och Pärmtroll du vet lika väl som jag att politiska skäl kan väga tungt i upphandlingar om det finns 2 likvärdiga system.

Och likväl köper FM massor av prylar från Israeliska företag. Det är inte någon begränsning överhuvudtaget!

2 hours ago, Perman said:

Fransk personal utbildas nu på StrB 90 HSM, och om jag tolkar texten rätt så lånar man även stridsbåtar:

Fransk personal har mycket riktigt utbildats på Strb 90, de är nu färdigutbildade och har som ni kan se på bilderna lånat med sig (ombord FS Mistral) ett antal Strb 90HSM hem till Frankrike. Där är avsikten att genomföra vidare förbandsprover inför en eventuell anskaffning av egna båtar till franska marininfanteriet. 
Strb 90 övervägs att anskaffas av flera länder under kommande år, bl.a. Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

• Like 2
  • Thanks 2
Posted

När är det tänkt att de tio nya StrB 90 HSM ska börja levereras? Det finns väl inga fler order ännu än dessa tio båtar?

/Per

Posted (edited)
35 minutes ago, Sandman said:

Då finns det glädjande nog beställningar för ersättning av samtliga 32 stridsbåtar som donerats till Ukraina. Tittar man på ordervärdet så är det 900 miljoner kr för 22 st stridsbåt 90HSM. Det ger ett ordervärde på ca 41 miljoner kr per båt. För ett år sedan ungefär så gjordes den första ersättningsbeställningen på 10 st StrB 90HSM. Då var ordervärdet 400 miljoner kr dvs. ca 40 miljoner kr per båt. En blygsam kostnadsstegring kan man tycka. Frågan är nu hur detta kommer att påverka utvecklingen av nästa stridsbåtstyp när vi om några år kommer att ha förnyat mer än en tredjedel (50 båtar) av det totala beståndet av stridsbåt 90 på drygt 140 båtar. 

/Per

Edited by Perman
Posted
47 minutes ago, Perman said:

Frågan är nu hur detta kommer att påverka utvecklingen av nästa stridsbåtstyp när vi om några år kommer att ha förnyat mer än en tredjedel (50 båtar) av det totala beståndet av stridsbåt 90 på drygt 140 båtar. 

Det har troligtvis ingen större påverkan, det är fortfarande nästan 100 båtar som behöver omsättas och huvuddelen av dessa är av de äldre versionerna.
Möjligtvis att de 32 nya Strb 90HM tillsammans med de 18 Strb 90HSM innebär att man kan skjuta fram införandet av Stridsbåt 30 några år och istället prioritera andra materielprojekt.

• Thanks 1
Posted (edited)
On 7/9/2025 at 11:17 AM, vikingman said:

The CB 90HSM differs from the original CB 90H in having ballistic protection, provisions for a remote weapon station, as well as generally updated subsystems including a new propulsion line to take benefit of the developments that have taken place in small craft in the last few decades, as well as taking care of any potential obsolescence issues. These changes also means that the vessel is significantly more capable in roles such as patrol and base protection, as opposed to the original CB 90H which was closer to a ‘pure’ landing craft. Still, the CB 90HSM has not traded any capability here, and is able to transport 21 soldiers at 40 knots, before disembarking them over the bow ramp.

Stämmer inte helt att CB 90 HSM inte har förlorat någon förmåga. Båten kan inte medföra och lägga ut minor längre, och toaletten som finns på den äldre CB 90 H versionen saknas. Hur det är med förmågan att medföra och fälla sjunkbomber vet jag inte, men misstänker att även denna är borta. Totalt sett så är naturligtvis CB 90 HSM ändå en betydligt mer kapabel stridsbåt än den äldre versionen.

/Per

Edited by Perman
Posted
1 hour ago, Perman said:

Stämmer inte helt att CB 90 HSM inte har förlorat någon förmåga.

Jag tror förvisso att Häggblom syftar på båtarnas förmåga att transportera och landsätta trupp, som ju är oförändrad eller t.o.m. något förbättrad. Men i övrigt har du helt rätt.

1 hour ago, Perman said:

och toaletten som finns på den äldre CB 90 H versionen saknas.

Det finns ingen toalett på någon befintlig svensk Strb 90H, sådan finns enbart på 90HS.

1 hour ago, Perman said:

Hur det är med förmågan att medföra och fälla sjunkbomber vet jag inte, men misstänker att även denna är borta.

Både minsystem M9 och sjunkbomb M/33 är beroende av samma minräls för att kunna bäras och fällas från Strb 90, och det är denna minräls som saknas på 90HSM då den har bytts bort mot bl.a. två stora förvaringsfack i aktern samt två nya pelarlavetter för kulsprutor.
Hur det blir på de nya Strb 90 HM återstår att se dock.

• Thanks 1
Posted

20250627_154355.thumb.jpg.1faa891315fdf107c96c507a6d5fef05.jpg

Den svenska stridsbåten mer eftertraktad än någonsin

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2025/07/den-svenska-stridsbaten-mer-eftertraktad-an-nagonsin/

Många blickar runt om i världen är riktade mot det svenska stridsbåtssystemet 90 HSM. Stridsbåten som är amfibieförbandens kärna har testats av många allierade nationer som letar efter liknande flexibla systemet. Nu ska tre svenska stridsbåtar lånas ut till Frankrike för fortsatta tester.

Det var under Baltops 24 som suget efter att testa de svenska stridsbåtarna växte hos den franska Försvarsmakten. Så pass att man ställde frågan till den svenska marinen om att få låna tre stycken under en tidsbegränsad period. Några vårveckor senare utbildas flertalet franska officerare på stridsbåtssystemet längst med den svenska Västkusten. Efter genomförd utbildning är nu stridsbåtarna på väg till Frankrike för verksamhet på
sydligare breddgrader.

–   Den här typen av samarbeten med våra allierade är naturliga nuförtiden. Frankrike är dessutom en mycket viktig strategisk partner till Sverige, säger marinchef Johan Norlén.

Tillsammans stärker vi alliansen
Genom att Frankrike lånar och utbildas på det svenska stridsbåtssystemet sprids värdefulla kunskaper till allierade som gynnar oss i det framtida försvaret av våra gemensamma intressen. De mångfacetterade båtarna som snabbt och lätt rör sig nära strandkanter och kobbar är genomtänkta, allt från reglars till skärmar sitter på helt rätt platser för att smidigt kunna framföras under snäva förhållanden. Något som imponerar de franska officerarna.

– Dom är verkligen imponerade över hur genomtänkta och tåliga de svenska stridsbåtarna är, säger Håkan Persson, kurschef.

Nu mot sydligare breddgrader
Under ett hårt pressat tidsschema har de franska officerarna och soldaterna lära sig både de tekniska delarna och manövrering av stridsbåten. Instruktörerna är rutinerad personal från Amf4, Marinbasen och Marinstaben som med hjälp av tolkar drivit på utbildningen i maxhastighet. Målbilden har varit de ska komma till Frankrike tillräckligt utbildade för att kunna fortsätta lära känna systemet på ett säkert och stabilt sätt i den franska hemmamiljön.

– Fransmännen var supernöjda med utbildningen, det märktes att de var vana vid att hantera båtar. I princip kunde de bara titta på båten för att förstå hur den fungerade, säger Håkan Persson.

• Like 4
Posted (edited)

Enligt en japansk skribent på navalnews så föreslår SAAB nu försäljning av CB 90 till de japanska självförsvarsstyrkorna:

According to Saab representatives, the CB90 is being proposed to the Japan Ground Self-Defense Force (JGSDF). The JSDF is currently strengthening its defense capabilities in the Nansei Islands, stretching southwest of Japan, with China’s growing military presence in mind. To this end, maritime transport capabilities are being rapidly expanded. Recently, a new joint service unit, the Self-Defense Forces Maritime Transport Group, was established, and the deployment of small- to medium-sized transport vessels has already begun.

Therefore, adding a platform that combines firepower, protection, and the ability to travel at high speed over long distances independently would greatly enhance operational options. The CB90 is precisely the platform that can meet this need.

So, what roles could the CB90 fulfill if adopted by the JSDF? For example, the Nansei Islands, stretching from the southern tip of Kyushu toward northeast Taiwan, comprise roughly 200 islands, many of which are too small for large vessels to land troops or supplies. The CB90 could swiftly deploy to such small islands and independently conduct troop landings or evacuations.

Even on larger islands, the CB90 could support reconnaissance or special operations forces, landing and extracting them ahead of the main amphibious force. In peacetime, the CB90 could patrol areas such as the East China Sea equipped with radar and ESM systems for surveillance and intelligence gathering. In the event of large-scale disasters, it could also support rescue and relief operations via maritime or riverine routes.

Avståndet mellan Sverige och Japan kan dock ställa till problem:

However, one potential challenge in introducing the CB90 is the physical distance between Japan and Sweden. Importing complete vessels would naturally incur transportation costs, and maintenance or upgrades could become logistically demanding.

SAAB kan tänka sig att diskutera licenserad produktion av CB 90 i Japan:

If licensed production in Japanese shipyards were possible, such issues could be largely resolved. In response to Naval News’ question about the feasibility of license production in Japan, a Saab representative stated:

“There are several business and other parameters to consider, but we already have experience with licensed production of CB90 in other countries. Naturally, we would be willing to consider such an option in Japan, depending on local needs.”

Saab Proposes Adoption of CB90 in Japan – Potential Use in Remote Island Defense

32329

Photo cred: FMV

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Posted
On 7/17/2025 at 3:13 PM, Perman said:

Enligt en japansk skribent på navalnews så föreslår SAAB nu försäljning av CB 90 till de japanska självförsvarsstyrkorna:

Avståndet mellan Sverige och Japan kan dock ställa till problem:

SAAB kan tänka sig att diskutera licenserad produktion av CB 90 i Japan:

Saab Proposes Adoption of CB90 in Japan – Potential Use in Remote Island Defense

32329

Photo cred: FMV

/Per

Särskilt dyrt behöver det inte alls vara med transport. Lastbil, stor båttrailer som denna: https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.344.37994/md-trailer-md-20000-kg-med-vandkrans-batvagn

och sedan hyr man plats på ett RoRo-fartyg som levererat Toyotas i Södertälje på hemvägen. Blir ju typ gratis eftersom de ändå måste tillbaka.

Posted

Jag har själv sett strb90 på lastbil på motorvägen. Att transportera dem till Japan skulle vara trivialt. 

• 3 months later...
Posted (edited)

Instruktörer från den svenska marinen har utbildat ukrainska soldater på stridsbåt 90H. Under extremt korta tidsförhållanden har instruktörerna gett sitt allt för att få de ukrainska soldaterna till den nivå som krävs för att de ska kunna återvända med nya förmågor till sitt hemland. För många av de svenska instruktörerna är det här något av det största de varit med och bidragit till. De har nu skiljts åt, utbildningen är klar och ukrainarna har återvänt hem för att otröttligt fortsätta kämpa för sitt land, sina familjer och för hela Europas frihet.

Stödet till Ukraina

(youtube.com)

Skärmbild 2025-10-30 135819 Stödet till Ukraina Försvarsmakten.png

Marinen utbildade ukrainare på stridsbåtssystemet

(forsvarsmakten.se)

Ska bli spännande att se OOB (Order Of Battle) för den ukrainska marinen nästa år.

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
  • 4 weeks later...
Posted

https://www.sjofartstidningen.se/sista-bestallda-lotsbaten-levererad-fran-docksta/

Sista beställda lotsbåten levererad från Docksta

Genom leverans av den tyska lotsbåten Having har nu Saabs varv i Docksta byggt den sista lotsbåten inom överskådlig framtid. Nu kommer varvet att fokusera på stridsbåtar.

Under söndagsmorgonen lämnade nybygge nummer 615, Pilot Having, Dockstavarvet i Kramfors kommun i Västernorrland med destination Rindö i Stockholms skärgård. Där har den i början av veckan lämnats över till det tyska rederiet Lotsbetrieb GmbH Mecklenburg-Vorpommern för stationering i Warnemünde utanför Rostock. För K-A Sundin, senior rådgivare och tidigare ägare av Dockstavarvet var det ett känslosamt moment.

• Like 2
  • 2 weeks later...