Jump to content

Ny hjälm till försvarsmakten


mugby

Recommended Posts

1 hour ago, zkurt said:


när jag var i hemvärnet pratades det en del om att HVs uppgift organisationsmässigt inte längre var bevakning utan strid.


Om det fortfarande är så är det kanske olämpligt med mindre skyddande hjälm ändå. 
 

Oavsett detta, det är bättre med en hjälm som används och skyddar skapligt, än en som skyddar bättre men slutar användas efter 2veckors krig och ingen längre bryr sig om putsochstuds.

 

edit: jag kanske missförstod vad du menade med hemvärnet. Hursomhelst min slutpoäng gäller ändå :)

Hemvärnets huvuduppgifter (för både insats- och bevakningskompanier) är skydda och bevaka, varav den förstnämnda är en stridsuppgift. Den dimensionerande motståndaren är sabotageförband (motsv).

Hemvärnet kan också efter tillförda resurser och utbildning få i uppgift att försvara och fördröja.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chassi said:

Beror nog till stor del på att hjälmarna snabbt tar slut, tappas bort, går sönder, blir överkörda av fordon.
Då kan man överväga om man vill ha många hjälmar eller få bra hjälmar.

Resonerar man så behöver vi inga hjälmar… jag tror mängden hjälmar som slarvas bort eller läggs framför fordon osv borde vara försumbart när soldaterna vet att hjälmen är skillnaden mellan liv och död.

Jag vet att vi åtminstone fram till för några år sedan hade en väldigt slapp inställning till vad man skulle bära med sig till skillnad från när jag gjorde värnplikten. Personlig stridsutrustning ska vara på om man inte sover då den ska vara inom armlängds avstånd. Dags att lära soldater det igen om det är problem att de slarvar bort vital utrustning.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Peo said:

Resonerar man så behöver vi inga hjälmar… jag tror mängden hjälmar som slarvas bort eller läggs framför fordon osv borde vara försumbart när soldaterna vet att hjälmen är skillnaden mellan liv och död.

Jag vet att vi åtminstone fram till för några år sedan hade en väldigt slapp inställning till vad man skulle bära med sig till skillnad från när jag gjorde värnplikten. Personlig stridsutrustning ska vara på om man inte sover då den ska vara inom armlängds avstånd. Dags att lära soldater det igen om det är problem att de slarvar bort vital utrustning.

Nu tänker jag på skarpa konfliktsituationer, inte fredsövning på kasern.

 

Vi får inte hamna i en sits där det blir ont om hjälmar, det är mitt budskap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Zimme said:

Även om hemvärnet hamnar i strid är det mest troligt mot mindre sabotageförband och likande, inte mekaniserade förband med artilleriunderstöd.

Första veckorna av en konflikt möjligen, sedan kommer nog iaf delar av HV nyttjas likt i försvarsroller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man är orolig för att soldaterna kommer lägga ifrån sig hjälmarna och de kommer bort/blir sönderkörda måste den viktigaste kvalitén för en hjälm vara att den är bekväm nog att aldrig behöva tas av. Allt annat blir sekundärt. Sen är det upp till pluton- och gruppchefer att tillse att deras personal bär adekvat skyddsutrustning där hjälmen definitivt ingår. Framförallt när man möter ett land med så artilleritung doktrin som Ryssland.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Kilo3 said:

Om man är orolig för att soldaterna kommer lägga ifrån sig hjälmarna och de kommer bort/blir sönderkörda måste den viktigaste kvalitén för en hjälm vara att den är bekväm nog att aldrig behöva tas av. Allt annat blir sekundärt. Sen är det upp till pluton- och gruppchefer att tillse att deras personal bär adekvat skyddsutrustning där hjälmen definitivt ingår. Framförallt när man möter ett land med så artilleritung doktrin som Ryssland.

Om det fattas hjälmar då, för att pappa staten köpte in ett för litet antal av super deluxe hjälm 2000?

 

Då blir det ju svårt oavsett.

 

Hjälmar är i någon form en förbrukningsvara.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kilo3 said:

Om man är orolig för att soldaterna kommer lägga ifrån sig hjälmarna och de kommer bort/blir sönderkörda måste den viktigaste kvalitén för en hjälm vara att den är bekväm nog att aldrig behöva tas av. Allt annat blir sekundärt. Sen är det upp till pluton- och gruppchefer att tillse att deras personal bär adekvat skyddsutrustning där hjälmen definitivt ingår. Framförallt när man möter ett land med så artilleritung doktrin som Ryssland.

Att hjälmen är bekväm är nog det viktigaste. Håller helt med dig där. 

 

Jag glömmer aldrig när vi fick prova på norrmännens hjälm under Aurora 17.

 

Så bra, så bekväm, men kostade 10000:- styck. 

 

Avskyr hjälm 90. Obekväm, tung, ivägen när man skjuter liggande osv.

 

Varför är Sverige så slöa när det gäller vettiga kroppskydd och bra hjälmar till soldater.

 

Vi hade behövt ha dessa grejer typ igår.

 

//TF 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Chassi said:

Har du tillpassat hjälmen ordentligt?

Tycker många gnäller för mycket på hjälmen och sen visar det sig att man inte passat in den ordentligt eller testat rätt storlek.

Testat rätt storlek?

 

Vi fick ut en hjälm bara rakt av från förrådet tror det var år 2000 då vi lämnade in stålkrukan... 

 

Har bara sett 1 storlek på hjälmarna i mitt förband.

 

Aldrig sett ngt annat i mitt förband. 

 

Hmmm smal, medium och large ser jag nu på soldf faktasidor och min hjälm har jag mätt nu.

 

Tydligen Medium. Är ju rätt tjockskallig...Har ju 61-63 i basker.

 

Tror storleken på hjälmen funkar men aldrig varit ngn vän med hjälmens inredning 2. Där finns nog potential att förbättra. 

 

//TF 

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur hårt tryck det är på beställningar i hela försvarsmaterielindustrin just nu, och att vi förväntas använda fältuniform-90 fram till 2030. Så tror inte jag ett ögonblick på att vi får en ny hjälm eller nytt kroppsskydd på bred front innan 2028. Tyvärr. 

  • Haha 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Frippe said:

Med tanke på hur hårt tryck det är på beställningar i hela försvarsmaterielindustrin just nu, och att vi förväntas använda fältuniform-90 fram till 2030. Så tror inte jag ett ögonblick på att vi får en ny hjälm eller nytt kroppsskydd på bred front innan 2028. Tyvärr. 

Optimist...

 

Tror det lossnar tidigast 2030 och full leverans 2035.

 

FMV skall ju in och peta lite.

Återuppfinna hjulet.

 

Varför inte bara köpa ngt från hyllan?

 

Titta på vad NI, piketen, Norge och övriga militära special förband köpt in och beställ sen i bredd.

 

//TF 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och vad piketen och NI behöver är rätt långt ifrån vad armén behöver. 

 

Men som alltid är personlig utrustning en kombination av individuell passform och ergonomi, logistik och ekonomi. Oavsett vilken hjälm som väljs kommer den inte att passa alla perfekt. Och det blir också en kompromiss mellan vikt och bekvämlighet, logistik och skydd. Och en hjälm för den vanliga infanteristen bör som sagt täcka så mycket av huvudet som möjligt mot splitter. Men ska man också ha diverse assessorer måste vikten på själva hjälmen vara så låg som möjligt. Så att "bara köpa nått" är kanske inte så enkelt som det låter.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Tycker du ska ta och lämna ditt hat mot FMV i dörren, framförallt som du inte har ett dyft på fötterna gällande det.

Ja, mycket skitsnack utan grund från en del här. 20 000 kroppsskydd beställdes under 2023 som återfyllnad(+) för de kropsskydd som skänktes till Ukraina, det är raskt marscherat och de levereras från kvartal 1 2023, dvs precis nu. 

Och att man väljer att köpa hjälmar via befintligt ramavtal med NSPA är just för att det ska gå snabbt och att man bedömt att de produkter som erbjuds den vägen uppfyller våra behov. Men vissa är visst födda för att gnälla, ett gnäll som jag till stor del upplever har sin grund i de försvarsneddragningar om gjordes för 15-25 år sedan. Men det kan ju vara svårt att ta in att det är nya tider nu. 

  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2023 at 4:06 PM, Meteor said:

Ja, mycket skitsnack utan grund från en del här. 20 000 kroppsskydd beställdes under 2023 som återfyllnad(+) för de kropsskydd som skänktes till Ukraina, det är raskt marscherat och de levereras från kvartal 1 2023, dvs precis nu. 

Och att man väljer att köpa hjälmar via befintligt ramavtal med NSPA är just för att det ska gå snabbt och att man bedömt att de produkter som erbjuds den vägen uppfyller våra behov. Men vissa är visst födda för att gnälla, ett gnäll som jag till stor del upplever har sin grund i de försvarsneddragningar om gjordes för 15-25 år sedan. Men det kan ju vara svårt att ta in att det är nya tider nu. 

Nja, håller nog inte med att det har sin grund i neddragningarna. Tycker inte heller det är en gnällighet bara för att man inte tror på att det kommer gå så snabbt som många tror. 
 

T.ex. när nya NCU var beslutat, skulle första få det 2023, sedan stora beställningar så de flesta skulle få det inom ett par år, nu kommer det fram att FU90 ska finna skivar till 2030. Helt ok för mig men inte som det sades från början. 
 

Och bara för att man beställer med ett ramavtal i botten så får man inte en snabbare leverans för det står inte direkt oanvänd tillverkningskapacitet just nu inom industrin som tillverkar försvarsmateriel. 
 

Men, jag är glad för det lilla vi får, när det väl kommer, oavsett om det är nya ficklampor, GRG, ny hjälm eller vad det nu kan vara. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2023 at 4:06 PM, Meteor said:

Ja, mycket skitsnack utan grund från en del här. 20 000 kroppsskydd beställdes under 2023 som återfyllnad(+) för de kropsskydd som skänktes till Ukraina, det är raskt marscherat och de levereras från kvartal 1 2023, dvs precis nu. 

Och att man väljer att köpa hjälmar via befintligt ramavtal med NSPA är just för att det ska gå snabbt och att man bedömt att de produkter som erbjuds den vägen uppfyller våra behov. Men vissa är visst födda för att gnälla, ett gnäll som jag till stor del upplever har sin grund i de försvarsneddragningar om gjordes för 15-25 år sedan. Men det kan ju vara svårt att ta in att det är nya tider nu. 

Jag tar nu ett väääldigt lätt exempel så att även du kanske kan förstå...

 

Istället för att bara köpa in blackhawkvästar så bara måste FMV ta fram en egenutvecklad Stridsväst 2000 med ett ngt udda mått på mollebanden....

 

Sen 12 år senare försöker man igen....

 

Sen 2018.....

 

Sen 2020...

 

Så var är den nya västen?

 

Nu pratar vi 23 år och inget nytt på västfronten....

 

Fördröjande 

Material

Vanverket...

 

Är bara förnamnet...

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, TKraften said:

Jag tar nu ett väääldigt lätt exempel så att även du kanske kan förstå...

 

Istället för att bara köpa in blackhawkvästar så bara måste FMV ta fram en egenutvecklad Stridsväst 2000 med ett ngt udda mått på mollebanden....

 

Sen 12 år senare försöker man igen....

 

Sen 2018.....

 

Sen 2020...

 

Så var är den nya västen?

 

Nu pratar vi 23 år och inget nytt på västfronten....

 

Fördröjande 

Material

Vanverket...

 

Är bara förnamnet...

 

//TF

Blackhawkvästar?! Kom igen.. året är inte 1999. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Meteor said:

Blackhawkvästar?! Kom igen.. året är inte 1999. 

Ja du ser...1999 och ingen ny väst än...24 snart 25 år....

 

Sååååå effektivt....Gör verkligen skäl för bokstaven F i fördröjande...

 

//TF 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2023 at 3:39 PM, Zimme said:

Och vad piketen och NI behöver är rätt långt ifrån vad armén behöver. 

 

Men som alltid är personlig utrustning en kombination av individuell passform och ergonomi, logistik och ekonomi. Oavsett vilken hjälm som väljs kommer den inte att passa alla perfekt. Och det blir också en kompromiss mellan vikt och bekvämlighet, logistik och skydd. Och en hjälm för den vanliga infanteristen bör som sagt täcka så mycket av huvudet som möjligt mot splitter. Men ska man också ha diverse assessorer måste vikten på själva hjälmen vara så låg som möjligt. Så att "bara köpa nått" är kanske inte så enkelt som det låter.  

Well specialstyrkor brukar vara otroligt kräsna när det gäller vapen, utrustning och material.

 

Jag tycker detta åtminstone kan vara ett riktmärke.

 

Sen bra grejer kostar och kan tycka att våra soldater bara skall ha bästa möjliga utrustning och inte den billigaste eller vad som bestämms av lagen om offantlig upphandling.

(Nope har inte stavat fel)

 

Hjälmen skall vara så bekväm som möjligt och vikt är en viktig faktor.

 

Sen är krig farligt och vad är största risken?

 

Med en lätt och bekväm hjälm som passar med dina contacs samt gör att du ser bra är så mycket bättre än en tung hjälm som skaver mot contacs samt minskar ditt synfält.

 

När man ligger och skall skjuta ner så har jag jävulska problem med m90 hjälmen. Jag bett alla att hjälpa mig men det funkar inte. Provat allt.

 

Norrmännens hjälm Aurora 17 var ju hur bra som helst. 

 

Splitter är farlig ja men jag vill hellre ha en bekväm hjälm som skyddar 75% av huvudet än en obekväm hjälm som skyddar 90% för skyddets "kostnad" är då för hög tycker jag.

 

Sen vill jag ha inbyggd fläkt som blåser bort dimman i mina skyddsglasögon när jag svettas. 

 

//TF 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, TKraften said:

Well specialstyrkor brukar vara otroligt kräsna när det gäller vapen, utrustning och material.

 

Jag tycker detta åtminstone kan vara ett riktmärke.

 

Sen bra grejer kostar och kan tycka att våra soldater bara skall ha bästa möjliga utrustning och inte den billigaste eller vad som bestämms av lagen om offantlig upphandling.

(Nope har inte stavat fel)

 

Hjälmen skall vara så bekväm som möjligt och vikt är en viktig faktor.

 

Sen är krig farligt och vad är största risken?

 

Med en lätt och bekväm hjälm som passar med dina contacs samt gör att du ser bra är så mycket bättre än en tung hjälm som skaver mot contacs samt minskar ditt synfält.

 

När man ligger och skall skjuta ner så har jag jävulska problem med m90 hjälmen. Jag bett alla att hjälpa mig men det funkar inte. Provat allt.

 

Norrmännens hjälm Aurora 17 var ju hur bra som helst. 

 

Splitter är farlig ja men jag vill hellre ha en bekväm hjälm som skyddar 75% av huvudet än en obekväm hjälm som skyddar 90% för skyddets "kostnad" är då för hög tycker jag.

 

Sen vill jag ha inbyggd fläkt som blåser bort dimman i mina skyddsglasögon när jag svettas. 

 

//TF 

 

Visst är en hjälm som skyddar 90% mer otymplig och obekväm. Men om det innebär mindre gris och jobb för mig så det ser jag som en okej uppoffring.

 

Men skämt åsido så har få soldater möjlighet att på ett rimligt sätt bedöma risker, de flesta går på bekvämlighet eftersom de inte räknar med att på riktigt använda hjälmen. Och det beror också på vilken konflikt man räknar med. I ett krig som Ukraina är definitivt splitter den stora faran.

Edited by Zimme
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TKraften said:

Jag tar nu ett väääldigt lätt exempel så att även du kanske kan förstå...

 

Istället för att bara köpa in blackhawkvästar så bara måste FMV ta fram en egenutvecklad Stridsväst 2000 med ett ngt udda mått på mollebanden....

 

Sen 12 år senare försöker man igen....

 

Sen 2018.....

 

Sen 2020...

 

Så var är den nya västen?

 

Nu pratar vi 23 år och inget nytt på västfronten....

 

Fördröjande 

Material

Vanverket...

 

Är bara förnamnet...

 

//TF

FMV tar inte fram kraven! Det är försvarsmakten.

Link to comment
Share on other sites

För min del om jag får välja, så är ett modernt kroppsskydd mycket viktigare än att byta ut hjälmen. 
Tycker faktiskt att den vi har sitter helt ok när man har comtacs på. 
 

När jag ser många som klagar på hjälmen verkar de sällan lagt ned någon tid på att anpassa den, eller testat annan storlek. 
 

Men visst, en ny modern lättare hjälm med bra skydd är trevligt det också. Ser nog hellre att vi har en hjälm med gott skydd, än att den ser fräck ut. Så samma design som nu, men med lättare material med bättre skydd vore bäst. 
 

Krångla inte till det heller, med integrerade comtacs eller comlösningar. 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Frippe said:

För min del om jag får välja, så är ett modernt kroppsskydd mycket viktigare än att byta ut hjälmen. 
Tycker faktiskt att den vi har sitter helt ok när man har comtacs på. 
 

När jag ser många som klagar på hjälmen verkar de sällan lagt ned någon tid på att anpassa den, eller testat annan storlek. 
 

Men visst, en ny modern lättare hjälm med bra skydd är trevligt det också. Ser nog hellre att vi har en hjälm med gott skydd, än att den ser fräck ut. Så samma design som nu, men med lättare material med bättre skydd vore bäst. 
 

Krångla inte till det heller, med integrerade comtacs eller comlösningar. 

Splitter som är ett jobbigt problem om det tar i torson, tenderar att vara ett gonatt-problem om det tar i huvudet.

 

Det är betydligt lägre tröskel att dödas eller allvarligt skadas av våld mot huvudet, jämfört med våld mot torson.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Nestor said:

Splitter som är ett jobbigt problem om det tar i torson, tenderar att vara ett gonatt-problem om det tar i huvudet.

 

Det är betydligt lägre tröskel att dödas eller allvarligt skadas av våld mot huvudet, jämfört med våld mot torson.

Taget men vi kan inte ha en hjälm modell space ball som enda utgångspunkt.

 

Blir du klumpig så kan du förlorar duellen mot din fiende vid en eldstöt.

 

//TF 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, TKraften said:

Taget men vi kan inte ha en hjälm modell space ball som enda utgångspunkt.

 

Blir du klumpig så kan du förlorar duellen mot din fiende vid en eldstöt.

 

//TF 

Du kan också vinna duellen tack vare att du inte dött pga splitter. Och rent krasst så är sannolikheten större att förlusterna pga en hjälm som täcker mindre överskrider de som beskrivs i ditt scenario..

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Nestor said:

Splitter som är ett jobbigt problem om det tar i torson, tenderar att vara ett gonatt-problem om det tar i huvudet.

 

Det är betydligt lägre tröskel att dödas eller allvarligt skadas av våld mot huvudet, jämfört med våld mot torson.

Absolut men allt är en avvägning beroende på behov och tillgängliga medel. 
 

Jag tror t.ex. att det är lite olika tänk om vi utrustar en större armé på hemmaplan än om vi utrustar insatsförband för utlandstjänst. 
Avvägningen mellan pris och skydd kommer vara annorlunda när det handlar om flera tusen hjälmar, än ett tusen. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Nestor said:

Splitter som är ett jobbigt problem om det tar i torson, tenderar att vara ett gonatt-problem om det tar i huvudet.

 

Det är betydligt lägre tröskel att dödas eller allvarligt skadas av våld mot huvudet, jämfört med våld mot torson.

 

Det beror på. Dels har du det s.k. 80 J-kriteriet för total funktionsutslagning (försatt ur stridbart skick), och sedan har du Sperazza-Kokinakis modell för att bedöma verkan från penetrerande splitter.

 

80 J-kriteriet är den modell som vanligast används för att definiera anslagsenergi som behövs för att försätta en soldat ur stridbart skick, används vanligast för alla typer av splitter men är i grunden framtagen för sfäriska splitter med en vikt mellan 10 till 15g.

 

Sperazza-Kokinakis modell däremot används för att ta fram "förväntad grad av reducerad stridsförmåga vid en träff", vilket resulterar i en procentgrad och kan även ta hänsyn till hur lång tid efter träff: 30 sekunder, 5 minuter eller 12 timmar. Som exempel kan en vinterutrustad soldat som träffas utav ett 1 g splitter med hastighet utav 1000 m/s i ena benet förväntas bli 49% utslagen, dvs "kan verka, kan inte gå"

 

Över lag så ger splitterträff i huvud, nacke 78% utslagen och torso 68% utslaget.

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Smeghead said:

 

Det beror på. Dels har du det s.k. 80 J-kriteriet för total funktionsutslagning (försatt ur stridbart skick), och sedan har du Sperazza-Kokinakis modell för att bedöma verkan från penetrerande splitter.

 

80 J-kriteriet är den modell som vanligast används för att definiera anslagsenergi som behövs för att försätta en soldat ur stridbart skick, används vanligast för alla typer av splitter men är i grunden framtagen för sfäriska splitter med en vikt mellan 10 till 15g.

 

Sperazza-Kokinakis modell däremot används för att ta fram "förväntad grad av reducerad stridsförmåga vid en träff", vilket resulterar i en procentgrad och kan även ta hänsyn till hur lång tid efter träff: 30 sekunder, 5 minuter eller 12 timmar. Som exempel kan en vinterutrustad soldat som träffas utav ett 1 g splitter med hastighet utav 1000 m/s i ena benet förväntas bli 49% utslagen, dvs "kan verka, kan inte gå"

 

Över lag så ger splitterträff i huvud, nacke 78% utslagen och torso 68% utslaget.

Det här är ju grymt intressant!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Smeghead said:

 

Det beror på. Dels har du det s.k. 80 J-kriteriet för total funktionsutslagning (försatt ur stridbart skick), och sedan har du Sperazza-Kokinakis modell för att bedöma verkan från penetrerande splitter.

 

80 J-kriteriet är den modell som vanligast används för att definiera anslagsenergi som behövs för att försätta en soldat ur stridbart skick, används vanligast för alla typer av splitter men är i grunden framtagen för sfäriska splitter med en vikt mellan 10 till 15g.

 

Sperazza-Kokinakis modell däremot används för att ta fram "förväntad grad av reducerad stridsförmåga vid en träff", vilket resulterar i en procentgrad och kan även ta hänsyn till hur lång tid efter träff: 30 sekunder, 5 minuter eller 12 timmar. Som exempel kan en vinterutrustad soldat som träffas utav ett 1 g splitter med hastighet utav 1000 m/s i ena benet förväntas bli 49% utslagen, dvs "kan verka, kan inte gå"

 

Över lag så ger splitterträff i huvud, nacke 78% utslagen och torso 68% utslaget.

 

Och därför finns det ju skäl att lägga lite extra krut på att ta reda på vilken hjälm som ger bästa skyddet under de förhållanden som soldaten väntas strida. Och att man kanske prioriterar skydd högre än bekvämlighet.

        

Hjälm 90 ger ju ett mycket mer heltäckande skydd mot splitter än en högskuren hjälm, men vilken av dem som är bäst beror ju på vilket hot man kan väntas möta. För ett svenskt invasionsförsvar så torde en heltäckande hjälm vara att föredra, även om den bara skyddar mot splitter, medan den andra är bättre vid internationella insatser etc där man inte väntar sig indirekt eld. Men därför är det inte bara att köpa in en hjälm utan det krävs en hel del jobb för att ta fram en kravspec. Och att andra länder valt en hjälm innebär inte per automatik att det är den hjälmen som passar oss bäst.

hjälm 90.jpg

Fast-combat-helmet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...