Jump to content

Meteor

Recommended Posts

En flaskhals i hela processen enligt lokalt SEC och FMV är att FMV vill/måste samla in alla SV12 först innan processen kan fortsätta. Dock är det många personer som fulhåller kvar sina SV12 (man ser dom titt som tätt) och detta senarelägger hela processen.

Men det borde inte vara ett problem. Om man gjort rätt från början. Dvs vederbörande har kvitterat ut sin. Så får man väl skicka ut en order att det ska in. Men visst det är säkerligen inte enkelt att få det och fungera.

Sedan är det svårt för oss som saknar insyn i processen. Men rent spontant förstår jag inte varför allt hänger på det. Är felet konstaterat bör det ju ligga på tillverkaren. Men vem vet..

• 1 month later...

Nyligen fått order att byta ut vapenvårds-satsen till Ak5. Vet att det inte rakt av hör hemma i den här tråden, men det får bli här ändå.

Alltså, jag är så trött på alla dessa små fullständigt meningslösa nya tygfickor och fullständigt meningslösa attiraljer som FMV levererar medan vi alla bara sitter och väntar på fungerande, kvalitetssäkrade, minimalistiska, smidiga stridsvästar, platecarriers och annan relevant utrustning! Vem f-n har efterfrågat och beställt en ny behållare till vapenvårds-satsen?!?! Vem önskade sig en sådan? Det gamla tunna galon-fodralet, som rymmer läsklina med läskände, ett par linnelappar och multiverktyget och dessutom fick plats i innerfickorna på 08- och 12-västarna utan att bygga ut ska nu bytas in mot en tjock "fiffig" nylonficka med enskilda små-fack för varenda pryl. En massa onödig bulk, en massa onödiga sömmar, en massa onödig nylon som både kostar pengar, vikt och volym.

Senast var det väl necessären. Ett specialtillverkat ficklampsfodral att fästa på västen. Ett särskilt multitoolfodral. Osv. Vem på FMV är det som har en kusin med en symaskin som får alla dessa fullständigt meningslösa ordrar?!?

@Lynx Lynx

Jag har i ett antal trådar där folk uttryckt sin irritation över materielsystemen försökt förklara varför situationen ser ut som den gör. Men ikväll så tar vi populärversionen:

FM har i nuläget ett antal generationer av stridsutrustning och bra att ha saker ute. Materiel vars framåt- och bakåtkompabilitet inte är självklar. Det är därför som gevärsgranatfickorna till granattillsatsen som från början gjordes till stridsbältet nu monteras med skosnören på stridsväst 2000.

De här generationerna av materiel är fantastiskt ineffektivt och allmänt värdelöst. Därför är målbilden att materielen skall omsättas och bytas ut för att du som soldat skall kunna göra ett bättre jobb, bära mindre och ha precis de prylar som du behöver. Detta gäller all personlig utrustning och tillbehör till vapen.

Att sen vissa anskaffningar går bättre (t.ex. det nya vapenvårdsetuiet) och andra sämre (stridsväst 12) handlar i mångt och mycket om hur komplex materielen är. MS571 (de som ansvarar för soldatens personliga utrustning) hade i ett bildspel för några år sen ett uppslag med "Att anskaffa lite soldatprylar, hur svårt kan det vara?!?!?!". Det är, riktigt, riktigt svårt att få fram rätt saker, till rätt personal av rätt kvalitet och kvantitet till ett pris som vi har råd att betala.

För att svara på vem som hittar på alla värdelösa idéer: Det är vi. Det är du och jag. Fältnecessären är en pryl som var efterfrågad på soldatnivån hur många år som helst. Det resultatet som sen dök upp, ja, det kan diskuteras om det var värt besväret, men FM lyssnade på sina anställda och anskaffade en pryl.

Det nya vapenvårdsfodralet är inte riktigt samma som jag skaffade privat för 10 år sen, men jag har använt fodralet för att det är mindre skrammel och lättare att få med mig. Etuiet som ingår i satsen till Ak 5 är föråldrat och det var tänkt att ett rör skulle innehålla vapenfett, ett rör reservdelar och ett rör läskända, borste och verktyg. Vi har inga reservdelar till Ak 5. Vapenfettet är utbytt mot SMX och CLP. Så varför skall vi ha böset med oss?

Försvarets materielverk kan kritiseras för mycket, men mycket skulle vara bättre för alla om FMV istället för att ta in okunniga konsulter kunde få officerare med stor erfarenhet av materielsystemen som skall utvecklas. Omdaningen av logistiken gör att i teorin så borde det blivit så, men det är väldigt ont om folk som kan fylla de här skorna.

Så för att sammanfatta mitt inlägg: Det finns en vilja från FM att lyssna på oss längst ut på linan och att ge oss rätt materiel för att vi ska kunna lösa våra uppgifter med anbefalld uthållighet. Men det är ont om pengar, lagar och regler måste följas och det är inga små krav som ställs på materielen. Nu har utvecklingen på materielsidan gått så långt att det inte längre går att lappa och laga längre, utan materielen måste omsättas och alla chanser att spara gram tas. Vissa anskaffningar går bättre än andra.

@Lynx Lynx

Jag har i ett antal trådar där folk uttryckt sin irritation över materielsystemen försökt förklara varför situationen ser ut som den gör. Men ikväll så tar vi populärversionen:

FM har i nuläget ett antal generationer av stridsutrustning och bra att ha saker ute. Materiel vars framåt- och bakåtkompabilitet inte är självklar. Det är därför som gevärsgranatfickorna till granattillsatsen som från början gjordes till stridsbältet nu monteras med skosnören på stridsväst 2000.

De här generationerna av materiel är fantastiskt ineffektivt och allmänt värdelöst. Därför är målbilden att materielen skall omsättas och bytas ut för att du som soldat skall kunna göra ett bättre jobb, bära mindre och ha precis de prylar som du behöver. Detta gäller all personlig utrustning och tillbehör till vapen.

Att sen vissa anskaffningar går bättre (t.ex. det nya vapenvårdsetuiet) och andra sämre (stridsväst 12) handlar i mångt och mycket om hur komplex materielen är. MS571 (de som ansvarar för soldatens personliga utrustning) hade i ett bildspel för några år sen ett uppslag med "Att anskaffa lite soldatprylar, hur svårt kan det vara?!?!?!". Det är, riktigt, riktigt svårt att få fram rätt saker, till rätt personal av rätt kvalitet och kvantitet till ett pris som vi har råd att betala.

För att svara på vem som hittar på alla värdelösa idéer: Det är vi. Det är du och jag. Fältnecessären är en pryl som var efterfrågad på soldatnivån hur många år som helst. Det resultatet som sen dök upp, ja, det kan diskuteras om det var värt besväret, men FM lyssnade på sina anställda och anskaffade en pryl.

Det nya vapenvårdsfodralet är inte riktigt samma som jag skaffade privat för 10 år sen, men jag har använt fodralet för att det är mindre skrammel och lättare att få med mig. Etuiet som ingår i satsen till Ak 5 är föråldrat och det var tänkt att ett rör skulle innehålla vapenfett, ett rör reservdelar och ett rör läskända, borste och verktyg. Vi har inga reservdelar till Ak 5. Vapenfettet är utbytt mot SMX och CLP. Så varför skall vi ha böset med oss?

Försvarets materielverk kan kritiseras för mycket, men mycket skulle vara bättre för alla om FMV istället för att ta in okunniga konsulter kunde få officerare med stor erfarenhet av materielsystemen som skall utvecklas. Omdaningen av logistiken gör att i teorin så borde det blivit så, men det är väldigt ont om folk som kan fylla de här skorna.

Så för att sammanfatta mitt inlägg: Det finns en vilja från FM att lyssna på oss längst ut på linan och att ge oss rätt materiel för att vi ska kunna lösa våra uppgifter med anbefalld uthållighet. Men det är ont om pengar, lagar och regler måste följas och det är inga små krav som ställs på materielen. Nu har utvecklingen på materielsidan gått så långt att det inte längre går att lappa och laga längre, utan materielen måste omsättas och alla chanser att spara gram tas. Vissa anskaffningar går bättre än andra.

OK. Jag är fullt medveten om att alla gör sitt bästa, det är därför jag blir så frustrerad när det känns som det blir fel.

Min slutsats av vad du skriver är, att det finns en massa anställda soldater i FM som hemskt gärna vill ha en massa fullständigt meningslösa små väskor och fack till varenda liten pryl man ska ha med sig, så att ryggsäckar och stridsvästar till slut är överbelamrade med en massa "taktiskt nylon" i otaktiskt utförande. Var necessären efterfrågad?! Av vilka soldater? Var fickan till pannlampan efterfrågad? Till multitoolet? Vad är det för fel att bära dessa i befintliga bälten och fickor?!

Och om man nu ändå byter ut vapenvårdssatsen till en ny - var är boresnaken? Varför så bulkig?

Jag inser att tråden till synes skenar mer än en 58:a med lågt gastryck, men jag försöker bevisa varför fickor till västarna behövs.
I stort så kan det sammanfattas med att det ni måste ha tillgång till inom 30 sekunder bör sitta på stridsutrustningen/stridsvästen. Annars så materielen fördelas ut på packningen och kläderna. Uppgiften, terrängen och fienden styr.

Min slutsats av vad du skriver är, att det finns en massa anställda soldater i FM som hemskt gärna vill ha en massa fullständigt meningslösa små väskor och fack till varenda liten pryl man ska ha med sig, så att ryggsäckar och stridsvästar till slut är överbelamrade med en massa "taktiskt nylon" i otaktiskt utförande. Var necessären efterfrågad?! Av vilka soldater? Var fickan till pannlampan efterfrågad? Till multitoolet? Vad är det för fel att bära dessa i befintliga bälten och fickor?!

Tittar vi på "skörden av meningslösa fickor" så ja, det finns fickor som jag inte förstår att man köpt in och jag är övertygad om att vissa av dessa var ett infall av "det är bättre att ha och inte behöva" (t.ex. fickorna till verktygssats teknisk chef och laserpek mod/t).

Men samtidigt så måste även du förstå att antalet tillgängliga fickor på uniformen krymper. Stridsväst 2000 gjorde att bröstfickorna inte var lika lätta att använda längre. Kroppsskydd 94 och 12 tar helt bort dessa. Det som tidigare var tillräckligt bra (Leathermans läderfodral i byxbältet t.ex.) är inte det längre när du har kroppsskydd med plattor på sidan, stridsbältet för att bära upp pistolen eller ett avbärarbälte. Då måste även bäranordningarna utvecklas och saker får flytta på sig.

Jag har min pannlampa i benfickan (när den inte hänger om halsen eller sitter på pannan). Den ligger och skakar runt bland kartor, handskar och anteckningsmaterial. Förr så kunde jag ha handskar i fickorna längst ner på fältjackan. Det går inte längre p.g.a. kroppsskyddet. Även stridsväst 12 kommer att sitta för långt ner på kroppen för att medge brukaren en god tillgång till sina fickor. Behövs pannlampan inom 30 sekunder i din befattning (t.ex. stridssjukvårdare)? Montera fickan på västen.

Sen kostar allting pengar och ska vi ha olika varianter av allt (beroende på om det måste kunna bäras på västen eller om det lika gärna kan bäras i packningen) så blir det onödigt dyrt och ineffektivt. Säger kungen att du ska ha en pannlampa, då får du samma pannlampa som dom andra som behöver den.

Ang. necessären: Alla hade inte en tjänst i förra veckans försvarsmakt som krävde evig ljud- och ljusdisciplin. Till råga på allt så förväntades dom lösa uppgifter under lång tid med bibehållet stridsvärde och med verkliga hygienkrav. Då är det inte läge att stoppa ner tandborsten i en plastpåse...
När det gäller Försvarsmaktens verksamhet här på hemmaplan: Ja, även här hemma så kommer det att ställas krav på uthållighet och hygien under längre tid än en övningshelg eller ett EU-anpassat arbetstidsmått. Tyvärr så är vi bättre på att öva sådant som smäller än tråkig rutintjänst.

En annan upplaga av taktiska fickor som kritiserats är att till granatgevär 86 så har verktygsväskorna i galon och med tygremmar ersatts av fickor som användaren fäster på stridsvästen. Det var ett system som fungerade när vi hade stridsbälten, stred från nästet och soldaterna var tunna och seniga. Nu när vi har vätskesystem, radioantenner och kroppsskydd på precis varenda soldat som spenderat mera tid i gymmet än i löpspåret, ja, då måste vi fästa utrustningen på västen.

Vapenvårdsats grupp (jag kommer inte ihåg korrekt förrådsbenämning) som kommer med kulspruta 90C är också en ficka som ska fästas på västen eller ryggsäcken. Anledningen till detta är att förr så låg vårdtillbehören i handskyddet (och oljan i pistolgreppet). Det var länge sen vi fick en annan oljeflaska än den som passade i pistolgreppet och det nya handskyddet med skenor gör att vi var tvungna att få med oss vapenvårdsmaterielen på ett annat sätt: en ficka att fästa på västen eller ryggsäcken.

Och om man nu ändå byter ut vapenvårdssatsen till en ny - var är boresnaken? Varför så bulkig?

Boresnake är ett ärende som togs upp i närtid faktiskt. CLP och krutslagg är hälsovådligt. Visst, det finns fortfarande människor som inte skall avla gärna får slicka på fingrarna under pågående vapenvård, visst, för Hemvärnets del som gör en daglig tillsyn och sen en särskild så har det inte heller någon större betydelse, men personal som har krutslagg lösningsmedel på fingrarna varje dag, ja, då ökar exponeringen. Ur ett försvarsmaktsperspektiv (arbetsgivaransvaret m.m.) så är det då ett problem att vårdlina 5.56 och vårdlina 7.62 (deras förrådsbenämningar) samlar upp CLP, SMX och krutslag, för att sedan "förvaras i fickan". Vårdlinorna behöver rengöras betydligt oftare än vad folk gör.

Sen så är wiren i läsklinan bättre dom gångerna som du måste trycka ut skräp ur pipan. T.ex. efter bad i en myr eller vattenpöl. Sådant händer och då är inte Bore Snake något att komma till torgs med.

Edited by Adeptus Bellum

Nyligen fått order att byta ut vapenvårds-satsen till Ak5. Vet att det inte rakt av hör hemma i den här tråden, men det får bli här ändå.

Alltså, jag är så trött på alla dessa små fullständigt meningslösa nya tygfickor och fullständigt meningslösa attiraljer som FMV levererar medan vi alla bara sitter och väntar på fungerande, kvalitetssäkrade, minimalistiska, smidiga stridsvästar, platecarriers och annan relevant utrustning! Vem f-n har efterfrågat och beställt en ny behållare till vapenvårds-satsen?!?! Vem önskade sig en sådan? Det gamla tunna galon-fodralet, som rymmer läsklina med läskände, ett par linnelappar och multiverktyget och dessutom fick plats i innerfickorna på 08- och 12-västarna utan att bygga ut ska nu bytas in mot en tjock "fiffig" nylonficka med enskilda små-fack för varenda pryl. En massa onödig bulk, en massa onödiga sömmar, en massa onödig nylon som både kostar pengar, vikt och volym.

Senast var det väl necessären. Ett specialtillverkat ficklampsfodral att fästa på västen. Ett särskilt multitoolfodral. Osv. Vem på FMV är det som har en kusin med en symaskin som får alla dessa fullständigt meningslösa ordrar?!?

Det är oftast inte (bara) FMV man ska klaga på när det blir fel utan FM som förmodligen inte tillhandahållit en vettig TTEM (Taktisk Teknisk Ekonomisk Målbild, numera kallad Systemmålsättning). Kan man inte uttrycka sina behov och få med allt som man tycker är viktigt så är det svårt att utforma krav efter det. FMV levererar det FM sagt att dom vill ha. Att det då och då blir "mindre bra" trots att FMV och FM/högkvarteret är nöjda är nog för att man har enkelt inte helt hundra koll på vad dom faktiska brukarna (soldaterna) behöver eller vill ha.

Sen har vi ju det där med pengar. Det är svårt att få med allt man vill ha, med den mängden man vill ha, till den lilla pengapåse man faktiskt har.

Det är oftast inte (bara) FMV man ska klaga på när det blir fel utan FM som förmodligen inte tillhandahållit en vettig TTEM (Taktisk Teknisk Ekonomisk Målbild, numera kallad Systemmålsättning). Kan man inte uttrycka sina behov och få med allt som man tycker är viktigt så är det svårt att utforma krav efter det. FMV levererar det FM sagt att dom vill ha. Att det då och då blir "mindre bra" trots att FMV och FM/högkvarteret är nöjda är nog för att man har enkelt inte helt hundra koll på vad dom faktiska brukarna (soldaterna) behöver eller vill ha.

Sen har vi ju det där med pengar. Det är svårt att få med allt man vill ha, med den mängden man vill ha, till den lilla pengapåse man faktiskt har.

Med en stridsväst kan brukaren välja att lämna hemma de den inte fickorna som inte behövs. Sen tillhör jag de som stoppat en handduk i Jägarköket för att de lätt för mycket när sakerna kunde röra på sig. Små fickor för allt är dessutom ett snabbt sätt att se att allt är med.

Jo, du kanske missade hela poängen med mitt inlägg - att det är ett jädra slöseri att ta fram, producera och leverera en massa specialsydda fickor till det ena och det andra! Någon som hört talas om flerbruksficka och ryggsäck?

• 2 weeks later...

Vet ej om denna tråd är den rätta men ändå:

Vad är fördelarna med att bära stridssele med kroppskydd under, mot att bara bära kroppskydd med molle utanpå uniformen enligt er?

stridsselen kan användas även utan kroppsskydd och tvärt om. I fall en av dem inte är nödvändig för tillfället.

Vad är fördelarna med att bära stridssele med kroppskydd under, mot att bara bära kroppskydd med molle utanpå uniformen enligt er?

stridsselen kan användas även utan kroppsskydd och tvärt om. I fall en av dem inte är nödvändig för tillfället.

Tänkte eftersom det finns bilder på soldater i afghanistan o.s.v. som patrullerar med stridssele istället, har det med att väst med molle saknades i FM under de insatserna?

Eller är det för vissa föredrar att ha kroppskydd under med sele över?

Tänkte eftersom det finns bilder på soldater i afghanistan o.s.v. som patrullerar med stridssele istället, har det med att väst med molle saknades i FM under de insatserna?

Eller är det för vissa föredrar att ha kroppskydd under med sele över?

De lär komma bättre svar angående äventyr i fjärran länder, Jag är trotts allt bara en fobbit som knappt varit utanför mitt Shire i gröna kläder.

• 3 weeks later...
  • 3 months later...
On ‎2017‎-‎03‎-‎25 at 8:51 PM, Maverick said:

Verkar som att de dumpas på den civila marknaden... Undrar hur glada FMV är över det...
http://www.frysenairsoft.se/shop/23283
Finns på fler shopar
Undrar om detta är den första personliga utrustningen som faktiskt nästintill kan självantända om man köper den privat...

FMV bryr sig inte om vad som händer med prylarna, säkerhetsutlåtandet är förmodligen tillbakadraget så det finns inget BOA på det längre, dvs det får ej användas i FM likt annan självantändande materiel (kanske lite extra relevant i detta fall ;-)). Detta oavsett om det finns kronstämpel på och grejer.

Så förhoppningsvis köper inte folk det i tron att dom kan använda det i FM-sammanhang.

• 2 months later...

Upphandlingen i sig var väl inget konstigt?

Däremot så visade det sig ju att det fuskades rejält från tillverkarens sida med produktionen. Inte använda material med specificerade egenskaper, utan billigare substitut te.x.

23 hours ago, Nestor said:

Upphandlingen i sig var väl inget konstigt?

Däremot så visade det sig ju att det fuskades rejält från tillverkarens sida med produktionen. Inte använda material med specificerade egenskaper, utan billigare substitut te.x.

De såg fint ut på pappret. men sen kunde inte tillverkaren leverera vad de lovat. tiden går och något annat behöver skaffas i väntan på att de kanske kommer.