Lindblad

Nivå 9
  • Content count

    13
  • Joined

  • Last visited

About Lindblad

  • Rank
    Menig

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Stockholm
  • Intressen
    Pansarterrängbilar och Hemvärnet (är med i 241:a insatskompani)

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Pansar
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    PBV302/Stadsskytte
  • Placering/Tjänst
    Hemvärnet
  • Övrig militär verksamhet
    Systemingenjör på Pansarterrängbilssektionen på FMV
  1. http://www.nordefco.org/commonuniform "Please click for a Status update NCU." Leder till denna länk: http://www.nordefco.org/files/Design/2017-03-28 Information to industry.pdf
  2. FMV bryr sig inte om vad som händer med prylarna, säkerhetsutlåtandet är förmodligen tillbakadraget så det finns inget BOA på det längre, dvs det får ej användas i FM likt annan självantändande materiel (kanske lite extra relevant i detta fall ). Detta oavsett om det finns kronstämpel på och grejer. Så förhoppningsvis köper inte folk det i tron att dom kan använda det i FM-sammanhang.
  3. Det är oftast inte (bara) FMV man ska klaga på när det blir fel utan FM som förmodligen inte tillhandahållit en vettig TTEM (Taktisk Teknisk Ekonomisk Målbild, numera kallad Systemmålsättning). Kan man inte uttrycka sina behov och få med allt som man tycker är viktigt så är det svårt att utforma krav efter det. FMV levererar det FM sagt att dom vill ha. Att det då och då blir "mindre bra" trots att FMV och FM/högkvarteret är nöjda är nog för att man har enkelt inte helt hundra koll på vad dom faktiska brukarna (soldaterna) behöver eller vill ha. Sen har vi ju det där med pengar. Det är svårt att få med allt man vill ha, med den mängden man vill ha, till den lilla pengapåse man faktiskt har.
  4. F-bet: M2650-121010 F-ben: ELVERK 10/12,5 KVA Består av: F1413-000610 MOTORKOPPLING F1413-000611 LUFTKÅPA 1 F1413-000612 LUFTKÅPA 2 F1413-000613 LUFTKÅPA 3 F1413-000614 RÖR F1413-000615 RÖR F1463-000552 BRÄNSLESLANG /K F1463-000553 RETURBRÄNSLESLANG/K F2350-004798 HÅLLARE F3321-000086 LUFTFILTERINSATS F4078-000117 TÄTRING F4078-000137 OLJEFILTER F4205-000109 GENERATOR F7792-000001 HYLSDEL F7792-000002 STIFTDEL M1150-527101 KÅPA 32-POL M1150-527201 KÅPA 32-POL M1150-527801 KÅPRAM 32-POL M1502-208001 SKYDDSHUV M1830-778612 STIFTINSATS 6-POL+J M1830-778614 HYLSINSATS 6-POL+J M2230-231011 DIESELMOTOR /K M2480-990014 MANÖVERDON M2480-990028 FÄSTDON M2480-990029 KONTAKTBLOCK M2481-440145 RELÄ M2486-842735 AUTOMATSÄKRING 6A M2486-842736 AUTOMATSÄKRING 10A M2486-842737 AUTOMATSÄKRING 50A Tillverkaren av manöverdonet är: ABB CEWE-CONTROL AB och har hos dom artikelnummer SK 615 203-DF Sen verkar det finnas någon återförsäljare också: Sveriges Elgrossister (http://www.seg.se) och har då "E-nummer": 3706310 (där ser man dock att styrdonet avregistrerades 2003-04-24). Du kan försöka kontakta FMV's kontaktperson för Strömförsörjning (MS 573) som du hittar här (det är denna person som har Förnödenhetsansvar över den prylen, så han borde kunna svara på dina frågor): http://www.fmv.se/sv/Verksamhet/Stromforsorjning/ Du kan även skapa konto på denna sida, som är FMV's strömförsörjningssida och där skapa ett supportärende så kommer någon på FMV svara på dina frågor, men jag tror du måste vara anställd på en myndighet eller nått för att få skapa konto eventuellt: http://www.stromforsorjning.info/default.aspx
  5. Är inte riktigt så det funkar, dvs det är oftast FM som vill ha en massa specialgrejer (fast helst utan att det kostar extra). Men dom har väl gjort framsteg, är ju en uppdatering på sidan iaf: http://www.nordefco.org/commonuniform Saxat ur deras update-Powerpoint: •The time schedule for the NCU project is under revision, and has not been finalized yet. •The previously announced time for publication of tender is no longer valid. •Unfortunately we have no new date for publication. •NCU will come back with updates when the time schedule has been reviewed. Själva huvud-PDF'en verkar ju ha fått en ny version i mitten på April också: http://www.nordefco.org/files/Design/NCU_2.pdf Vetefan vad det är som är ändrat i den jämfört med första versionen.
  6. Ja, man får fixa lite kamonät över hjälmen så ser man inte hålet. Hålet passar ju även bra för att fästa en gopro förmodar jag.
  7. Är det nån som vet vad det är för magasinsfickor han i youtubeklippet ovan har på sin väst? Det ser ut som snigels "Kort enkel magasinsficka 12" men tittar man noggrannare så stämmer inte det riktigt. Vore ju smutt om det var en ficka med M-nummer som går att köpa nånstans, så kan ingen komma å gnälla att fickan kommer självantända.
  8. Ibland kan man utläsa vissa grejer. På Patgb 203 så börjar alla regnummer med 203 (och på Patgb 202 börjar det med 202), sen kan man ibland se att det är den andra omgången i en leverans eller dylikt om man lär sig vilken siffra det är man ska titta på. Är mest nördar här på FMV som kan sånt.
  9. Tänkte jag skulle slänga upp bilder på det nya hjälmdoket. Hämtade det i förrådet på Livgardet här om dan.
  10. Jag har inte hört något om ett nytt mönster så jag tvivlar på att någon utvecklar något sådant, men hade man gjort det så hade nog det varit FOI.
  11. Japp, systemingenjör på Pansarterrängbilssektionen. Dvs Patgb 180/202/203/360.
  12. Nej vi testar inga nya kamomönster, den gråa (väldigt snygga) M90-paletten du har på första bilden där används av Hägglunds på sina provvagnar/prototyper/visningsfordon. (Färgkoderna är: NCS S 3502-B, NCS S 5502-B och NCS S 7502-B.) Idag mönstermålas det sällan, varken nya bandvagnen eller pansarterrängbilarna är mönstermålade. Dock har jag hört att man funderar på att mönstermåla Patgb 360 på Livgardet. Jag håller tummarna för att dom gör det och att dom då kör Livgardets "egna" palett med grå färg.
  13. TRPTPPATGB 360A /T M5211-360011 STRIPATGB 360A /T M5211-360111 SJTPPATGB 360A /T M5211-360611 REPPATGB 360A /T M5211-360811 Dessa är dom som finns, det är då trupptransport (APC på engelska), stridsledning, sjuktransport och rep. APC'n är den vanligaste och har VS 01. Stridsledning har också VS 01 men har ett bord längs mitten i bollhavet som det kan sitta folk och leda ifrån. Sjuktransport KAN ha VS 01 men har det inte som standard (tror inte någon av våra har det), den är lite special också för den har högre takhöjd för bollhavet (förrutom att den då har ambulansinredning). Rep har VS 01 och är den enda varianten som har vinsch (två vinschar, en på vardera sida varav den ena kan man dra vajern framåt på). Mer läsning finns här: http://www.ointres.se/2011-3_AMV.pdf