Meteor Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 (edited) Nu ligger FMV's upphandling ute på e-avrop. Ser ut att vara i stort sett densamma som Sv08 men med ett större utbud av fickor. 35 000 system köps in med option på 35 000 ytterligare. 15 000 system skall vara levererade 131031 och alla 35 000 skall vara levererade 140227. Stridsvästsystem 2012 består av följande: 1st Stridsväst 12 1st Flerbruksficka 12 liten 1st Flerbruksficka 12 mellan 1st Flerbruksficka 12 stor 6st Enkelmagasinsficka 12 2st Magasinsficka 12 3st Granatficka 12 1st Perstraumaficka 12 2st Tourniquetficka 12 1st Verktygsficka 12 2st Dumpficka 12 1st Förvaringsväska SVS12 Dessutom köps det in ytterligare fickor av samtliga typer förutom de som ingår i alla stridsvästsystem. Även 1000 ex av en väst för dolt bärande införskaffas. https://www.e-avrop....t.aspx?id=17325 Edited October 27, 2012 by Meteor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Nu ligger FMV's upphandling ute på e-avrop. Ser ut att vara i stort sett densamma som Sv08 men med ett större utbud av fickor. 35 000 system köps in med option på 20 000 ytterligare. 15 000 system skall vara levererade 131031 och alla 35 000 skall vara levererade 140227. Stridsvästsystem 2012 består av följande: 1st Stridsväst 12 1st Flerbruksficka 12 liten 1st Flerbruksficka 12 mellan 1st Flerbruksficka 12 stor 6st Enkelmagasinsficka 12 2st Magasinsficka 12 3st Granatficka 12 1st Perstraumaficka 12 2st Tourniquetficka 12 1st Verktygsficka 12 2st Dumpficka 12 1st Förvaringsväska SVS12 Dessutom köps det in ytterligare fickor av samtliga typer förutom de som ingår i alla stridsvästsystem. Även 1000 ex av en väst för dolt bärande införskaffas. https://www.e-avrop....t.aspx?id=17325 Hur är tanken att detta skall användas? Jag tänker främst på det senaste kroppsskyddet (-12?). Visst var det designat för att bäras utan separat väst, med fickor/dylikt monterade på skyddet direkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Det skulle vara intressant att få veta vad som förbättrats/förändrats från Sv08. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Hur är tanken att detta skall användas? Jag tänker främst på det senaste kroppsskyddet (-12?). Visst var det designat för att bäras utan separat väst, med fickor/dylikt monterade på skyddet direkt? Modularitet.... Du kan bära fickorna direkt på kroppsskyddet om du så önskar. Ja, det blir smidigare om allting sitter direkt på kroppsskyddet, men då kan du inte alternera ditt bärande av utrustning beroende på uppgift och behov, utan att först bygga om din utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
301 Lantz Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Finns det några bilder ute på hur västen ser ut både med och utan fickor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 27, 2012 Report Share Posted October 27, 2012 Känns nästan som att Hv också ska få ut dessa med det antalet beställda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Å andra sidan verkar missionerande, grundutbildning, förrådshantering och hamstrande äta dylik utrustning på ett oförklarligt sätt. Men visst finns det hopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Blanco: Enligt FMV och diverse artiklar så kommer det ut två nya kroppsskydd. Ett för dålt bärande och ett för yttre bärande, med möjlighet att koppla på fickor och extra skydd för så som armar, ben, hals osv. Det förstnämnda torde isf vara om man vill ha den nya västen, och vid lättare tjänst där kanske bara pitolen bärs. Att dom har tagit fram ett nytt kroppsskydd kan jag förstå. Men jag har också funderat på varför man tog fram ett sånt modulärt skydd(möjlighet att fästa fickor) så nära inpå den nya västen. Ska soldaterna få välja lite själva i framtiden kanske?????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 (edited) Jag testade krsk12 för ett tag sen, så här var den jag lånade kittad: Det för dolt bärande förstår jag inte behovet av då det faktiskt funkar ganska bra med p100. Edited November 5, 2012 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted October 28, 2012 Author Report Share Posted October 28, 2012 Beaver, jag antar du menar krsk 12 å det är det som visas på din bild.. 709, ja det skulle förvåna mig kraftfullt om inte HV får SvS12, förutsatt att optionerna löses ut vilket ger ett totalt antal på 70000. Och det är väl det som är sagt också, SvS12 ersätter Sv2000 i hela FM. Förövrigt fattar jag inte varför mitt inlägg blev delvis oläsbart när jag editerade.. Och nej, jag äger inte en enda apple-produkt.. Här är hela upphandlingen inklusive tekniska specifikationer som zip: http://www.2shared.c...012_369758.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Läste lite snabbt här. Men det där ser ju ut som resultatet av utprovningen av prototypen sv08 helt enkelt. Allt i det där dokumentet kommer ju från snigel också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Här är hela upphandlingen inklusive tekniska specifikationer som zip: http://www.2shared.c...012_369758.html Hatten av för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Så, dags att sluta köpa fickor då. Lär ju sticka ut med mörkgrönt på ljusgröngrått. Inte ens jag kan komma på något argument för att försvara privata fickor om alla de här tilldelas gemene hemvärnssoldat. Givet att magfickorna passar för Ak4 också då. Oavsett, detta är väl positivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Jag kommer tro att HV får ut systemet den dagen jag satt signaturen på kvittot. Fram tills dess kommer jag utgå från att de 35 000 exemplaren som ska levereras fram till 2014 är avsedda för de 35 000-ish personalposterna i FM minus HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Jag kommer tro att HV får ut systemet den dagen jag satt signaturen på kvittot. Fram tills dess kommer jag utgå från att de 35 000 exemplaren som ska levereras fram till 2014 är avsedda för de 35 000-ish personalposterna i FM minus HV. Google ger inga säkra siffror och jag hittar ingen enkel översikt på fm.se. Wiki säger under 30000 officerar och kontrakts, + Hv 22000. Så, nä, förmodligen inget till Hv. Slitage och buffert behövs ju. Å andra sidan, sv2k duger alldeles utmärkt till Hv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Sv2k duger åt HV? Menar du att vår batstab och kokgrp skall förvägras ny utrustning, nu när de vet att den finns? Det är ju kränkande behandling och skapar dålig stämning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 28, 2012 Report Share Posted October 28, 2012 Läste lite snabbt här. Men det där ser ju ut som resultatet av utprovningen av prototypen sv08 helt enkelt. Allt i det där dokumentet kommer ju från snigel också... Nu kan jag missförstå dig, men om jag förstod det rätt så får inte Snigel vara med i upphandlingen till SV12, detta för att dem producerade SV08 och då "slås ut" av någon konkurrenslagstiftning, typ.. Min uppfattning är att i framtiden, dvs när SV 12 och krsk 12 är lev. så är det ett modulärt system som skall kunna blandas efter behov. Givetvis kommer detta att styras upp lite hit och dit men tanken är att det skall gå att variera med varandra om så anses lämpligt. Nu kanske inte verkligheten kommer att motsvara tanken, det har ju hänt förr. Men jag vill tro att det fatiskt kommer att bli betydligt bättre med utr. i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 29, 2012 Report Share Posted October 29, 2012 Att Hv inte får ut det är intresseant.. För Hv är förnärvarande mer än halva svenska försvaret.. Speciellt när det från 2019 ska finnas ett försvarsmakts gemensamt eldhandvapen för hela försvarsmakten inkl. Hv så klart. Dvs att AK5C och AK4B ska skrotas.. Så Hv är prioriterat nu, vilket det inte har varit historiskt sett.. Så man ska aldrig säga aldrig när det gäller SV2012 och krsp2012.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 29, 2012 Report Share Posted October 29, 2012 Den dag Ak6 levererats och Hv finns kvar, så är det ju bara att köpa en sändning till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted October 29, 2012 Report Share Posted October 29, 2012 (edited) Nu kan jag missförstå dig, men om jag förstod det rätt så får inte Snigel vara med i upphandlingen till SV12, detta för att dem producerade SV08 och då "slås ut" av någon konkurrenslagstiftning, typ.. Nja, de får nog vara med och lägga bud likt alla andra. LOU lägger inga hinder som innebär att en leverantör inte får vara med och lämna bud enbart för att de innehar innevarande avtal. Däremot så får de enbart tillgång till samma information som övriga aktörer, dvs de ska inte ha någon fördel av att de redan är leverantörer (Som OT: hade man haft en sådan utslagning hade det varit rätt intressant, då t.ex. samtliga stora leverantörer av kontorsmöbler idag har avtal med svenska staten, vilket skulle hindra dem från att lägga bud vid nästa upphandling, något som sker vart 5:e år). Edit: Litet förtydligande i början av andra meningen (dubbelnegativ är inte bra i textsammanhang...) Edit2: Men vad tusan, man gör en lite ändring, och sedan blir texten helt kaiko. Edited October 29, 2012 by Snowtiger 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 29, 2012 Report Share Posted October 29, 2012 (edited) Ok!! Då har vi olika källor.. Edited October 29, 2012 by Huf Nsky F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 29, 2012 Report Share Posted October 29, 2012 Ok!! Då har vi olika källor.. Jag kan ha missuppfattat, men jag tyckte själv att det var en intressant fråga därför lade jag den på minnet. Jag fick infon direkt från systemföreträdare personlig utr. så det kändes ganska stabilt. Men som sagt, jag kan inte ens låtsas att ha koll på vilka regler som gäller för LOU så jag skall inte gå där.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted October 30, 2012 Report Share Posted October 30, 2012 (edited) Undrar samma sak som Nestor. hur stor är skillnaden mellan västarna? har hittat lite skillnader i antalet av varje ficka och hur många olika fickor som följer/följde med systemen. * = någon form av skillnad mellan systemen. antingen i antal eller sort. till sv08 fick man följande: 1 st väst med fronter, ryggficka, bälte, ok, 5 st korta T-fästen och 1 st långt T-fäste 3 st magasinfickor för 2-3 st plast- eller plåtmagasin till Ak5 6 st enkelmagasinsfickor för plast- eller plåtmagasin till Ak5 2 st flerbruksficka stor 1 st flerbruksficka mellan 2 st dumpfickor 3 st handgranatsfickor (klippt ifrån snigeldesigns hemsida.) till sv12 får man följande: 1st Stridsväst 12 *1st Flerbruksficka 12 liten 1st Flerbruksficka 12 mellan *1st Flerbruksficka 12 stor 6st Enkelmagasinsficka 12 *2st Magasinsficka 12 3st Granatficka 12 *1st Perstraumaficka 12 *2st Tourniquetficka 12 *1st Verktygsficka 12 2st Dumpficka 12 1st Förvaringsväska SVS12 (enligt upphandligen Meteor länkar till) men jag undrar om det är några direkta skillnader mellan västarna. har för mig att jag läst någonstans på detta forum att dragkedjan var en svag punk på 08:an, nån som har mer koll??? // 5020 weiström EDIT* ÅÄÖ och för stora fingrar Edited October 30, 2012 by 5020 Weiström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 31, 2012 Report Share Posted October 31, 2012 Det var inte ditt (2Sharps) inlägg jag svarade på .Utan på 709 .s inlägg ang.AK6 och hv, men det tillhör när jag tänker efter i ett annat forum .. Du 2Sharp har nog alldeles rätt i det....Du har bättre kontakter du, det kan jag lova dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 31, 2012 Report Share Posted October 31, 2012 Det var inte ditt (2Sharps) inlägg jag svarade på .Utan på 709 .s inlägg ang.AK6 och hv, men det tillhör när jag tänker efter i ett annat forum .. Du 2Sharp har nog alldeles rätt i det....Du har bättre kontakter du, det kan jag lova dig Jo källan kan nog vara 100%-ig, men informationen skall ju silas genom ett chips-mongo, dvs jag, så det kan bli hur fel som helst... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted December 31, 2013 Report Share Posted December 31, 2013 Om FM blir nöjda med de första 35 000 st finns det nog goda chanser att optionen på 35 000 st till blir av. Då är det 70 000 st inköpta och om vi har en försvarsmakt på cirka 50 000 soldater så har man fortfarande 20 000 extra vid behov. Om vi har tur kanske systemet börjar nå Hemvärnet 2016. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiP Posted February 18, 2014 Report Share Posted February 18, 2014 Vansinnigt nyfiken på hur Tourniguetficka 12 ser ut...och nej, min google-fu är dålig! mvh /RiP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted March 7, 2014 Report Share Posted March 7, 2014 Vansinnigt nyfiken på hur Tourniguetficka 12 ser ut...och nej, min google-fu är dålig! mvh /RiP sök dig till snigel design eller någon av deras återförsäljare, t,ex fältbutiken.se, och sök på "multificka 3 lång". har själv införskaffat 2 st till mina CAT:ar. passar perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted March 7, 2014 Report Share Posted March 7, 2014 Är det någon som vet vad som blivit av SV-08 systemet nu när SV-12 är en verklighet? Finns det någon chans att de kommer ut till förbanden i väntan på SV-12, alt. som ersättare till SV2k för de förband som inte är tilldelade SV-12? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted March 8, 2014 Report Share Posted March 8, 2014 Är det någon som vet vad som blivit av SV-08 systemet nu när SV-12 är en verklighet? Finns det någon chans att de kommer ut till förbanden i väntan på SV-12, alt. som ersättare till SV2k för de förband som inte är tilldelade SV-12? Vilt fabulerande har jag svårt att tro det då Sv08 bara köptes in i ett begränsat antal (1500 st) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts