Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2026-03-12 at 02:01, vikingman said:

Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta att nytillverka Bofors 40 mm m/48 pjäser nu jämfört med på 50- eller 60-talet?
Verkar ju klart effektiv att skjuta ned de här sattygen.

Löner, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter har ju gått upp sen 50 talet men samtidigt har industrin robotiserats och digitaliserats.

Sen har du ju inflation att ta hänsyn till. 

Sen det mekaniska kunnandet vi hade under 50 och 60 talet finns ju inte längre...

Tyvärr tror jag det blir dyrare att tillverka ngt i Sverige än det var under guldåren 1950-1960. 

Vi hade då ett enormt kunnande inom industrin och våra utbildningssäten producerade riktiga ingenjörer i världsklass. 

//TF

• Like 2
Posted

Det sjuka i det hela är att i den civila tillverkningssektorn tar man till sig ny produktionsteknik och metoder för att hela tiden optimera, förfina och effektivisera tillverkningen medan det verkar stått helt still i försvarsindustrin på just det biten.

• Like 1
Posted
3 hours ago, Slenke said:

Det sjuka i det hela är att i den civila tillverkningssektorn tar man till sig ny produktionsteknik och metoder för att hela tiden optimera, förfina och effektivisera tillverkningen medan det verkar stått helt still i försvarsindustrin på just det biten.

Vad tänker du på då?

• 4 months later...
Posted (edited)

Enligt ukrainska euromaidanpress.com så har den ukrainska 121st Separate Territorial Defense Brigade skjutit ned både ryska jetmotordrivna attackdrönare av typ S8000 Banderol med en max hastighet på ca 700 km/tim och kryssningsrobotar av typ Kh-59 med en max fart på dryga 1.000 km/tim. Det kanske inte låter så imponerande i sig, men man har då använt Bofors 40 mm L70 (sv m/48) pjäser som härstammar från 1940-talet.

"Ukraine is knocking down Russia's newest cruise missiles with a gun designed in the 1940s. Soldiers of Ukraine's 121st Separate Territorial Defense Brigade shot down Russian S8000 "Banderol" and Kh-59 missiles using old Swedish 40mm Bofors L70 anti-aircraft guns, the brigade said.

The "Chaklun" (Sorcerer) crew downed one of the missiles near Odesa. The next day, the "Hunter" crew intercepted another near a different southern city."

Pjäserna som donerats av Litauen (som i sin tur fick dom av Sverige på 1990-talet)) och Nederländerna ska inte ha genomgått någon större modifiering:

"Analysts noted that the 121st Brigade's L70S carries no substantial modifications beyond new sighting equipment, so aiming at air targets is most likely still done manually."

image.thumb.png.592b63bd929ccf5f3acde2227bf92888.png

A Bofors L70 anti-aircraft gun in service with the 5th Slobozhanska Brigade “Skif”. Source: Defense Express

Everything that hits target gets used: Ukraine just proved 1940s Swedish weapon can kill modern jet-powered drone

Varje gång jag läser om att Ukraina gjort nåt som inte borde vara möjligt med gamla vapensystem så kan jag inte låta bli att tänka på den gången för ca 10 år sedan när jag ställde en fråga på Marinens då egna marinblogg om varför man tagit bort den förliga 57 mm L70 Mk1 pjäsen i A-position på HMS Carlskrona (den togs först bort ca 2007 för att sedan återinstalleras till Adenviken ME01 missionen 2009, för att till slut tas bort igen för gott ca 2011). Svaret från marinofficeren (som var admin på forumet) blev ungefär att "om vi hade haft den kvar så hade det enbart varit av nostalgiska skäl". Underförstått då att pjäsen utgått pga. att den blivit omodern. Nästan samtidigt som denna pjäs togs bort på svenska CKR installerade den finska marinen exakt samma pjästyp på de två minfartygen av Hämeenmaa-klassen i samband med deras halvtidsmodernisering 2006-08. Dock ska väl också sägas att de finska fartygen ska ha fått kabeldragning gjord för installation av 57 mm Mk3 pjäser under denna HTM.

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Posted

Att skjuta ner kryssningsrobotar med kanon är i sig inget enormt. Om detta är de kanoner som donerades av Sverige med samma eldledning så har de cig790 vilket inte har några problem att följa och rikta mot kryssningsrobotar även om de är snabbgående. Det handlar primärt om att verkansområdet är dåligt. Du måste stå på exakt rätt ställe och roboten måste flyga rätt sätt. 

• Like 1
Posted

Mest troligt har de inte Cig790 kvar, inget tyder på det.

vill minnas från diverse källor längre tillbaka att balterna ganska tidigt slutade använda Just Cigen eller egentligen "aldrig" riktigt använde Cigen som det var tänkt.

Istället använde man PS-70 & 40 pjäs ihop en period men sedan föll även PS-70 ur rullorna och sedemera placerades även pjäserna i någon form av reserv eller något som skulle kunna liknas vid ett hemvärn/Lv-landstorm

Varför? Ja man vidmakthöll aldrig den tekniska kapaciteten i systemen, Cig var för komplicerat, PS-70 blev snabbt gammal och några avtal om underhåll med mera tecknades inte.

Pjäserna i sig var lätta att spara och underhålla.

Såg ett utländskt reportage från lettland eller Litauen för gott och väl 12-15 år sedan, (hittar inte tillbaka dit nu) där övning med 40 mm förekommer, av allt att döma var det handriktning som gällde och korta avstånd.

Det framgick även i reportaget att det var någon form av "reservförband" som övade, det förekom en hel del svensk surplus bland utrustningen dessutom.

Det som inte framgår av artikeln från Ukraina där man menar att man skjuter ner kryssningsmissiler och jet-drönare är, efter hur många försök?

Som sagt om drönaren eller roboten kommer "i knät" på pjäsgruppen så petar man ju möjligtvis ned den.

• Thanks 1
Posted
6 hours ago, Perman said:

Enligt ukrainska euromaidanpress.com så har den ukrainska 121st Separate Territorial Defense Brigade skjutit ned både ryska jetmotordrivna attackdrönare av typ S8000 Banderol med en max hastighet på ca 700 km/tim och kryssningsrobotar av typ Kh-59 med en max fart på dryga 1.000 km/tim. Det kanske inte låter så imponerande i sig, men man har då använt Bofors 40 mm L70 (sv m/48) pjäser som härstammar från 1940-talet.

"Ukraine is knocking down Russia's newest cruise missiles with a gun designed in the 1940s. Soldiers of Ukraine's 121st Separate Territorial Defense Brigade shot down Russian S8000 "Banderol" and Kh-59 missiles using old Swedish 40mm Bofors L70 anti-aircraft guns, the brigade said.

The "Chaklun" (Sorcerer) crew downed one of the missiles near Odesa. The next day, the "Hunter" crew intercepted another near a different southern city."

Pjäserna som donerats av Litauen (som i sin tur fick dom av Sverige på 1990-talet)) och Nederländerna ska inte ha genomgått någon större modifiering:

"Analysts noted that the 121st Brigade's L70S carries no substantial modifications beyond new sighting equipment, so aiming at air targets is most likely still done manually."

image.thumb.png.592b63bd929ccf5f3acde2227bf92888.png

A Bofors L70 anti-aircraft gun in service with the 5th Slobozhanska Brigade “Skif”. Source: Defense Express

Everything that hits target gets used: Ukraine just proved 1940s Swedish weapon can kill modern jet-powered drone

Varje gång jag läser om att Ukraina gjort nåt som inte borde vara möjligt med gamla vapensystem så kan jag inte låta bli att tänka på den gången för ca 10 år sedan när jag ställde en fråga på Marinens då egna marinblogg om varför man tagit bort den förliga 57 mm L70 Mk1 pjäsen i A-position på HMS Carlskrona (den togs först bort ca 2007 för att sedan återinstalleras till Adenviken ME01 missionen 2009, för att till slut tas bort igen för gott ca 2011). Svaret från marinofficeren (som var admin på forumet) blev ungefär att "om vi hade haft den kvar så hade det enbart varit av nostalgiska skäl". Underförstått då att pjäsen utgått pga. att den blivit omodern. Nästan samtidigt som denna pjäs togs bort på svenska CKR installerade den finska marinen exakt samma pjästyp på de två minfartygen av Hämeenmaa-klassen i samband med deras halvtidsmodernisering 2006-08. Dock ska väl också sägas att de finska fartygen ska ha fått kabeldragning gjord för installation av 57 mm Mk3 pjäser under denna HTM.

/Per

Ibland undrar jag om vissa svenska militärer har förståelse vad ett krig innebär när jag läser din text @Perman.

Givetvis måste ett stridsfartyg ha ngn typ av akan åtminstone i fören.

Hur är tanken om det dyker upp en drönare eller ngn fientlig småbåt?

Ett stridsfartyg måste ju ha ngn typ av möjlighet att kunna försvara sig.

//TF

Posted (edited)
1 hour ago, TKraften said:

Ibland undrar jag om vissa svenska militärer har förståelse vad ett krig innebär när jag läser din text @Perman.

Ett stridsfartyg måste ju ha ngn typ av möjlighet att kunna försvara sig.

//TF

Han ville väl tvåla till mig för att jag ställde en sån dum fråga. CKR har ju kvar två st 40 mm, men det är ju inte ens hälften av den bestyckning hon hade när hon levererades till marinen. Jag trodde faktiskt ett tag att eftersom det finns ett antal 40 mm Mk2 pjäser i förråd (14 st Mk2 pjäser konverterades i sv FMV:s regi) att man skulle installera en tredje 40 mm Mk2 i A position som ersättning för 57:an, men inte ens det har man gjort. Nu har hon visserligen inte en direkt stridsuppgift som varande ett stödfartyg, men ett bra självförsvar har väl  aldrig suttit i vägen. Vi får väl hoppas att vi får se de nya 40 mm Mk4 pjäserna på minjakterna. 

Kom på att jag hänvisade till fel mission. Det var naturligtvis till Adenviken ME02 2010 som 57 mm kanonen återmonterades på CKR. ME01 missionen var ju med de två Stockholms korvetterna tillsammans med Trossö.

Möjligen så är de 57 mm L70 Mk1 pjäser som nu sitter på de bägge finska minfartygen t o m identiska med de två 57 mm pjäser som tidigare suttit på Carlskrona. Samtidigt kan man inte heller låta bli att undra var den finska marinen skulle få tag i två 57 mm Mk3 pjäser att montera på minfartygen om det nu skulle hetta till. Det brukar väl vara en flera år lång process att anskaffa sådana pjäser, om det nu inte finns begagnade pjäser tillgängliga på öppna marknaden förstås men det skulle jag inte tro. De fyra 57 mm Mk3 pjäser som tidigare satt på Hamina-klassens robotbåtar ska ju renoveras och sättas på de nya Pohjanmaa korvetterna.

/Per

Edited by Perman
Posted
3 hours ago, Perman said:

Han ville väl tvåla till mig för att jag ställde en sån dum fråga. CKR har ju kvar två st 40 mm, men det är ju inte ens hälften av den bestyckning hon hade när hon levererades till marinen. Jag trodde faktiskt ett tag att eftersom det finns ett antal 40 mm Mk2 pjäser i förråd (14 st Mk2 pjäser konverterades i sv FMV:s regi) att man skulle installera en tredje 40 mm Mk2 i A position som ersättning för 57:an, men inte ens det har man gjort. Nu har hon visserligen inte en direkt stridsuppgift som varande ett stödfartyg, men ett bra självförsvar har väl  aldrig suttit i vägen. Vi får väl hoppas att vi får se de nya 40 mm Mk4 pjäserna på minjakterna. 

Jag hoppas att det blir nya 40 mm MK4 och att det även anskaffas en 57 mm mk3 gärna i stealhkupol.

Även om fartyget inte har en direkt stridsuppgift så är det viktigt att alla fartyg har möjlighet att försvara sig nu när drönare blivit ett sådant stort hot.

//TF

Posted (edited)
17 hours ago, Perman said:

Varje gång jag läser om att Ukraina gjort nåt som inte borde vara möjligt med gamla vapensystem så kan jag inte låta bli att tänka på den gången för ca 10 år sedan när jag ställde en fråga på Marinens då egna marinblogg om varför man tagit bort den förliga 57 mm L70 Mk1 pjäsen i A-position på HMS Carlskrona (den togs först bort ca 2007 för att sedan återinstalleras till Adenviken ME01 missionen 2009, för att till slut tas bort igen för gott ca 2011).

Vi har gått igenom detta tidigare Perman, men det behöver visst påminnas.

57mm kanonen på CKR togs bort efter ME 02 (inte innan) då pjäsen var den enda av sitt slag som fortfarande fanns kvar i Marinen och det vid det laget fanns ytterst begränsad tillgång till både reservdelar och teknisk kompetens för underhåll och reparationer. Det var således relativt dyrt och omständigt att vidmakthålla denna enda pjäs, och däcksytan behövdes dessutom för en ny kran som man vid tillfället tänkte utrusta CKR med i hennes nya roll som stödfartyg (denna installerades dock aldrig).
Anledningen att pjäsen togs bort var alltså för att den var gammal och svår att vidmakthålla samtidigt som fartygets roll förändrades, besättningen reducerades, och platsen behövdes till annat.

Svaret från marinofficeren (som var admin på forumet) blev ungefär att "om vi hade haft den kvar så hade det enbart varit av nostalgiska skäl". Underförstått då att pjäsen utgått pga. att den blivit omodern.

Admin på Marinbloggen var i huvudsak Jimmy A som till skillnad från en majoritet av FM kommunikatörer faktiskt är officer och därmed har relativt bra koll på grunderna. Men det var också väldigt länge sedan han tjänstgjorde i befattning på fartyg och han kan som kommunikatör heller inte ha detaljkoll på allt som händer och varför, och han kan/ska inte djupdyka i alla frågor/kommentarer som ständigt dyker upp i Marinens alla olika sociala medier.
I det här fallet hade han också rätt i sak även om han eventuellt kunde uttryckt sig på ett annat sätt.

Nästan samtidigt som denna pjäs togs bort på svenska CKR installerade den finska marinen exakt samma pjästyp på de två minfartygen av Hämeenmaa-klassen i samband med deras halvtidsmodernisering 2006-08.

Finland ersatte två gamla 40/48 mot en begagnad 57mm mk1 på Hämenmaa-klassen när dessa genomgick HTM, vilket skedde drygt sex år innan 57:an togs bort på CKR. 

Dock ska väl också sägas att de finska fartygen ska ha fått kabeldragning gjord för installation av 57 mm Mk3 pjäser under denna HTM.

Ingen aning om det stämmer, men det låter spontant som en myt. Oavsett har fartygen aldrig fått några 57mm mk3, och kommer heller aldrig få det.

11 hours ago, TKraften said:

CKR är inte ett stridsfartyg, och hon har fortfarande en pjäs i både fören och aktern.

11 hours ago, TKraften said:

Att använda fartygets två kvarvarande 40mm pjäser och/eller tiotal KSP.

10 hours ago, Perman said:

Möjligen så är de 57 mm L70 Mk1 pjäser som nu sitter på de bägge finska minfartygen t o m identiska med de två 57 mm pjäser som tidigare suttit på Carlskrona.

Det lär de absolut varit. Vad det nu skulle spela för roll.

10 hours ago, Perman said:

Samtidigt kan man inte heller låta bli att undra var den finska marinen skulle få tag i två 57 mm Mk3 pjäser att montera på minfartygen om det nu skulle hetta till.

Det skulle de naturligtvis inte få. Jag kan inte tänka mig att de hade någon avsikt att byta pjäserna i händelse av kris/krig, det är nämligen inte gjort i en handvändning oavsett om man redan förberett med nya kablar.

Avsikten/förhoppningen när finska marinen beslutade om HTM omfattning var bedömt att inom några år ersätta de gamla 57mm mk1, som sannolikt valdes istället för nya pjäser för att hålla ner kostnaderna för HTM, med nya 57mm mk3 under någon översynsperiod. Något som sedan aldrig blev av, förmodligen än en gång av ekonomiska skäl.

7 hours ago, TKraften said:

Jag hoppas att det blir nya 40 mm MK4 och att det även anskaffas en 57 mm mk3 gärna i stealhkupol.

Det blir ingenting med det.

Edited by Pärmtroll
  • Thanks 3
Posted (edited)

Tack för rättelser. Sorry om mitt minne sviker mig ibland. Ja jag inser nu att det troligaste förklaringen (om det nu stämmer att kabeldragning är gjord för Mk3 pjäser på de finska minfartygen) är att man hade planerat att byta ut de gamla 57/70 pjäserna senare, men att man sen tvingats backa pga. kostnaden som du säger.

Det blir ingenting med det.

Antar att du syftar på CKR här. Hur det blir med ny bestyckning på Koster-klassen är väl inte bestämt ännu? 

/Per

Edited by Perman
Posted
2 hours ago, Perman said:

Tack för rättelser. Sorry om mitt minne sviker mig ibland.

Det är absolut inga problem, det kan hända den bästa!

2 hours ago, Perman said:

Antar att du syftar på CKR här. Hur det blir med ny bestyckning på Koster-klassen är väl inte bestämt ännu? 

Det gäller alla äldre fartyg.
Och glädjande nog finns det nu ett beslut gällande ombestyckning av KSR (och en inriktning för CKR) men jag överlåter närmare detaljer åt officiella källor, i korthet kan jag dock meddela att fartygen kommer få både ny modern spaningsradar och ett nytt pjässystem. 

• Like 3
  • Thanks 2
Posted (edited)

Om det stämmer att vi har 14 st 40 mm akan m2 som Perman skriver. Så kan vi väl göra något av dessa. Som exempelvis enklare luftvärn på lastbil istället för dumper som typ Trika. Att vi sedan moderniserar dem inom rimliga gränser och kostnader. Det har ju funnits exempel på enklare uppgraderingar av dessa system.  Skulle väl vara lämpligt till våra kommande luftvärrnskompanier som även kompletteras med annat. 

Att CKR moderniserar sina  vapen inom rimliga gränser är bra. Saknar även lättare lv förmågor som exempelvis minst ställningar för handhållna Piorun/RB 102. Det skulle även kunna finnas på andra fartyg som exempelvis Gävle klassen.     

Edited by madman
Posted (edited)
6 hours ago, madman said:

Om det stämmer att vi har 14 st 40 mm akan m2 som Perman skriver. Så kan vi väl göra något av dessa. Som exempelvis enklare luftvärn på lastbil istället för dumper som typ Trika. Att vi sedan moderniserar dem inom rimliga gränser och kostnader. Det har ju funnits exempel på enklare uppgraderingar av dessa system.  Skulle väl vara lämpligt till våra kommande luftvärrnskompanier som även kompletteras med annat. 

Ja enligt FMV så renoverades 14 st 40 mm m/48 pjäser till Mk2 standard med stealth kupol runt senaste sekelskiftet, men åtskilliga av dessa har kommit till användning. Två st har gått till Gävle-klassen (togs sedan bort i HTM 2019-22), fem st till minjakterna, en till HMS Jägaren (osäker?) och två st till HMS Carlskrona. Dessutom så har minst sju Mk2 pjäser levererats till den finska marinen (4 st till Rauma-klassen och tre st till Katanpää-klassen), och prototypfartyget FNS Hamina hade även en 40 mm Mk2 pjäs de första åren. Dock så vet jag inte om dessa finska Mk2 pjäser kommer ifrån FMV:s projekt eller om det är fråga om separata finska beställningar vid sidan om det svenska projektet. Det borde i vilket fall finnas Mk2 pjäser kvar i förråd. Som nämnts tidigare så kan 40 mm Mk2 pjäsen använda även den senaste 3P ammunitionen, men den kan inte temperera ammunitionen i de sex olika 3P moden.

Att CKR moderniserar sina  vapen inom rimliga gränser är bra. Saknar även lättare lv förmågor som exempelvis minst ställningar för handhållna Piorun/RB 102. Det skulle även kunna finnas på andra fartyg som exempelvis Gävle klassen. 

Ja jag håller med. Fundamenten till marina versioner av den polska dubbla 23 mm pjäsen ska kunna ta eller kunna bli anpassade att ta handhållna Grom/Piorun MANPADS. Försök med kort distans lvrobotar gjordes för övrigt redan under slutet av kalla kriget med RBS 70 på minjakterna.

/Per

Edited by Perman
Posted
7 hours ago, madman said:

Det var 14 befintliga 40/48 pjäser som renoverades och moderniserades till mk2 standard för ca 20 år sedan, men det finns inte 14 pjäser kvar idag då ett antal har skrotats genom åren p.g.a. allvarliga skador eller för att de helt enkelt var utslitna. Kvarvarande pjäser är i bruk på flottans fartyg och det finns inga pjäser över.

Alla pjäserna är dessutom över 70 år gamla och ganska slitna och de är konstruerade specifikt för fartygsbruk och är i.o.m. detta inte speciellt lämpliga för att användas på land på det vis som de nya 40mm mk4 kan, så bara glöm det. De regionala luftvärnskompanierna (motsv.) kommer beväpnas med nya och mer ändamålsenliga system, i huvudsak Tridon mk2 och Trackfire ARES.

8 hours ago, madman said:

Saknar även lättare lv förmågor som exempelvis minst ställningar för handhållna Piorun/RB 102.

Det behövs inga ”ställningar”, Rb 102 är handhållen.

5 hours ago, Perman said:

Ja enligt FMV så renoverades 14 st 40 mm m/48 pjäser till Mk2 standard med stealth kupol runt senaste sekelskiftet,

Pjäskupolen på 40mm mk2 är inte specifikt signaturanpassade på något sätt, de fick däremot en kantigare och modernare utformning.

men åtskilliga av dessa har kommit till användning.

Alla pjäserna används. Pjäserna ingår i en gemensam pool som delas mellan fartygen och de är inte permanent låsta till ett specifikt skrov. Om en pjäs går sönder eller behöver till pjäsverkstaden för större periodiskt underhåll så lyfts denna helt enkelt av fartyget och skickas till verkstaden, och den ersätts istället av en utbytespjäs. Och när väl den utbytta pjäsen är klar på verkstaden så blir den åter tillgänglig för installation på ett annat fartyg, och så rullar det på. Syftet är att alla operativa fartyg alltid ska kunna ha en fungerande pjäs.
Denna princip gäller för både 57mm och 40mm pjässystemen.

6 hours ago, Perman said:

Dock så vet jag inte om dessa finska Mk2 pjäser kommer ifrån FMV:s projekt eller om det är fråga om separata finska beställningar vid sidan om det svenska projektet.

Finland köpte en motsvarande renovering och modifiering för ett antal av sina egna 40/48, de ingick inte bland de 14 pjäser som svenska flottan modifierade.

• Thanks 3
Posted
18 hours ago, Perman said:

Ja enligt FMV så renoverades 14 st 40 mm m/48 pjäser till Mk2 standard med stealth kupol runt senaste sekelskiftet, men åtskilliga av dessa har kommit till användning. Två st har gått till Gävle-klassen (togs sedan bort i HTM 2019-22), fem st till minjakterna, en till HMS Jägaren (osäker?) och två st till HMS Carlskrona. Dessutom så har minst sju Mk2 pjäser levererats till den finska marinen (4 st till Rauma-klassen och tre st till Katanpää-klassen), och prototypfartyget FNS Hamina hade även en 40 mm Mk2 pjäs de första åren. Dock så vet jag inte om dessa finska Mk2 pjäser kommer ifrån FMV:s projekt eller om det är fråga om separata finska beställningar vid sidan om det svenska projektet. Det borde i vilket fall finnas Mk2 pjäser kvar i förråd. Som nämnts tidigare så kan 40 mm Mk2 pjäsen använda även den senaste 3P ammunitionen, men den kan inte temperera ammunitionen i de sex olika 3P moden.

Ja jag håller med. Fundamenten till marina versioner av den polska dubbla 23 mm pjäsen ska kunna ta eller kunna bli anpassade att ta handhållna Grom/Piorun MANPADS. Försök med kort distans lvrobotar gjordes för övrigt redan under slutet av kalla kriget med RBS 70 på minjakterna.

/Per

Bör bli en bra lösning för Finland som redan har 23 mm. Både som luftvärn och till marina fartyg.

image.thumb.png.8eb7af5e5bc2b68609723e72b5b5b2c9.png

• Forumsledning
Posted

Inlägg rörande Piorun och integration med Vapenstationer är off topic för denna tråd. Flyttat dem till

Åter till Bofors 40 mm

/Henke - BlåGul 

• Like 3
  • 1 month later...
Posted (edited)
2 hours ago, weekendwarrior said:

Varifrån kommer 40-mm kanonerna till Tridon Mk2?

Högst troligt från de två 40 mm Mk 4 BAE Systems Bofors pjäser som beställdes den 21 Dec 2018 för leverans under 2020 till Marinen. De kan ursprungligen ha varit avsedda för de två patrullfartygen av Malmö-klass. Som Pärmtroll har beskrivit det så beslöt man senare att i stället använda de två 57 mm Mk 2 pjäserna från korvetterna Gävle och Sundsvall. Lite krångligt att beskriva alla turer, men GLE/SVL fick under sin omfattande HTM 2018-22 i sin tur de två nyare 57 mm Mk 3 pjäserna som suttit på korvetterna STO och MMÖ från ca 2010. Vad gäller ammunition så har jag förstått det som att alla 40 och 57 mm pjäser kan använda den senaste 3P ammunitionen, men bara 40 mm MK 3 och Mk 4 samt 57 mm Mk 3 kan programmera den i de sex 3P modena. 

/Per

Edited by Perman
Posted
3 hours ago, Peo said:

De nytillverkas.

Vet vi om kanonrören tillverkas i Sverige eller beställs från utlandet? Archers rör tillverkas väl i Tyskland om jag inte har helt fel? Det kom ju nyligen en nyhet också om att rör kommer tillverkas i Ukraina, både till Tridon och Archer.

Det är bedrövligt om vi inte kan tillverka kanonrör i Sverige, vi är trots allt en "stålnation". Ungefär som med krut som vi inte heller har tillverkning av, men det är åtminstone på gång.

Posted

Högst troligt från de två 40 mm Mk 4 BAE Systems Bofors pjäser som beställdes den 21 Dec 2018 för leverans under 2020 till Marinen. De kan ursprungligen ha varit avsedda för de två patrullfartygen av Malmö-klass. Som Pärmtroll har beskrivit det så beslöt man senare att i stället använda de två 57 mm Mk 2 pjäserna från korvetterna Gävle och Sundsvall. Lite krångligt att beskriva alla turer, men GLE/SVL fick under sin omfattande HTM 2018-22 i sin tur de två nyare 57 mm Mk 3 pjäserna som suttit på korvetterna STO och MMÖ från ca 2010. Vad gäller ammunition så har jag förstått det som att alla 40 och 57 mm pjäser kan använda den senaste 3P ammunitionen, men bara 40 mm MK 3 och Mk 4 samt 57 mm Mk 3 kan programmera den i de sex 3P modena. 

/Per

Men det finns väl ny ammunition. som har blivit bättre. Som då närmare sig funktionerna för 3p programering? Som då är ett alternativ för äldre pjäser dom inte har 3p programering.

Posted
15 minutes ago, PerB said:

Vet vi om kanonrören tillverkas i Sverige eller beställs från utlandet? Archers rör tillverkas väl i Tyskland om jag inte har helt fel? Det kom ju nyligen en nyhet också om att rör kommer tillverkas i Ukraina, både till Tridon och Archer.

Det är bedrövligt om vi inte kan tillverka kanonrör i Sverige, vi är trots allt en "stålnation". Ungefär som med krut som vi inte heller har tillverkning av, men det är åtminstone på gång.

Är vi en stålnation… nåja är en fråga som inte hör hemma här…

har ingen aning faktiskt var eldrören tillverkas. 

Posted
1 hour ago, PerB said:

Vet vi om kanonrören tillverkas i Sverige eller beställs från utlandet? Archers rör tillverkas väl i Tyskland om jag inte har helt fel?

All eldrör till samtliga Bofors pjässystem tillverkas sedan några år åter i Sverige.

1 hour ago, madman said:

Men det finns väl ny ammunition. som har blivit bättre. Som då närmare sig funktionerna för 3p programering? Som då är ett alternativ för äldre pjäser dom inte har 3p programering.

Om pjäsen saknar en PFP-enhet kan den varesig programmera 3P eller den nya enklare 40mm L/70 PABEX. All programmerbar ammunition kräver att pjäsen den ska skjutas från kan programmera den för att den ska fungera som tänkt. 

• Thanks 4
Posted (edited)
4 hours ago, Pärmtroll said:

All eldrör till samtliga Bofors pjässystem tillverkas sedan några år åter i Sverige.

Om pjäsen saknar en PFP-enhet kan den varesig programmera 3P eller den nya enklare 40mm L/70 PABEX. All programmerbar ammunition kräver att pjäsen den ska skjutas från kan programmera den för att den ska fungera som tänkt. 

Jag läser vad du skriver. Men har man kanoner som inte klarar av 3p programmering. Så kan man få kanonen "skapligt" fungerande ändå. Varav PABEX från Nammo som vi nu har ett sju årigt avtal med är en lösning.

"Nammo sade att ammunitionen främst kommer att användas med Sveriges Trackfire och TRIDON Mk2 luftförsvarssystem. 40 mm-granaten kommer också att vara kompatibel med befintliga CV90 pansarfordon utrustade med 40 mm-kanoner.

PABEX-granaterna är utformade för att bekämpa en rad mål, inklusive obemannade flygplan, missiler, helikoptrar och markmål. Programmerbar luftsprängammunition kan ställas in att detonera vid en vald punkt i flygningen, vilket gör att projektilens effekter kan koncentreras runt ett luftburet mål.

Avtalet sker samtidigt som europeiska militärer utökar sina kortdistansluftförsvars- och motdrönarkapaciteter som svar på den ökande användningen av obemannade system på slagfältet.

För Sverige kommer ammunitionen att lägga till en programmerbar luftsprängningsförmåga till befintliga kanonbaserade luftförsvarssystem utan att behöva en ny plattform för den 40 mm-utrustade CV90-flottan."

Vilket jag tolkar att våra vanliga CV90 numera kommer att kunna få en ännu bättre luftsprängningsförmåga.  Eller tolkar jag detta fel? 

Edited by madman
Posted

Om pabex ska ställas in så är inställningen en programmering. Tror inte man vill tillbaka till sättet man gjorde förr och skruvade på tändhattarna.

• Thanks 1
Posted
1 hour ago, madman said:

Vilket jag tolkar att våra vanliga CV90 numera kommer att kunna få en ännu bättre luftsprängningsförmåga.  Eller tolkar jag detta fel? 

Som sagt, om du vill kunna programmera PABEX (eller någon annan programmerbar ammunition) så måste kanonen du ska skjuta denna via ha en kompatibel programmeringsenhet.
Alla bofors 40mm L70 kanoner kan utan problem skjuta både 3P och PABEX men om de inte har en programmeringsenhet så kan de inte programmeras utan skjuts då med grundfunktionalitet (som ”dumma” granater), för t.ex. 3P innebär det att granaten skjuts i en mode som heter Basic PF vilket betyder att den fungerar som en traditionell kulspränggranat med zonrör.

Så, alla Strf 90 som ska kunna skjuta PABEX i tidmode (alltså programmerad) måste därmed först utrustas med en programmeringsenhet. Det betyder inte att man måste byta pjässystemet men däremot behöver det modifieras vilket sannolikt kommer ingå i kommande REMO.

• Thanks 2
Posted

1 hour ago, Pärmtroll said:

Som sagt, om du vill kunna programmera PABEX (eller någon annan programmerbar ammunition) så måste kanonen du ska skjuta denna via ha en kompatibel programmeringsenhet.
Alla bofors 40mm L70 kanoner kan utan problem skjuta både 3P och PABEX men om de inte har en programmeringsenhet så kan de inte programmeras utan skjuts då med grundfunktionalitet (som ”dumma” granater), för t.ex. 3P innebär det att granaten skjuts i en mode som heter Basic PF vilket betyder att den fungerar som en traditionell kulspränggranat med zonrör.

Så, alla Strf 90 som ska kunna skjuta PABEX i tidmode (alltså programmerad) måste därmed först utrustas med en programmeringsenhet. Det betyder inte att man måste byta pjässystemet men däremot behöver det modifieras vilket sannolikt kommer ingå i kommande REMO.

Så här beställer vi ammunitionen före leveranser av vapen och HTM. Bra att man är i framkant.  

Posted (edited)

La tidigare in ett inlägg om uppgraderade Indiska Bofors kanoner i luftvärns tråden. Det var ganska otroligt hur de uppgraderade dessa. Från egen elektrisk drivning. Med även 2 st FN ksp 7.62 och störningssändare samt olika typer av avståndsmätning etc. Känns som de verkar ha överdrivet lite. Indien hade över 2000 Boforskanoner. Varav de nu har uppgraderat ca 200 av dem.

Till dessa använder de dyrare ammunition som detonerar nära drönarna förutom den billigare HE ammunitionen.

Nu har vi inga äldre kvar. Men som jag sagt tidigare kunde de modernaste ha behållits och fått viss REMO

https://www.thedefencematrix.in/bofors-l-70-upgrades-that-saved-india-from-pakistani-drone-attacks

Edited by madman
la till länken