Jump to content

Ryska Suchoj Su-57 PAK-FA har lyft


Aigore

Recommended Posts

Hmm, tag en F-22 Raptor, blanda den med en gnutta SU-27 och sprinkla över med lite riven YF-23..

 

Den generella layouten ser ju ut som en F-22 på steroider, men med rätt mycket Flanker-DNA kvar.. Titta t.ex på flygkroppen där motorerna sitter. Av någon anledning har man valt att bibehålla en form liknande den hos Flanker här. Utloppsmunstyckena ser ju ut att vara standard. Har man krasst konstaterat att smyg-utformning bara behövs framifrån, eller är det bara så att man tagit lite genvägar med provflygplanet, och att en ommodellerad bakkropp kommer på senare individer?

 

Kul att notera att, i alla fall enligt Wikipedia, som redan är uppdaterad beträffande dagens flygning, NATOs kodnamn för maskinen är Firefox. Återstår att se om Clintan får ett flygpass inom kort :)

 

Enligt Wikipedia så ska maskinen vara utrustad med ett "artificiellt intellekt".. Någon som vet vad som åsyftas? Jag menar, moderna stridsflygplan har ju en hel del funktioner som ska tänka åt flygföraren, bland annat VMS system och radarsystem, som ju ska kunna sålla ut relevant information från icke-relevant och dessutom rangordna informationen i den mån informationen innebär hot mot maskinen. Är det liknande intelligens man menar, eller har man tänkt sig något ännu mer avancerat?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Känns ju väldigt "rysk", man verkar ju ha återanvänt teknik från Su-27 i motorinstallationen och bör ju få den billigare på så sätt. De lär ju få en kärra som har kanske 95% av f-22 kapacitet men till halva priset.

Link to comment
Share on other sites

Prototypen har samma motorer som Su-35 men den kommer få andra till serieproduktionen verkar det vara tänkt.

 

Rörlig LERX verkar den åxå ha...spännande :) Sedan står den ganska högt på marken, kramar inte marken som en padda (F-22), går nog att hänga intressanta saker externt på den!

 

Jag tycker den har fina linjer ser aningen mer ut som en konventionell flygdesign...antar att de inte velat tulla för mycket på fkygegenskaperna.

Firefox låter OK....om den kraschat så hade det väl blivit Flunker :P

Link to comment
Share on other sites

Sukhoi kan verkligen konsten att bygga flygplan som är snälla mot ögonen, riktigt maffigt stycke det där. Men Aigore, bild nr 3, varken PAK FA eller snyggingar :rockon:

 

Ska bli intressant att följa utvecklingen (nya motorer, diverse system, produktion+anskaffning osv).

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det ar overgangen till mer kompositmaterial istallet for "plat", battre precision i tillverkningen genom okat anvandande av robotar istallet for alkoholister, eller bade och, men jag saknar det dar "utvecklingstorda barn med hammare och plat pa slojden"-utseendet som ryska plan hade under kalla kriget, med en massa verktygsmarken, halvsunkig (men i praktiken "tillracklig") precision, folkracebilfinish, osv. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Sukhoi kan verkligen konsten att bygga flygplan som är snälla mot ögonen, riktigt maffigt stycke det där. Men Aigore, bild nr 3, varken PAK FA eller snyggingar :banghead:

 

Ska bli intressant att följa utvecklingen (nya motorer, diverse system, produktion+anskaffning osv).

 

 

Ledsen för den....hoppas det inte sved för mycket i ögonen :(

Jag kopierade länkarna innan jag sett alla :P

Link to comment
Share on other sites

Snyggt flygplan, jag hoppas det blir så avancerat att det krävs en stabil stat med god ekonomi för att hålla det i luften

och använda det med full kapacitet.

 

Lobbyisterna i det amerikanska militär industriella komplexet börjar nog bli slöa. På den gamla onda kalla krigs tiden hade

det här varit en anledning att utveckla F-22B med F135 motorer och så verkar allt gå ut på att försöka rädda det mindre

stealthiga och klenare F-35.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt flygplan, jag hoppas det blir så avancerat att det krävs en stabil stat med god ekonomi för att hålla det i luften

och använda det med full kapacitet.

 

Lobbyisterna i det amerikanska militär industriella komplexet börjar nog bli slöa. På den gamla onda kalla krigs tiden hade

det här varit en anledning att utveckla F-22B med F135 motorer och så verkar allt gå ut på att försöka rädda det mindre

stealthiga och klenare F-35.

 

Ja det är nog fler som får tanken "Helig ko" i huvudet när den däringa F-35 nämns.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fast hela motorintegrationen var väl ett provisorum för att spara pengar tillsvidare?

 

Så man ska flyga 2000 testflygningar och sen byta både luftkanaler och motor m.m ?

 

Skeptisk.

 

Notera att kameravinkeln är något ovanifrån också så det finns nog chans att man kan se ännu mer rakt framifrån.

Link to comment
Share on other sites

Man kan tydligen kika rätt in i motorerna på T-50.

 

http://img692.imageshack.us/i/pakfafront.jpg/

 

Oj vilken sensation. Den där planet är ju betydligt mindre stealth framifrån än en Gripen. Nu förstår jag ingenting. En Gripen måste ju vara dubbelt så stealth som den där. Vafasen pågår här, har de kommit på nåt sätt att ta bort RCS från kompressordisken som ingen annan kommit på, det kan ju inte vara möjligt. Alla jobbar ju med att gömma sina motorer via böjda luftkanaler. Den där borde se ut som en ladgårdsvägg på alla radarskärmar.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Oj vilken sensation. Den där planet är ju betydligt mindre stealth framifrån än en Gripen. Nu förstår jag ingenting. En Gripen måste ju vara dubbelt så stealth som den där. Vafasen pågår här, har de kommit på nåt sätt att ta bort RCS från kompressordisken som ingen annan kommit på, det kan ju inte vara möjligt. Alla jobbar ju med att gömma sina motorer via böjda luftkanaler. Den där borde se ut som en ladgårdsvägg på alla radarskärmar.

 

 

Kan ju också vara något man prioriterat ner för att rent fysiskt kunna få till andra lösningar så som interna vapen, soppa och sensorer. Och tidssparande. Så att helhetsbilden jämfört med SU-27 blir en ordentligt förbättring ändå till rimliga kostnader. I Indisk press har det talats om en rcs på 0.5m2 vilket snarare talar om motsvarande "generation 4.5"... lite generellt sagt då.

 

Någon nyfödd rysskräck har då inte jag fått på sistonde...

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan det ha något att göra med att flygplanet befinner sig i ett stadium mellan teknologidemonstrator och prototyp. Sedan är det omöjligt att avgöra vilken utav testriggarna det är som befinner sig på bilden. Jag tvekar på att dom skulle genomgå besväret att testa och utveckla lågsignaturteknologier på S-47-riggen och alla Su-35-versioner, för att sedan skita fullständigt i att tänka på hur motorns placering påverkar radarsignaturen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är skeptisk till att det skulle vara motorn som syns där, avståndet ser för kort ut för mig och jag tycker inte att det ser ut som en motor.

 

Snarare tror jag att det är en radarblockerare, på samma sätt som på Superhornet enligt bilden nedan.

 

8524420b3c.jpg

 

Sedan är ju frågan vad det gör med luftflödet och därmed prestandan.

Edited by Ytter
Link to comment
Share on other sites

Eller så kan det ha något att göra med att flygplanet befinner sig i ett stadium mellan teknologidemonstrator och prototyp. Sedan är det omöjligt att avgöra vilken utav testriggarna det är som befinner sig på bilden. Jag tvekar på att dom skulle genomgå besväret att testa och utveckla lågsignaturteknologier på S-47-riggen och alla Su-35-versioner, för att sedan skita fullständigt i att tänka på hur motorns placering påverkar radarsignaturen.

 

Det enda som verkar kunna kan rädda den där installationen skulle kunna vara vara en sån där plasmabubbla runt planet som det ryktas ryssarna håller på med?

Intressant bild och iakttagelse förresten, hela flygvärlden har ju kommenterat den här kärran ett tag nu men missat det här enkla faktumet

Link to comment
Share on other sites

Jag är skeptisk till att det skulle vara motorn som syns där, avståndet ser för kort ut för mig och jag tycker inte att det ser ut som en motor.

 

Snarare tror jag att det är en radarblockerare, på samma sätt som på Superhornet enligt bilden nedan.

 

8524420b3c.jpg

 

Sedan är ju frågan vad det gör med luftflödet och därmed prestandan.

 

Kan du peka ut vad som är en radarblockerare på den där bilden ?

Link to comment
Share on other sites

Att man kan använda galler såsom denna F-117, det visste jag.

http://lh5.ggpht.com/_6oxf5UPhzXE/RsFYrfkm...ME/SNV30636.JPG

 

Såna galler skall ju fungera som hel yta för radar energin och studsa den då istället för att släppa in den i luftintaget. Det var nytt för mig att Super Hornet har någon variant med skovlar då som på nåt sätt skall studsa radar energin på ett förutsägbart sätt. Är det verklgen möjligt att få det att studsa på förutsägbart sätt med det som syns på bilden. Borde kunna finnas mängder av vinklar där det sen studsar tillbaka ut genom luftintags tunneln genom flera studsar på dess interna väggar.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan det ha något att göra med att flygplanet befinner sig i ett stadium mellan teknologidemonstrator och prototyp. Sedan är det omöjligt att avgöra vilken utav testriggarna det är som befinner sig på bilden. Jag tvekar på att dom skulle genomgå besväret att testa och utveckla lågsignaturteknologier på S-47-riggen och alla Su-35-versioner, för att sedan skita fullständigt i att tänka på hur motorns placering påverkar radarsignaturen.

 

Det enda som verkar kunna kan rädda den där installationen skulle kunna vara vara en sån där plasmabubbla runt planet som det ryktas ryssarna håller på med?

Intressant bild och iakttagelse förresten, hela flygvärlden har ju kommenterat den här kärran ett tag nu men missat det här enkla faktumet

 

Kollade Wikipedia om plasma:

 

Despite the apparent technical difficulty of designing a plasma stealth device for combat aircraft, there are claims that a system was offered for export by Russia in 1999. In January 1999, the Russian ITAR-TASS news agency published an interview with Doctor Anatoliy Koroteyev, the director of the Keldysh Research Center (FKA Scientific Research Institute for Thermal Processes), who talked about the plasma stealth device developed by his organization. The claim was particularly interesting in light of the solid scientific reputation of Dr. Koroteyev and the Institute for Thermal Processes, which is one of the top scientific research organizations in the world in the field of fundamental physics. [4]

 

The Journal of Electronic Defense reported that "plasma-cloud-generation technology for stealth applications" developed in Russia reduces an aircraft's RCS by a factor of 100. According to this June 2002 article, the Russian plasma stealth device has been tested aboard a Sukhoi Su-27IB fighter-bomber. The Journal also reported that similar research into applications of plasma for RCS reduction is being carried out by Accurate Automation Corporation (Chattanooga, Tennessee) and Old Dominion University (Norfolk, Virginia) in the U.S.; and by Dassault Aviation (Saint-Cloud, France) and Thales (Paris, France).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Och så ett klipp från testflygning nr.2

 

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Edited by Smeghead
Link to comment
Share on other sites

Och så ett klipp från testflygning nr.2

 

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Är det bara jag, eller är planet siluett inte något lik Draken fast med en stjärt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

T50-4 lyfte för lite mer än en vecka sedan.

 

8XfLfl.jpg

 

Ändringarna är två stycken sidoriktade kameror (IR?) precis bakom cockpit och fler "gula" paneler.

 

Och om det är någon som spekulerar kring hur luftintagen för motorerna ser ut så finns patenten här: http://www.findpatent.ru/patent/246/2460892.html

Ni får dock översätta den själva.

Edited by Smeghead
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tidigare i denna tråd så har jag och några andra förbryllat oss över bilderna på Pak-Fa där det så kallade stealth planet har en fri sikt in till motorerna och vad som vad jag gissade skulle synas som en lagårdsvägg på en radar och vara allt annat än stealth.

 

Idag kollade jag runt lite och hittade andra bilder som verkar indikera att man fäller ned ytor framför sina luftintag för att uppnå stealth. Eller tolkar jag detta fel och det är roderytor?

 

Jag tror inte det, jag tror det är stealth klaffar för att dölja luftintagen. En ganska oväntat idé som överaskade mig. Man kan alltså koppla in stealth-mode genom att fälla ned dessa framför sina motorer, antagligen till en kostnad av förlorad motoreffekt och ökat luftmotstånd. Men faktiskt rätt genialiskt. Jag gissar att det är betydligt mindre stealth att göra så här, men tror också att det är rätt att inte låta stealth gå före andra behov.

 

 

PAK-FA-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag kollar på flyg videos så tycker jag allt det ser ut som att dessa klaffar arbetar tillsammans med resten för att styra planet.

 

Å annars tycker jag att om man vrider ett par så stora ytor i en vinkel som på bilden så borde planet vilja göra en kraftig framlänges volt, så det är nog inte skoj att försöka motverka de krafterna.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Ryska Suchoj Su-57 PAK-FA har lyft

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...