imint Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 Det ÄR klaffar. För övrigt undersökte Sven-Olov Ridder sådana klaffar på -80talet i vindtunnel med mycket gott resultat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 LEVCON är det ord jag har sett för dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 Det ÄR klaffar. För övrigt undersökte Sven-Olov Ridder sådana klaffar på -80talet i vindtunnel med mycket gott resultat. Visst gjordes dessa prover bl.a på Draken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted November 28, 2013 Report Share Posted November 28, 2013 Det ÄR klaffar. För övrigt undersökte Sven-Olov Ridder sådana klaffar på -80talet i vindtunnel med mycket gott resultat. Visst gjordes dessa prover bl.a på Draken? Jag tror att du tänker på "Ridders lösmustacher" ett par fasta framkantsklaffar som kunde skruvas på de yttre vingpanelerna och som drastiskt förbättrade den något mediokra svängprestandan på Draken. Försöken gjordes i vindtunnel, vet inte om något praktiskt försök gjordes. De framkantsklaffar som liknar PAK-FAs gjordes på vindtunnelmodeller av ett MiG-29 liknande, enmotorigt flygplan. Kunde fällas både upp och ner för att styra luftflödet optimalt vid olika flyglägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted November 28, 2013 Report Share Posted November 28, 2013 Fälls de här klaffarna ner fullt i M0.8 kommer du få en mycket intressant resa i tippled med tillhörande negativa G. Det är väl en vidareutveckling av leading edge slats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 3, 2013 Report Share Posted December 3, 2013 Visst gjordes dessa prover bl.a på Draken? Jag tror att du tänker på "Ridders lösmustacher" ett par fasta framkantsklaffar som kunde skruvas på de yttre vingpanelerna och som drastiskt förbättrade den något mediokra svängprestandan på Draken. Försöken gjordes i vindtunnel, vet inte om något praktiskt försök gjordes. Ah! Exakt mitt minne, tackar för uppfräschningen! Lades det ned helt pga pengar eller att Draken nått EOL ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 3, 2013 Report Share Posted December 3, 2013 Som jag förstod det så blev det inget p.g.a EOL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 (edited) Det pratas nu om att PAK-FA programmet kommer att påverkas av den försämrade ryska ekonomin. Antalet flygplan som kommer att beställas i första orden påstås reduceras till 12 st i stället för 55 som tidigare sagt. Nu kommer väl knappast programmet att läggas ned (det är väl för viktigt för rysk flygindustri för det), men samtidigt är det väl inte så förvånande att det påverkas av krisen. http://theaviationist.com/2015/04/07/t-50-pak-fa-new-problems/ Sedan har det skrivits en hel del om att indierna varit rätt missnöjda med en del aspekter av den version av planet som de är intresserade av, men hur mycket av det som är sant är ju svårt att som lekman bedöma. Edited April 9, 2015 by Andtryggve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 12, 2017 Report Share Posted August 12, 2017 PAK FA T-50 har fått ett officielt namn: Sukoi Su-57 http://www.newsweek.com/su-57-russias-first-ever-supersonic-stealth-warplane-aiming-outgun-us-raptor-649734 Formerly known by its factory prototype sobriquet PAK FA T-50, Russia’s fifth-generation jet, which is also its first stealth fighter, has received its official operative name, “like a baby after its birth,” air force chief Viktor Bondarev told Zvezda. Taking one step closer to joining the military aviation’s ranks, the jet will now be called the Su-57. Its title as a fifth-generation jet is also disputed by IHS Jane’s 360. The think tank noted in its 2016 review that the “Russian industry has consistently referred to the Sukhoi T-50 PAK FA as a fifth-generation aircraft, but a careful look at the program reveals that this is an ‘in name only’ designation.” Instead, its engine is a souped-up version of its fourth-generation predecessors. https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted October 23, 2017 Report Share Posted October 23, 2017 Ytterligare skriverier om att man från indiskt håll är missnöjda med Su-57/PAK-FA. Man får väl för all del ta uppgifterna med en viss nypa salt. https://www.defensenews.com/air/2017/10/20/indian-air-force-wants-out-of-fighter-program-with-russia/ Quote Indian Air Force wants out of fighter program with Russia NEW DELHI – The ambitious $10 billion Indo-Russian program for joint development and production of fifth generation fighter aircraft, or FGFA, faces a new serious hurdle, as the Indian Air Force demands a discontinuation of the project. Senior IAF leadership recently expressed apprehension to the Ministry of Defence, claiming the proposed FGFA program with Russia does not meet desired requirements like U.S. F-35 fighter type capabilities, disclosed a senior IAF official. That official added, that “IAF is not keen to continue with the program.” The proposed FGFA program does not meet desired stealth and cross section features compared to a F-35 fighter, the official explained, thus major structural changes are needed that cannot be met in the existing Russian prototypes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted November 30, 2017 Report Share Posted November 30, 2017 Nu vet jag väl inte om WarIsBoring är den mest trovärdiga sidan egentligen, men eftersom det har kommit en del nyheter om tekniska problem med Su-57 så är det väl inte omöjligt att det kan ligga något i att man drar ned på takten. http://warisboring.com/russia-is-halting-stealth-fighter-production-for-a-decade/ Enligt denna sida så kommer man från Rysk sida alltså inte att köpa in Su-57:or i större volym förrän om ett antal år, efter 2027. EDIT: det är baserat på RussianMilitaryReform tydligen. Det är en mer trovärdig källa i min bok.https://russiamil.wordpress.com/2017/11/27/russias-military-modernization-plans-2018-2027/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted May 17, 2018 Report Share Posted May 17, 2018 Hade missat denna nyhet som säger att Indien har dragit sig ur FGFA-projektet med Ryssland. Vet inte om det är bekräftat, indierna har ju en tendens att ändra sig när det gäller försvarsprojekt med jämna mellanrum. http://www.janes.com/article/79457/india-withdraws-from-fgfa-project-leaving-russia-to-go-it-alone Quote The IAF believes that the Sukhoi Su-57 (T-50 PAK-FA) fighter, which India’s Ministry of Defence (MoD) designated the Perspective Multi-Role Fighter, does not meet its requirements for stealth, combat avionics, radars and sensors. Seven FGFA prototypes are currently undergoing flight-testing in Russia, but for now there is no indication as to when the platform is likely to enter series production. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 1, 2019 Report Share Posted August 1, 2019 Produktionsorder verkar vara lagd: https://theaviationist.com/2019/08/01/sukhoi-begins-production-of-the-su-57-meanwhile-lets-see-what-we-know-about-russias-5th-generation-stealth-jet/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 27, 2019 Report Share Posted December 27, 2019 https://www.thedrive.com/the-war-zone/31620/su-57-felon-advanced-fighter-crashes-in-russia En Sukhoi Su-57 kraschade den 24 december ca 11 mil norr om Komsomolsk-na-Amure ca 90 mil NNO om Vladivostok i östra Ryssland. Russian Su-57 has crashed roughly 68 miles from the Komsomolsk-on-Amur aircraft plant in Russia's Far East. The jet belonged to Sukhoi and was executing a flight test at the time of the incident. It is the first total loss of a Su-57, although one of the type's T-50 prototypes was badly damaged due to an engine fire in 2014. State-run media outlet RIA Novosti has reported that the mishap occurred during an engine test, but it remains unclear if engine trouble was the actual cause of the accident. Some Russian media reports have pointed to a potential failure in the Su-57's engine control system, but TASS continues to report that its sources say the issue was in the flight control system. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.